Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonot kokemukset USA:sta?

Vierailija
26.01.2016 |

Otsikko. Itseäni vitutti käydessäni se oikein väkinäisen oloinen tekopirteys ja miten asiakaspalvelijat oikein tunkee siihen ihan viereen kyselemään vaikka kertoo vain katselevansa.

Kommentit (204)

Vierailija
21/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa pitää olla antamassa tippi-rahaa. Koska oletus on, että palveluammateissa se kuuluu saada, esim. kampaamot, hoitolat, ravintolat, jne.

Tuohan on parasta Jenkeissä! Mahdottoman ystävällistä palvelua saa joka paikassa juurikin tuon takia. Suomalainen "ei nappaa nyt"/ammattiliitto hoitaa hommat -asenteella varustettu tyly mykkä mutrusuu kuolisi nälkään tuolla.

En todellakaan nauti mistään ostetusta ystävällisyydestä! Kuitenkin koko ajan olen tietoinen, että tuo on minulle ystävällinen vain siksi, että haluaa saada minulta rahaa. Tuntuu lähinnä kiusalliselta. Mieluummin neutraali suomalaistyyppinen palvelu kuin ostettu tekoystävällinen.

Kyllä, juurikin näin. Koskaan ei voi tietää, haluaako tuo hyötyä minusta vai onko hän ystävällinen ilman hyötymistarkoitusta. Suomessa näiden välille on sentään helppoa tehdä ero.

Vierailija
22/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen introvertti ei tykkää amerikkalaisesta small talkki, extrovertti maailmasta. Koska siellä aina  hymyillään ja jutellaan tekopirteästi. Suomalainen murjottaa mielummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa pitää olla antamassa tippi-rahaa. Koska oletus on, että palveluammateissa se kuuluu saada, esim. kampaamot, hoitolat, ravintolat, jne.

Tuohan on parasta Jenkeissä! Mahdottoman ystävällistä palvelua saa joka paikassa juurikin tuon takia. Suomalainen "ei nappaa nyt"/ammattiliitto hoitaa hommat -asenteella varustettu tyly mykkä mutrusuu kuolisi nälkään tuolla.

Amerikkalainen exäni oli taas toista mieltä, hänen mielestään Suomessa sai paljon parempaa palvelua, kun kotona asiakaspalvelijat kohtelevat asiakkaita miten sattuu ja silti vaativat vielä kovaan ääneen tippiä päälle vaikka ovat olleet miten röyhkeitä tahansa. :D

Vierailija
24/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutelua Nykissä joka päivä kadulla ulkonäköön liittyen tai sitten jotain kommenttia että hymyile tms.

Vierailija
25/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen introvertti ei tykkää amerikkalaisesta small talkki, extrovertti maailmasta. Koska siellä aina  hymyillään ja jutellaan tekopirteästi. Suomalainen murjottaa mielummin.

Ei muuten tykkää amerikkalainen introverttikään.. USAlainen kaverini oli ihan onnessaan kun suomessa saa olla niin rauhassa.

Vierailija
26/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikalliset meni töistä baariin ryyppäämään ja jatkoivat autolla kotiin. Kaikkien mielestä tämä oli ok. "don't worry, they can drive".

Baarissa ryyppääminen ei ole samanlaista kuin suomalaisilla, jotka eivät tyydy yhteen tai kahteen. Mun tutut kotipippaloissa tai baarissa juovat korkeintaan kaksi olutta jos ovat autolla matkassa. Yleensä yksi tai ei yhtään.

Vierailija
27/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

New York, Miami, LA, Las Vegas ei ole sama kuin koko USA.

Vierailija
28/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten tykkää amerikkalainen introverttikään.. USAlainen kaverini oli ihan onnessaan kun suomessa saa olla niin rauhassa.

Tässä yksi syy miksi jenkkimieheni asuu Suomessa. 

Vierailija
29/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriarvoisuus, maksulliset yliopistot, jos katkaiset jalkasi saatat joutua pahoihin velkoihin, paska historia.

Maksat kyllä mm. yliopistoista siellä Suomessakin, käytit tahi et. Veroissa nimittäin.

"Paska historia" sai aikaiseksi maan itsenäistymisen lähes 200 vuotta aikaisemmin kuin Suomi itsenäistyi, pelasti Euroopan Saksan miehitykseltä, lopetti toisen maaiömansodan, aloitti avaruusmatkailun....

Se maa saatiin aikaiseksi tappamalla suurin osa alkuperäisväestöstä ja orjuutamalla afrikkalaisia. Usa on paska paikka joka on luotu väkivallalla.

