Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun pitäisi käydä gynellä? Vai pitääkö?

Vierailija
27.01.2016 |

Olen 40-vuotias, vakaassa avioliitossa ja streriloitu lähes kymmenen vuotta sitten, enkä ole sen jälkeen käynyt gynellä, tai papa-kokeessa. Ei ole tullut mentyä. Pitäisikö minun mennä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papassa kolmen vuoden välein, ei kai haittaakaan?

Vierailija
2/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole haittaa, ei. Mutta onko se välttämätöntä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sen enempää kuin missään muillakaan erikoislääkäreillä tarvisi juosta jos ei kerran mitään vaivoja tai oireita ole. 

Vierailija
4/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään gynellä käy. Minulla oli 10v. tauko. Kävin pari vuotta sitten, nyt päätin etten enään mene. Olen 49v. Miehen äiti on 85v. eikä ole käynyt ikinä.

Vierailija
5/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Vasta iän myötä olen itsekin alkanut tajuta, että vuosittain tai parin vuoden välein toistuvat erikoislääkärintarkastukset eivät ole välttämättömiä. Periaatteessa ihminen ei tarvitse lääkärintarkastuksia, jos voi hyvin.

Seulonnoista voi myös päättää tykönään. Itse en käynyt, mutta hoidin asian myöhemmin yksityispuolella, jossa kävin muun syyn takia joka tapauksessa.

Vierailija
6/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän silmälääkärilläkin käydä ilman vaivoja vaikka sen glakoomauhkan vuoksi, sen ilmaantumista ei itse huomaa.

Vierailija
7/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vuosittain oireettomille tehtäviä kontrolleja kritisoidaan ihan asiantuntijoidenkin taholta, aika pitkälti ovat kyllä rahastusta eikä tutkimusten mukaan mitään merkittävää terveyshyötyä noilla saavuteta. Tarkoitan siis varsinaisia gynekäyntejä, papassa kyllä kannattaa käydä mutta siinäkin riittää tutkimusten mukaan 5v väli, etenkin jos siinä ei ole mitään ikinä ollut eikä kumppani ole vaihtunut. 

En kävisi minäkään, mutta pakko on kun on hormonaalinen ehkäisy. Ihan sen takia että saa reseptin. Turhaltahan se tuntuu. 

Vierailija
8/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ajatellut jättää väliin. Olen 40-vuotias, en kuulu minkään työterveyshuollon tms piiriin enkä ole koskaan käynyt ensimmäisessäkään terveystarkastuksessa sitten lukioaikojen. En tiedä kolesteroli- ym.veriarvojani tai muutakaan, joten miksi pitäisi mennä gynellekään. Sitten menen, jos vaivoja ilmaantuu. Ja seulonnoissa kyllä käyn.

Vierailija
9/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän silmälääkärilläkin käydä ilman vaivoja vaikka sen glakoomauhkan vuoksi, sen ilmaantumista ei itse huomaa.

Kaikenlaisia uhkakuvia voi maalailla terveyden eri osa-alueilla. Mutta tiettyyn ikään liittyvät tarkastukset ovat riittäviä sen sijaan, että tarkastuksissa käy esim. vuosittain.

Yksilöllisiä ero toki on, ja jos on oikein huono tuuri, niin sairastuu juuri niihin sairauksiin, jotka olisi voitu ehkäistä aiemmin.

Esim. itse käyn silmälääkärillä muista syistä ja samalla todetaan sitten tuollaiset asiat, mutta jos en joutuisi käymään, niin menisin ehkä kerran kymmenessä vuodessa tms.

Vierailija
10/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käynyt 6vuoden aikana kertaakaan. Onnistuin välttämään papat kapselin vaihdoissa yms. Viime kerralla en sitten saanutkaan puhuttua itseäni siitä pois ja papa otettiin. Papaluokka oli 2-3 ja sain lähetteen koepalojen ottoon. Seksikumppani ei ole vaihtunut, en polta, elän terveellisesti yms... 

Kyllähän tuo säikäytti, kohta tulee koepalojen tulokset, joudun varmaan loophoitoon jossa poistetaan jotain syövän esiasteita vai mitä ne olivatkaan. Mielummin nyt, kuin 10vuoden päästä syöpä, olisi ihan kiva nähdä kun lapsi kasvaa isoksi. Olen alle 30v.

Vierailija
11/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli gynellä ei tarvitse käydä. Papassako sitten pitäisi? Mulle tuli kutsu vuosia sitten, en mennyt. Pitäisikö siis vaan tilata kunnallisesta terveydenhuollosta papaan vai miten toimia?

Vierailija
12/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Valinta on omasi. Itse käyn papa-kokeessa ja ultrassa joka toinen vuosi. Noin kymmenen vuotta sitten löytynyt kasvain ei oireillut mitenkään mutta löytyi rutiinitarkastuksessa. Vaaraton se oli mutta hyvä leikata pois. Kohdunkaulansyöpäkään ei välttämättä oireile joten oma valintani on käydä koska vaiva ei ole suuren suuri enkä mene siitä konkurssiin. Olen lisäksi laiska tutkimaan rintani ja gyne tekee senkin samalla.

Vierailija
13/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä käydä, mutta kyllähän se kannattaa. hammaslääkärissäkin kannattaisi käydä joka vuosi, eikä vasta kun on jotain ongelmia.

tai no, jos oma terveys ei ole itselle mitenkään tärkeä asia, niin miksi sitten käydä missään lääkärissä. ethän juuri sinä voi sairastua, vaan ne muut, jotka elävät jotenkin väärin ja itse aiheuttavat ongelmansa.

Vierailija
14/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten tule tänne itkemään, kun sulla on kohdunkaulan syöpä.

Vierailija
15/15 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten tule tänne itkemään, kun sulla on kohdunkaulan syöpä.

Kyllä tänne saa tulla silloin(kin) itkemään.

Lisäksi: kaikkia syöpiä ei huomata seulonnoissakaan.