Onko teillä aina siistiä?
En voi käsittää, että kaikilla muilla on kodit aina tiptop. Meillä on niin, että hikihatussa siivotaan, kun joku tulee kylään ja sitte parin päivän päästä on taas saman näköstä :( Miten kodin saa pysymään perussiistinä koko ajan?
Kommentit (32)
Meilläkin on aina (*) siistiä. Illalla siistitään oleskelutilat ennen nukkumaanmenoa, jos jotain on jäänyt levälleen. Esim. astiat koneeseen, keittiön pöytien pyyhkiminen ja olohuoneesta tyynyt ja viltit ojennukseen. Aamulla aamutoimien jälkeen sängynpetaus. Pyykit menee suoraan koriin, eikä kummallakaan ole tapana jättää tavaroita levälleen vaan kaikella on paikkansa kaapeissa. Esim. olohuoneen tai pöytä ovat aina (*) tyhjiä, niille ei kerrytetä roinaa. Sellaisten siivoamiseen ei siis tarvitse käyttää aikaa.
Kerran viikossa suunnilleen imuroidaan ja pestään vessat, pölyjä tulee pyyhittyä ehkä kerran kuussa kun ei sitä näytä oikein kertyvän (pyykinkäsittely kosteissa tiloissa, joten ei pölyä). Mahdolliset yllätysvieraat voidaan ottaa vastaan aina noin vartin varoajalla, jotta saadaan koti siistiksi.
Ei lapsia eikä lemmikkejä, kahden aikuisen talous.
(*) Aina ei tietenkään kata esim. sitä aikaa kun on ruoanlaitto kesken. Silloin luonnollisesti on esim. astioita pöydällä.
Mä käytän joka päivä useamman tunnin kodinhoitoon. Jatkuvaa pyykkäystä, tiskien laittoa. Joka päivä siivoan jonkun jutun. Esim lattiakaivot tai pyyhin pölyt tai pesen vessan . En tietenkään kaikkea jok viikko tai kuukausi. Jotenkin isossa talossa on aina tekemätöntä työtä ja huollettavaa. Suursiivousta en tee koskaan. En tiiä miten muut on niin superihmisiä, mun elämä on jatkuvaa kodin ja lastenhoitoa. Itsensä huoltoon pitäisi yrittää panostaa enemmän, se on tän vuoden tavoite.
Sänky saattaa olla petaamatta ja sohvaviltti hujan hajan ja tiskit altaassa. Muutoin tavarat on aina paikoillaan. Kaikilla tavaroilla on oma paikkansa ja ne viedään sinne heti käytön jälkeen. Itse olen sellainen, että vien mennessäni ja tuon tullessani. Ohi mennen kävellessä keittiöön suoristan kaukosäätimet ja laitan pöytäliinan suoraan ja vien jonkun paperin keräyskassiin.
En pysty keskittymään sotkuisessa kämpässä, joten on helpompi pitää kämppä siistinä, kuin aloittaa jokainen homma sillä, että siivoan.
Mä en jaksa olla koko aikaa puunaamassa jotain paikkaa. Käytän päivittäin n. puoli tuntia jälkien siivoomiseen ja saa riittää. Kerran viikossa imurointi jne.
Teinit osaa siivota jo huoneensa ja omat jälkensä, ilman suurempaa nalkuttamista. Joskus ne jopa siivoaa ihan muuten vaan ja muualtakin kuin omasta huoneesta :)
Joopajoo1 kirjoitti:
Sänky saattaa olla petaamatta ja sohvaviltti hujan hajan ja tiskit altaassa. Muutoin tavarat on aina paikoillaan. Kaikilla tavaroilla on oma paikkansa ja ne viedään sinne heti käytön jälkeen. Itse olen sellainen, että vien mennessäni ja tuon tullessani. Ohi mennen kävellessä keittiöön suoristan kaukosäätimet ja laitan pöytäliinan suoraan ja vien jonkun paperin keräyskassiin.
En pysty keskittymään sotkuisessa kämpässä, joten on helpompi pitää kämppä siistinä, kuin aloittaa jokainen homma sillä, että siivoan.
Suoristat kaukosäätimet? :D
Kampaatko matonhapsut? Jotkut tekee sitäkin.
