Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärialaa paspotaan yhteiskunnan toimesta?

Vierailija
26.01.2016 |

Miksi ylläpidetään lääkäripulaa niin ettei syrjäseudulla asuvat ihmiset ole tasavertaisessa asemassa lääkäriin pääsyn suhteen? Lääkäreiden palkka on enemmän kuin kunnanjohtajien palkka jne. Ja kaikki tämä menee suoraan valtion sosiaali-ja terveysmenoista.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on hyvä että lääkikseen otetaan vain vähän (kokoajan tosin lisätään aloituspaikkoja) jotta vain parhain aines pääsisi sisään. Ihmisten henki on kuitenkin näiden ihmisten käsissä. Lääkärikoulutuskin on muuten helvetin kallista per opiskelija

Lähtee se henki silläkin, että lääkäripalveluita ei ole henkilökuntapulan takia saatavilla ollenkaan. Tai sillä, että pulaa paikkaa kovin puutteellisesti suomea taitava henkilö. Tai että työ tehdään ylipitkinä päivystysputkina, tilassa joka vastaa yli promillen humalaa. Tuossa viimeksimainitussa tilassa teki yksi tuttu lääkäri taannoin aika rankan hoitovirheen, jonka seurauksena potilas kuoli.

Kallista se koulutus toki on, mutta kallista on palkanmaksukin, kun työvoimasta on pulaa. 

Sun vaan täytyy valittaa lääkäreistä ihan millä tekosyyllä tahansa.

Vierailija
22/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on kyllä petanneet itselleen loistavat työehtosopimukset ja sitä kautta aivan käsittämättömät palkat. Olen itse kemisti (töissä isossa lääkefirmassa) ja mieheni on dipl.insinööri Nokialla. Oma veljeni ja hänen vaimonsa ovat molemmat lääkäreitä. Muistan, että joskus 10-15 vuotta sitten juttelimme palkoista ja meillä oli kaikilla aika sama palkka (olimme aika vastavalmistuneita silloin). Nyt joulun aikaan tulin jutelleeksi taas palkoista veljeni kanssa.. Huh, huh millaiset palkat heillä on! Veli saa joku 13000€/kk ja veljen vaimo 12000€/kk!!!! Ja molemmat on ihan kuntasektorilla töissä, tai no veli on sairaalassa eli varmaankin sairaanhoitopiirissä töissä. Mulla ja mun miehellä palkat on yli puolta pienemmät... Juu, kyllä olen kade!!!! Ja toisaalta on erikoista, että kuntasektori maksaa tollaisia palkkoja...

Hyvin harva kuntalääkäri saa tuollaisia palkkoja. Siinä pitää päivystää helvetisti. Normi yleislääkärin peruspalkka on kyllä siellä 5000 euron paremmalla puolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriliitto on kaikkein ahnein ammattiliitto Suomessa. Loppuisi moni ongelma jos lääkärien koulutusmääriä lisättäisiin 100%. Eikä silti tarvitsisi mitään vähä-älyisiä ottaa koulutukseen.

Juuri näin. Eikä tarvitsisi ottaa ulkomaalaisia töihin syrjäseuduille missä ihmiset eivät ymmärrä lääkäreitään. Syrjäseuduilla myös sairaalaopetuksessa olevat kandit tekevät järkyttävästi virheitä.

Pitäisi estää rahan perässä juoksevien ihmisten pääsy lääkäriksi. Palkan tulisi olla huomattavasti pienempi ja vapaaehtoistyö pakollista, näin varmistetaan todellinen halu lääkärin ammattiin.

Monessa maassahan on niin, että valmistuvien lääkäreiden on pakko tehtä töitä muutama vuosi jossain heille määrätyssä toimipisteessä, joka voi olla vaikka missä perähikiällä. Tällä varmistetaan, että perähikiöilläkin on pätevät lääkärit, vaikka olisivatkin vastavalmistuneita.

Vierailija
24/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan Suomessa on Euroopan maista lähes vähiten lääkäreitä/ 1000 asukasta. Kaikissa pohjoismaissa enemmän lääkäreitä. Lääkärit on lobanneet erittäin hyvin itselleen täystyöllisyyden ja kovan palkan. Mitään muita ammattiryhmiä tälläinen etuoikeus ei koske.

Cia World Factbookin tilastoja lääkäritiheydestä / 1000 asukasta:

Suomi: 2.91 physicians/1,000 population (2009)

Norja: 4.28 physicians/1,000 population (2012)

Saksa: 3.89 physicians/1,000 population (2012)

Ruotsi: 3.93 physicians/1,000 population (2011)

Tanska: 3.49 physicians/1,000 population (2010)

Viro: 3.24 physicians/1,000 population (2012)

Vierailija
25/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on kyllä petanneet itselleen loistavat työehtosopimukset ja sitä kautta aivan käsittämättömät palkat. Olen itse kemisti (töissä isossa lääkefirmassa) ja mieheni on dipl.insinööri Nokialla. Oma veljeni ja hänen vaimonsa ovat molemmat lääkäreitä. Muistan, että joskus 10-15 vuotta sitten juttelimme palkoista ja meillä oli kaikilla aika sama palkka (olimme aika vastavalmistuneita silloin). Nyt joulun aikaan tulin jutelleeksi taas palkoista veljeni kanssa.. Huh, huh millaiset palkat heillä on! Veli saa joku 13000€/kk ja veljen vaimo 12000€/kk!!!! Ja molemmat on ihan kuntasektorilla töissä, tai no veli on sairaalassa eli varmaankin sairaanhoitopiirissä töissä. Mulla ja mun miehellä palkat on yli puolta pienemmät... Juu, kyllä olen kade!!!! Ja toisaalta on erikoista, että kuntasektori maksaa tollaisia palkkoja...

Hyvin harva kuntalääkäri saa tuollaisia palkkoja. Siinä pitää päivystää helvetisti. Normi yleislääkärin peruspalkka on kyllä siellä 5000 euron paremmalla puolelle.

No toi mun veli on joku sydänlekuri sairaalassa ja vaimonsa ylilääkäri. Eivät kyllä hirveesti päivystä.

Vierailija
26/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien koulutus kestää aika kauan, 7 vuotta kituuttelevat opintotuella (kokonaistulot kuussa ~450€). Tämän jälkeen saakin hetken tehdä töitä, että kerkeää korvaamaan nuo rahallisesti menetetyt 7 vuotta.

Muutaman vuoden opintojen jälkeenhän ne tekee jo töitä, josta maksetaan palkkaa.

Vierailija
27/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi mun veli on joku sydänlekuri sairaalassa ja vaimonsa ylilääkäri. Eivät kyllä hirveesti päivystä.

Eli he ovat molemmat erikoistuneet eli jatkaneet erikoistumisopintoja vielä 6-8 vuotta sen jälkeen, kun olitte kaikki vastavalmistuneita. Mitä he sillä kaikella rahalla tekevät? Onko elintasossanne nähtävää eroa veljesi perheeseen?

Vierailija
28/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien koulutus kestää aika kauan, 7 vuotta kituuttelevat opintotuella (kokonaistulot kuussa ~450€). Tämän jälkeen saakin hetken tehdä töitä, että kerkeää korvaamaan nuo rahallisesti menetetyt 7 vuotta.

Neljännen vuoden jälkeen pääsee amanuenssiksi tai hoitajan hommiin. Viidennen jälkeen pääsee jo lääkärin töihin.

Vierailija
29/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajille voitaisiin antaa lisää oikeuksia lääkkeiden uusimiseen.

Muttakun ne kumileimasimen jatkeet saa päättää nin eiåä noita virkoja perusteta. Eikä vähennetä lääkäreiden tarvetta.

Vierailija
30/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkäri on palkkansa ansainnut.Pitkä koulutus ja vastuullinen työ.En ollenkaan kadehdi lääkärin palkkoja.Sen sijaan kyseenalaistan puolueen jäsenkirjalla saadut hyväpalkkaiset palkkovirat. Eikä nuorta lääkäriä tule pakottaa töihin johonkin perähikiälle.Saahan Suomessa muutkin valita asuinpaikkaansa.Samalla periaattella sitten lakimieskoulutuksen käynyt voitaisin määrätä johonkin peräkylän oikeusaputoimistoon.

Vierailija
31/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri kirjoitti:

Kyllä lääkäri on palkkansa ansainnut.Pitkä koulutus ja vastuullinen työ.

Case Esa Laiho kertoo jotain lääkärin toimesta.  Lääkäreiden mielestä vain palkkojen tulee määräytyä vapaan markkinatalouden sääntöjen mukaan, kaikessa muussa saa sitten nauttia suojelusta.  Eiköhän se vapaa markkinatalous ole sitä, että kuka tahansa voi toimia lääkärinä.  Kuka tahansa voi ostaa apteekista mitä tahansa lääkkeitä ja että kuka tahansa voi valmistaa millä tahansa menetelmillä mitä tahansa lääkkeitä ja myydä niitä.

Lääkäreiden ammatti perustuu nykyisellään ihmisten hädällä rahastamiseen.

Vierailija
32/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulutuksen laajuus ei näkyisi palkassa, niin kuka hullu kouluttautuisi lääkäriksi? Yleislääkäriksi tullaan 7 vuodessa ja erikoislääkärin koulutus tekee kai 5 vuotta siihen vielä päälle.

Vierailija
33/33 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli he ovat molemmat erikoistuneet eli jatkaneet erikoistumisopintoja vielä 6-8 vuotta sen jälkeen, kun olitte kaikki vastavalmistuneita. Mitä he sillä kaikella rahalla tekevät? Onko elintasossanne nähtävää eroa veljesi perheeseen?

No ei ensisilmäyksellä ole hirvittävästi eroa elintasossa... omat talot molemmilla perheillä eikä tarvi paljon miettiä että pitääkö kaupasta valita halvimmat ruoat. Mutta tarkemmin kun miettii niin eroja on... Heillä on lomamökki Lapissa, merenrantahuvila ja tietysti purjevene. Lisäksi reissaavat tosi paljon ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi