Kauhean aktiivinen koira. Miten pärjään?
Mulla on 4vuotias seropi koira. Koirassa on valkkaria ja sakemannia. Ehkä jotain muutakin rotua, mutta ainakin noita kahta. Koira on äärettömän energinen. Tuntuu, ettei sille riitä mikään.
Käyn 2 x päivässä remmi lenkillä, 2 h yhteensä (eli tunti ja myöhemmin tunti ja monesti vielä illalla puoli tuntia). Lisäksi 3-4 x viikossa metässä juoksemassa. Pyörällä käyn muutaman kerran viikossa tunnin ajan lenkkeilemässä, paitsi näin talvisin en käy pyörällä ollenkaan.
Koira saa myös aktivointia, tiedän kyllä, ettei pelkkä lenkitys riitä.
Hetken aikaa lenkkeilyn jälkeen koira nukkuu, hyvä jos edes puolta tuntia ja sitten se taas ois halukas menemään. Juoksee sisällä vauhkona, välillä vinkuu, puskee mua yms. Minä sitten nostan taas perseeni ylös ja lähdetään vielä tekemään extra lenkkikin ja sitten oon oikeasti ite ihan poikki jo :(
Ja ei, en oo läski, kun sitä kuitenkin joku alkaa täällä taas huuteleen. Oon ihan normaalipainoinen, liikunnasta pitävä nainen, mutta mä en kertakaikkiaan tunnu jaksavan tuon koiran vauhdissa mukana. Oon remmilenkitysten jälkeen jo aivan veto pois.
Pyörällä käyttäminen on itelle helpompaa, kun pyöräileminen ei oo niin raskasta mitä kävely. Jostain syystä vaan inhoan tuota kävelemistä yli kaiken ja mulla kipeytyy herkästi jalat (en tiedä miksi, voi johtua kengistä mutta kun sadoilla muillakin kengillä on aina ollu samaa ongelmaa).
Talvisin en vaan uskalla pyöräillä ollenkaan, joten odotan että se kevät jo tulis!
Saako mun koira liian vähän liikuntaa? Oonko huono koiranomistaja? Tuntuu että koira kärsii ja oon ihan epäonnistunu sen kanssa.
En ole ensikertalainen koirien kanssa. Koiria on ollu 10vuoden ajan, on ollu rotu ja sekarotusta. Pieniä,keskikokosia ja isoja. On ollu sakemannia, laumanvartijaa, terrieriä, rotikkaa, dobermannia, labbista, dalmista, kultsua jne.
Mutta tämä seropi on nyt ensimmäin sellainen koira, jolle ei tunnu riittävän mikään määrä liikuntaa!
Kommentit (24)
10 minuutin nenätyöskentely vastaa n~1h lenkkiä. Iso koira varsinkaan ei saa mitään irti lenkistä jossa se joutuu olemaan hihnassa kokoajan.
Toinen koirani on hyvin aktiivinen, mutta minulla ei ole mahdollisuuksia olla koko päivää lenkillä, joten itse teen niin, että päivässä on kaksi erilaista lenkkiä. toinen on vapaana-metsässä/pellolla -lenkki, joka varsinkin lumiseen aikaan syö energiaa. Toinen lenkki on haistelulenkki. Mennään lyhyehkö lenkki juuri sieltä mistä kaikki menee eli liikumme tooosi hitaasti kun jokainen ruohonkorsi nuuhkitaan läpikotaisin. Lisäksi joka päivä on temppukoulutusta, koska tämä aktiivinen koira rakastaa temppujen tekemistä. Ei mitään istu ja maahan -juttua vaan pitempiä sarjoja pujottelua, kierimistä, välineitä ja huom! kaikki vaatii rauhoittumista ja odottamista, että pääsee tekemään. Jos häseltää ja hyppii ihan tiloissa mitään ei aloiteta. Jos tulee vaatimaan ja tökkimään minua esim sohvalla, katson pois niin kuin koira olisi ilmaa. Ei koira saa määrätä mua. En ole kovin kokenut koiranomistaja, mutta nämä toimii meillä kuitenkin ok.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla et saa koira väsytettyä. Mitä enemmän liikutte, sitä enemmän koira jaksaa ja vaatii eli kierre on valmis.
Suosittelen jälkityöskentelyä ja hakua . Sekä sen että lopetat koiran "vaatimuksesta"toimimisen. Koira pompottaa sinua
Tämä on täysin paskapuhetta! Laiskan koiranomistajan puhetta! Ennen sanottiin, että koira joka lepää enemmän kuin 16 tuntia päivässä, on vaarassa saada käytösongelmia, eroahdistusta tai jopa masennusta. Joten 8 tuntia itse olen lenkittänyt koiria, narussa tai vapaana, lisäksi tokoa ja namien etsimistä. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Koiria on ollut 34 vuotta. Ymmärrän, ettei työssä käyvä voi kävellä niin paljon. Hae kouluttajalta apua tai anna koira kotiin, jossa on mahdollisuus antaa koiran mennä kavereiden kanssa pitkin mäkiä..
Tuli vielä sellainen mieleen että oletko käyttänyt koiraa koskaan fysioterapeutilla?
Itselläni oli hyvin aktiivinen koira, tuntui ettei mikään riitä. Harrastettiin agilitya, koiratanssia, rally-tokoa, flyballia, dogfrisbeeta... Silti tuntui ettei mikään meinaa riittää vaan koira oli jatkuvasti levoton. Sitten alkoi koordinaatio-ongelmat, koira putosi muunmuassa agilityn puomilta ja hyppäsi siivekettä päin. Varasin ajan fysioterapiaan ja heti ensimmäisellä kerralla selvisi ettei koira voi hyvin, pelkkä selkärangan sormella tunnustelu kieli että koira on hyvin kipeä. Kuvauksissa sitten selvisi että koiralla on hyvin pitkälle edennyt nivelrikko, oli lohjennut ihan palanen lonkasta. Minulle koira ei koskaan näyttänyt näitä vaivojaan, ikinä ei varonut tätä lonkkaansakaan. Syynä päinvastaiseen energiseen käytökseen oli kuulema adrenaliini, eli kun koira tuntee kipua tämä saattaakin osoittaa kivun hakemalla adrenaliinia tuottavaa toimintaa. Näin kävi meillä eli koiraan saattuu -> vaatii päästä juoksemaan -> adrenaliini alkaa virrata -> koira on niin tohkeissaan ettei tunne enää kipua -> toiminta lakkaa -> adrenaliini laskee -> kipu palaa -> koira vaatii lisää adrenaliinia tuottavaa toimintaa. Koirani on nyt 6,5 vuotias ja kuntoutuksella, lääkityksellä sekä jättämällä kaikki rajut leikit ja harrastukset elelee nyt tasaisempaa elämää, eli ei ole nivelrikkokaan välttämättä vanhan koiran vaiva. Joka viides koira siihen sairastuu jossain vaiheessa elämäänsä.
Muuten sitten enemmän aivotyötä vaan, jos mitään fyysistä vaivaa ei taustalta ilmene. Lenkkimäärä kuulostaa kyllä sopivalta.