Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö apua aina pyytää itse, vai olisiko joskus kohteliasta myös tarjota sitä?

Vierailija
23.01.2016 |

Tämä tuli mieleen, kun tässä teen ensi viikonlopun ristiäisiä varten tarjottavia. Voisin ostaa kaupasta/tilata jostain, mutta tämä tulee vähän edullisemmaksi näin, vaikka ei tässä nyt rahasta kyse ole. No kuitenkin. Tajusin, että olen suurimmaksi osaksi järjestänyt ristiäiset (jo kahdet ennen tätä), lasten synttärit, ja miehen kolmekymppiset (itse en edes pitänyt mitään juhlia) ihan yksin. Mies on auttanut, mitä töiltään tai lastenhoidolta on ehtinyt.
Mutta siis, kukaan ei ole tarjonnut apua?
Ei nytkään.

Voisin tietysti itse pyytää, ja joihinkin asioihin myös osaan pyytää. Mutta tämä on aika jännä juttu. Tuli oikeastaan ihan paska fiilis tajuta, ettei mun läheisiä kiinnosta muu kuin tulla valmiiseen pöytään ...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jättäkää please ne "oma syy" ja "mitäs läksit" - kommentit sikseen jooko? 

Vierailija
2/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites, oletko itse aina tarjoutunut auttamaan kun toiset järjestävät juhlia, jouluja, synttäreitä sun muita? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites, oletko itse aina tarjoutunut auttamaan kun toiset järjestävät juhlia, jouluja, synttäreitä sun muita? 

Kyllä olen. Ja tarjoutunut muutenkin auttamaan miten itse nyt kerkeän ja pystyn. Harvoin kyllä ihmiset ottaa apua vastaan. Ehkä vika on mussa? 

Vierailija
4/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä lähden siitä, että juhliin kutsuja valmistaa ne juhlat omien (voima)varojensa mukaan. Ei käy edes mielessä mennä tarjoamaan apua siinä vaiheessa, kun tulee kutsu juhliin. Oletan, että kutsuja kutsuu meidät vieraiksi eikä pitopalveluksi.

Itse en ole koskaan tehnyt mitään sukujuhlia tms. itse vaan osaan soittaa pitopalveluun ja tilata sieltä koko hoidon. Tarvittaessa osaan varata myös juhlatilan tai siivoojan. En ole koskaan ajatellut, että vieraiden tulisi ennen kastetilaisuutta siivota meillä, tehdä ruuat, laittaa pöydät valmiiksi, koristella jne. vaan he ovat oikeasti vieraina ja minä ynnä mieheni teemme valmistelut.

Montako kertaa itse olet soittanut hääparille, että hei, me voidaan miehen kanssa vastata hääpaikan kuntoonlaitosta ja koristelusta tai kysellyt 50v täyttävältä, että miten paljon aikaisemmin me tullaan siivoamaan ja pesemään ikkunoita.

Vierailija
5/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos apua haluaa, sitä tarvii pyytää. Yksin mää oon juhlat järjestänyt, enkä edes halua ylimääräsiä häslääjiä häiritseen.

Vierailija
6/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. Ja tarjoutunut muutenkin auttamaan miten itse nyt kerkeän ja pystyn. Harvoin kyllä ihmiset ottaa apua vastaan. Ehkä vika on mussa? 

Jos lähipiirisi ovat ihmisiä, jotka eivät mielellään ota apua vastaan, he mahdollisesti kokevat avun tarjoamisen tunkeiluksi. Ajattelevat olevansa kohteliaita kun eivät tyrkyttäydy. Ei se sitä tarkoita, etteivätkö ehkä auttaisi mielellään jos pyydät apua.

Vierailija
7/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pidä tarpeellisena tarjota apua juhlien järjestämiseen, jos ei ole kyse selvästi esim kaveriporukan pippaloista. Se on normaalia elämää, joka oletetaan kunkin osaavan järjestää ja mitoittaa itse. Apua voi tarjota, jos toisella on selvästi jokin poikkeuksellisen raskas tilanne.

