Miten influenssa alkoi teillä?
Miten lapsenne influenssa alkoi tänä vuonna? Mietin onko tuo sitä vai tavallista flunssaa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kuume nousi niin korkealle että oksensi, seuraavana aamuna oli vain vähän lämpöä. Kurkku viikon kipeä. Aika vähällä pääsi. Ei rokotusta.
Lokakuun lopussa ilmoitetaan rokotuksen aikataulukin vasta ❓
Mulla oli eilen vakava influenssa. Alkoi kurkkukivulla, ei muita oireita. Kävin illalla saunassa niin aamulla oli ohi.
Ehdin jo luulla että tauti on kuolemaksi. Hyvä että en ehtinyt hautajaiskutsuja laittaa.
Olen sairastanut influenssan kahdesti. Molemmilla kerroilla alkoi yöllä, eli menin illalla nukkumaan normaalisti, ja heräsin aamuyöstä kun hampaat kalisivat ja kuume oli noussut yli 39 asteen.
Molemmilla kerroilla kesti vajaan viikon ja kuumetta oli yli 39 useamman päivän ajan.
Nuhaa ei ollut, mutta kipuja ympäri kroppaa, erityisesti kurkussa. Pää oli sekaisin, lähinnä torkuin horroksessa ja yritin saada nestettä juotua. En tiedä olisinko jaksanut/uskaltanut olla yksin kotona jos puoliso ei olisi ollut katsomassa etten menetä tajuntaani ja taluttamassa vessaan.
Kyllä sen tietää kun on influenssa.
ensin tuli yhtäkkiä ihan kumma, tosi voimakkaasti outo olo, ihan kuin aivot ois lakannu ajattelemasta. sitten aivan karmea horkka, en ole koskaan palellut niin paljon, vaikka tuossa vaiheessa olin jo kaatunut sänkyyn peiton alle vaatteet päällä. about puoli tuntia oudon olon alusta ja mulla oli 40 kuumetta. siitä alkoikin suoraan sanottina helvetin viikot ja niinhän siinä sitten kävi että viikon kuluttua mut oli viety sairaalaan. olin houraillut ja menettänyt tajunnan. sairaalassa todettiin influenssa a ja kuume melkein 41 edelleen. tippaa ja viruslääkettä suoneen. ihan sekaisin olin, en muista miten kauan. mut karmeaan oloon heräsin.
kun sitten kahden sairaalaviikon jälkeen nousin sängystä, huippasi, meinasin oksentaa ja pyörtyä. mulla ei ollu jalkoja aluksi. piti kuntoutua että pääsin kotiin.
kotona toivuin vielä kolme viikkoa. muistoksi jäi neurologisia vaikeuksia ja väsyn helposti.
Ensin pitää muistaa, että suurin osa suomalaisista pitää sairastamiaan kovempia kuumeflunssia influenssoina. Kuitenkaan vain pieni osa taudeista on influenssaa, koska sen kanssa kilpailee satoja muitakin viruksia. Influenssa ei vain ole flunssaa vaan täysin eri tauti. Siksi flunssaan ei ole rokotuksia, mutta influenssaan on. Hoitajien on tartuntatautilain mukaan pakko ottaa influenssarokote, mutta ei esim. koronarokotetta. Kertoo kaiken tautien vakavuuserosta.
Kaikki suomalaiset eivät sairasta elämänsä aikana influenssaa, valtaosa kuitenkin. Näin sanoo HUSin aivokirurgi, joka näkee sairastetun influenssan potilaan aivoista. Influenssan kokeneilla on siis jäljet aivoissa. Osalle jää hermostoon tulehdus joka aiheuttaa Parkinsonin taudin yli 10 vuoden kuluessa.
Ainakin minun tuttavapiirissä olleista tapauksissa testillä influenssaksi todetut taudit ovat vieneet sairastuneet sairaalaan pelottavan korkealla prosentilla ja on kolme kuollutkin siihen. Teholla on ollut vielä useampi.
Minulla on ollut influenssa vain kerran 20v. Lapsilla ei ole ollut influenssaa ainakaan tietääkseni.
Minulla oli kova 40 asteen kuume pari päivää ja joka ikistä lihasta, niveltä ja luuta särki tykyttämällä. Sydän hakkasi ja olin niin totaalisen uupunut että tuskin jaksoin hengittää. Sitten tuli huono olo ja oksensin pari kertaa ja luulin että nyt tulee kuolema. En ole koskaan ollut niin kipeä. HUH.
ihan p...aa puhut! mun harrastuskavereihin iski influenssa niin kyllä ne kaikki sairastuneet olivat todella kipeitä ja yksi oli kahteen otteeseen lasaretissa. ei mikään viikon kuume ja sitten terveitä vaan ihan hirveän kova ja pitkä tauti joka ottin viimeisetkin mehut irti. pitkään olivat poissa treeneistä ja peleistä ja yksi sairastaneista alkoi kärsimään astmaoireista sen jälkeen. kaikki silloin urheilullisia nuoria eikä tietääkseni mitään sairauksia. tuon jälkeen otettiin rokotteet jokainen.