Mistä apua läheiselle, jolla alkoholiongelma?
Mistä saada konkreettista apua äidilleni, jolla on alkoholiongelma/ajautumassa burn outtiin?
Olen useamman vuoden sivusta seurannut äitini kasvavaa alkoholiongelmaa, mutta nyt täytyy saada juominen kuriin.
Ainoana lapsena olen yksin ajatusteni kanssa, enkä tiedä mitä voisin tehdä auttaakseni äitiäni.
Olen sanonut äidilleni monta kertaa, ettei ole kovin terveellistä juoda joka viikonloppu kumpanakin päivänä ja joskus vielä sunnuntainakin, mutta äitini vetoaa työhönsä ja kertoo, että haluaa pitää hauskaa viikonloppuisin. Äitini tekee raskasta työtä yrittäjänä ja olen parhaani mukaan yrittänyt olla hänelle apuna töissä. Minulla on pieni lapsi, joten en aina ole pystynyt lähtemään avuksi. Palkaksi avustani saan vain valitusta, kuinka en tarpeeksi ole hänelle avuksi aina kun pitäisi ja joutuu antamaan minulle kuulemma ihan liikaa rahaa. Ja tuolla rahanantamisella tarkoitan sitä, että pyydän joskus ruoka/bensarahaa siitä kun työpaikalle on kuitenkin tunnin ajomatka, joten polttoainetta kuluu ajaessa sitä matkaa edestakaisin. Eikä äitiysrahalla oleminen muuten mitenkään varakasta ole.. (Tämä käytös ei ole ollut normaalia hänelle koskaan, jota myöskin ihmettelen)
Minua pelottaa, että äitini on ajamassa itseään burn outtiin, koska selvänäkin käyttäytyminen on ihan erilaista kuin ennen monella eri tavalla mm. edellämainitulla tavalla. Haluan löytää pian apua ennenkuin äitini mielenterveys pettää. Puhuminen ei häneen auta. Yritetty on monta kertaa.
Kommentit (4)
Jos joku olisi keksinyt miten juoppoja raitistetaan puhumalla, hän olisi tienannut miljoonia. Valitettavasti taitaa olla niin, että ainoa puhe mikä tehoaa on, että sanot hänelee suoraan kopettavasi auttamisen ja ilmaisen työn tekemisen niin pitkäksi aikaa, että äitisi tekee jotakin raitistuakseen. Kokemuksesta voin sanoa, että apua kannattaa alkaa kyselemään ihan oman terveyskeskuksen päivystyksestä, josta voi pyytää vaikkapa Antabus-reseptin ja kysellä eri mahdollisuuksista katkaisuhoitoon joko laitoksessa tai avohoitona. Myös AA on kokeilemisen arvoinen, auttavan puhelimen numero löytyy googlettamalla.
Et mistään jos äitis ei halua apua tai hän ei koe että hänellä on ongelma
Vierailija kirjoitti:
Et mistään jos äitis ei halua apua tai hän ei koe että hänellä on ongelma
Aivan. Teetpä mitä tahansa hänen auttamisekseen niin kaikki on hukkaan heitettyä jos hän itse ei ymmärrä tai myönnä itselleen omaa tilaansa. Juuri tässä voi olla apuna se, että laitat kovan kovaa vastaan, lopetat ilmaisen auttamisen ja sanot suoraan miksi.
Joudun myös valehtelemaan kaikille sukulaisillemme äitini puolesta. Äitini äiti soittelee monta kertaa viikossa ja kyselee minulta miksi äiti ei vastaa puhelimeen koskaan. En pysty vanhalle ihmiselle, joka ei muutenkaan alkoholinkäyttöä hyvällä katso, kertomaan totuutta vaikka tahtoisinkin, koska en halua kuormittaa häntä.