Rokotevastustajat: miten nyt suu pannaan?
Kaksi Turun yliopistollisessa sairaalassa tehohoidossa ollutta influenssapotilasta on kuollut. Neljä on hoidossa teho-osastolla. Kyse on influenssamuodosta, joka tunnetaan sikaflunssana. Lähde IS tänään.
Onneksi perheemme otti influenssarokotteen jo ennen joulua.
Kommentit (118)
Itselläni ( ja kaikilla muilla perheessä ) on rokote. Sairastimme koko perhe 2v sitten nfluenssan ja en ikinä halua sitä tautia enää. Niin kamala tauti se oli että vaikka en nyt varsinaisesti niitä jälkitauteja pelkää niin en halua sitä kamalaa oloa enää koskaan. Viikon lihassäryt, kylkiluita repivä yskä, oksettava olo koko ajan ja päälle 38 kuume lääkkeestä huolimatta. Juu, ei kiitos enää influenssaa mulle.
Minä en ole ollenkaan rokotevastainen, päinvastoin. Olen erittäin kiitollinen rokotteista.
Mutta silti, en ole koskaan ottanut influenssarokotetta. Sitä ei myöskään koskaan ole minulle tarjottu missään.
Jos tuon rokotuksen katsotaan olevan äärimmäisen tärkeä, niin miksi sitä ei pistetä kaikille?. Olen käsittänyt, että kyseinen rokote kuuluu riskiryhmille.
Joten on outoa myös syyllistää kansaa siitä, että kappas kun täällä on nyt pari ihmistä kuollut, ja hyi hyi kun heitä perusterveitä ei ollu rokotettu, eikä rokotetta tarjottukkaan.
Olen yhtä mieltä siitä, että ihan rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet on kaikkien syytä ottaa, ja on edesvastuutonta olla niitä ottamatta. Ja uskon myös, että jos influenssa olisi suuri riski, niin influenssarokotetta tarjottaisiin ihan jokaiselle.
Nykyisin tuntuu olevan tämä tautijuttu lehdille kova sana.
Noissa kahdessa kuolleessa ei liene mitään erikoista verraten "normaaliin" kuolintilastoihin.
Aivan varmasti jokaikinen vuosi influenssaan kuolee myös ihan perusterveitä ihmisiä. Jokaikinen vuosi tehohoidossa on influenssapotilaita, kuten myös perus flunssapotilaita..
Lehdet todellakin dramatisoi näitä ihan normaaleja kausiflunssia.
Näin on ja tulee olemaan. Jotkut kuolee, toiset ei.
Olen itse sairastanut influenssan, ja on totta, että se on todella karmea tauti, tai en itse siitä juurikaan tajunnut. Kuume oli viikon 42 astetta ja olin kaiketi aika tajuttomana sen ajan.
Vaikka siis tiedän minkälaista se on, niin en silti ole tältä istumalta ryntäämässä itseäni rokotuttamaan.
Jotenkin myös tuntuu vähän hassulta, että ihmisiä kehoitetaan ottamaan rokote nyt pahimpaan tautiaaltoon.. Onkohan rokotteita jäänyt paljonkin varastoon?. Kun sitä ei edelleen jaella täällä ainakaan kuin riskiryhmille.
Koska otettiin lasten kanssa sikainfluenssa rokotteet ja parin kuukauden päästä sairastuttiin kaikki sikainfluenssaan. Ei ne rokotteet mihinkään auta. Ainut joka ei sairastunut oli mieheni joka ei ottanut rokotetta...
Otan silti rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet.
T. Se joka sairasta vaikka otti rokotteen
Olen mieluummin rokotettu influenssaa vastaan, kun ei kuitenkaan voi elää kuplassa puoli vuotta talvi-infektioiden vuoksi. Rokotuksen teho on hyvä tänä talvena juuri sikainfluenssaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen mäkin ottanut kaikki rokotteet, astmaatikko kun olen. Silti jatkuvasti sairaana, kahtena peräkkäisenä vuotena ollut keuhkokuume, jatkuvaa flunssaa, kevät, kesä ja syksy menevät katupölyn kanssa tuskaillessa :(
No pölyyn ei ole rokotetta...
Vierailija kirjoitti:
Tää on aikamoista arpapeliä. Edellisellä kerralla rokote vaikutti siihen, että olin väsymysoireyhtymän kaltaisessa tilassa puoli vuotta sen jälkeen, tai sitten ei vaikuttanut. Siitä jäi kuitenkin traumat. Nyt sitten pitää arpoa, tuleeko rokotteesta sivuvaikutuksia vai osuuko influenssa kohdalle vai ei niin että kumpi riski kannattaa ottaa. Molemmista vaihtoehdoista saattaa selvitä terveenä ja molemmissa on riskinsä sairastumiselle.
Ei voi yksittäistapauksista vetää koko väestöä koskevia johtopäätöksiä, mutta influenssarokotteiden ottaminen ei ole koskaan aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia perheemme aikuisissa ja lapsessa. Rokotteen hyödyt ovat selvästi suuremmat, mm.kuolintapauksia olis varmasti enemmän influenssaan ilman rokottaneita. Myös jälkitauteja. Myös rahan menoa ym.olisi paljon enemmän, mm.sairaspoissaolot eli sijaismenot, koulu- ja päiväkotipoissaolot , vanhempien jäänti kotiin hoitamaan lasta jne. Vaikka joku sairastuu influenssaan rokotteen otettuaankin on lukemattomia muita, jotka eivät sairastuneet otettuaan rokotteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aikamoista arpapeliä. Edellisellä kerralla rokote vaikutti siihen, että olin väsymysoireyhtymän kaltaisessa tilassa puoli vuotta sen jälkeen, tai sitten ei vaikuttanut. Siitä jäi kuitenkin traumat. Nyt sitten pitää arpoa, tuleeko rokotteesta sivuvaikutuksia vai osuuko influenssa kohdalle vai ei niin että kumpi riski kannattaa ottaa. Molemmista vaihtoehdoista saattaa selvitä terveenä ja molemmissa on riskinsä sairastumiselle.
Ei voi yksittäistapauksista vetää koko väestöä koskevia johtopäätöksiä, mutta influenssarokotteiden ottaminen ei ole koskaan aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia perheemme aikuisissa ja lapsessa. Rokotteen hyödyt ovat selvästi suuremmat, mm.kuolintapauksia olis varmasti enemmän influenssaan ilman rokottaneita. Myös jälkitauteja. Myös rahan menoa ym.olisi paljon enemmän, mm.sairaspoissaolot eli sijaismenot, koulu- ja päiväkotipoissaolot , vanhempien jäänti kotiin hoitamaan lasta jne. Vaikka joku sairastuu influenssaan rokotteen otettuaankin on lukemattomia muita, jotka eivät sairastuneet otettuaan rokotteen!
Entäpä ne jotka ottaa rokotteen, sairastuu silti JA kuolee?
Aina flunssaan kuolee monta sataa vuosittain. Yleensä vanhuksia. Oikeastaan keuhkokuume on se vaarallisin heille. Kuoleehan särkylääkkeisiinkin 3-400.
Todennäköisesti tällä hetkellä jylläävä influenssavirus on muuntunut niin, että rokote ei edes suojaa siltä. Ja ei, en ottanut rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tällä hetkellä jylläävä influenssavirus on muuntunut niin, että rokote ei edes suojaa siltä. Ja ei, en ottanut rokotetta.
Mutua pukkaa ilman mitään tietoa....
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ollenkaan rokotevastainen, päinvastoin. Olen erittäin kiitollinen rokotteista.
Mutta silti, en ole koskaan ottanut influenssarokotetta. Sitä ei myöskään koskaan ole minulle tarjottu missään.
Jos tuon rokotuksen katsotaan olevan äärimmäisen tärkeä, niin miksi sitä ei pistetä kaikille?. Olen käsittänyt, että kyseinen rokote kuuluu riskiryhmille.
Joten on outoa myös syyllistää kansaa siitä, että kappas kun täällä on nyt pari ihmistä kuollut, ja hyi hyi kun heitä perusterveitä ei ollu rokotettu, eikä rokotetta tarjottukkaan.Olen yhtä mieltä siitä, että ihan rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet on kaikkien syytä ottaa, ja on edesvastuutonta olla niitä ottamatta. Ja uskon myös, että jos influenssa olisi suuri riski, niin influenssarokotetta tarjottaisiin ihan jokaiselle.
Nykyisin tuntuu olevan tämä tautijuttu lehdille kova sana.
Noissa kahdessa kuolleessa ei liene mitään erikoista verraten "normaaliin" kuolintilastoihin.
Aivan varmasti jokaikinen vuosi influenssaan kuolee myös ihan perusterveitä ihmisiä. Jokaikinen vuosi tehohoidossa on influenssapotilaita, kuten myös perus flunssapotilaita..
Lehdet todellakin dramatisoi näitä ihan normaaleja kausiflunssia.
Näin on ja tulee olemaan. Jotkut kuolee, toiset ei.Olen itse sairastanut influenssan, ja on totta, että se on todella karmea tauti, tai en itse siitä juurikaan tajunnut. Kuume oli viikon 42 astetta ja olin kaiketi aika tajuttomana sen ajan.
Vaikka siis tiedän minkälaista se on, niin en silti ole tältä istumalta ryntäämässä itseäni rokotuttamaan.Jotenkin myös tuntuu vähän hassulta, että ihmisiä kehoitetaan ottamaan rokote nyt pahimpaan tautiaaltoon.. Onkohan rokotteita jäänyt paljonkin varastoon?. Kun sitä ei edelleen jaella täällä ainakaan kuin riskiryhmille.
Hienosti kirjoitettu. Olen samaa mieltä kaikesta. :)
En ole ottanut rokotetta enkä ota. Ohan sama, mitä mammat jankkaa ja hysterisoi. Todennäköisempää on kuolla suojatielle, tai saada syöpä (moni suvusta sairastunut). Lihavuuteen kuolee ihan helvetisti porukkaa ja elintasosairauksiin ylipäätänsä, määrät kasvaa koko ajan. Pelkästään alkoholiin kuolee enemmän porukkaa vuodessa, kuin mihinkään flunssiin. Se todellinen tappaja on ihan siinä, mitä kurkustasi alas tunget. Mutta eeei, silloin kun sanot faktoja ravinnosta ja liikunnasta, mammat huutaa kuorossa, että kaikki kuolee joskus, mitä välii :D.
Vierailija kirjoitti:
Aina flunssaan kuolee monta sataa vuosittain. Yleensä vanhuksia. Oikeastaan keuhkokuume on se vaarallisin heille. Kuoleehan särkylääkkeisiinkin 3-400.
Pitääkö hyväksyä kuolemantapaukset influenssaan, kun suuri määrä saa selvää hyötyä rokotteesta? Onneksi sadat tuhannet suomalaiset ovat influenssarokotteen ottaneetkin. Pneumakokkirokotetta suositellaan kaikille yli 65 vuotiaille keuhkokuumeen takua ja monille vanhuksille se annetaankin. Muut lääkkeiden sivuvaikutuskuolemat ym.johtuvat usein väärinkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut rokotetta enkä ota. Ohan sama, mitä mammat jankkaa ja hysterisoi. Todennäköisempää on kuolla suojatielle, tai saada syöpä (moni suvusta sairastunut). Lihavuuteen kuolee ihan helvetisti porukkaa ja elintasosairauksiin ylipäätänsä, määrät kasvaa koko ajan. Pelkästään alkoholiin kuolee enemmän porukkaa vuodessa, kuin mihinkään flunssiin. Se todellinen tappaja on ihan siinä, mitä kurkustasi alas tunget. Mutta eeei, silloin kun sanot faktoja ravinnosta ja liikunnasta, mammat huutaa kuorossa, että kaikki kuolee joskus, mitä välii :D.
Se kaltaisissa huvittaa, kun vaahtoatte simppeliä helppoa sairauden suojaajaa vastaan, jota tarjottiin ilmaiseksi ihmisille ilman mitään riskiryhmääkin, että kun sairastutte influenssaan podette sen hissukseen kertomatta palstalla, että ehkä olis sittenkn voinut sen rokotteen ottaa... No, kärsikää tyhmyydestänne jaboma asianne siihen asti, kunnes tartutatte sitä ympärillenne ja lähipiiriin.
En todellakaan ota, jos tuohon menee, anti mennä vaan, heikko on. Influenssarokotetta en ole ottanut koskaan. Nainen 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kaltaisissa huvittaa, kun vaahtoatte simppeliä helppoa sairauden suojaajaa vastaan, jota tarjottiin ilmaiseksi ihmisille ilman mitään riskiryhmääkin, että kun sairastutte influenssaan podette sen hissukseen kertomatta palstalla, että ehkä olis sittenkn voinut sen rokotteen ottaa... No, kärsikää tyhmyydestänne jaboma asianne siihen asti, kunnes tartutatte sitä ympärillenne ja lähipiiriin.
Itseasiassa sairastettiin miehen kanssa influenssa muutama vuosi sitten (miehen äiti lääkäri ja hyvin vahvasti epäili influenssaksi). Olihan se inhottavaa joo, mutta kyllä siitä hengissä selvisi helposti. Ollaan molemmat hyvässä kunnossa, johtuneeko siitä, että taudista palautui ilman sen suurempia itkuja ja draamaa. Vittumaisempaa se oli murtaa raajansa ja parannella murtumisen jälkiseurauksia parisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko influenssaan sairastuttuaan parannella itseään rauhassa? Eikä hakea jälkitauteja menemällä liian aikaisin töihin/kouluun/minnekkään.
Hyvä idea, mutta millä rahalla minä olen kotona pari viikkoa hoitamassa pientä influenssapotilasta? Siksi minä rokotutin lapseni. Ja siksi, että rokote on mielestäni pienempi paha kuin antibioottikuuri, jonka todennäköisesti joutuu influenssan jälkitauteihin joutuu syömään.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te oikeasti näin tyhmiä vai leikittekö vain? Että kun tosiasia on että kuka hyvänsä meistä voi jäädä auton alle tai saada syövän niin ei ole niin väliä vaikka siinä näiden muiden riskien välissä joko kuolisi itse influenssaan tai selviäisi siitä influenssastaan mutta tartuttaisi sen naapurin mummoon joka sitten siihen kuolisi?
Jätätte varmaan turhat jäykkäkouristus-, polio- ja muut rokotuksetkin ottamatta, saati sitten hepatiittirokotukset yms. jos matkustelette? Nehän kannattaa jokaisen sairastaa, se vain parantaa vastustuskykyä ja eipähän sitten iske sama tauti uudelleen. Vai onko ideologianne kuitenkin sen verran heikko, että poimitte rusinat pullasta?