Yksi sana jota inhoat yli kaiken?
Kommentit (464)
Kikee = lähteä pois. "Lähettii pertsan kans äkkiä kikeen". "Lähen nyt kikeen et ehin kauppaan"
Argggg
Vierailija kirjoitti:
Jäätävä. Samaa sarjaa kuin eeppinen.
"Katsoin eilen telkusta tsiis aivan toodella jäätävän leffan jossa pääosan esittäjä oli tooo-si kuumottava Brad Pit. Oli huikean eeppinen leffa!"
Tämän kun kuulee jonkun lausuvan vielä sössöttäen, niin en tiedä itkeäkö vai nauraa..
että näin..
Potentiaali
(Viljellään ninjagoossa ihan jatkuvasti)
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin Vihdistä Keski-Suomeen, ympärilläni alkoi pyöriä kaksi iljettävää sanaa: pisempi ja sanis.
Pisemmän kieliopillisesti korrektit muodot ovat pitempi ja pidempi (kyllä, sen saa kirjoittaa joko t:llä tai d:llä, kummin haluaa). Pitkä, pitempi, pisin. Pitkä, pidempi, pisin. Ja se on sanakoe, ei mikään sanis.
On Keski-Suomi silti parempi kuin Vihti, missä piti kestää lapsellista lässytystä aikuistenkin suusta. Veski, papru, lastikset, koklaus ja vuki, koska on liian vaikea sanoa vessa, paperi, lastenohjelmat, kokeileminen ja vuoro.
Ei kukaan voikaan puhua mitään 'täydellistä' suomea, ja kirjakielessäkin on ilmaisuja, jotka aina ärsyttävät jotakuta. En väitäkään, että kaikkien täytyisi lakata käyttämästä ärsyttäviä ilmaisuja (sitten ei kukaan saisi sanoa enää mitään ja jotkut ärsyyntyisivät jatkuvasta mykkäilystä). Mutta ärsyttääpähän kuitenkin.
Milloinkahan sulle selviää, että puhekieli ei jäljittele kirjakieltä. Pysy nyt viusti siellä Keski-Suomessa ja varo lomailemaist murrealueilla, siellä noita "pisempi"-tyylisiä sanoja on vielä enemmän.
öööö..viimeinen? Sanonta on oieksti muotoa viimeisen päälle.
Iskä... voi tauti mikä sana. Eihän se ole edes lyhennys isästä tai isistä. Mä olen isä tai isi, en iskä. (Eikä exänikään ole lapsemme äiskä.)
hinkit
hyi helvetti, tulee mieleen sellaset ylisuuret kumipallot :D
Pesä, kun sillä tarkoitetaan naisen alapäätä.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan sulle selviää, että puhekieli ei jäljittele kirjakieltä. Pysy nyt viusti siellä Keski-Suomessa ja varo lomailemaist murrealueilla, siellä noita "pisempi"-tyylisiä sanoja on vielä enemmän.
Milloinkohan sinulle selviää, että sanoin aivan tuon saman viestin viimeisessä kappaleessa, että ei kenenkään tarvitsekaan puhua minua tai jotakuta muuta ärsyttäviä sanoja vältellen. Saa puhua, kieli saa olla kieltä ihan luonnollisessa muodossaan enkä minä siitä vastaan väitä. Mutta tämä on ketju, jossa saa avautua ärsyttävistä sanoista, ja minä avauduin. Tämän ketjun tarkoitus ei alunalkaenkaan ollut kieltää ärsyttäviä sanoja, vaan ainoastaan valittaa niistä.
Jäätävä. Samaa sarjaa kuin eeppinen.