Onko tällä vammalla nimeä?
Voin nähdä ihmisen joka päivä ja jutellakin hänen kanssaan. En kuitenkaan pysty sanomaan jälkikäteen, onko hänellä silmälaseja tai kuvailemaan hiusten väriä. (Elleivät hiukset ole jotain aivan erikoista, esim. violetin ja vihreän yhdistelmä)
Voin nähdä naapurin auton joka päivä, mutten pysty kysyttäessä sanomaan väriä. En hahmota arjessa mitään yksityiskohtia, ellen tietoisesti katso ja paina mieleeni. Tämä koskee visuaalista havainnointia, ei auditiivista. Muistan hyvin minulle kerrotut asiat ja ihmisten nimet yhdellä sanomisella ym.
Olen myös opinnoissa hyvin menestyvä. Kun luen jonkin asian, on se sillä selvä. Omaksun nopeasti ja pitkäkestoinenkin muistini on hyvä.
Vielä sellainen yksityiskohta, että tunnistan kasvot ja muut objektit aivan normaalisti. Näen ne kokonaisuutena, mitään yksityiskohtaa en kuitenkaan pysty niistä määrittelemään ilman, että kohde on näköpiirissäni.
Mitä tämä on? Ja voiko sille tehdä jotain? Meille on tulossa lapsi toukokuussa. Pelkään, että tästä vammasta on jotain haittaa lapsenhoidossa, jota en vielä osaa ennakoida. Joskus minua esim. selvästi pidetään tyhmänä, vaikken missään tapauksessa sitä ole. Lapsen myötä tulee tietysti paljon uusia kontakteja ihmisiin, jotka eivät tunne minua entuudestaan.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
olet aivoinvalidi jolla on zombin älykkyystaso.
Niin... jonkin sortin invaliditeetti tämä tietysti aivoissa on. En ole tavannut kaltaistani.
Esimerkki viime viikolta: uusi tuttavuus kysyi, missä asun. Kerroin osoitteen ja hän tunsikin hyvin paikan. Kysyi, että asunko siinä tiilitalossa vai viereisessä, jossa on rappaus.
Enhän minä tiennyt, vaikka olemme asuneet jo kolme vuotta tässä. Arvatkaa vain, mikä tunnelma. Piti varmasti minua idioottina, enkä ihmettele. Kotiin tullessa sitten totesin, että asun tiilitalossa.
olet aivoinvalidi jolla on zombin älykkyystaso.