Minkä ikäisenä lapset alkavat leikkiä mielikuvitusleikkejä?
Olen ihmetellyt, kun oma muksu on 1v 3kk ja leikisti " juo" ja syö" tyhjiltä astioilta. Minusta se piti alkaa myöhäisemmässä vaiheessa?
Miten muilla?
Kommentit (5)
Alle 2-vuotiaana piti sitten jo leikkiä tarhaanvientiä, kaupassakäyntiä ja muita arkijuttuja joka päivä....
pystyy leikkimään jo tuon ikäinen kun vuorovaikutussuhde vanhempiin on hyvä ja äiti on " peilannut" ja nimennyt vauvan tunteita ja kokemuksia. Varsinaiseen juonelliseen kaverin kanssa tapahtuvaan ns. roolileikkiin lapsi pystyy keskimäärin 3-vuotiaana.
Pitää kysyä: hei, onko sinulla koiranmakkaraa. Sitten sitä(tai siis jotain muuta tavaraa) joko on tai ei, vähän riippuu päivästä. Jos sitä löytyy, pitää kysyä: paljonko maksaa? -Kaksi euroa. -Onpa halpaa, otan kaksi, tuossa rahat.
Jne,tämä leikki voi kestää vaikka kuinka kauan. Leikkiin kuuluu, että jos jotain tavaraa ei kioskista löydy, niin kioskintäti pitää " haukkua" tyyliin: No onpa surkea kioski, minä lähden ostamaan tavarani muualta(tämä täytyy tehdä hyvin teatraalisesti!),jolloin poika meinaa tikahtua nauruun.
Mitään oikeita tavaroita ei leikissä käytetä, rahat sun muut ovat pojan mielikuvituksen tuotetta.
on leikitty kyllä reippaasti alle 3-vuotiaana. Meillä ainakin jo 2-vuotiaana on kauppajutu ja muut arkihommat leikitty. Eikä vaan siis matkimalla vaan lapset laittaa omia juttuja ja mielikuvitusta sekaan. Sama homma kaveeiden lapsilla.
Eli ottaa näkymätöntä ruokaa ja syö sitä itse ja tarjoaa muille. Lähempänä 3-v. alkanut leikkiä kauppaa, töihin menemistä jne. 1-vuotiaana ajeli vain autoilla, ei mitään mielikuvitusta mukana. Ei mitään matkimisleikkejä arkipäivän tilanteista.