Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaa että lapset menevät ruotsinkieliseen kouluun, minä haluan suomenkieliseen

Vierailija
25.01.2016 |

Minä olen suomenruotsalainen, mieheni suomenkielinen.
Minä ja äitini ja muutama muu suvustani puhumme ruotsia lapsille, mieheni ja sukunsa suomea.
Mieheni kanssa puhun suomea.
Lapset (nyt 5 ja 3) puhuvat molempia yhtä hyvin.
Minusta heidät kannattaa laittaa suomenkieliseen kouluun mm. siksi että koulu on lähempänä ja isäkin voi auttaa läksyissä.
Mieheni haluaa että menevät ruotsinkieliseen kouluun eikä osaa kummemmin perustella miksi.
Onko tässä nyt jotain mitä minä en vain ymmärrä, miten lapset hyötyy siitä että käyvät peruskoulun ruotsiksi?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ympäristön kieli on suomi, jää ruotsin sanavarasto väistämättä suppeaksi, jos myös koulu on suomeksi. Kun koulukieli on ruotsi, tarjoutuu mahdollisuus laajempaan sanavarastoon. Samalla lasten isällä on mahdollisuus parantaa omaa kielitaitoaan. Ruotsinkielisissä kouluissa lapset saavat parempaa suomen kielen opetusta kuin mitä suomenkieliset voivat oppia ruotsin tunneilla.

Miten ruotsia opetettaisiin lapsillesi suomenkielisessä koulussa? Vai jäisikö ruotsin opettaminen kokonaan sinun harteillesi?

Olisihan heillä ruotsia koulussa, eli samalla tavalla oppisivat varmaan kuin muut suomalaiset. Vaikeaa sanoa kun en tiedä miten ruotsia opiskellaan suomalaisissa kouluissa =)

Heikosti. Eikö se ole jo selvinnyt sulle pakkoruotsikeskustelussa?

Pakkoruotsikeskustelun ainoa älykäs mielipide miksi ruotsia ei pitäisi pakottaa ketään oppimaan on kun sitä (ruotsin opetusta) on koulussa niin vähän, että ei sillä mitään käyttökelposta kielitaitoa käytännössä opi, tai jos joku oppiikin niin se on todella pieni joukko kaikista jotka ruotsia toisena kotimaisena opiskelevat. Ja ne jotka sitten lipastolla myöhemmin tekevät niin sillä kielitaidolla jolla sieltä läpi pääsee ei kyllä juuri ketään missään ammatissa auteta kun ei hallita ammattisanastoa jne.

Sen sijaan, että koulussa vedetään kivireessä perässä niitä joilla ei ole mitään motivaatiota oppia ruotsia on täysin aivokuollutta puuhaa. Vapaaehtoisuus olisi parempi ja paukut siihen, että ne joita kiinnostaa jäisi mahdollisuus oppia kieltä paremmin, niin että siitä olisi hyötyä käytännössä.

Tämä nyt oli vain yksi tällainen varttiruotsalaisen mielipide asiasta, mutta veisin sinuna lapset ruotsinkieliseen kouluun jos kerran äidinkieli on ruotsi. Kyllä ne sen suomen kielen oppivat, tuleehan se sieltä sitten toisena kotimaisena myöhemmin vastaan heille koulussa ja kun sitä sitten käytännössä tulee myös harjoitettua arjessa niin aika hyvä kielitaito siitä kehittyy melko varmasti ja sillä pärjää hyvin jatkossa.

Vierailija
42/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkieliset elävät vanhemmiksi, koska omaksuvat ahkeramman ja positiivisemman elämänasenteen.

Elävät vanhemmiksi, koska ovat varakkaampia. Suvut ovat täynnä vanhaa rahaa ja tiet korkeakouluihin ovat huomattavasti silotellummat. Helppohan siinä on hymyillä!

Eivät kaikki, valitettavasti. Vaikka olen suomenruotsalainen suku on täynnä duunareita, serkku teki sukututkimusta mutta ei löytynyt rikkaita sukulaisia joten ei ole perintojäkään tiedossa.

Joo onhan ankkalammellakin poikkeuksia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat paremman kielitaidon ja pääsevät helpommin opiskelemaan korkeakouluun, jos menevät ruotsinkieliseen.

Vierailija
44/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat paremman kielitaidon ja pääsevät helpommin opiskelemaan korkeakouluun, jos menevät ruotsinkieliseen.

Voitko vähän avata tätä, kiitos?

Kielitaitohan heillä pysyy samana. Mies tulee jatkossa puhumaan heille suomea ja minä ruotsia. Kirjoja luetaan molemmalla kielellä. Käyttämällä kieltä sen myös oppii, sanavarasto karttuu jne. Korkeakouluihin käsittääkseni riittää että on rasti ruudussa ruotsinkielen kohdalla kun kysytään äidinkieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän