Opiskeluasioista tietävät!?!?
Onko minulla oikeus lähettää toiseen kouluun arvioitavaksi opintosuoritusotettani?
Eli siis pyytäisin toisen koulun(sama ala) tekemään minulle opintosuunnitelman, jota he noudattaisivat.
Nykyinen kouluni ei oikein osaa käsitellä minun opintoasioitani mielestäni jouhevasti, vaan asiat viivästy vaan.
Kommentit (4)
Eli kyllä se koulun vaihtaminen onnistuu, eikä siinä vaiheessa kysellä edellisen koulun mielipiteitä. Haet nyt vain sitten kanslistilta tuoreimman opintorekisteriotteesi ja lähetät sen sekä anomuksen oppilaitoksen vaihtamisesta uuteen kouluun.
Mitä tulee tuohon opinnäytteen tarkistamiseen, niin ainakin Yliopistoissa on säädetty esim gradun tarkistamisesta aikarajat. Eli ei ole mahdollista että kukaan proffa saisi viivästyttää opiskelijan valmistumista noin pitkällä tarkastusajalla. Sinuna ottaisin tuossa asiassa mieluummin yhteyttä a)opettajaan b) rehtoriin.
Minusta tuo koulun vaihtaminen ei ehkä ole tässä vaiheessa kovin fiksua, siitähän koituu sinulle lähinnä vaikeuksia. Muutto ja uuden asunnon hankkiminen yms ovat raskaita prosesseja.
Tuosta etäopiskelusta en tiedä mitä sanoa, onko siis tämä etäopiskelukurssi sellainen, jota ei järjestetä lähiopetuksena lainkaan vai etkö mahtunut ryhmään vain? Opiskelen itse Yliopistossa ja meillä on paljon ns kirjatenttejä, jolloin kurssi on mahdollista kokonaankin suorittaa " etänä" eli lukemalla itsenäisesti kirjoja ja tenttimällä ne sitten. Samoin on joitain netin kautta suositettavia kursseja, joissa ei resurssipulan vuoksi järjestetä lähiopetusta.
Olen minäkin toisinaan joutunut kyselemään tenttivastausten yms perään, mutta en ole kokenut sen mitenkään hidastuttavan valmistumistani. Kyllähän ne aina aikanaan sieltä tulee. Jos on jostain syystä kiire, kannattaa silloin jutella proffan kanssa ja sopia että hän tarkistaa ensi tilassa vastaukseni/harjoitustyöni.
Minä en jaksa uskoa että oppilaitoksessasi harjoitettaisiin jotain salaliittoa juuri sinua vastaan, joten otahan yhteyttä myös omaan opiskelijajärjestöösi ja yrittäkää yhdessä järjestön ja opettajien kanssa saada muutos aikaiseksi.
Itse olen ollut melko aktiivinen opiskeluaikanani ja olen päässyt mukaan suunnittelemaan ja vaikuttamaan ihan konkreettisesti omiin kursseihini ja opetussuunnitelmiin. Hyvä esimerkki on se, kun sain tahtoni läpi ja poistettua erään laitoksellamme aiemmin pakollisena järjestetyn kurssin. Opintoviikkoja siitä sai vain 1 ja työtä sen eteen piti tehdä ihan liikaa. Lisäksi ko kurssi oli valtaosalle opiskelijoista ihan hyödytön. Samoin olen usein päässyt vaikuttamaan kurssien sisältöihin. Jos esim huomaan että saman oppiaineen eri opettajien kursseilla opetetaan päällekkäisiä asioita, olen tästä huomauttanut ao opettajille ja kas vain aina on asia korjattu. Usein ne proffat eivät edes itse ole olleet tietoisia näistä opiskelijan kohtaamista ongelmista. Oletko itse esimerkiksi kertonut opettajillesi, että etäopiskelu ei sovi sinulle ja ehdottanut korvaavaa ratkaisua? Tai oletko kertonut heille että sinun valmistumisesi myöhästyy heidän viivyttelyjensä vuoksi?
-aiemminkin vastaillut opiskelija-
Vierailija:
Minä olen vuosia pähkäillyt tämän ammattitutkintoni kanssa. Koulu on jarruttanut kaikella mahdollisella tavalla opintojeni sujuvuutta. Opettajat jättävät töitäni vain työpöydillensä roikkumaan ja minun täytyy useampaan kertaan muistuttaa heitä tehtävieni tarkistamisessa ja arvioinnissa.
Tämä oli kyllä kaiken huippu, että minut laitettiin kotiin opiskelemaan etänä, kun minulle paras ratkaisu olisi ollut lähiopetus.Olen päättötyöni tehnyt, ja palautin sen jo ajat sitten. Sain päättötyöni tarkistettuna takaisin kun aikaa oli kulunut 2 vuotta ja kysellyt olen usein sen perään.
Vaihtaisin siis kokonaan koulua, mutta pelkään että tämä nykyinen koulu laittaa kampoihin.
Ja koulun kirjoillakin olen ollut jo 5 vuotta, ja koulu on tietysti nauttinut koko tämän ajan etuuksia ja saanut valtiolta tukea. GRR!
Tuntuu siltä, että minut on pudotettu johonkin väliin.Kyselkää ihmeessä jos on vielä jotain epäselvyyttä.
-Ikuinen opiskelija ap
Vierailija:
Onko minulla oikeus lähettää toiseen kouluun arvioitavaksi opintosuoritusotettani?
En usko että opintosuoristusotteen arvioinnista olisi sinulle mitään iloa? Miksi haluaisit että joku sen arvioi?
Eli siis pyytäisin toisen koulun(sama ala) tekemään minulle opintosuunnitelman, jota he noudattaisivat.
Toinen koulu vai nykyinen koulu? Jos haluat vaihtaa oppilaitosta, se onnistuu yleensä melko vaivattomasti. Ota yhteys siihen kouluun mihin haluat vaihtaa ja kysele heiltä tarkemmin.
Jos haluat että toinen koulu tekee opintosuunnitelman sinulle, jotta voisit sen mukaan opiskella nykyisessä koulussasi, se tuskin onnistuu.
Eihän esim kaikkia kursseja järjestetä samankaan alan oppilaitoksissa joko ollenkaan tai saman arvoisina.
Nykyinen kouluni ei oikein osaa käsitellä minun opintoasioitani mielestäni jouhevasti, vaan asiat viivästy vaan.
Mitkä asiat viivästyvät? Etkö pääse tekemään graduasi vai etkö pääse jollekin kurssille kun tenttisuoritus ei ole tullut rekisteriin vai mistä ihmeestä on kyse? Kerro se pohjimmainen ongelmasi.
Vierailija:
Minä olen vuosia pähkäillyt tämän ammattitutkintoni kanssa. Koulu on jarruttanut kaikella mahdollisella tavalla opintojeni sujuvuutta. Opettajat jättävät töitäni vain työpöydillensä roikkumaan ja minun täytyy useampaan kertaan muistuttaa heitä tehtävieni tarkistamisessa ja arvioinnissa.
Tämä oli kyllä kaiken huippu, että minut laitettiin kotiin opiskelemaan etänä, kun minulle paras ratkaisu olisi ollut lähiopetus.Olen päättötyöni tehnyt, ja palautin sen jo ajat sitten. Sain päättötyöni tarkistettuna takaisin kun aikaa oli kulunut 2 vuotta ja kysellyt olen usein sen perään.
Vaihtaisin siis kokonaan koulua, mutta pelkään että tämä nykyinen koulu laittaa kampoihin.
Ja koulun kirjoillakin olen ollut jo 5 vuotta, ja koulu on tietysti nauttinut koko tämän ajan etuuksia ja saanut valtiolta tukea. GRR!
Tuntuu siltä, että minut on pudotettu johonkin väliin.
Olen itse työssä eräässä aikuisopistossa ja tunnen tutkintojärjestelmän luonnollisesti alan ammattilaisena erittäin hyvin. Kun kerran suoritat ammattitutkintoa, olet oikeutettu saamaan vaikka jokaisesta tutkinnon osasta erillisen todistuksen jos koko tutkinto ei ole vielä kasassa. Tällä varmistetaan se, että voit suorittaa tutkinnon loppuun myöhemmin, vaikka jossain toisessa oppilaitoksessa. Tutkintojen perusteet ovat kaikissa paikoissa samat; Suomessa on kullekin tutkinnolle yksi yhteinen tutkintotoimikunta joka myöntää tutkinnot ja antaa oikeudet oppilaitoksille myöntää ko. tutkinto.
Ihmettelen suuresti, miten ammattitutkinnon suorittaminen voi ylipäänsä kestää 5v. Meillä linja on, että ainoastaan poikkeustapauksissa valmistava koulutus kestää yli 1,5 vuotta ja tutkinto suoritetaan sen loputtua. Moni opiskelija saattaa suorittaa sen työn ohella jopa alle vuodessa. Se ainakin on aivan selvää, ettei niin pitkäksi ajaksi voi millään saada rahoitusta yhdelle ja samalle opiskelijalle. eli on siis täysin harhakuvitelmaa, että oppilaitos muka olisi saanut sinusta jotakin tukea valtiolta! Todennäköisesti tilanteesi onkin sellainen, että koska opinnot ovat jostain syystä jääneet roikkumaan, on koulutuksen rahoituspäätöskin mennyt umpeen. Oppilaitoksella tai henkilökunnalla ei siitä syystä ole mitään suurempaa intressiä 1) järjestää sinulle opetusta 2) arvioida näyttöjäsi. Kun rahoitusta sinun opiskelullesi ei enää ole, aiheutat ainoastaan kustannuksia oppilaitokselle eikä tänä päivänä tuskin yhdelläkään oppilaitoksella ole mahdollisuutta pelkästä hyvästä tahdosta tarjota opetusta. Harva opiskelija edes tajuaa, että yhden näytön uusiminen maksaa oppilaitokselle 300 euroa! Opiskelu tänä päivänä ei ole enää pelkkää luokkahuoneessa istumista vaan olennainen osa koulutusta on itsenäistä opiskelua. On aivan luonnollista, ettei sinulle tarjota lähiopetusta, etenkään jos/kun rahoitustakaan sinulle ei ole.
Mitä taas tulee opinnäytetyösi takaisin saantiin voin kertoa, tietoturvasyistä on moni oppilaitos ei koskaan palauta näyttömateriaalia. Opiskelijalla on mahdollisuus tutustua tarkistettuun materiaaliin oppilaitoksessa, mutta itselleen sitä ei välttämättä saa. Oppilaitoksella on velvollisuus pitää alkuperäinen materiaali itsellään (ja tutkintotoimikunnan tarkastettavana) useita kuukausia. Tällä käytännöllä varmistetaan se, ettei näyttömateriaali lähde kiertämään opiskelijoiden keskuudessa.
Suosittelen sinua unohtamaan täysin aiheeton pelkosi, ottamaan lopultakin yhteys oppilaitokseen ja sopimaan jo suorittamiesi tutkinnon osien todistuksista. Niiden kanssa jatkat tutkintosi loppuun jossain muussa oppilaitoksessa.
Tämä oli kyllä kaiken huippu, että minut laitettiin kotiin opiskelemaan etänä, kun minulle paras ratkaisu olisi ollut lähiopetus.
Olen päättötyöni tehnyt, ja palautin sen jo ajat sitten. Sain päättötyöni tarkistettuna takaisin kun aikaa oli kulunut 2 vuotta ja kysellyt olen usein sen perään.
Tuntuu siltä, että minut on pudotettu johonkin väliin.
Kyselkää ihmeessä jos on vielä jotain epäselvyyttä.
-Ikuinen opiskelija ap