Tutustupa muuten vähän. Huomaat, että Afrikasta niitä orjia oltiin myymässä ihan omien kyläpäälliköiden ja heimon johtajien toimesta. Sulla on tainnut vasta hostorian opinnot alkaa? Ilman amerikkalaisia keksintöjä voisi olla aika ikävä bärjötellä pimeässä ilman sähköä. Kävellä joka paikkaan, kun autoakaan ei olisi. Moni lääke jäisi käyttämättä. Ja muistathan olla kuuntelematta populaarikultturi musiikkia, katsomatta tv-sarjoja ja elokuvia, syömättä hampurilaisia.... Ja Cokis, savukkeet, monet viinat. Muista pysyä erossa! Saattaa muuten puhtoinen Suomi-naito (tai -poika) turmeltua.

Tutustu toki itse myös, kyseisiä heimopäälliköjä uhkailtiin sodilla ja tappamisilla jos he eivät myyneet niitä orjia. Ja nuo keksinnöt olisi luultavasti keksitty jotain muuta kautta myöhemmin. Jos hyvinvointi saavutetaan orjuudella ja tappamisella, se ei ole sen arvoista. Ja juu, itseasiassa välttelen suurinta osaa noista kapitalismin huipentumista.

Huomattaisin, että tässä kysyttiin huonoja kokemuksia USAsta. Kertoisitko siis ystävällisesti ajastasi siellä plantaasiorjana? Entä miten meni sisällissota?

Vierailija
30/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät välimatkat ja auto välttämätön.

Itse en ole USA:ssa ajanut autoa, mutta pitänee opetella.

Floridassa siis olemme muutamia kertoja lomailleet.

Kaupoissa pakkaukset pääsääntöisesti tosi suuria. Eli esim. jos halusit ostaa litran mehua, ei onnistunut vaan piti ostaa 3 litraa.

Itseäni ei tuo pinnallisuus tai smallatalk häirinnyt yhtään!

Vierailija
31/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikalliset meni töistä baariin ryyppäämään ja jatkoivat autolla kotiin. Kaikkien mielestä tämä oli ok. "don't worry, they can drive".

Baarissa ryyppääminen ei ole samanlaista kuin suomalaisilla, jotka eivät tyydy yhteen tai kahteen. Mun tutut kotipippaloissa tai baarissa juovat korkeintaan kaksi olutta jos ovat autolla matkassa. Yleensä yksi tai ei yhtään.

Kannattaa joskus pistäytyä ihan oikeastikin siellä yöelämässä rapakon takana ja huomaat, että kyllä muuten ryypätään ja rankasti vedetäänkin. Monenlaiset juomapelit on myös todella suosittuja etenkin nuorien keskuudessa. Ovat myös todella paljon kovaäänisempiä kuin suomalaiset kännikalat.

Vierailija
32/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan nauti mistään ostetusta ystävällisyydestä! Kuitenkin koko ajan olen tietoinen, että tuo on minulle ystävällinen vain siksi, että haluaa saada minulta rahaa. Tuntuu lähinnä kiusalliselta. Mieluummin neutraali suomalaistyyppinen palvelu kuin ostettu tekoystävällinen.

Kyllä, juurikin näin. Koskaan ei voi tietää, haluaako tuo hyötyä minusta vai onko hän ystävällinen ilman hyötymistarkoitusta. Suomessa näiden välille on sentään helppoa tehdä ero.

No, mua ei todellakaan kiinnosta, rakastaako se tarjoilija juuri minua ihan puhtaasti säteilevän persoonani ja empatiakykyni vuoksi, enkä kaipaa heiltä mitään sitoumusta siihen, että he ihan oikeasti ja aidosti rakastavat minua ja välittävät ostokokemuksestani vilpittömästi enemmän kuin omista lapsistaan. Mua kiinnostaa se,  että mulle hymyillään ja ollaan ystävällisiä ja että saan mitä tilaan järkevän ajan kuluessa.

Sitäkään en kaipaa tietoisuuteeni, jos tarjoilija vaikka jostain syystä tuntee minua kohtaan jotain inhoa tai vihaa. Minä en tunne näitä henkilöitä, eivätkä he tunne minua - en tarvitse tietoa siitä, mitkä heidän tunteensa minua kohtaan ovat. Ja toden totta toivoisin, että palveluammateissa toimijat olisivat ystävällisiä hyötymistarkoituksella - sitä kutsutaan kaupanteoksi.

Kuvitteletko sinä muuten, että jos suomalainen tarjoilija hymyilee, hän tekee niin koska hän jostain syystä pitää juuri sinusta aivan hirveästi? Ja itse asiassa hän aikookin juuri vuoron päätteeksi irtisanoutua ja lahjoittaa viimeisen palkkansa kodittomille kissoille, koska hän on jo saanut uraltaan kaiken tarvitsemansa: hän sai hymyillä juuri sinulle ilman minkäänlaista hyötytarkoitusta. Hän aikookin tulla loppuelämänsä ajan ilmaiseksi töihin odottamaan jos vaikka sinä tulisit takaisin ja hän saisi taas olla sinulle ystävällinen ilman hyötytarkoitusta!

Vierailija
33/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen exäni oli taas toista mieltä, hänen mielestään Suomessa sai paljon parempaa palvelua, kun kotona asiakaspalvelijat kohtelevat asiakkaita miten sattuu ja silti vaativat vielä kovaan ääneen tippiä päälle vaikka ovat olleet miten röyhkeitä tahansa. :D

Satuilet. Olen asunut USAssa vuosikymmenet enka viela kertaakaan ole kuullut kenenkaan VAATIVAN tippia saati sitten viela kovalla aanella. Royhkea asiakaspalvelija ei pysyisi tyossaan paivaa kauempaa kun jo tulisi kenkaa.

Tippaaminen on taitolaji.

Vierailija
34/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? Mä suomalaisena hämmästyin siitä miten tehokkaasti paikalliset imuroi vodkaa :D

Vierailija
35/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New York, Miami, LA, Las Vegas ei ole sama kuin koko USA.

Ei ole moni amerikkalainenkaan käynyt "koko" USAssa. Osalla se eläminen ja koko elämä on saattanut rajoittua vain jopa yhteen kaupunkiin ja sen lähialueelle tai yhteen osavaltioon.

Vierailija
36/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahantulotarkastukseen ihan viheliäiset jonot ja virkailijat on ynseitä. Pitää USA:ta ilmeisesti jonkinlaisena paratiisina ja lähtökohtaisesti epäilevät, että jokainen yrittää tulla laittomasti maahan tekemään töitä. Sitten jos olet pienen lapsen kanssa liikenteessä ja yrität ajan kuluksi viihdyttää lasta kulkemalla ympäriinsä, heti on joku uniformumies kyttäämässä että mitä tämä epäilyttävä toiminta oikein on.

USA:n sisäisellä lennolla lapsi saa väsymysitkupotkuraivarin ja kiemurtelee kuin mikäkin mato niin että vanhemmat ihan otsa hiessä joutuvat pitämään kiinni, ettei luisu turvavyön välistä lattialle. Sitten kun on päästy nousuun ja lapsi saatu nukahtamaan ja menen käytävän takaosaan lepuuttamaan itseäni ja hermojani (antaen lapselle samalla enemmän nukkumatilaa), niin eikös joku lentoemäntä tule raportoimaan, että lapsi on lattialla. Minä kysyn, nukkuuko hän? Ja kuulemma nukkuu. No helvetti miksei se lapsi saa nukkua? Pakkoko se on nostaa takaisin penkille, sillä on ollut jo muutenkin rankkaa.

Se, kun pizzaravintolassa ei saa veitsiä ja haarukoita. 

Se, kun äiti ei saa jäädä turvatarkastukseen 2-vuotiaan turvaksi, vaikka lasta pelottaa tyly virkailija, joka riisuu kengät ja huitoo metallinpaljastimella ja tunnustelee vaatteiden läpi.

Kolme kertaa olen ollut ja vaikka viime kerrasta on jo 13 vuotta, näköjään vieläkin vituttaa kun muistelen. En ihan helpolla suostu enää menemään, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
37/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satuilet. Olen asunut USAssa vuosikymmenet enka viela kertaakaan ole kuullut kenenkaan VAATIVAN tippia saati sitten viela kovalla aanella. Royhkea asiakaspalvelija ei pysyisi tyossaan paivaa kauempaa kun jo tulisi kenkaa.

Tippaaminen on taitolaji.

Tai sitten en. Törmäsin ilmiöön itsekin.

Vierailija
38/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahantulotarkastukseen ihan viheliäiset jonot ja virkailijat on ynseitä. Pitää USA:ta ilmeisesti jonkinlaisena paratiisina ja lähtökohtaisesti epäilevät, että jokainen yrittää tulla laittomasti maahan tekemään töitä. Sitten jos olet pienen lapsen kanssa liikenteessä ja yrität ajan kuluksi viihdyttää lasta kulkemalla ympäriinsä, heti on joku uniformumies kyttäämässä että mitä tämä epäilyttävä toiminta oikein on.

USA:n sisäisellä lennolla lapsi saa väsymysitkupotkuraivarin ja kiemurtelee kuin mikäkin mato niin että vanhemmat ihan otsa hiessä joutuvat pitämään kiinni, ettei luisu turvavyön välistä lattialle. Sitten kun on päästy nousuun ja lapsi saatu nukahtamaan ja menen käytävän takaosaan lepuuttamaan itseäni ja hermojani (antaen lapselle samalla enemmän nukkumatilaa), niin eikös joku lentoemäntä tule raportoimaan, että lapsi on lattialla. Minä kysyn, nukkuuko hän? Ja kuulemma nukkuu. No helvetti miksei se lapsi saa nukkua? Pakkoko se on nostaa takaisin penkille, sillä on ollut jo muutenkin rankkaa.

Se, kun pizzaravintolassa ei saa veitsiä ja haarukoita. 

Se, kun äiti ei saa jäädä turvatarkastukseen 2-vuotiaan turvaksi, vaikka lasta pelottaa tyly virkailija, joka riisuu kengät ja huitoo metallinpaljastimella ja tunnustelee vaatteiden läpi.

Kolme kertaa olen ollut ja vaikka viime kerrasta on jo 13 vuotta, näköjään vieläkin vituttaa kun muistelen. En ihan helpolla suostu enää menemään, ellei ole ihan pakko.

Joo, ne maahantulotarkastajat on tosiaan yrmyjä ja niillä on ihan järkyttävä asenne.

Vierailija
39/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriarvoisuus, maksulliset yliopistot, jos katkaiset jalkasi saatat joutua pahoihin velkoihin, paska historia.

Maksat kyllä mm. yliopistoista siellä Suomessakin, käytit tahi et. Veroissa nimittäin.

"Paska historia" sai aikaiseksi maan itsenäistymisen lähes 200 vuotta aikaisemmin kuin Suomi itsenäistyi, pelasti Euroopan Saksan miehitykseltä, lopetti toisen maaiömansodan, aloitti avaruusmatkailun....

Se maa saatiin aikaiseksi tappamalla suurin osa alkuperäisväestöstä ja orjuutamalla afrikkalaisia. Usa on paska paikka joka on luotu väkivallalla.

Tutustupa muuten vähän. Huomaat, että Afrikasta niitä orjia oltiin myymässä ihan omien kyläpäälliköiden ja heimon johtajien toimesta. Sulla on tainnut vasta hostorian opinnot alkaa? Ilman amerikkalaisia keksintöjä voisi olla aika ikävä bärjötellä pimeässä ilman sähköä. Kävellä joka paikkaan, kun autoakaan ei olisi. Moni lääke jäisi käyttämättä. Ja muistathan olla kuuntelematta populaarikultturi musiikkia, katsomatta tv-sarjoja ja elokuvia, syömättä hampurilaisia.... Ja Cokis, savukkeet, monet viinat. Muista pysyä erossa! Saattaa muuten puhtoinen Suomi-naito (tai -poika) turmeltua.

Tutustu toki itse myös, kyseisiä heimopäälliköjä uhkailtiin sodilla ja tappamisilla jos he eivät myyneet niitä orjia. Ja nuo keksinnöt olisi luultavasti keksitty jotain muuta kautta myöhemmin. Jos hyvinvointi saavutetaan orjuudella ja tappamisella, se ei ole sen arvoista. Ja juu, itseasiassa välttelen suurinta osaa noista kapitalismin huipentumista.

Luultavasti, eiks niin? Että et voi sinten reilusti myöntää, että USA:ssa on tehty koko maapalloa, jopa sinua, hyödyttäviä keksintöjä.

Kannattaa harrastaa sukututkimusta. Lähes kaikilla suomalaisilla on sukulaisia, joille USA on antanut leivän, toimeentulon, tulevaisuuden. Osa jäi maaham, osa palasi pääoman kanssa Suomeen. Veikkaan, että sinunkin suvustasi näitä Amerikan kävijöitä löytyy.

Vierailija
40/204 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit on hyviä hosteja, ja loistavia työkavereita mutta onhan se kyllä suht kaistapäinen maa. Esimerkiksi Austinissa jouduin viisi kertaa pysäytetyksi ei oikeastaan mistään syystä. Austin jonka pitäisi olla niinkuin Portland, mutta paskemmalla säällä ja julkisilla yhteyksillä. Juuei, viisi kertaa. Asiaanhan ei tietenkään mitenkään liity se, että olen tumma ja todella karvainen. Ei tietenkään. Tokihan jouduin myös ihan sattumalta laukkutarkistukseen ja kuulusteluihin saapuessani. 

Ai niin. Tunnen kaksi arabia, ehkä ne on terroristeja? OMG. Eivät kyllä "sattumalta tarkistaneet" mua lähtiessäni, tosin Lähtiessäni San Antonion kenttä oli järjettömän hiljainen. Ehkä sitten muistivat tjsp.

-m36