Miten onnistun työhaastattelussa? Kysy ja keskustele to 28.1.!
Miten työhaastatteluun kannattaa valmistautua? Miten tuon haastattelussa parhaiten esille omat vahvuuteni? Miten vastaan kysymyksiin perheestä ja lapsista?
Pikkulasten vanhempi – suunnitteletko paluuta työelämään kotivuosien jälkeen? Tervetuloa keskustelemaan työnhausta vauva.fi:hin torstaina 28. tammikuuta! Jätä kysymyksesi työhaastattelusta jo etukäteen kommentteihin, selvitämme siihen vastauksen. Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston asiantuntija päivystää keskustelussa torstaina klo 11–13 ja vastaa kysymyksiin.
Kommentit (53)
Jos jännittää haastattelutilannetta ihan hirveästi, niin onko sen kertomisesta enemmän haittaa kuin hyötyä? Miten tuota jännitystä voisi helpottaa? Itselläni on ongelmana se, että ns. paineen alla alan höpöttää vähän mitä sattuu ja jotain ihan muuta, kuin olen etukäteen ajatellut. Vaikka minulta kysyttäisiin tismalleen ne kysymykset joita olen kotona miettinyt ja osaisin yksin ollessani vastata niihin hyvin ja rauhallisesti, niin haastattelussa siitä etukäteen valmistautumisesta ei ole tietoakaan. Tähän liittyen: onko haastattelussa ihan "sallittua" miettiä ja rakentaa mielessään sitä vastausta hetken, vai tulkitaanko se jotenkin epävarmuudeksi jos vastaus ei tule kuin tykin suusta?
Tää on ehkä tyhmä kysymys mutta... Miten kannattaa pukeutua? Ettei ole liian hyvin pukeutunut muttei alipukeutunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ehkä tyhmä kysymys mutta... Miten kannattaa pukeutua? Ettei ole liian hyvin pukeutunut muttei alipukeutunutkaan.
Perussiisti, riippuen työstä mitä haet. Linjassaan työn mukaan ja siitä laittaa + normaaliin päälle.
Tässä vielä tyhmempi kysymys (ei provo): mites tuo meikkaus? Minä en koskaan meikkaa ripsaria enempää (ja senkin teen harvoin), koska en vaan osaa. Tuon ripsarin osaan laittaa mutta siihen se jää. Kulmat on nypityt ja siistit. Kuinka paljon tulee miinusta meikkaamattomuudesta työhaastattelukontekstissa tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa?
Mä pelkään, että kysytään lastenhoidosta. Asumme kaukana isovanhemmista eikä meillä ole hoitoverkostoa. Mies tekee vuorotyötä. Yhdessä haastattelussa jo olin ja lapset tulivat puheeksi. Ei suoraan kysytty hoidosta mutta en vakuutellutkaan että kaikki hoituu. En saanut paikkaa, tosin siihen voi olla muitakin syitä.
Tarkoittaako vuokrafirman haastattelun sanat "etsimme tietynlaista tyyppiä" sitä, että sillä oikealla tyypillä on mahdollisimman alhainen tuntipalkkatoive? Ihmetyttää, sillä kyseinen vuokrafirma on hakenut työntekijää nyt vuoden ajan samaan paikkaan, aina vain mollin sivuilla hakuaikaa jatketaan.
Minkälainen vastaus olisi paras siihen ekaan kysymykseen kerro itsestäsi?
Ei siihen nyt voi vastata, että tässä olen kolme vuotta vaihdellut vaippoja ja yritän nyt määritellä itseäni taas ihan oikeana ihmisenä. Ja persaukisena yksinhuoltajana kaikki harrastuksetkin hylätty vuosia sitten.
Minkälainen on hyvä CV? Miten pitkä maksimissaan? Kuinka suuri merkitys on cover letterillä? Onko kuva CV:ssä plussaa? Tuleeko hakemukseen aina merkitä suosittelijat (tiedän firman missä hakemukset ilman suosittelijoita menivät suoraan nappi ö:hön)? Itse olen aina pärjännyt parhaiten haastatteluissa, missä läpipääsyllä ei ole ollut niin suuri merkitys - olen mennyt uteliaalla asenteella että katsotaan mitä tästä tulee. Ja silloin olen ollut tosi rento ja saanut aina paikan 😊 Hassua miten se toimii noin. Silloin kun TODELLA haluaisi sen työn niin jotenkin jännittää ja menee pieleen.
