Parhaat vinkit työnhakuun – kysy ja keskustele to 28.1.!
Miten tuon työnhaussa omat vahvuuteni esiin? Miten pääsen työhaastatteluun? Millainen on hyvä cv? Miten hyödynnän verkostojani?
Pikkulasten vanhempi – suunnitteletko paluuta työelämään kotivuosien jälkeen? Tervetuloa keskustelemaan työnhausta Vauva.fi:hin torstaina 28. tammikuuta! Jätä kysymyksesi jo etukäteen kommentteihin, selvitämme siihen vastauksen. Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston ja Työterveyslaitoksen asiantuntijat päivystävät keskustelussa torstaina klo 9–11 ja 14–15 ja vastaavat kysymyksiin.
Kommentit (54)
Tällä hetkellä tuntuu etten pärjäisi missään töissä. Olen ollut lasten kanssa kotona yhteensä neljä vuotta. sitä ennen valmistuin Ammattikorkeasta ja tein muutaman pätkän+harjoittelun kaupallista alaa. Itsetunto on nollassa. En tiedä mistä aloitan.
Vierailija kirjoitti:
Kun lähettää sähköpostilla hakemuskirjeen ja CV:n mitä kannattaa kirjoittaa saatetektiksi?
Moi,
Viestin otsikon on syytä olla selkeä, esim. hakemus/tehtävänimike. Jos työnantaja pyytää käyttämään rekrytointijärjestelmässä olevaa ID-numeroa, senkin on hyvä olla jo otsikossa. Saatekirje on hyvä pitää lyhyenä, varsinainen asiahan on liitteissä. Saatetekstiksi riittää tervehdyksineen hyvin esim. "Ohessa hakemukseni xx tehtävään". Laita myös yhteystietosi (puhelinnumero ja sähköpostiosoite) viestin loppuun. Työnhaussa käytettävän sähköpostiosoitteen kannattaa olla asiallinen, alkuosan mielellään muotoa etunimi.sukunimi.
Onnistuneita hakuja toivotellen, Liisa TE-toimistosta
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydetään videotervehdystä, mitä ihmettä siinä pitää sanoa?
Moi!
Sonja vastasikin jo toiseen videotervehdystä koskevaan kysymykseen. Videotervehdyksen alussa on hyvä herättää katsojassa mielenkiintoa. Hakemuksessa olevia asioita ei kannata suoraan toistaa, vaan tuoda esille omaa persoonaa. Voit hyvin kertoa miksi haluat kyseisen työpaikan ja millaista osaamista sinulla on tarjota työnantajalle. Voit esitellä myös jotain työtehtävän kannalta oleellista taitoasi tai osaamista tarkemmin. Esimerkiksi jos työtehtävän kannalta kielitaito on oleellinen, voi sen osoittaa videotervehdyksessä. Videotervehdyksen tekoa kannattaa harjoitella ja pyytää vaikka ystävää seisomaan kameran takana, jos sinusta on helpompi puhua ystävälle kuin kameralle.
Terveisin Anna TE-toimistosta
Bansku kirjoitti:
Miten saan töitä omalta alaltani, kun olen valmistunut jo muutama vuosi sitten enkä ole tehnyt oman alan töitä kuin puoli vuotta ja esimieskokemus uupuu kokonaan? Haluaisin ehdottomasti tulevaisuudessa työskennellä esimiestehtävissä.
Hei,
Usein on hyvä katsoa työuraa polkuna, jonka varrella on välietappeja. Kannattaa listata itselleen mielenkiintoisia työnantajia ja pyrkiä niihin "mihin vain" tehtäviin, sillä usein talon sisällä on helpompi edetä kun pääsee näyttämään osaamisensa ja potentiaalinsa käytännössä. Jos olet ollut pitkään työttömänä, työkokeilua voidaan mahdollisesti käyttää työmarkkinoille paluun tukena. Kysy tarkemmin asiasta omasta TE-toimistostasi. Myös työvoimakoulutuksissa on tarjontaa erilaisissa lisä- ja täydennyskoulutuksissa. Näihin sisältyy usein työssäoppimista, joka tarjoaa suoria kontakteja työnantajiin.
Jos pyrkii esimiestehtäviin, työkokemus ns. suorittavasta työstä katsotaan useimmiten eduksi.
Terveisin, Liisa TE-toimistosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukevatko työnanantajat edes yleensä kaikki hakemukset, niitähän voi tulla satoja?
Ei lueta. Siksi kannattaa olla ensimmäisten 10-20 joukossa.
On totta, että yksityisellä sektorilla työpaikka saatetaan täyttää heti sopivan henkilön löydyttyä. Tämän vuoksi hakemista ei kannata jättää viimeiseen hakupäivään.
Terveisin Anna TE-toimisto
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kärkäs kommentti, mutta voisitteko antaa joitakin uusia, oikeita ja toimivia vinkkejä? Hiljattain työttömäksi joutuneena olen osallistunut useampaan eri tahojen (TE-toimisto, ammattiliitto ja oppilaitos) järjestämään työnhakuvalmennukseen. Jokaisessa niistä on toisteltu puhki kulutettuja itsestäänselvyyksiä, kuten:
- räätälöi CV
- tuo motivaatiokirjeessä peliin persoonasi
- soittele firmoihin
- ole työhaastattelussa iloinen ja oma itsesi
Valitettavasti en usko sellaisen henkilön voivan ylipäänsä työllistyä, joka ei ole onnistunut itsenäisesti löytämään noita vinkkejä tai jopa keksimään niitä itse.
Lisäksi on tullut ohjeita, jotka ovat suorastaan vaarallisia:
- perusta firma (todella hieno ohje jollekin ylikoulutetulta alalta tulleelle ilman pääomaa ja ilman työkokemusta)
Jos on vinkkejä mitä oikeasti voi tehdä tänä massatyöttömyyden aikana, niin niitä esille, kiitos. Esimerkiksi, useat firmat potevat ankaraa työvoimapulaa, mutta siellä ei kellään ole aikaa eikä resursseja käydä läpi mahdollisesti kallista ja turhaa rekrytointiprosessia, jos sopivaa tekijää ei löydykään – tai jos löytyy joku, joka osoittautuu rahanhukaksi. Ainoa tapa saada tuollainen työpaikka olisi ajautua heidän kanssaan yhteistyöhön työelämän kautta. Miten pätevä työtön voi löytää reitin sinne rakennukseen ja päästä näyttämään taitojaan? Millaisia apuja TE-toimistolla on tarjota? Itse käydessäni kysymässä työllistämistukea, virkailija totesi että minun pitäisi olla ainakin 5 kk työttömänä ennen kuin sitä voidaan myöntää. Ilmaista työtä en saisi mennä tekemään, silloin minulta evättäisiin työttömyystuki.
Miten homma pitäisi hoitaa?
Hei!
Ymmärrän harmistuksesi tuosta, että neuvot ovat kaikilla tahoilla samoja. Niitä toistetaan ihan syystä, sillä ne ovat todettu hyviksi neuvoiksi saada työpaikkaa. Paljon työpaikan hakemisessa ja keinoissa on myös siinä, millaisia töitä haet ja miltä alalta. Joihinkin töihin esim. Pinterestiin osaamisestaan portfolion tekevä voi erottua muista ja saada paikan. LinkedInissä on hyvä olla tavoitettavissa head huntereita varten. Suosittelisin sinua tutustumaan paikallisiin verkostoitumistapahtumiin ja erilaisiin tilaisuuksiin, joissa pääset juttelemaan potentiaalisille työnantajillesi. Monesti työllistymiseen johtavat verkostot muodostetaan jo opiskeluaikana. Jos sinulle näitä verkostoja ei ole kertynyt, kannattaa niitä pyrkiä nyt hakemaan. Onko vanhoissa opiskelututuissasi henkilöitä, jotka työskentelevät sinusta kiinnostavassa työpaikassa tai toimialalla? Ota yhteyttä heihin. Vanha vinkki on myös kävellä hakemuksen kanssa toivomaansa työpaikkaan ja näin saada suora kontakti.
TE-toimisto järjestää useita erilaisia rekrytointitapahtumia ja tilaisuuksia, joihin sinun on mahdollista päästä mukaan. Sinun kannattaa tehdä itsestäsi myös CV-nettiesittely TE-toimiston verkkopalvelussa, sillä sieltä työnantajatkin etsivät nopeasti osaajia itselleen - ilman mainitsemaasi raskasta rekrytointiprosessia.
