Sinä joka olet vaihtanut ammattia yli 40-vuotiaana?
Jos esim amk-tasolle menit.. Miten jaksoit opiskella, miten sinuun suhtauduttiin, miten työllistyit, miten rahoitit opintosi?
Itseäni tökkii kaupallinen ala ja haluaisin jotain käytännönläheisempää työtä kuin tietokoneella istuminen. Mutta mietin että tuleeko jo ikä vastaan tässä vaiheessa? Ja palkkakin on itselleni ihan siedettävä, mietin esim. miten pystyisin rahoittamaan opinnot..
Kaikki kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (7)
Katso itseäsi kiinnostavan alan monimuoto-opiskelumahdolliuudet amk:ssa. Niissä kaikki ovat aikuisia ja nelikymppinen ihan keskiverto, osa-aikaiseti voi työskennelläkin, koska lähiopetusta ei ole joka päivä. Työllisyys riippuu alasta, tutki työllisyysbarometriä aloittain. Yhteishaku alkaa pian, joten aloita heti.
Mä olen kohta 56v ja opiskelen uutta alaa, ehkä siitä tulee jopa sivuammatti. Ennen tätä vaihdoin täysin uudelle alalle 53v:nä:)
Mä en ainakaan ole kokenut ikää ongelmaksi missään vaiheessa.
Kannattaa harkita myös erilaisia monimuoto-opintoja, niitä on nykyään hyvin tarjolla. Jos rahapuoli huolettaa, meinaan.
Kokemus on sairaanhoitajaksi opiskelusta ja monimuotokoulutuksesta. Työn ohessa olen tutkinnon tehnyt. Kuukaudessa piti pitää yksi palkaton viikko, jolloin oli lähiopetusta. Itse joutuu opiskelee vapaa-ajalla TODELLA paljon. Harjoitteluja varten piti olla jopa 10 viikkoa poissa töistä. Tältä ajalta sain aikuisopintorahaa (koulutusrahakeskus?) noin 1200€/kk. Mutta tätä käytäntöä on ehkä muutettu. Kahden lapsen yksinhuoltajana talous joutui tiukille varsinkin viimeisenä vuonna, jolloin olin enemmän opintovapaalla kuin töissä. Työllistyin kuitenkin uuteen ammattiin heti ja en edelleenkään ole ollut päivääkään työttömänä.
Terveydenhuoltoalalla on paljon alanvaihtajia, joista moni yli 40-vuotias. Heihin on varmasti jo totuttu.
Sairaanhoito voisi kiinnostaa, tosin en tiedä olenko sellaiseen liian herkkä..
(otsikko jatkuu)
"...olet todennäköisesti työtön nyt."