Lasten kasvatus Kreikassa?
Hei! Mieheni olen kreikkalainen, tarkemmin sanottuna kreetalainen, ja meillä on 4- ja 2-vuotiaat tyttäret. Valitettavasti mieheltä lähti täältä Suomesta työpaikka alta, ja uutta ei ole tahtonut löytyä. Kreetalla hyviä töitä olisi tiedossa suvun menestyvässä yrityksessä, joten on mietitty sinne muuttamista. Jos lapsia ei olisi, oltaisi varmaan lähdetty jo jonkin aikaa sitten, mutta lasten takia mietityttää. Millainen olisi heidän tulevaisuutensa siellä? Koulutus ja muuta? Kellään tietoa tai kokemuksia? Lähtisittekö itse?
Kommentit (11)
Kuulema peruskoulun opetuksen lisäksi pitää ottaa yksityisopetusta, joka maksaa. Oppaan mukaan "kaikki tekee sitä", jotta pärjäävät koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt Kreetalla? Tai tiedätkö mitään Kreikan taloustilanteesta?
Olen, monesti ja pidän siitä kyllä paikkana. Taloustilanteesta tiedän tietysti, ja siksi mietityttääkin niin paljon.
-ap
Kyllä kai miehesi jotain osaa kertoa, vai eikö hän yhtään seuraa (entisen) kotimaansa asioita?
Minä varmaan lähtisin melkein mihin länsimaahan tahansa, ihan mielenkiinnosta.
Tiedän sen, että me muutettiin Suomeen juuri koulun takia (äiti suomalainen, isä kreikkalainen). Olin silloin 7-vuotias ja ehtisin käydä kaksi vuotta kreikkalaista koulua. Mutta se oli silloin... En tiedä miten on nyt. Kaikki tuntemani sukulaiset käyvät yksityiskouluja.
Ja ainakin minun tietääkseni, siellä ostetaan kaikki koulutarvikkeet itse, myös kirjat. Ruokailua ei ole. Melko kallista.
Hei,
kannattaa kysellä tästä aiheesta mm. kreikka.netissä tai liittyä esim. facebookin kreeta-ryhmiin joissa on mukana Kreetalla asuvia suomalaisia naisia - heiltä saa varmasti tietoa.
Nim. toinen kreetalaisen kanssa elelevä palstalainen
Kreetalla on Suomi-koulu, hinnoista en tiedä ja saarikin on iso, että koulu ei välttämättä ole asuinpaikkaanne lähellä.
Asunnot varmaan pienempiä kuin Suomessa?
Eikös kynnyskysymys olisi myös se, saatko sinä sieltä työtä? Eihän sinne olisi järkeä lähteä, jos tilanne ei sillä paranisi niin, että töitä olisi luvassa molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, monesti ja pidän siitä kyllä paikkana. Taloustilanteesta tiedän tietysti, ja siksi mietityttääkin niin paljon.
-ap
Sieltä pääsee takaisin Suomeen, jos sinulle ei löydy mielekästä tekemistä etkä halua lapsia paikalliseen päivähoitoon. Systeemi on Kreikassa erilainen; ryhmässä voi olla vain yksi hoitaja/lastentarhanopettaja ja 20 lasta. Toimii isommilla lapsilla ihan hyvin, pienempien kanssa aika menee lähinnä vaipanvaihtoon, mitään varhaiskasvatusta siinä ei enää ehdi järjestämään.