Mitä vastaan kysymykseen: Mitä annettavaa sinulla on meille?
On paljonkin, olen omalla alallani hyvä. Tuo kysymys on silti aina vaikea. Riippuu paljon siitä, mikä yrityksessä on tilanteena, millainen työporukka siellä on jne. Tuntuu typerältä luetella asioita joissa olen hyvä ja joista minulla on näkemyksiä tietämättä, ovatko ne ajankohtaisia yrityksessä.
Voiko farkuissa mennä työhaastatteluun vai pitääkö olla nk. siistimpää vaatetta? Riittääkö jos pukeutuu haastatteluun kuten ko. ammatissa töissäkin ollaan, vai pitääkö olla haastattelutilanteen takia hienompaa/siistimpää?
Viimeksi kun olin haastattelussa, haastattelijoita oli kolme. Oli vaikea puhua kolmelle ihmiselle yhtä aikaa, kun kehenkään ei voi pitää katsekontaktia. Miten tällaisessa tilanteessa voi olla luonteva?
Vierailija kirjoitti:
Mielummin ylipukeutunut kun alipukeutunut, toimii! Parhaassa tapauksessa pieni ylipukeutuminenkin viittaa haluun saada paikka.
tämä siis vain oma mielipiteeni, ei mitään asiatietoa. :)
Irtisanouduin vakituisesta toimistotyön työsuhteesta 6 kk:n jälkeen. Syy siihen oli toistuvat ylityöt (tehtyjä tunteja ei ehtinyt pitää pois, isovanhemmat ja puoliso hoitivat kolmen lapsen hoidosta haut yms. Tunsin ulkoistaneeni lasteni hoidon kokonaan.) ja todella huono ilmapiiri. Työhaastattelussa minulle kerrottiin että joustoa toivotaan muutaman päivän kuussa, totuus olikin aivan toinen...
Kysymykseni onkin seuraavia:
Miten vastaan työhaastattelussa kun kysytään syy edellisestä työpaikasta lähtöön? En halua mollata tuota edellistä työnantajaa. Lisäksi olen valmis joustamaan tarvittaessa uudessa paikassa, mutta en ihan joka päivä säännöllisesti. Miten tämän tuo fiksusti esiin työhaastattelussa?
Kiitos vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon ulkoisella olemuksella, iällä tai painolla on merkitystä työnhaussa? Kannattaako blondata ja ottaa silarit pärjätäkseen työnhaussa esim. kaupan kassalle?
Moi!
Ulkoinen olemus on osa työpaikan hakemista - mutta ei missään nimessä tärkein niistä. Luonnollinen olemus ja selkeä ulosanti ovat hyviä ominaisuuksia työnhaussa. Blondaus ja silarit tuskin ovat peruste kenellekään saada kaupan kassan työpaikka :) Tärkeintä ulkoisessa olemuksessa on olla oma itsensä ja perustella työpaikan hakemista ennemmin omalla osaamisella, kokemuksella, persoonalla ja asenteella. Ikä tai paino eivät ole asiallisia perusteita saada tai olla saamatta työpaikkaa.
Terkuin, Sonja TE-toimistosta
Vierailija kirjoitti:
Jos jännittää haastattelutilannetta ihan hirveästi, niin onko sen kertomisesta enemmän haittaa kuin hyötyä? Miten tuota jännitystä voisi helpottaa? Itselläni on ongelmana se, että ns. paineen alla alan höpöttää vähän mitä sattuu ja jotain ihan muuta, kuin olen etukäteen ajatellut. Vaikka minulta kysyttäisiin tismalleen ne kysymykset joita olen kotona miettinyt ja osaisin yksin ollessani vastata niihin hyvin ja rauhallisesti, niin haastattelussa siitä etukäteen valmistautumisesta ei ole tietoakaan. Tähän liittyen: onko haastattelussa ihan "sallittua" miettiä ja rakentaa mielessään sitä vastausta hetken, vai tulkitaanko se jotenkin epävarmuudeksi jos vastaus ei tule kuin tykin suusta?
Hei!
Haastattelujännitystä voi treenata ja sitä sinulle suosittelenkin. Paikalliset TE-toimistot järjestävät työnhakutilaisuuksia, joista kannattaa tarkistaa olisiko siellä haastatteluaiheista tulossa ja osallistua siihen. Kannattaa myös miettiä miksi haastattelu sinua jännittää. Monilla haastattelujännitystä helpottaa se, että kertoo sen alussa heti suoraan. On haastattelijasta kiinni pitääkö se asian kertomista huonona juttuna vai ei. Ylipäätään haastattelussa koitetaan saada ihminen kertomaan luontevasti itsestään ja osaamisestaan, jotta myös haastattelija tietää millainen ihminen sinä olet. On haastattelijan ja sinun etusi että saat oltua haastattelussa luontevasti.
Haastattelukysymyksiin kannattaa yrittää valmistautua etukäteen miettimällä asioita, joita haluaisi nostaa itsessään esille. Ei kannata opetella ulkoa kokonaisia lauseita, vaan miettiä asiat jotka haluat sanoa. Ne pysyvät paremmin mielessä. Kannattaa myös lukea työpaikkailmoitus läpi ja miettiä mitä niistä siinä nostetuista asioista voisi kysyä. Kysymyksiin voi miettiä hetken vastausta, mutta mieluummin pyri vastaamaan suoraan mikä tuntuu luontevimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Moi!
Tutustu netistä mitä tarkoittaa smart casual. Sen mukainen pukeutuminen on sopivaa työhaastatteluun. Ole rento oma itsesi myös vaatteiden osalta haastattelussa: kiristävät, puristavat tai muuten ahdistavat vaatteet eivät paranna haastattelumenestystäsi. Siistit vaatteet antavat sinusta fiksun kuvan ja vaikutelman, että arvostat mahdollisuutta päästä haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä tyhmempi kysymys (ei provo): mites tuo meikkaus? Minä en koskaan meikkaa ripsaria enempää (ja senkin teen harvoin), koska en vaan osaa. Tuon ripsarin osaan laittaa mutta siihen se jää. Kulmat on nypityt ja siistit. Kuinka paljon tulee miinusta meikkaamattomuudesta työhaastattelukontekstissa tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa?
Moikka!
Ole rohkeasti sitä mitä olet - meikkaat tai et! :) Meikkiä tärkeämpää on yleisilmeesi siisteys ja sillä vain on merkitystä. Jos et koe olevasi parhaimmillasi ilman meikkiä haastattelutilanteessa, kannattaa meikkaamista treenata ja meikata haastatteluun. Jos tunnet itsesi luontevaksi ilman meikkiä, olet silloin varmasti parhain ja luontevin itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkään, että kysytään lastenhoidosta. Asumme kaukana isovanhemmista eikä meillä ole hoitoverkostoa. Mies tekee vuorotyötä. Yhdessä haastattelussa jo olin ja lapset tulivat puheeksi. Ei suoraan kysytty hoidosta mutta en vakuutellutkaan että kaikki hoituu. En saanut paikkaa, tosin siihen voi olla muitakin syitä.
Hei!
Jos sinulta kysytään lastenhoidosta, kannattaa kertoa esimerkiksi millä aikataululla saat hankittua lastenhoitopaikan. Parempi on vain vastata suoraan siihen mitä kysytään, ei lähteä selittelemään hoitoverkostosta tai sen puuttumisesta. Haastattelun tärkein aihe tuskin on lastenhoito, vaan se, oletko sinä sopivin henkilö haettuun tehtävään. Pyri siis pitämään itse keskustelu suoraan haettavassa tehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako vuokrafirman haastattelun sanat "etsimme tietynlaista tyyppiä" sitä, että sillä oikealla tyypillä on mahdollisimman alhainen tuntipalkkatoive? Ihmetyttää, sillä kyseinen vuokrafirma on hakenut työntekijää nyt vuoden ajan samaan paikkaan, aina vain mollin sivuilla hakuaikaa jatketaan.
Moi!
Työtehtävän hakukriteerit voivat olla aika kireät ja siksi etsitään pitkään sopivaa henkilöä tehtävään. Vaikea uskoa, että kyse olisi tuntipalkkatoiveesta, vaan ennemmin juuri sen sopivimman henkilön löytymisestä. Kysymykseen vastaaminen on toki vain pohdintaa, tarkkaa tehtävän perustetta on hankala sanoa :)
Miten paljon ulkoisella olemuksella, iällä tai painolla on merkitystä työnhaussa? Kannattaako blondata ja ottaa silarit pärjätäkseen työnhaussa esim. kaupan kassalle?