Jos tuntuu että kaikki nämä mainitsemani vinkit on jo tehty tai kuluneita, kannattaa vielä kerran katsoa hakemus ja CV läpi ammattilaisen kanssa ja pohtia voisiko työpaikkahakuaan laajentaa eri toimialoille kuin mistä nyt työtä hakee. Toivotan kovasti tsemppiä! :)
Terkuin, Sonja TE-toimistosta
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä nuorelle, vasta valmistuvalle työnhakuun? Tutkintoni ei ole siis valmis, mutta haen jo toki töitä.
Kannattaako myös työpaikkoihin soittaa aina perään? Osa sanoo, että ei, koska se ärsyttää kiireisiä työnantajia, varsinkaan, jos ei ole mitään fiksua kysyttävää. Mutta jotkut taas sanoo, että kannattaa, koska jää paremmin mieleen. Mitä siis tehdä? En valitettavasti osaa lukea työnantajien ajatuksia...
Moi!
Jos olet valmistumassa alalle, josta sinulla ei ole työkokemusta vielä ollenkaan tai sitä on vähän, kannattaa pohtia kaikki mitä olet tehnyt opiskelujen aikana ja sitä ennen: listaa osaamisesi opinnoista, harrastuksista, vapaaehtoistöistä ja luottamustoimista sekä muista töistä. Millaista osaamista ne ovat sinulle antaneet, joista on hyötyä tulevaisuuden työnhaussa? Tämän työn tekemällä saat osaamisestasi enemmän irti ja olet valmiimpi kertomaan miksi juuri sinun vastavalmistuneena pitäisi saada työpaikka.
Työnantajalle soittamisesta vastattiin jo aiemmin kysymykseen, mutta tiivistän vielä: älä soita jos yhteydenottoja ei työpaikkailmoituksessa toivota. Soita vain jos sinulla on jokin konkreettinen kysymys koskien esim. työpaikkaa tai hakuprosessia. Avoimen hakemuksen jälkeen on hyvä soittaa jos työnantajasta ei kuulu mitään: tällöin pystyt siinä kertomaan aivan aidosti haluavasi kyseiseen paikkaan töihin.
Kannattaisiko ikä nostaa kissana pöydälle, ja aloittaa haastattelussa siitä aiheesta keskustelu? "Iästäni huolimatta, olen energinen ja osaava. Minä en joudu ottamaan sairaspäivää lapsen sairastumisen takia. Olen luotetettava, enkä unelmoi muualle lähdöstä ensimmäisten vastoinkäymisten kohdalla. jne...."
Olen iältäni 50+ ja jäin vuosi sitten työttömäksi yt-neuvotteluiden tuloksena. Minulla on suht hyvä koulutus ja alaltani monipuolinen työkokemus yli 20 vuoden ajalta. Työnantajilta, työkavereilta ja yhteistyökumppaneilta olen saanut kiitosta eli olen luullakseni ihan hyvä työntekijä.
Jouduin sairauteni vuoksi muutama vuosi sitten osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Sairauden johdosta minulle tulee paljon 1-2 viikon poissaoloja vuosittain. Pari kertaa olen siinitellyt sairaana töissä, mutta siinä onkin ollut seurauksena 1-2 kuukauden sairausloma.
Haen alani osa-aikatöitä, koska muut alat eivät sovi terveyden kannalta. Kannattaako minun sanoa työhaastattelussa, että olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä? Kannattaako sanoa, että olen ihan varmasti usein sairaana? Jos kerron, minua ei palkata. Jos en kerro, tunnen huijanneeni työnantajia. Työvoimatoimistossa minua kehotettiin hakemaan kokoeläkettä, onko heidän mielipiteellään vaikutusta eläkkeensaantiin? Mieluiten olisin kyllä töissä, mutta työllistyminen on melko epätodennäköistä.
Mitenkähän noihih julkisiin hakuihin saataisiin joku tolkku?
Mitä järkeä on laittaa paikka avoimeen hakuun ja pyytää vieläpä työnäytteitä ja kaikenlaista aikaa ja vaivaa vaativaa, kun työhön on jo käytännössä valittu henkilö. Eli soittaessa olen jo oppinut kysymään tätä ja vastaavat ihan suoraan, että kyllä on 1-2 henkilöä jotka ovat tähän erittäin vahvoilla jo valmiiksi. Tarkoittaa Suomeksi, että ne kaksi haastatellaan ja toinen valitaan.
Saako hankalan tyypin maineen, jos pyytää saada nähdä jotain mustaa valkoisella valintaprosessista? Esim. julkisella rahalla rahoitettavat hankkeet ja projektit, joihin pidetään näennäisesti avoin haku, mutta valitaan "sopivin". Virkojen täytössähän pitää kai kelpoisuuskriteereiden täyttyä.
Ihmetytti ja harmitti pitkään, kun ei päässyt edes haastatteluun, vaikka kaikki tuntui nastaavan ja kokemusta vaikka kuinka. Sitten kuulee jostain, että paikan sai suunnilleen vastavalmistunut nuori. Jos vaaditaan yli 5 v työkokemusta, sopivaa korkeakoulututkintoa, valmiita verkostoja ja erityisiä osaamisalueita vielä erikseen, mutta niillä ei sitten valinnassa ole mitään merkitystä?
Mitä kokemuksia, kannattaako tarjoutua työpaikalle ilmaiseksi harjoittelijaksi-poikiiko se ikinä palkkatöitä? Esim opettajaksi valmistunut kouluun avustajaksi - siellä tarvitaan varmaan aina lisäkäsiä?
Aina vaan kotona? kirjoitti:
Tällä hetkellä tuntuu etten pärjäisi missään töissä. Olen ollut lasten kanssa kotona yhteensä neljä vuotta. sitä ennen valmistuin Ammattikorkeasta ja tein muutaman pätkän+harjoittelun kaupallista alaa. Itsetunto on nollassa. En tiedä mistä aloitan.
Hei!
Kuulostaa siltä että olet elämäsi kanssa risteyskohdassa. Suosittelisin sinun aloittamaan soittamalla Työlinjan Uraohjaukseen, jossa kerrot tilanteestasi.
Linkki yhteystietoihin: http://te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpa…
Mieti millaista osaamista olet saanut ajalta ennen kuin jäit äitiyslomalle ja millaista osaamista olet saanut ollessasi lasten kanssa kotona. Olet epäilemättä saanut monia erittäin hyviä taitoja ollessasi lasten kanssa - käännä ne hyviksi saaduiksi taidoiksesi.
Hyvät puolet? kirjoitti:
Kannattaisiko ikä nostaa kissana pöydälle, ja aloittaa haastattelussa siitä aiheesta keskustelu? "Iästäni huolimatta, olen energinen ja osaava. Minä en joudu ottamaan sairaspäivää lapsen sairastumisen takia. Olen luotetettava, enkä unelmoi muualle lähdöstä ensimmäisten vastoinkäymisten kohdalla. jne...."
Moi!
Työhaastattelussa kannattaa kertoa niistä asioista joita kysytään. Jos kysymättä lähdet kertomaan kovasti jostakin asiasta, kuten iästä, saatetaan se leimata omaksi epävarmuudeksesi iästä, vaikka tämä ei missään nimessä paikkaansa pitäisikään. Muotoilemasi vastaus on kuitenkin ihan hyvä pohja sille, mitä hyviä ominaisuuksia ikäsi on sinulle tuottanut.
Moi!
Ulkomailta hankitun työkokemuksen arvostaminen riippuu varmasti työnantajasta ja työtehtävästä. Joissakin tehtävissä kokemus ulkomailta saattaa olla hyvinkin arvokasta, esim. toisen maan työkulttuurin tuntemus ja kielitaito. Näitä kannattaa hakemuksessa korostaa. Koska ulkomainen yritys saattaa olla suomalaiselle työnantajalle tuntematon, on hyvä avata konkreettisin esimerkein aikaisempia työtehtäviä ja ulkomailta saamaansa työkokemusta. Ulkomaisen yrityksen suosittelija kannattaa tehdä työnantajalle helposti lähestyttäväksi laittamalla mukaan myös yrityksen kotisivut ja sähköpostiosoite. Jos yrityksen nimi ei suoraan kerro millaisesta yrityksestä on kysymys, kannattaa myös kertoa yrityksestä ainakin toimiala ja sen päätehtävät.
Terveisin Anna TE-toimistosta