Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus!

Vierailija
24.01.2016 |

Kertokaa masennuksestanne! Miltä se tuntuu, ja miten se ilmenee? Mistä se johtuu, onko se läsnä koko ajan? Mitä se on pahimmillaan, mitä se on lievemmillään? Mitä ajattelette itsestänne? Millainen elämäntilanne teillä on?

Epäilen olevani masentunut, mutta toisaalta mietin, että onko nämä vain normaaliin elämään kuuluvia tunteita. Niitä on kuitenkin paljon. Minua ei huvittaisi mikään enkä näe järkeä missään, haluaisin vain maata rauhassa sängyn pohjalla, mutta kuitenkin nousen ja menen koska ajattelen, että niin kuuluu tehdä.

No, en kuitenkaan tarkoittanut että tämä keskustelu koskisi minun mahdollista masennusta, mutta haluaisin puhua siitä yleisesti ja tietää, miltä se teillä tuntuu!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei tunnu miltään. Masennus ei ole tunne. Se on sairaus jos se kestää yhtäjaksoisesti 2 viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen taustalla voi olla kyvyttömyys käsitellä tunteita. Useimmiten surua tai vihaa tai molempia. Mutta tunne se ei ole. Masennus laskee tunnetilaa. Pohjavire voi olla surumielisyys (epämääräinen)

Vierailija
4/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypomaniakin on masennusta ns. käänteinen masennus, syntymekanismi on sama. Ap vaikuttaa hypomaaniselta 😉

Vierailija
5/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on hypomania

Vierailija
6/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta pahenee. Aluksi olen vääntäytynyt väkisin töihin ja liikkumaan, nyt mennyt muutama päivä että olen perunut kaiken ja maannut sohvalla. Mikään ei kiinnosta, energiaa ei ole mihinkään. En jaksa pilkkoa vihanneksia tai tehdä salaattia, joten sulatan mikrossa pakastevihanneksia ja teen kerralla ison satsin riisiä. Syönyt tätä samaa monta päivää. Proteiiniksi syön raakaa tofua.

Mieli ei ole surullinen eikä itsetunto ole huono, vaan olen kuin harmaassa sumussa. Sen voimalla jaksan että tiedän tämän menevän ohi.

Vierailija
7/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän aikaan vuodesta pahenee. Aluksi olen vääntäytynyt väkisin töihin ja liikkumaan, nyt mennyt muutama päivä että olen perunut kaiken ja maannut sohvalla. Mikään ei kiinnosta, energiaa ei ole mihinkään. En jaksa pilkkoa vihanneksia tai tehdä salaattia, joten sulatan mikrossa pakastevihanneksia ja teen kerralla ison satsin riisiä. Syönyt tätä samaa monta päivää. Proteiiniksi syön raakaa tofua.

Mieli ei ole surullinen eikä itsetunto ole huono, vaan olen kuin harmaassa sumussa. Sen voimalla jaksan että tiedän tämän menevän ohi.

Kyse on siis kohdallasi KAAMOSmasennuksesta jota monet suomalaiset sairastaa...

Vierailija
8/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on hypomania

Kohonnut mieliala kun taas masennuksessa se on laskenut. Siis... En osaa kuvata. En vaikka itse sairastan 2. tyypin kaksisuuntaista .

Vierailija
9/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin masentaisi toi ruokavalio...

Vierailija
10/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa: telkkaria jaksaa katsoa ja netissä jaksaa olla puhelimella. Katsoin eilen telkkaria 12 h. Tuntuu hyvältä upota johonkin mikä näyttää elämältä mutta minkä eteen ei tarvitse ponnistella. Riittää kun vaan on.

Minusta tuntuu että välillä jopa auttaa kun antaa masennukselle periksi eikä edes yritä pyristellä. Tavallaan pääsee meditaation omaisesti vaan pysyvään harmauteen jossa voi levätä. Paha toteuttaa jos ei voi ottaa saikkua tai jos ei asu yksin. Minulla tämä tietysti vielä lievää ja liittyy selvästi kaamokseen. Enkä tiedä onko tällainen mitenkään verrattavissa "normaaliin" masennukseen, kerron vain omalta kohdaltani.

Vierailija
11/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 jatkaa: telkkaria jaksaa katsoa ja netissä jaksaa olla puhelimella. Katsoin eilen telkkaria 12 h. Tuntuu hyvältä upota johonkin mikä näyttää elämältä mutta minkä eteen ei tarvitse ponnistella. Riittää kun vaan on.