Vierailija
8/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap jo ennen vauvan syntymää jutellut isovanhempien ja sisarustesi kanssa, miten ristiäiset sinun mielestäsi voitaisiin järjestää? Ja heti syntymän jälkeen ottanyt yhteyttä muistutten, mitä on sovittu. Että sinun äitisi tulee siivoamaan, siskosi leipoo kakun, käly kaikki muut leivottavat, anoppi tekee suolaiset piirakat, veljesi vaimoineen tekee loppusiistimisen, siskon aikuiset lapset tiskaa, isäsi huolehtii lisätuoleista, appi käy hakemassa vuokra-astiat jne.

Miksi laittaa kutsu, että tervetuloa ja odotella apua, jos ei osaa avata suutaan etukäteen.

Vierailija
9/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi juhlat menee jo talkoiden puolelle:)

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap jo ennen vauvan syntymää jutellut isovanhempien ja sisarustesi kanssa, miten ristiäiset sinun mielestäsi voitaisiin järjestää? Ja heti syntymän jälkeen ottanyt yhteyttä muistutten, mitä on sovittu. Että sinun äitisi tulee siivoamaan, siskosi leipoo kakun, käly kaikki muut leivottavat, anoppi tekee suolaiset piirakat, veljesi vaimoineen tekee loppusiistimisen, siskon aikuiset lapset tiskaa, isäsi huolehtii lisätuoleista, appi käy hakemassa vuokra-astiat jne.

Miksi laittaa kutsu, että tervetuloa ja odotella apua, jos ei osaa avata suutaan etukäteen.

Vierailija
10/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua toimintaa. Itse olen monesti apua tarjonnut ja sitä on myös pyydettykin. Mutta annas olla kun itse kerrot vastaavasta tapauksesta, muutosta kiireen keskellä, juhlien järjestämisestä tms. niin syvä hiljaisuus alkaa ja selitys, kuinka kalenteriin tuli juuri silloin menoja. Jos jotain asiaa, niin siinäkin vaiheessa kehdataan apua pyytää ja sitten ollaan nokka nyrpyllä kun tavaran kantamisen keskellä ei ole aikaa paneutua muiden ongelmiin. Kyllä voi olla niin samperin itsekeskeistä toimintaa. Joka on johtanut siihen, että olen vähentänyt kontakteja omahyväisiin hyväksikäyttäjiin.

Vierailija
11/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kolme lasta mutta itsepä lapset haluttiin. Putkiremontti menossa, mutta itsepä muutettiin rivitaloon jossa remonttiajankohtaa ei voi itse päättää. Ja itse opiskelen uutta ammattia samalla. Oma syy. Kaikki muut jaksaa kyllä itse vaikka mitä.

Minä en. 

Paska fiilis.

ap

Vierailija
12/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi juhlat menee jo talkoiden puolelle:)

Vierailija kirjoitti:

No miksei juhlat voisi olla joskus talkoilla tehdyt? 

Vierailija
13/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pyydä sitä apua, jos et itse jaksa. Tuskin ne sukulaiset sun ajatuksia lukee.

Vierailija kirjoitti:

No joo, kolme lasta mutta itsepä lapset haluttiin. Putkiremontti menossa, mutta itsepä muutettiin rivitaloon jossa remonttiajankohtaa ei voi itse päättää. Ja itse opiskelen uutta ammattia samalla. Oma syy. Kaikki muut jaksaa kyllä itse vaikka mitä.

Minä en. 

Paska fiilis.

ap

Vierailija
14/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kyllä mä ajattelen niin, että leikki on kestettävä kun siihen on lähtenyt. Kolme lasta on valinta johon sisältyy yleensä 3x ristiäiset sekä 3x synttärit vuodessa.

Tarjoaisin apua, jos perheellä olisi poikkeuksellisen raskas tilanne jota ei ole itse voinut valita, vaikka sairastaminen tai semmoinen.

Vierailija
15/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en. 

Paska fiilis.

ap

Miksi pidätte ristiäiset kotona, jos on putkiremppa? Seurakunnalta saa tilat yleensä ilmaiseksi, jos on jäsen. Pitopalvelusta saa tarjottavat ja käytännön järjestelyt. Ei ole sukulaistesi vika, että opiskelet uutta ammattia ja päätät silti tehdä kolmannen lapsen.

Miksi ihmeessä muiden pitää kantaa vastuu sinun typeryydestäsi?

Vierailija
16/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kanssa, silloin kun lapsemme oli rippikoulu ynnä valmistujaisiässä, me aina yhdessä suunniteltiin tarjoilut, käytiin kaupassa ostamassa tarvikkeet ja tehtiin ne tarjoilut. Meillä oli tosi hauskaa keskenämme ja ei tuntunut työltä ollenkaan. Suosittelen. Jos ei oo siskoa, ystävä tai äiti käy myös.

Siinä pitää sitten itsekin olla rentona, eikä missään nimessä nipottaa toisen erilaisista tavoista tehdä asioita. 

Hauskuutta lisää, jos varaa pullon viiniä pitokokeille virkistykseksi, ei kuitenkaan sitä yhtä pulloa enempää.

Vierailija
17/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilllä tiivis kaveriporukka aina kysyy tarvitseeko emäntä/isäntä apuja ennen juhlien alkua ja auttaa jos tarve vaatii. Ei kukaan nyt mitään massiivista tee, mutta on monta auttajaa tekemässä kukin vähän jotain. Aika pitkälti sama suvun kanssa, kyllä minäkin olen ollut kahvia kaatamassa ja kakkuja tekemässä moneen kekkeriin, eikä tämä tapa muuten siitä johdu etteikö rahat riittäisi pitopalveluun, on vain mukava autella ja tarjota itsetehtyä, varsinkin kun tietää että saa niitä apuja itsekin.

Vierailija
18/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on siis kolmas lapsi ristittävänä ja useat muutkin juhlat jo järjestetty ja nyt vasta heräsit tähän asiaan? Eiköhän kyse ole enemmän sinun oman pään sisäisestä asiasta kuin tuttavistasi.

Selviät ongelmasta pyytämällä apua, tai hankkimalla sen pitopalvelun, jos kerran rahastakaan ei ole kiinni. Jos olet itseksesi järjestänyt jo monet juhlat, ei kukaan yhtäkkiä osaa tulla apuaan tarjoamaan juuri sillä hetkellä kun sinä koet sitä tarvitsevasi. Olet tällä hetkellä uupunut, pyydä sitä apua ja tee asiat helpoimman mukaan.

Vierailija
19/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tästä ketjusta näkee, niin ihmiset eivät yleisesti ole kovin kivoja. Kyllä mulle on itsestäänselvää, että apua saa myös tarjota. Ja se että toinen ei sitä apua pyydä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö avulle olisi käyttöä, jos sitä joku tarjoaisi.

Läheisesi kyllä tasan tietävät, että sulla on siellä kotona vastasyntynyt ja kaksi muuta lasta. Joten onhan se nyt selvää, että sinulla on vähintäänkin kiirettä. Mutta koska läheiset eivät tästä tiedostaan huolimatta tarjoa auttavaa kättä, niin olisihan se jo vähän nöyryyttävääkin alkaa kerjäämään apua vastentahtoisilta ihmisiltä.

Sinä onneksi selviät itsekin. Ja mukavampaa sinulla on, kun et ajattele tuota asiaa kovin paljon. Teet asioita sen ikioman perheesi hyväksi, muusta suvusta voit vähät välittää.

Vierailija
20/20 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa juhlissa ja muutoissa auttamassa. Sen sijaan omat juhlat, remontit ja muutot olen kyllä järjestänyt itse. Toisin sanoen olen joko tehnyt itse tai tilannut työn muuttofirmalta.

Johan vieraat vaikka häihin hankkivat ensin lahjan ja juhla-asun. Aika tympeältä tuntui, kun eräissä häissäkin juhlien jälkeen vieraat joutuivat kantamaan pöytiä juhlavaatteissaan. Etukäteen tätä ei oltu pyydetty, joten ei ollut tarkoituksenmukaisia vaatteitakaan.

Muitakin kertoja on ollut, että on pyydetty kylään "nyyttäriperiaatteella ja ajatuksella, että tehdään ruoat yhdessä". Itse sitten olen ensin tehnyt alkupaloja kotona ja sitten ollut vielä valmistamassa pääruokaa kyläpaikassa. Selvisi, että olin ainut "vieras", jota tähän talkoopestiin oli pyydetty, joten kyllä se hieman häiritsi.

Jos jonkun juhlat pidetään kotona, niin jokaisella kerralla kyllä sanon, että voiko olla avuksi. Yleensä olen auttanut kahvin keitossa tai kahvin kaatamisessa. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että vieraiden pitäisi olla talkooväkeä, koska eihän silloin ole kyse juhlista, vaan talkoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi