Paras vegaani-keittokirja?
Olen ajatellut investoida ko. opuksen kokoelmiini. Olen pescovegetaristi mutta enenevissä määrin haluan siirtyä arkisessa kokkauksessa pois eläinperäisistä tuotteista. Ajattelin, että alkuun ainakin olisi hyvä omata yksi kattava keittokirj aiheesta joka helpottaa kunnes uudet kokkaustavat rutinoituvat. Olisi plussaa jos keittokirjassa ei olisi palkokasvit keskeisessä osassa. Niitä vatsani ei kestä vaikka olisi kuinka liotettuja ja oikein käsiteltyjä :(
Kommentit (29)
Mun suosikkeja on mm. post punk kitchen, ja esim. sen oh she glows kirjoittajan kirja.
http://www.theppk.com/recipes/
Kokeile vaikka tuolta ppk sivulta niitä kurpitsamuffinseja, on parhaat mitä mä olen ikinä syönyt, vaikka ovatkin vegaanisia.
Kiitos vastauksista :) Miten teillä muilla vegaaneilla/pääosin vegaanista ruokaa syövillä/paljon palkokasveja syövillä vatsa kestää? Onko teillä vain luonnostaan ns teräsvatsa vai onko jotain kikkoja? Itse en pysty kotoa lähtemään jos söisin kaksikin ruokalusikallista esim kidneypapuja, kikherneitä tms :( :( Liottamiset olen hoitanut asianmukaisesti sekä mm mausteena käyttänyt juustokuminaa jonka pitäisi helpottaa palkokasveista aiheutuvia vatsaoireita. Nämä eivät minulla ainakaan toimineet, ja ainoa miten olen saanut rauhan vatsalleni on ollut jättää palkokasvit pois ruokavaliosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista :) Miten teillä muilla vegaaneilla/pääosin vegaanista ruokaa syövillä/paljon palkokasveja syövillä vatsa kestää? Onko teillä vain luonnostaan ns teräsvatsa vai onko jotain kikkoja? Itse en pysty kotoa lähtemään jos söisin kaksikin ruokalusikallista esim kidneypapuja, kikherneitä tms :( :( Liottamiset olen hoitanut asianmukaisesti sekä mm mausteena käyttänyt juustokuminaa jonka pitäisi helpottaa palkokasveista aiheutuvia vatsaoireita. Nämä eivät minulla ainakaan toimineet, ja ainoa miten olen saanut rauhan vatsalleni on ollut jättää palkokasvit pois ruokavaliosta.
Ap
Mä en syö melkein yhtään palkokasveja, linssejä joskus. Tofua/tempehia ehkä kerran viikossa.
Mutta edustankin sellaista koulukuntaa, joka ei ole niin proteiinin perään, low fat, high carb siis, esim. niin kuin freelee the bananagirl, mutta mä syön vähemmän hedelmiä.
Katso kans kimberly snyderin reseptejä, se ei syö melkein yhtään papuja myöskään.
Vegaanin keittiössä-kirjaa suosittelisin.
Itse en pysty olemaan vegaani juuri tuosta syystä että vatsa ei kestä. Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä IBD, ja paitsi pavut, myös runsas kuitu on tie varmaan ripuliin ja kouristuksiin. Lakto-ovona pystyn elämään, mutta siitä en oikein saa tingittyä eläinystävällisemmäksi, koska tosiaan niin monet kasvikset ja varsinkin kasvis-proteiininlähteet on pois laskuista.
Saara Törmän KK ja huone sekä leivontakirja Saa vaivata. Mutta ei niitä varmaan enää saa mistään.
Lihansyöjänä tykkään Vege!-kirjan ohjeista. En muista ovatko kaikki ohjeet vegaanisia, mutta eivätköhän nekin ole muunneltavissa. Kirjassa ei ole lainkaan tofuja, seitaneita tai muitakaan soijajuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjänä tykkään Vege!-kirjan ohjeista. En muista ovatko kaikki ohjeet vegaanisia, mutta eivätköhän nekin ole muunneltavissa. Kirjassa ei ole lainkaan tofuja, seitaneita tai muitakaan soijajuttuja.
Tuo kirja on muuten sitten tosi laktovege-painotteinen, paljon käytetään juustoja ja muita maitotuotteita, eli vegaaniksi aikovalle ei voi suositella.
Itselläni on tuo hyllyssä mutta minun makuun kirjan ohjeet on ollut kovin tylsiä ja mauttomia. Sellaista perinteistä 1980-luvun kasvisruokaa vähän pääosin. Ja osa vaan on outoja, kuten kukkakaalipizza, punajuuripasta tai ruusukaalit pelkän voin ja sahramin ja pastan kanssa. Yöhk.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä syön papuja ja herneitä aika harvakseltaana. Minulla on IBS jossa maha ei siis kestä niitä(kaan), mutta olen saanut mahani kestämään kohtuullisia määriä liottamalla, aktivoimalla ja keittämällä pavut/herneet itse. Teen niin, että ensin liotan papuja/herneitä lähemmäs 24 h, joskus kauemminkin. Vaihdan veden ainakin kolme kertaa liotuksen aikana. Kun pavut/herneet on liotettu, aktivoin ne. Ts. laitan ne kannettomaan astiaan ja annan olla huoneenlämmössä 48 h. (Tuona aikana ne alkavat pukata versoa, mutta se ei minua haittaa). Tämän jälkeen keitän, keittoaika on päälle 1 h. Näin käsiteltynä pystyn syömään papuja/herneitä. Jostain syystä näin käsiteltyjä herneitä voin syödä määrällisesti enemmän kuin kikherneitä.
Noissa purkkipavuissa ja purkkilinsseissä on vähemmän fodmapseja, tiedoksi siis niille, joilla in ibs.
Ne sulaa paljon helpommin kuin itse keitetyt.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku vegaaniruokablogi.
Jep. Miksi maksaa kirjoista kun blogeja löytyy mistä saa ohjeita ilmaiseksi. Itse en ole edes vegaani mutta seuraan silti vegaanista chocochili-blogia kun on niin ihania ruokia. http://chocochili.net/
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty olemaan vegaani juuri tuosta syystä että vatsa ei kestä. Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä IBD, ja paitsi pavut, myös runsas kuitu on tie varmaan ripuliin ja kouristuksiin. Lakto-ovona pystyn elämään, mutta siitä en oikein saa tingittyä eläinystävällisemmäksi, koska tosiaan niin monet kasvikset ja varsinkin kasvis-proteiininlähteet on pois laskuista.
Voih, kuulostaapa tutulta :( Mutta mielestäni lakto-ovovegetarismi on kuitenkin selkeästi parempaan päin kun se että söisi ns perus "länsimaista-lihaa joka paikassa" -ruokavaliota :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noissa purkkipavuissa ja purkkilinsseissä on vähemmän fodmapseja, tiedoksi siis niille, joilla in ibs.
Paitsi minulla. Saan oireita purkkipavuista, mutta en noista itse liottamistani, aktivoimistani ja keittämistäni.
Yksi juttu mikä kannattaa ottaa huomion ibs-jutuissa on rasva, mulla loppui se oireilu, kun vähensin reilusti rasvaa.
Olen huomannut blogeista, että monet ibs kärsivät syövät tosi paljon rasvaa, ja yleensä ne sitten yrittää jotain semikarppausta/paleota ja lisää rasvaa, sitten niiden oireet vaan jatkuu ja jatkuu. Ne on kans aina vähän pullukoita, joka kans liittyy rasvaan, eikä ne laihdu niillä karppauksilla.
Tuli vain mieleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi minulla. Saan oireita purkkipavuista, mutta en noista itse liottamistani, aktivoimistani ja keittämistäni.
Toi aktivointi varmasti auttaa eniten, koska se pilkkoo niitä fodmapseja, samoin monet pystyy syömään viljoja vain aktivoituna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi aktivointi varmasti auttaa eniten, koska se pilkkoo niitä fodmapseja, samoin monet pystyy syömään viljoja vain aktivoituna.
Sitten on meitäkin joilla oireeet ei korreloi oikein mitenkään fodmapsien kanssa. Olen ollut ravitsemusterapeutin suunnittelemalla tiukalla FODMAP dieetilläkin ja oireet vaan paheni. Mulla kun pää-suolenärsyttäjä on kuitu, ei ne fodmapit niin haittaa. Harmi kyllä, mun vatsa voisi parhaiten jos söisin riisiä tai vehnäleipää ja lihaa, ei kasviksia juuri lainkaan. Mutta yritän pärjäillä luomutuotteita käyttävänä lakto-ovona joka elän maidolla, munilla, valkoisilla viljoilla ja hedelmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras vegaani on tietysti kuollut vegaani.
Sun eka trollauskokeilu?
Oletko ekaa kertaa yrittämässä :D
Uhh, vegaani suuttui. Kohta se tulee lyömään siimakäsillään ja saa syytteen ruoskimisesta.
Toivot vaan, ei kukaan jaksa nuin väsyneestä trollausyrityksestä suuttua :D
On se kumma kun jonkun lihaanin täytyy päästä jokaiseen vegekeskusteluun huutelemaan, huono omatunto vai kyrpiikö kun asia ei koske sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on meitäkin joilla oireeet ei korreloi oikein mitenkään fodmapsien kanssa. Olen ollut ravitsemusterapeutin suunnittelemalla tiukalla FODMAP dieetilläkin ja oireet vaan paheni. Mulla kun pää-suolenärsyttäjä on kuitu, ei ne fodmapit niin haittaa. Harmi kyllä, mun vatsa voisi parhaiten jos söisin riisiä tai vehnäleipää ja lihaa, ei kasviksia juuri lainkaan. Mutta yritän pärjäillä luomutuotteita käyttävänä lakto-ovona joka elän maidolla, munilla, valkoisilla viljoilla ja hedelmillä.
Mä en itse usko yhtään täysjyvien hyvyyteen missään asiassa, suomessa syödään eniten ruisleipiä ja ties mitä leseitä ja melkein kaikilla on suolistovaivaa.
En itse söisi ikinä mitään täysjyväleipiä, tai täysjyväriisiä, tai jotain täysjyväpastaa.
Huomaan aina, jos syön täysjyvää, ja paljo kuitua, että mun aamulämmöt laskee (kilpirauhanen hidastuu), alan tasaisesti turvota ja lihoa jne.
Minun suosikkikirjani on Elina Innasen "Viiden tähden vegaani". Saman kirjoittajan "Vegaanin keittiössä" on myös hyvä, mutta pidän hieman enemmän tuosta ensiksimainitusta.