Minusta tuntuu että välillä jopa auttaa kun antaa masennukselle periksi eikä edes yritä pyristellä. Tavallaan pääsee meditaation omaisesti vaan pysyvään harmauteen jossa voi levätä. Paha toteuttaa jos ei voi ottaa saikkua tai jos ei asu yksin. Minulla tämä tietysti vielä lievää ja liittyy selvästi kaamokseen. Enkä tiedä onko tällainen mitenkään verrattavissa "normaaliin" masennukseen, kerron vain omalta kohdaltani.

Mites muut vuodenajat?

Vierailija
12/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jos tuo toistuu joka vuosi niin tuskin voit siinä välilläkään hyvin?

Vierailija
13/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu helvetin hyvältä. Suorastaan euforiselta :D Tulispa!

Vierailija
14/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut harvoin löytää sanoja tunteilleen. Masennusta on kuvattu sanattomaksi tilaksi. Jossa tunteiden ym. sanallistaminen on heikentynyt. Masentuneen ei ole helppo kuvailla tuntemuksiaan.

Vierailija
15/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että tulevaisuudessa ei ole mitään toivoa.

Vierailija
16/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6 kuvaili hyvin masennuksen olotilaa. Itsellä keskivaikea ja juuri saikulla oon sen takia. Välillä menee pari kk ihan ok ja sitten taas tulee aalto joka pyyhkäisee sohvan pohjalle itkemään. Jatkuvasti alakuloa, vitutusta ja itkua. Joinain päivinä parempi olo mutta pääosin tunteet negatiivisia. Mikään ei tunnu miltään eikä mikään kiinnosta. Nukun paljon. Haluan olla yksin. Mulla on 2 kouluikäistä lasta joiden takia on pakko jaksaa arjen välttämättömimmät asiat kuten pyykit ja ruuat yms. Onneksi mies auttaa. Ilman lapsia en tekisi sitäkään vähää. Itse olen sairastanut kolmatta vuotta. Sopivaa lääkitystä haetaan koko ajan. Olo senkin takia vaihtelee. Itsensä arvostus nolla. Koitan nyt hyväksyä itseni ja sairauteni tämmöisenä mutta vaikeaa se on. Ja sosiaalinen kanssakäyminen on vaikeaa ja koitan välttää esimerkiksi kauppaan menoa pahimpina aikoina.

Näin mulla. Olis kiva kuulla muiden kokemuksia sairaudesta ja siitä selviytymisestä:)

Vierailija
17/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 jos tuo toistuu joka vuosi niin tuskin voit siinä välilläkään hyvin?

Kyse siis ilmeisesti kaamosmasennuksesta jonka unohdin mainita eka viestissäni. En tiedä tuntuuko normaali masennus yhtään samalta.

Voin suurimman osan vuodesta tosi hyvin, olen motivoitunut, hyväntuulinen ja pidän työstäni todella paljon. Liikun paljon, syön terveellisesti ja kasvispainotteisesti. Talven pimetessä alkaa alamäki.

Joku sanoi että toi kuvailemani ruokavalio masentaa. :D No ihan varmasti. Mutta en mä nyt pitkin vuotta noin syö, vaan siinä vaiheessa kun olen ihan loppu niin vihannekset mätänee kaappiin kun en jaksa laittaa ruokaa. Tai sitten joskus vetelen kokonaisia kurkkuja ja salaatinlehtiä naamaan suoraan pussista. Tossa mun pakastevihannesruokavaliossa on sentään melkein järkevää ravintoa, ei mee mihinkään roskaruokalinjalle. :D

Jos minulla olisi rahaa, niin muuttaisin tammikuun ajaksi johonkin aurinkoiseen maahan. Olen kuitenkin onnekas kun en kärsi tästä koko vuotta. Nyt tuntuu sitäpaitsi jo paremmalta, tänään jaksoin ulkoilla ja oli ihan hyvä mieli. Kyllä tämä tästä taas. Tsemppiä muillekin kaamosmasistelijoille, ja vielä enemmän tsemppiä teille joilla ei masennus katso vuodenaikaa.

Vierailija
18/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on sen luontoista että se saa masentumaan. En edes koe olevani masentunut, olen vain tietoinen

Vierailija
19/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin ja näytän kuin kuka tahansa toinen. Kaikki on vain esitystä. Pinnan alla ei tunnu miltään.

Vierailija
20/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä kun haluisin rakastaa ja tulla rakastetuksi, mutta ei ole mitenkään mahdollista. Sitten ei osaa oikein nauttia mistään muustakaan elämässä kun se tärkein puuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi