Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen "äly"puhelimia

Vierailija
22.01.2016 |

Nehän ovat siis pieniä tietokoneita, joissa on yksi ohjelma. Miksi niissä ei ole vaihtoehtoisia ohjelmia. Esim. "mummomode", "lapsimode", "nörttimode", "tavismode" + miljoona nörttien kyhäämää "parempaa" ohjelmaa.
Tajuaako joku mitä ajan takaa? "Nokkelat" wittuilijat voivat alapeukutuksen jälkeen jättää vastaamatta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko sitten tuollainen nokkela wittuilija, mutta en ymmärtänyt mitä ajat takaa. Minun lapsillani on puhelimissaan kyllä ihan erilaisia ohjelmia kuin minulla.

Vierailija
2/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin on sellaiset 200 ohjelmaa omassa puhelimessani. En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitte sitten kommentoimaan idioottiprovoa! Hävetkää!

Vierailija
4/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen samaa tablettien suhteen.

Kai se on sitten tarkoitus, että operaattorit tienaa neuvontapalveluillaan...

Olishan se liian helppoo jos olis helppoo käyttää näitä vempaimia tai jos olis edes käyttöohjeet tarjolla joko paperille painettuna tai sähköisesti saatavilla TAI IHAN SIINÄ HÄRVELISSÄ ITSESSÄÄN!

Vierailija
5/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma? Tarkoitatko AP käyttöjärjestelmää tai käyttöjärjestelmän käyttöliittymää? Ohjelmathan on asia erikseen ja niitä kukin käyttää ja asentaa oman tarpeensa mukaisesti. Käyttöjärjestelmä on se, mikä tulee puhelimen mukana ja johon ne varsinaiset ohjelmat asentuu.

Vierailija
6/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen samaa tablettien suhteen.
Kai se on sitten tarkoitus, että operaattorit tienaa neuvontapalveluillaan...
Olishan se liian helppoo jos olis helppoo käyttää näitä vempaimia tai jos olis edes käyttöohjeet tarjolla joko paperille painettuna tai sähköisesti saatavilla TAI IHAN SIINÄ HÄRVELISSÄ ITSESSÄÄN!

Minäkin ihmettelin ensimmäisen älypuhelimen saatuani, että miksei siihen tullut käyttöohjetta mukaan. Kaikissa aiemmissa puhelimissa on ollut käyttöohjeet, joissa on selitetty kaikki mahdollinen virtanapista ja akun lataamisesta lähtien, mutta älypuhelimen kanssa ei tullut mitään.

Vierailija
7/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelma? Tarkoitatko AP käyttöjärjestelmää tai käyttöjärjestelmän käyttöliittymää? Ohjelmathan on asia erikseen ja niitä kukin käyttää ja asentaa oman tarpeensa mukaisesti. Käyttöjärjestelmä on se, mikä tulee puhelimen mukana ja johon ne varsinaiset ohjelmat asentuu.

Ne kaikki ovat "ohjelmia". Mutta itseasiassa 99% käyttäjistä ei kiinnosta mitä se kone sisällään puuhastelee vaan ainoastaan se mitä ruudulla näkyy.

Vierailija
8/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Android laitteisiin saa asennettua google-playsta mummo moden, tai lapsi moden. Ne ovat siellä launcher nimellä.

Tietokoneiden ja älylaitteiden mukana ei nykyään tule käyttö-ohjetta koska laitteen hankkijan oletetaan jo nykyään osaavan käyttää laitettaan alustavasti ja ohjelmat itsessään opastavat käyttöään ensimäisellä käynnistyskerralla. Toisaalta kaiken sen tietomäärän painaminen paperille jota kukaan ei sitten jaksa lukea olisi turhaa ja erittäin työlästä.

Jos on älylaitteiden kanssa ongelmia niin leivo piirakka ja käske nuoria sukulaisia kylään.

Vierailija
9/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähes 50v perheenäiti osaan tablettini "ohjelmoida" itselleni sopivaksi. Samoin meidän 5v on osannut jo pari vuotta. Mulla ei ole kokemusta kuin omenoista, mutta ne on ainakin älyttömän helppoja.

Vierailija
10/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Android laitteisiin saa asennettua google-playsta mummo moden, tai lapsi moden. Ne ovat siellä launcher nimellä.

Kiitos, alkaa polttaa, eli ilmeisesti kaipaamani ominaisuus on jo keksitty, olisikohan se juuri toi "launcher". Eli minua(kaan) ei kiinnosta pätkäkään mitä puhelin puuhastelee, vaan vain se mitä näen!

Vierailija
11/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneiden ja älylaitteiden mukana ei nykyään tule käyttö-ohjetta koska laitteen hankkijan oletetaan jo nykyään osaavan käyttää laitettaan alustavasti ja ohjelmat itsessään opastavat käyttöään ensimäisellä käynnistyskerralla. Toisaalta kaiken sen tietomäärän painaminen paperille jota kukaan ei sitten jaksa lukea olisi turhaa ja erittäin työlästä.
Jos on älylaitteiden kanssa ongelmia niin leivo piirakka ja käske nuoria sukulaisia kylään.

Niin, miksi oletetaan. Jos joku ostaa ensimmäisen älylaitteensa, mistä ihmeestä hän voi tietää ihan ne perusjutut. Itse olisin tarvinnut ihan vain tiedon, miten ne profiilitilit tehdään, miten siitä aloitusnäytöltä pääsee eteenpäin ja taaksepäin, miten suljet sovelluksen ja näytön ja miten pääset valikoihin. Miten voidaan olettaa, että joku ne tuosta noin vain tietää, jos ei ole koskaan tuollaisiin laitteisiin koskenut? Aina ihan jokaisessa laitteessa on tullut sellaiset pikaopas-manuaalit, jotka ovat max postikortin kokoiset. Jossain hiton jääkaapissakin on paksut vihot, vaikkei niissäkään tarvitse muuta kuin laittaa pistoke seinään ja säätää lämpötilaa.

Vierailija
12/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puhelimen hankintaa kannattaa selata nettiä ja tutkia, onko kiinnostavaan laitteeseen verkossa saatavissa käyttöopas. Kaikkiin ei ole, mutta moneen on. Ohjeen voi tulostaa paperille, jos paperiversio miellyttää enemmän. Ainakin Microsoftin ja Samsungin puhelimiin olen löytänyt ohjeet. Olin juuri vuodenvaihteessa hankkimassa uutta puhelinta ja valinnan ratkaisi se, että verkosta löytyi käyttöopas suomeksi. Olin alkuaan ajatellut toista merkkiä, mutta siihen ei apuja löytynyt kuin Lontoon murteella. Naputtele hakukenttään puhelimen merkki ja tarkka tyyppi sekä käyttöohje, niin sitten näet, löytyykö.

Niiden oppaiden selkeydestä voi sitten olla monta mieltä. Jo muinoin matkapuhelinta hankkiessani huomasin, että mukana seuraavat ohjeet ymmärtää sitten, kun osaa käyttää laitetta. Ja niin se tuppaa olemaan vieläkin. Monesti auttaisi paljon jo se, että terminologia selitettäisiin. Lisäksi monet perusjutut ovat ohjeiden laatijoille kai niin itsestään selviä, ettei niitä tarvitse selittää. Mainitsen esimerkkinä vain ääkköset, joita en itse aikoinani löytänyt. Matkapuhelintaloudessa pitäisi ehdottomasti asua myös keskenkasvuinen teinipoika, niin johan mummoikäinenkin saisi luurin pelittämään monipuolisesti. Perusasetuksethan myyjäliikkeet, maksua vastaan tietysti, asentavat valmiiksi ja siihen se valitettavasti meillä monella ei-nörtillä jääkin. Me olemme arkoja uuden tekniikan edessä, myönnetään.

Vierailija
13/13 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kaikki ovat "ohjelmia". Mutta itseasiassa 99% käyttäjistä ei kiinnosta mitä se kone sisällään puuhastelee vaan ainoastaan se mitä ruudulla näkyy.

Toki käyttöjärjestelmä on ohjelma. Piti vaan tarkentaa, kun aika moni ketjussakin puhui niistä puhelimeen asennettavista sovellusohjelmista, mutta tuntui, että AP tarkoittaa nimenomaan käyttöjärjestelmää.