Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaa että lapset menevät ruotsinkieliseen kouluun, minä haluan suomenkieliseen

Vierailija
25.01.2016 |

Minä olen suomenruotsalainen, mieheni suomenkielinen.
Minä ja äitini ja muutama muu suvustani puhumme ruotsia lapsille, mieheni ja sukunsa suomea.
Mieheni kanssa puhun suomea.
Lapset (nyt 5 ja 3) puhuvat molempia yhtä hyvin.
Minusta heidät kannattaa laittaa suomenkieliseen kouluun mm. siksi että koulu on lähempänä ja isäkin voi auttaa läksyissä.
Mieheni haluaa että menevät ruotsinkieliseen kouluun eikä osaa kummemmin perustella miksi.
Onko tässä nyt jotain mitä minä en vain ymmärrä, miten lapset hyötyy siitä että käyvät peruskoulun ruotsiksi?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menevät ruotsinkieliseen. Kotikieli on pääasiassa suomi, mutta ovat olleet ruotsinkielisessä dagiksessa ja eskarissa. Kaverit pääasiassa ruotsinkielisiä. Itse olen suomenruotsalainen, mutta käynyt suomenkieliset koulut, mies ruotsinkieliset. Lähikoulu on ruotsinkielinen. Ruotsi oli heikko, mutta eskarissa oppivat eniten.

Vierailija
22/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielisessä koulussa heitä kiusattaisiin kaksikielisyyden vuoksi, ruotsinkielisessä koulussa ei.

Tää nyt oli täysin typerä kommentti!! Höpö höpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita suomenkieliseen jos siltä tuntuu.

Lapsella on kaksi vanhempaa, et voi neuvoa toista vanhemmista toimimaan noin vain oman mielensä mukaan!!!

Vierailija
24/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliseen ilman muuta. Suomenkieliset koulut ovat suurin osa homeessa, mutta oppilasaines hyvin monikulttuurista ja kansainvälistä.

Ruotsinkielisten kouluja on korjattu paremmin, mutta oppilasaines ikävän monokulttuurista eli suomenruotsalaista.

Vierailija
25/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliseen. Jos sitten pelkäät että kaikki läksyissä auttaminen jää sinulle niin voittehan palkata jonkun auttaamaan määrätyissä aineissa. Ei muutama tunti viikossa niin paljon maksa. Yliopistolaiset mielellään ottavat sellaisia hommia.

Vierailija
26/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, miten suomenruotsalainen nainen päätyi yhteen suomenkielisen miehen kanssa? Lienee harvinaista.

Vierailija
27/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat olleet kotihoidossa, "virikkeenä" puistotoiminta.

Isä on ollut työtön, joten ovat enemmän käyttäneet suomea kotona kun olen ollut töissä.

Vierailija
28/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi löytää suomenkielisiä kavereita harrastuksista jotka yhdistää lähitalojen lapsia. Koulua voi hyvin käydä pienen matkan päästä. Ruotsin kieli sujuvana on ehdoton kilpailuvaltti työmarkkinoilla ja helpottaa muiden kielten oppimista.

Vierailija
29/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, miten suomenruotsalainen nainen päätyi yhteen suomenkielisen miehen kanssa? Lienee harvinaista.

Ei se nyt niin harvinaista ole, näin äkkiseltään väittäisin että tunnen enemmän suru-suomi pareja kuin suru-suru.

Vierailija
30/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt niin harvinaista ole, näin äkkiseltään väittäisin että tunnen enemmän suru-suomi pareja kuin suru-suru.

Ainahan tälläkin palstalla väitetään, että suomenruotsalaiset ovat sisäsiittoista porukkaa.

Vierailija
31/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollenkaan harvinaista. Meilläkin näin. Ruotsinkieliseen kouluun vaan. Suomen oppivat varmasti muutenkin.

Vierailija
32/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan tälläkin palstalla väitetään, että suomenruotsalaiset ovat sisäsiittoista porukkaa.

Ainahan täällä väitetään mitä tahansa. Ehkä minä ja mun tutut kyllästyttiin sisäsiittoisuuteen =D

Vierailija
33/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lähipiirissäni on kymmenkunta pariskuntaa, joissa toinen suomenruotsalainen ja toinen suomenkielinen, itsemme lisäksi. En ole osannut että olisi jotenkin harvinaista.

Vierailija
34/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkieliseen. Jos sitten pelkäät että kaikki läksyissä auttaminen jää sinulle niin voittehan palkata jonkun auttaamaan määrätyissä aineissa. Ei muutama tunti viikossa niin paljon maksa. Yliopistolaiset mielellään ottavat sellaisia hommia.

Mies luottaa siihen että lapset kääntävät tehtävät hänelle suomeksi.

Vierailija
35/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen eskariryhmästä, jossa 13 lasta, 2 on sellaisesta perheestä, jossa molemmat vanhemmat ruotsinkielisiä. Muut kaksikielisiä ja suurimmalla osalla kotikieli on suomi.

Vierailija
36/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi menevät ruotsinkieliseen kouluun, niin ainakin suurissa kaupungeissa niissä on Suomen tunneilla tasoryhmät lapsille. Koska lapsesi ovat kaksikielisiä, he pääsevät ryhmään, jossa suomea opiskellaan ihan samalla tasolla kuin suomenkielisissä kouluissa äidinkielen tunneilla. Jos asutte jollain pikkupaikkakunnalla, niin kannattaa tiki vielä varmistaa, onko koulussa tämä käytäntö.

Jos lapsesi menevät suomenkieliseen kouluun, niin he joutuvat ruotsin tunneille, joissa yli puolet luokasta he haluaisi lainkaan oppia ruotsia ja jossa edetään älyttömän hitaasti, jotta ne ei-motivoituneet saataisiin jotenkin pidettyä mukana. Ruotsin opetus suomalaisissa kouluissa on nykyisellään äärettömän turhauttavaa jo asiasta kiinnostuneille täysin suomenkielisille oppilaille. Voin vain kuvitella, millaista se on ruotsia äidinkielenään puhuville.

Vierailija
37/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkieliset elävät vanhemmiksi, koska omaksuvat ahkeramman ja positiivisemman elämänasenteen.

Elävät vanhemmiksi, koska ovat varakkaampia. Suvut ovat täynnä vanhaa rahaa ja tiet korkeakouluihin ovat huomattavasti silotellummat. Helppohan siinä on hymyillä!

Vierailija
38/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi menevät ruotsinkieliseen kouluun, niin ainakin suurissa kaupungeissa niissä on Suomen tunneilla tasoryhmät lapsille. Koska lapsesi ovat kaksikielisiä, he pääsevät ryhmään, jossa suomea opiskellaan ihan samalla tasolla kuin suomenkielisissä kouluissa äidinkielen tunneilla. Jos asutte jollain pikkupaikkakunnalla, niin kannattaa tiki vielä varmistaa, onko koulussa tämä käytäntö.

Jos lapsesi menevät suomenkieliseen kouluun, niin he joutuvat ruotsin tunneille, joissa yli puolet luokasta he haluaisi lainkaan oppia ruotsia ja jossa edetään älyttömän hitaasti, jotta ne ei-motivoituneet saataisiin jotenkin pidettyä mukana. Ruotsin opetus suomalaisissa kouluissa on nykyisellään äärettömän turhauttavaa jo asiasta kiinnostuneille täysin suomenkielisille oppilaille. Voin vain kuvitella, millaista se on ruotsia äidinkielenään puhuville.

Okei,kiitos tästä tiedosta. Tämä saattaa oikeasti olla se tärekin tieto, mikä saisi minut laittamaan lapset ruotsinkieliseen kouluun...

En halua että mun lapset turhautuu koulussa. Minusta on aina ollut todella tylsä suomenkielentunneilla... ala-asteella sainkin jotain lisätehtäviä aina, yai sain lukea Aku Ankkaa kun olin valmis. Yläasteella linysasin paljon (meillä laitettiin "mofi"-ryhmään vain jos toisena kotikielenä oli suomi, minulla molemmat puhui ruotsia). Ala-asteen luokat oli muutenkin tylsät kun osasin jo kirjoittaa ja lukea...

Tuo motivaation säilyminen on todella hyvä pointti.

Vierailija
39/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkieliset elävät vanhemmiksi, koska omaksuvat ahkeramman ja positiivisemman elämänasenteen.

Elävät vanhemmiksi, koska ovat varakkaampia. Suvut ovat täynnä vanhaa rahaa ja tiet korkeakouluihin ovat huomattavasti silotellummat. Helppohan siinä on hymyillä!

Eivät kaikki, valitettavasti. Vaikka olen suomenruotsalainen suku on täynnä duunareita, serkku teki sukututkimusta mutta ei löytynyt rikkaita sukulaisia joten ei ole perintojäkään tiedossa.

Vierailija
40/44 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opiskelee suomeksi niin kyllä se on aika vaikea termejä ym kääntää ruotsiksi esimerkiksi maantiedossa, fysiikassa, psykologiassa jne. Kielikiintiöiden ym takia laittaisin ja olen laittanut ruotsinkieliseen.

Tunnen monia joiden puhekieli on suomi, mutta opiskelevat englanniksi/ruotsiksi. Ovat tottuneita lukemaan kirjaallisuutta ja käsitteistöä sillä kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme