Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossu peri takaisin mun kuukauden tuet

Vierailija
26.01.2016 |

Sain tammikuulle toimeentulotukea 350euroa. Mulla on ollu sairauspäiväraha hakemus vetämässä Kelalle. Sain sen sairauspäivärahan tässä kuussa ja sossu peri koko tämän kuun sairauspäivärahan (päälle 500e) multa.

Eikö sossun ois pitäny ottaa tuosta vain tuo 350e pois, eli sen verran mitä itse heiltä sain tammikuulle ja loput tuenmäärät mulle?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä maksettu tt-tuki olis kuulunut periä!

Vierailija
2/17 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu voi periä vain myöntämänsä tuen verran sairauspvrahaa. Ota yhteyttä sossuun, niin saat ylimääräiset rahat itsellesi. Näin välillä käy, ellei summia ole tarkennettu takaisinperintää tehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näimpä juuri kuten muutkin jo sanoneet. Ota yhteyttä sossuun. Voi olla että maksavat sulle puuttuvan osan tilillesi myöhemmin. Jos ei ala kuulumaan niin soittoa vaan.

Vierailija
4/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintää tehdessä määritellään joko tietty summa tai jätetään tyhjäksi jolloin peritään kaikki takautuva. Tyhjäksi jättäminen on yleisempää, koska harvoin tulee tilanteita joissa sossusta maksettaisiin vähemmän kuin takautuva summa on, etenkin jos tukea maksetaan monta kuukautta ja takautuvien maksu viivästyy. Tästä syystä joskus käsittelijältä voi jäädä spesifin summan kirjaus, koska tulevista kuukausista ei vielä ole tietoa ja perintä jatkuu mikäli sossutukikin jatkuu.

Nyt kun kuitenkin olet saanut ajoissa takautuvat tuet maksuun etkä ole ilmeisesti joutunut ensi kuulle hakemaan tt-tukea (jolloin koko summan perintä olisi aiheellinen), niin ota yhteys sossuun niin laittavat liikaperityn maksun takaisin. Soita päätöksen tehneelle käsittelijälle suoraan äläkä neuvontaan, neuvonnasta eivät voi noihin vaikuttaa.

Perintätietoja ei tarkastella joka asiakkaan kohdalla jälkikäteen, vain siinä tapauksessa kun kelalta ilmoitetaan perinnän epäonnistuvan. Liikaperinnästä ei kuitenkaan tule mihinkään järjestelmässä tietoa etenkään jos olet vain satunnaisasiakas eikä sinun tietoihisi palata uudelleen. Siksi pitää olla itse aktiivinen liikaperintätilanteessa, koska summia tarkastellaan vasta seuraavan hakemuksen yhteydessä seuraavan kerran.

Vierailija
5/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät perineet tuosta summasta vain puuttuvaa osaa itelleen vaan piti ottaa kaikki? Eli jos saa 500euroa sairauspäivärahaa ja sossusta maksettiin 300euroa toimeentulotukea niin miksi sossu ei peri tuosta 500eurosta vain 300euroa ja loput 200euroa tulis normaalisti tuen saajan tilille, muiden takautuvien rahojen kanssa?

Vaan otetaanki hupsista koko 500e pompsi ja sitten asiakas joutuu soittelemaan että saa puuttuvat osat takaisin... On paljon ihmisiä, jotka eivät edes ymmärtäisi koko asiaa ja jäävät sitten ilman heille kuuluvia rahojaan :/

En ole ap, mutta tuli mieleen tällänen. Oon joskus ollu sossun asiakas ja hain sieltä tukea yhelle kuulle ja sain sitä vähäsen ja sitten kun mulle tuli kelalta päätös että sain sieltä rahaa, niin sossu peri siitä vain sossulle kuuluvan osan, eli sen, minkä verran itse antoivat mulle ja näin ollen ei tarvinnu alkaa soittelemaan erikseen ja tivaamaan rahoja takaisin.

Todella typerä systeemi jos on yleistäkin AP:n kohdalla.

Vierailija
6/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tavalla ne sossut asiakkaitaan kiusaakin. Tekevät tahalleen noin, testaavat ihmisiä että hoksaako asiakas itse pitää kiinni oikeuksistaan. 

Näiden sossujen kanssa pitää vaan olla lujana. Kyykyttävät ja pitävät asiakkaita ihan pelleinä. Kokemusta on. 

Vierailija
7/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillistä sossuilua. mulle kävi joskus noin ja soitin sitten sinne ja sain puuttuvan rahan takaisin, meni vitun kauan että tuli se raha ees. varmasti tahalleen venyttivät sitä rahan laittamista mahollisimman pitkälle. miks? siks koska haluavat olla niin ilkeitä.

oisko täällä palstalla sosiaalityöntekijää? ja vieläpä semmosta joka on näiden tt-tuki hakemusten kans ollu tekemisissä. miksi kiusaatte ihmisiä?

Vierailija
8/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa liikaperityt palautetaan automaattisesti. Toimistohenkilö tarkistaa perinnät ja palauttaa.

Jos kyseessä uudestaan hakeva asiakas niin silloinhan se palautus katsotaan tulona seuraavassa kuussa. Jos ei palautettaisi niin saisi saman toimeentulotukena, joten ihan sama tilanne lopuksi.

-sossu

Vierailija
9/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kerran kolmen kuukauden päätös helmi-huhtikuu, ja sit just tammikuun lopulla voitin lotossa 11 miljoonaa enkä ilmottanu sossuun mitään. Vielä viimenen kusetus yhteiskunnan piikkiin kjeh kjeh. :D

Vierailija
10/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUISTAKAA IHMISET PITÄÄ OIKEUKSISTANNE KIINNI !!!!

Vierailija
11/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on yritetty 2 kertaa vedättää sossussa. Samantyyppinen tilanne ku AP:llä. Olivat perineet liikaa tukea multa, odottelin että tulis tilille puuttuvat rahat, ei kuulu ei näy... Soitin ja asia hoitui sillä... Olivat unohtaneet, tai "unohtaneet"... Samanlainen tilanne kävi myös toisenkin kerran... Minä taas soitin ja sain rahat... Taas sama "unohdus" kuulemma ollut. Hohhoijaa.

Tyhminä pitävät ihmisiä. Ikävä kyllä, se on totta että moni ihminen ei ymmärrä soittaa ja vaatia rahoja takaisin, vaan antavat vaan asian olla.. En tiedä miksi... Ehkä kaikki ei vaan jaksa alkaa tappelemaan, vaan ovat hyvillään että saivat edes jonku verran rahaa, vaikka sossu välistä vetikin ihan liikaa itelleen..

Se kaikkien papereiden ja liitteiden vieminen sossuun tt-tuen vuoksi joka saatanan kuukausi, on monelle jo uuvuttavaa tehdä. Jos vähänkään jotain niistä puuttuu, tulee hakemus bumerangina takaisin ja ei muutaku taas puuttuvaa lippusta ja lappusta viemään. Tiedän monia, jotka eivät edes hae koko tukea, vaikka olisivat oikeutettuja. 

Kaikenlaista aivan ihme niputtamista oon sossun puolelta elämäni aikana saanut, että lopetin koko tuen hakemisen sieltä. Heti paljon rennompi olo.

Että kyllä näissä asioissa saa ja pitääkin olla tarkkana. Kukaan muu ei huolehdi asioistasi, kuin juuri sinä itse. Näin se vaan menee. 

Vierailija
12/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko vain tuen vai maksettiinko myös jotain laskuja? Nämä myös huomioidaan rahaa palauttaessa.

Vierailija
13/17 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yks sähkölasku, olikohan noin 30-40e arvonen, se sisältyi tuohon 350euroon. Eli sain tt-tukea (sen perusosan) 320-310euroa + siihen tuo sähkölaskun osa eli yhteensä 350euroa. Ja ottivat multa tammikuun sairauspäivärahan kokonaan, vaikka olisi pitänyt vaan ottaa tuo 350euroa. Eli niitä puuttuvia rahoja odotellessa. 

AP

Vierailija
14/17 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on asiantuntevia ihmisiä. Itse olen sosiaalitoimessa työssä etuuskäsittelijänä ja päätöksen tekijä Ei hoida mahdollisten liikaperintöjen palautuksia. Siihen on kaupungilla yksi työntekijä, joka tarkkailee esim. Kelasta tulleita palautuksia ja mikäli aihetta, niin palauttaa asiakkaalle. Näissä tilanteissa ei myöskään pyritä tekemään ihmisille kiusaa, tai viemään asiakkaiden rahoja. Toimeentulotukea on saanut sen perityn etuuden sijaan, eli "tappiota" asiakkaat ei missään nimessä pääse tekemään... Toki pitää olla itse aktiivinen ja tarvittaessa laittaa vielä jatkohakemus, koska yleensä perintä aiheuttaa sen, että ainakin yhdelle kuukaudelle pitää vielä hakea toimeentulotukea.

Vierailija
15/17 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko elättää itse itsensä .

Vierailija
16/17 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu tekee virheellisiä päätöksiä aina silloin tällöin. Pyydä sossua tekemään ns. itseoikaisu eli asian uudelleen käsittely. Älä tee virallista valitusta, koska virallisen valituksen käsitteleminen vie useita kuukausia. Lisätietoja voit kysyä omalta sosiaalityöntekijältä. Hänet löydät, kun soitat sossuun ja kysyt kuka on sosiaalityöntekijäsi.

Vierailija
17/17 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä ja käsittelen toimeentulotukea. Syy, miksi meidän kunnassa ei merkitä perittäviä summia Kelalle on se, ettei päätöstä tehdessä ole vielä lopullinen myönnetyn toimeentulotuen määrä selvillä.

Jos esim. asiakkaalla jää vajetta huhtikuulle 350€, voi hän lisäksi myöhemmin tuoda huhtikuussa erääntyviä, toimeentulotuessa huomioitavia laskuja (esim.sähkölasku), joista ei aiemmin ole ollut tietoa. Tai hänelle on voitu tehdä apteekkiin maksusitoumus lääkkeisiin, jolloin kuun alussa ei voida tietää, millaiset sen kuukauden lääkekulut tulevat olemaan.

Näitä perintöjä sitten tarkistetaan ja tarvittaessa asiakkaiden kannattaa olla yhteydessä, jotta asiat saadaan selvitettyä. Ihmisiä mekin ollaan ja virheitäkin tulee väistämättä, ei ole tarkoituksena kiusata ketään, vaan kohdella asiakkaita tasapuolisesti.