Mitä yleensä teollisesti valmistettuja ruokia/tuotteita teet itse?
Mitä sellaisia asioita sinä teet itse, joita muut ostavat yleensä kaupasta? Teetkö itse esim. jogurttia tai myslipatukoita tai ompeletko omat terveyssiteesi? Miksi? Vältteletkö lisäaineita, haluatko säästää, vai miksi haluat tehdä niin?
Kommentit (38)
mulla on kasvimaa, käyn marjassa, keitän mehuja, hilloja, käyn mehuasemalla puristamassa tuoremehua, leivon jne
Pinaattikeiton. Itsetehty on parempaa ja valmistuu nopeammin kuin valmiskuutio sulaa kattilassa.
Leipää. Savustettuja tuotteita. Olutta. Puutöitä.
Lähinnä harrastuksena tulee noita tehtyä. Ja maun vuoksi, tietysti.
EN nyt tässä perehtilanteessa kauheasti mitään, mutta kyllä mä hilloja ja mehuja joskus keittelen. Viiliä teen joskus, vois taas aloittaa. Ituja en osta kaupasta listeriariskin takia, vaan idätän aina itse, ja papuja keitän mieluummin kuin ostan säilykkeinä, mutta kyllä mä säilykkeitäkin ostan.
Teen usein itse viiliä. Se on vain niin helppoa ja ihan fiksuakin, jos näyttää, että maitoa on ostettu liikaa. Ohje on yksinkertaisuudessaan 1rkl (valmista) viiliä ja 2 dl maitoa. Pieni määrä maitoa sekoitetaan kupissa viiliin ja lisätään sitten loppu maito. Viili jätetään tekeytymään huoneenlämpöön peitettynä 2-4 päiväksi ja nostetaan sitten jääkaappiin, kun koostumus on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Pinaattikeiton. Itsetehty on parempaa ja valmistuu nopeammin kuin valmiskuutio sulaa kattilassa.
Ohje?
Pizzan teen nykyään itse. Se on oikeastaan aika helppoa eikä kovin aikaa vievää. En tosin tiedä miksi esim. Ristoranten tonnikalapizzassa se tonnikala maistuu paljon paremmalta kuin purkkitonnikala. Tai siitä voi olla myös joku mauste? Kaipaan kaupan pizzoissa sitä rapsakkaa pohjaa :) En tiedä miten sen saisi itsetehtynä niin rapeaksi? Teen itse myös sosekeittoja ja niistä tulee itsetehtynä jopa parempia kuin kaupassa.
Levitettä leivälle, pinaattilettuja, mysliä, pashaa. Maun takia lähinnä.
Vartalokuorintaa, erilaisia rasvoja kropalle ja naamalle, puhdistusaineita kodinhoitoon. Haluan vähentää kemikaalikuormaa ympäristösyistä.
Puurot, hillot, mehut, kastikkeet, letut, leivät, pullat (kaikki leivonnaiset).. punajuuret ja herkkukurkut. Viili!
Falafel, seitan, hummus, harissa... Ituja, yrttejä kasvatan ympärivuoden. Onhan noita vaikka mitä.
Siteitä en tee itse. Vuokkosia olen vuosia käyttänyt, kun se harva tarve on. Yksi paketti voi kestää jopa vuoden. Sen verran niukkaa vuotoa.
Mutta servetit, lautasliinat, nenäliinat teen itse. Joskus ostan varta vasten kangasta, tai sitten saan jostain vanhoja lähes käyttämättömiä lakanoita tai muuten vaan kangasta.
Miksi? Koska mä voin ja tykkään tehdä, mun harrastus. Makukin on paljon parempi kuin kaupantuotteissa. Ehkä tulee säästöäkin, en tiedä, koska en ole laskenut, eikä se ole pointti. Kaverit "ihastelee", kun olen niin taloudellinen. Osa pitää pihinä, toiset persaukisena ja osaa ei kiinnosta.
Olen aivan tavallinen kaupungissa elävä toimistorotta ja sekasyöjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohje?
Vaikka tämä http://www.hellapoliisi.fi/keitot/314-pinaattikeitto-myos-video
Muutaman kerran jälkeen ei tarvitse ohjetta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pizzan teen nykyään itse. Se on oikeastaan aika helppoa eikä kovin aikaa vievää. En tosin tiedä miksi esim. Ristoranten tonnikalapizzassa se tonnikala maistuu paljon paremmalta kuin purkkitonnikala. Tai siitä voi olla myös joku mauste? Kaipaan kaupan pizzoissa sitä rapsakkaa pohjaa :) En tiedä miten sen saisi itsetehtynä niin rapeaksi? Teen itse myös sosekeittoja ja niistä tulee itsetehtynä jopa parempia kuin kaupassa.
Kauli ohueksi, paista kuumassa ja mielellään pizzakivellä. Pizzakiveksi käy mikä tahansa kuumaa kestävä kivi tai keraaminen laatta.
Teen kyllä ruuat aika pitkälti kotona ja säilön.teen karjalanpiirakat, hillot, leipää ( joskus), keitän kana- ja kalaliemet itse, teen hernarin, pizzat, naanleivät, jukurttijuomat ja smoothiet itse.
Teen itse hillot, mehut jne. ja kasvimaalta kerään juurekset ja vihannekset, joista teen esim. lanttulaatikkoa jo syksyllä. Leivon paljon ja säilön myös. Jauhan itse jauhot ja "litistän" kaurahiutaleet. Perunajauhonkin teen itse. Kaikenlaisia teetarpeita on tullut kerättyä, mausteita myös.
Ompelen suuren osan omista ja lasten vaatteista, neulon puserot ja sukat jne.
En ole koskaan ostanut kaupasta sosekeittoa.
Ompelen vaatteita.
Leivon lähes kaiken leivän, koska inhoan säilöntäaineiden kitkerää makua ja haluan itse päättää mitä leipään laitan (eri hiutaleita, siemeniä yms.). Moni valmisleipä on myös tolkuttoman suolainen.
Teen hilloja ja mehuja. Saan myös usein äidiltäni hänen tekemiään, joten kaupan hilloja tarvitsee ostaa harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Taikinaa pitää vaivata kunnolla ja sen pitää kohota kauan, silloin seen saa niin ohueksi että paistuu rapeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikinaa pitää vaivata kunnolla ja sen pitää kohota kauan, silloin seen saa niin ohueksi että paistuu rapeaksi.
Kiitos vinkistä! En ole kohottanut taikinaa ollenkaan, koska ohjeessa ei niin sanota.
Rapean pizzan saa myös ilman kiveä, unni tosi kuumaksi ja kuumennat pellin myös, sitten vain siirrät pizzan kuumalle pellille jaa uuniin.
Leipää, pullaa, karjalanpiirakoita, pikkuleipiä, simaa, kaljaa, mehuja, hilloja, säilykkeitä, viiliä, juoksutinjuustoa, hernekeittoa, pinaattikeittoa, maksalaatikkoa, kaalikääryleitä...
Parempia itsetehtyinä.
Ompelen verhoja, liinavaatteita yms. että saan mieleisiäni.
Remontit (ei sähkötöitä!).
Kotoa kai olen oppinut aika itselliseksi.
Hienoa! Taidankin yllättää miehen huomenna oikein ihanalla, rapealla kinkku-kananmunapizzalla! Viikonloppuna söimme itsetehtyä pizzaa ja ja pohja oli kamalan löllö :(
Mehuja, tortillalettuja, kastikkeita.
Ovat vaan paljon parempia itse tehtyinä.