Miksi sanotaan, ettei liikunta laihduta?
Itse olen useampia kertoja laihtunut ja kiinteytynyt huomattavasti (kommentteja: näytät niinkun oisit laihtunut puolet painostas) kun oon harrastanut esim. kesän ajan lenkkeilyä tai joutunut kesätöissä kävelemään paljon. Kiinnittämättä mitään huomiota ruokavalioon.
Sitten kun oon lopettanut liikunnan, tulee paino aina pikkuhiljaa takaisin... :/
Kommentit (10)
Siksi kun se ei laihduta :D
Kyse on siitä mitä suuhusi laitat. Liikunta kyllä tukee laihtumista ja sen avulla kiinteytyy. Ja tietysti jos on enemmän lihasta, myös kulutat enemmän levossa.
Siksi, että on helpompi jättää viineri satoine kilokaloreineen syömättä, kuin juosta tai hiihtää pari tuntia kieli vyön alla. Liikunnalla ylläpidetään saavutettu paino.
Siksi, kun se ei laihduta. Mä olen kuntoillut säännöllisesti 1 1/2 vuotta. Enkä mitään seisoskelua, vaan painanut täysillä niin että hiki lentää. Yhtään ei ole paino pudonnut. Lisää vain tullut viimeisen puolen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä mitä suuhusi laitat. Liikunta kyllä tukee laihtumista ja sen avulla kiinteytyy. Ja tietysti jos on enemmän lihasta, myös kulutat enemmän levossa.
Miksi itse laihdun niin tehokkaasti liikunnalla? :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun se ei laihduta. Mä olen kuntoillut säännöllisesti 1 1/2 vuotta. Enkä mitään seisoskelua, vaan painanut täysillä niin että hiki lentää. Yhtään ei ole paino pudonnut. Lisää vain tullut viimeisen puolen vuoden aikana.
Jos olet ollut tyypillinen heikkolihaksinen sisäihminen, niin sulle on tuon ajan kuluessa kehittynyt nyt lihaksia. Lihakset ovat painavampia kuin läski (selluliitti), joten jos olet osapuilleen samoissa mitoissa mutta paiat nyt enemmän niin siinä yksi selitys.
Toinen selitys on se, että liikunta lisää ruokahalua ja on erittäin helppo syödä sen verran enemmän enemmän että kompensoit sillä liikunnan lisäämän energiakulutuksen joten paino ei putoa sen vuoksi.
Mutta kokeilepas vaikka 5-2:sta ja jatka liikuntaa, tässä yksi linkki kokeiluun, lisää löydät hakukoneella.
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ruoka/nain_toimii_52_dieetti_kaksi_nai…
Älä yritä liikaa, otat rennosti, tuota voi jatkaa vaikka vuosia tiedän sen omasta kokemuksesta ja ajan myötä diettipäivänä ei enää nälkäkään vaivaa, elimistö tottuu siihen että joskus syö vähemmän kuin muulloin. Juot vettä tai teetä (ei sokeria mutta kaloritonta makeutusainetta voi toki käyttää) tai vastaavaa ja huolehdit että nestetasapaino pysyy kunnossa.
Kannattaa käyttää jotain helppoa kalorilaskuria verkosta apuna ja suunnittelet sillä ruokasi dieetti päiviksi etukäteen. Laskurit tuntevat tavallistet tuotemerkit, joten valitset vain listasta ja laitat määrän, saat valmiin listan jolla saat 500/600kcal tehtyä helposti ilman etikettien tiirailua, sitten vain noudatat ohjelmaa.
Vielä kerran, älä tee dieetistä liian rankkaa, koska silloin et jaksa sitä riittävän kauan. Laihduttaminen on kestävyyslaji, ei pikajuoksua.
Helppoa kuin heinän teko :)
Rautalankamalli ylipainoiselle
Energian saanti/peruskulutus ja liikunta
0,5 ja ei liikuntaa, sietämätön olo, laihdut
1,0 ja ei liikuntaa, nälkäinen olo, paino ei muutu
1,5 ja ei liikuntaa, hyvä olo, lihot
0,5 ja tunnin juoksu päivässä, kuolet
1,0 ja tunnin juoksu päivässä, sietämätön olo, laihdut
1,5 ja tunnin juoksu päivässä, nälkäinen olo, paino ei muutu
Koska huonokuntoisen ylipainoisen "liikunta" on tyyliin kilometrin kävely koiran kanssa kerran päivässä. Kaloreita paloi ehkä marie keksin verran... Sitten taas hyväkuntoiselle liikunta voi olla vaikka tunnin juoksu 6min/km tahdilla ja kaloreita palaa minulla esimerkiksi tuossa joku 900kcal. Olen aika painava mies. Tämä muutaman kerran viikossa, niin onhan sillä merkitystä ja kyllä se laihduttaa todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä mitä suuhusi laitat. Liikunta kyllä tukee laihtumista ja sen avulla kiinteytyy. Ja tietysti jos on enemmän lihasta, myös kulutat enemmän levossa.Miksi itse laihdun niin tehokkaasti liikunnalla? :D
-ap
Ystäväni väitti laihtuneensa pelkällä liikunnalla. Itse huomasin että hän myös söi erilailla. Itse ei eroa kuulemma huomannut, siis syömisten suhteen. Hän ei kuitenkaan enää syönyt niin isoja annoksia ja suklaata meni enää murto-osa. Liikkui paljon joka päivä.
Lopetti liikunnan ja lihoi. Aloitti samalla suklaan syönnin ja annoskoot kasvoi. Itse ei huomannut tätä kuitenkaan.
Väiteltiin asiasta vuosia, hän oli edelleen sitä mieltä että liikunta on se kaiken a ja o.
Nyt vuosi sitten aloitti liikkumisen uudestaan mutta jatkoi suklaan syöntiä ja muuta herkuttelua. Hups vaan, ei se paino tippunutkaan minnekään!
Itse myös olen aikoinaan laihduttanut. Tein joka päivä kahden tai kolmen tunnin vaunulenkin, siis ihan joka päivä, ja kävin lisäksi kerran-kolme kertaa salilla viikossa. Ei mitään muutosta painoon eikä vaatekokoon. Vasta kun puolen vuoden jälkeen liityin painonvartioihin, alkoi painokin tippua.
Luin just tällä viikolla artikkelin laihduttamisesta. Siinä luki,että 80% vaikuttaa mitä syöt ja 20% liikunta. Lihoin 2 vuotta sitte n.20kg. Oon yli vuoden käyny vesijuoksemassa ja salilla. Koko viime kesän pyöräilin 20km per päivä. Mutta ei mitään tuloksia ole tullut. Tällä viikolla oon syöny mahdollisimman paljon tuoreita vihanneksia ja joka päivä ainaki 1 hedelmän sekä lisäksi mahdollisimman paljon tuotteita,joissa on kuitua. Ainaki mun vatsa on pienentyny! Ennen se oli sen näköinen kun olisin ollu 9. Kk raskaana :D Iha uskomatonta on katsoa peilistä, miltä mun vasta näyttää kun oon kuitenki syöny alle viikon silleen,miten siinä artikkelissa luki. Ainii, lisäksi siinä artikkelissa luki,että ainakin 2litraa vettä päivässä! Sitäkin on tullut litkittyä päivittäin..:)
Se on joidenkin teoreettinen näkemys kaloreihin liittyen. Ne ei vaan tajua, että käytäntö on eri asia kuin teoria.