Asun pienessä asunnossa ja mulla on suht vähän tavaraa, mutta koska säilytystilaa ei ole juuri nimeksikään, tavarakaaoksen ainekset ovat kasassa. Olen viimeisimmän vuoden varrella myynyt kirpputorilla ylimääräisiä romujani kiitettävän määrän, mutta kaikelle sille tavaralle jota ilman en pysty elämään, ei löydy paikkaa. Tämä tekee perussiivouksesta rasittavaa, kun joudun esim. imuroidessani siirtelemään kamppeita nurkasta toiseen. En tiedä onko edessä muutto hitusen isompaan tai toimivampaan asuntoon, kun tavarani olen jo karsinut aika minimiin. Yleisilme tässä asunnossa on siisti, mutta siellä täällä seilaavat rojut ärsyttävät mua.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo1 kirjoitti:
Suoristat kaukosäätimet? :D
Kampaatko matonhapsut? Jotkut tekee sitäkin.
Ei ole matonhapsuja ja vaikka olisi niin en. Kyllä laitan kaukosäätimet ja pleikkarin ohjaimen siististi vierekkäin tv-tasolle, ettei ne ole hujanhajan kaikki missä sattuu. Siistissä asunnossa on aikaa ja helppoa ojentaa ne pienetkin epäkohdat.
Vierailija kirjoitti:
Asun pienessä asunnossa ja mulla on suht vähän tavaraa, mutta koska säilytystilaa ei ole juuri nimeksikään, tavarakaaoksen ainekset ovat kasassa. Olen viimeisimmän vuoden varrella myynyt kirpputorilla ylimääräisiä romujani kiitettävän määrän, mutta kaikelle sille tavaralle jota ilman en pysty elämään, ei löydy paikkaa. Tämä tekee perussiivouksesta rasittavaa, kun joudun esim. imuroidessani siirtelemään kamppeita nurkasta toiseen. En tiedä onko edessä muutto hitusen isompaan tai toimivampaan asuntoon, kun tavarani olen jo karsinut aika minimiin. Yleisilme tässä asunnossa on siisti, mutta siellä täällä seilaavat rojut ärsyttävät mua.
Tiedän tunteen. Me asutaan miehen ja lapsen kanssa pienessä kaksiossa. Meillä ei ole varastoa, mutta vaatehuone sentään löytyy. Harrastan valokuvaamista, joten rekvisiittaa, taustakankaita, softboxeja yms löytyy kiitettävät määrät. Asunto toimii jotenkuten kun ihan kaikki tavara on karsittu minimiin, ei ole tavarakasoja nurkissa ja siivous on ihan suhtkoht helppoa. Mutta tuo vaatehuone. Sinne mahtuu seisomaan, ei enempää. Lattioilla on valokuvaustavaroita ja paperin ja pahvinkeräys kassit. Asiat olisi muuten ok, mutta kun nuo harrastusroinat vie paljon tilaa, vaikka olen nekin pitänyt minimissä, mieluiten esim. lainaan rekvisiittaa yms, enkä osta niitä itselleni. Meillä on vaatehuoneessa lätkämailat, polkupyörän peräkärry, pulkka, kissankuljetuslaatikko, pari muuttolaatikollista kirjoja. Se on hieman ongelmallista, mutta tuon sotkun saa onneksi ovella piiloon. Ei tulisi mitään ilman vaatehuonetta.
Meillä on perussiistiä. Kerran viikossa siivotaan ns. kunnolla eli imurointi, lattian moppaus, vessan pesu, pintojen pyyhkiminen ym. Muun aikaa talo on sellainen, että sen saa puolessa tunnissa järjesteltyä siistiin kuntoon, jos on tulossa yllättäviä vieraita tm. Omakotitalo, kaksi päiväkoti-ikäistä lasta.
Meillä on keittiö ja olohuone aina siistit. Tiskit laitetaan joka päivä ja pyyhitään tasot ja lattialta muruset. Se siitä, ei mene montaa minuuttia. Sen sijaan joskus on sänky petaamatta ja jotain vaatteita voi olla makkarin tuolilla hujan hajan. Kun vieraita tulee, niin siistimme kaikki lattiasta kattoon kunnolla, ei muuten tarvi. Meillä ei ole lapsia, mutta koira ja kissa, joiden vuoksi pitää kyllä imuroida usean kerran viikossa.
Kyllä meillä on siistiä, onneksi molemmat tykätään pitää huusholli järjestyksessä. 10-15min joka ilta järjestelyyn, ei se kummia vaadi. Inhosin lapsena/teininä vanhempieni kotona ainaista epäjärjestystä ja koitin itse järjestää mahd paljon. Nykyisin siellä on aivan samalainen kaaos kuin ennekin. En voi käsittää miten ihmiset jaksaa katsella semmoista epäjärjestystä ja vielä valittaa siitä
Meillä on aina siistiä. Ihan helppoa, tavarat pannaan paikoilleen ja joka päivä käytetään siivoamiseen parikymmentä minuuttia.