Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityinen vuokranantaja, kämpän irtisanominen ja asuntonäytöt

Vierailija
23.01.2016 |

Miten vuokranantaja yleensä haluaa esitellä asuntoa seuraaville? Muistan kun itse menin katsomaan tätä kämppää niin vuokranantaja ei halunnut, että edellinen asukas oli paikalla ollenkaan ja ilmoitti minulle silloin, että hän esittelee asuntoa aina muutamalle "kandidaatille" kerrallaan useampana vaihtoehtoisena päivänä. Mietin vähän, että eikö tämä ole pikkaisen outoa? Ymmärrän, että vuokranantaja haluaa nähdä kenelle asunnon vuokraa. Silti minusta tuntuisi oudolle, että vuokranantaja ja muut ihmiset hiipparoisivat pitkin kuukautta asunnossani ja minun pitäisi olla se aika aina jossain muualla. Missäs välissä sitä pakkaa rauhassa? Olen siis aina ennen asunut HOAS:illa ja oon tottunut tietysti siihen, että tuon kuukauden ajan kämppä on kuin pommin jäljiltä eli laatikoita siellä ja täällä, karsee sotku yms. Nyt pitäisi kuitenkin varmaan pakata jotenkin siististi jos ihmisiä tulee kämppää katsomaan, olla tietysti aina tiskit tiskattuna ja muutenkin siisteystaso moitteeton? Miten tämä onnistuu kun mulla on ainakin hirveän pieni tuo asunto (vain 20 neliötä!) ja tavaraa on kertynyt aika paljon, oon hyödyntänyt kaikki seinät säilytykseen. Näin ollen pakkaaminenkaan ei oikein "nätisti" onnistu, vaan on tulossa oikein kunnon laatikkohelvetti ja asunnossa ei varmaan mahdu kulkemaan :o

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä paitsi laki oli va:n puolella, eli poliisi ei oliso tullut.

Vierailija
42/49 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin viimeisiä päiviä edellisessä vuokra-asunnossa, sain kuulla jälkeenpäin että välittäjä oli käynyt asunnossani uuden vuokralaiskandidaatin kanssa ollessani poissa kotoa. Välittäjä ei ollut sopinut kanssani asiasta eikä ollut yrittänyt tavoittaa. En tiedä kuinka laillista tuollainen on mutta tympäisee se välittäjän toiminta tosi paljon. Lähtevällä vuokralaisella ja hänen oikeuksilla ollut enää mitään väliä ja sitäpaitsi uusi vuokralaiskandidaatin oli oikein lääkärisnainen. Siihen loppu meikäläisen taival yksityisillä vuokra-asuntomarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No otatko mieluummin sinne 10 ihmistä kerralla? Vuokranantajana esittelen kämppää mieluummin yhdelle, jonka vieressä olen koko ajan (ei pääse varastamaan mitään) kuin kymmenelle, joita ei pysty millään vahtimaan. Näin silloin, jos asunnossa vuokralainen, tyhjässä kämpässä ei ole varastettavaa.

Vuokranantajalle syntyy koko ajan kuluja siitä asunnsta, siksi ei ole mielekästä odottaa kämpän tyhjenevän ja olla kuukausi ilman vuokratuloja. Ei niin, että se kaataisi minun talouttani, mutta jossain on todennäköisesti joku, joka tarvitsee asunnon, mutta joka ei pääse sitä katsomaan, koska asunnon irtisanonut vuokralainen ällittelee, että tänne ette tule.

En, vaan ihmettelen sitä miksi siellä ei saisi asukki olla samaan aikaan kotona?

Koska uusista vuokralaisista ei varmaankaan tunnut kovin kivalta penkoa kaappeja ja laatikoita ja tarkastaa vaikkapa vesipisteiden kuntoa kun sinä hoonaat siinä vieressä.

Siis kaappejako ihmiset ovat katsomassa? On tietysti ihan jees tarkastaa näiden kunto muuttasessa, mutta ei mulle ainakaan tulis mieleen penkoa mitään peilikaappeja asuntonäytössä että no miltäs täällä sisältä näyttääkään jos edellinen siellä vielä asuisi! Niin elikkä siis tästä voimme vetää johtopäätöksen että myös jääkaappi pitää siivota, koska sen kunto saatetaan tarkastaa asuntonäytössä. Henkilökohtaiset esineet pitää piilottaa myös peilikaapeista, allaskaapeista (sidepaketit, intiimivoiteet, you name it), koska ihmiset penkovat myös ehkä näitä kaappeja.. Tällaisten asioiden takia olisin mielelläni itse paikalla kun en pidä siitä, että kaappeja sun muita oikeasti tongitaan. Esimerkiksi vaatekaappi oli asunnossa kun sinne muutin ja sen aion näin ollen myös sinne jättää, voin kuvitella miten joku utelias alkaa tutkimaan mun alusvaatelokerikkoa asuntonäytössä. :D

Ap

No totta helvetissä ne kaapit katsotaan. Säilytystila kun tunnetusti on kortilla kerrostaloasunnoissa, etenkin mitä pienemmästä kämpästä on kyse. Kaappien kalusteet ja varusteet ovat monelle erittäin oleellinen seikka, ja luonnollisesti vessan ja keittiön kaappien kunnosta näkee aika hyvin myös vesipisteiden ja viemäröinnin kunnon ja iän ja onko sille puolelle remonttia odotettavissa.

Ja juuri siksi sinua ei siellä näytössä kaivata, luuletko että tulevista asukkaista on mukavaa noita käydä läpi kun sinä ähkit ja harmittelet siinä selän takana?

Ja ei, ei ole kohtuullista vaatia että poistuisit joka ilta kotootasi. Kerta viikkoon tai joka toinen viikko on kohtuullinen näyttöjen väli, uusintanäytöt sitten kiinnostuneimmille sovittaessa, ja näissä voit tilanteesta riippuen olla itsekin paikalla.

Vierailija
44/49 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalle syntyy koko ajan kuluja siitä asunnsta, siksi ei ole mielekästä odottaa kämpän tyhjenevän ja olla kuukausi ilman vuokratuloja. Ei niin, että se kaataisi minun talouttani, mutta jossain on todennäköisesti joku, joka tarvitsee asunnon, mutta joka ei pääse sitä katsomaan, koska asunnon irtisanonut vuokralainen ällittelee, että tänne ette tule.

YHDEN kuukauden vuokranhan se vuokranantaja käytännössä menettää aina kuin vuokralainen vaihtuu. Se johtuu siitä, että edellinen vuokralainen (tietysti, koska laki antaa oikeuden, vaikka järki sanoisi mitä) irtisanoo itsensä juuri viimeistä asumiskuukauttaan edeltävän kuukauden viimeisen päivän iltana. Eli jos aikoo muuttaa helmikuun lopussa, irtisanoutuu 31. tammikuuta klo 22. No tällöinhän maksaa vielä helmikuun vuokran. Vuokranantaja voi ryhtyä töihin uuden vuokralaisen löytämiseksi 1.helmikuuta. JOS uusi vuokralainen  löytyy heti, hän voi nopeimmillaan irtisanoutua edellisestä vuokra-asunnostaan maaliskuun lopusta alkaen ja haluaa solmia vuokrasopimuksen sun kanssasi huhtikuun alusta. Maaliskuusta tulee siis tappiokuukausi.

Tämä on tietysti ihan laillista ja vuokranantajaksi ei pidä ryhtyä, jollei näitä kestä yhtä aina silloin tällöin. Halusin vain selittää tämän, kun monelle vuokralaiselle tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää, miksi vuokranantaja esittää TOIVEEN, että irtisanoutumiset hoidettaisiin aina mahdollisimman hyvissä ajoin, mieluusti paria kuukautta aikaisemmin, eikä vasta vikan päivän illalla.

"Paria kuukautta aikaisemmin"?!?!?? Siis irtisanomisaika vuokralaisen puolelta on YKSI KUUKAUSI, sanoo laki!! Enempiä en itse kuule taatusti maksele!!!

No mitä vittua nyt taas? Jos saat tammikuussa tietää, että tulet muuttamaan heinäkuussa muualle, niin mitenkäs sinä silloin maksat yhtään sen enempää jos ilmoitat muutosta heti tammikuussa tai toukokuun viimeinen päivä? Vähän valoja päälle nyt, hei!

Vierailija
45/49 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin yleinen käytäntö ,että ollaan pois, siis pakkasta noin 30 astetta ja pitäis olla pois jossain. Kyllä minä oon omassa kodissani silloin kun huvittaa ja jos va haluaa pois näyttöjen ajaksi niin saa maksaa siitä. Ja kuka näyttää kämppäänsä 10 hengelle, valkatkoon ensin sopivat ja näyttää kaikille yhtä aikaa ja sinä oot paikalla ja voit vahtia kamojasi, eihän muutenkaan olla näytöissä kuin korkeintaan puoli tuntia ja jos jokainen kävis erikseen näytöissä se veisi sinun normaalia asumisaikaa, pitäähän sulla olla pakkaamisrauha, kaikenlaiset eunukit ne rupeaakin vuokranantajiksi ja yrittävät kusettaa vuokralaista, oletko joutunut maksamaan isonkin takuuvuokran. Katso, että saat kaikki rahat takaisin sitä hikisestä 20 neliön luukusta joka ei edes täytä inhimillisen asumisen minimineliömäärää.

quote=Vierailija]Sulla on oikeus olla läsnä asuntonäytössä, mutta yleinen käytäntö on, että edellinen vuokralainen on silloin jossain "asioillaan". Eli todella harvat edes haluavat olla paikalla. Sulla EI ole oikeutta alkaa antaa asunnosta mitään "tietoja", eikä puuttua asunnon tai vuokraehtojen esittelyyn.

Tapa johtuu siitä, että uudet asukkaat tuntisivat olonsa oudoiksi, eivätkä voisi rauhassa katsella ympärilleen jos sinä olisit siellä vahtimassa. Lisäksi ne haluavat kastoa asuntoa, ei sun persoonaasi. Niiden on helpompi kuvitella itsensä asunnon asukkaiksi silloin kun sinä et näy. Tässä on vähän sama kuin siinä, että asunnon edellinen omistaja ei ole paikalla kun välittäjä pitää asuntonäyttöä.

Jos pelkäät tavaroidesi puolesta, niin toki henkilökohtaisemmat paperit ja arvokkaammat pikkuesineet kannattaa laittaa pöytälaatikkoon täksi aikaa.[/quote]

Vierailija
46/49 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokralaisen tarvi näyttää asuntoa vaan ihan asunnon-omistaja itse+sinun ei tarvitse siivota erikseen, jos lattialla on muutto kuorma ja olet saman kuukauden aikana kuljettamassa poiskin uuteen asuntoosi.

Vuokranantajalle ei kuulu tavarat mitä asunnossa on ja muista se on sinun irtisanomiskuukausi ja olet maksanut siitä viimeisen vuokrankin joten asunto on vielä käytössäsi.Myös astiat saavat olla pöydällä jos olet ne siihen jättänyt vuokranantaja voi itse siivota ne pois jos häiritsee.

Lisäksi voit olla itse paikanpäällä tai poissa sekään ei kuulu kellekkään.

Myös asunnon näytöt eivät kuullu vuokralaiselle itselleen ettete itse sovi yhdessä näin ja estää ei saa mutta näytöt pitää vuokranantajan sopia viikkoa/kahta ennen.Tämä on varma tieto ja pätee kaikkiin:).

Vierailija
47/49 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vuokranantaja sovin jo sopparissa, että olen oikeutettu pitämään näyttöjä irtisanomisilmoituksen saatuani, yhdessä sovittuina aikoina.

Jos näin ei olisi, eli että näyttöjä olisi vasta vuokralaisen muutettua, tulisi minulle aina vähintään 2 tyhjää kuukautta. Se tarkoittaisi, että joutuisin pitämään korkeampaa vuokratasoa. Ei tämä toiminta meinaan ole mitään muuta kuin bisnestä.

Fiksun asunnonkatsojat ymmärtävät kyllä, että jos muuttoa tehdään, niin laatikoita on ympäriinsä. Fiksu vuokralainen taas ymmärtää siistiä esittelyä varten hieman, esim pyyhkiä keittiön ja vessat ja viedä roskat.

Vierailija
48/49 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kerran Vuokraturhan näytössä. Siellä oli edellinen vuokralainen paikalla. Yksi katsoja alkoi kysellä häneltä "Kauanko olet asunut?" Ym. Vastaus 1.5v varmaan kertoi ettei ollut viihtynyt. Vielä kun lisäsi että naapurista kuuluu kaikki äänet.

Vierailija
49/49 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin yksityiseltä pois, sovin ennen muuttoa vuokranantajan kanssa olevani paikalla, kun hän näyttää asuntoa seuraavalle vuokralaiskandidaatille. Suurin syy tähän oli se, että omistan lemmikin ja hoitopaikan etsiminen näytön ajaksi olisi ollut turhauttavaa. Lisäksi halusin olla paikalla, kun asuntoani esitellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi