Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei mites se päivähoitouudistus toimii tässä tilanteessa...

Vierailija
20.01.2016 |

Meillä on 3 ja 5 vuotiaat lapset, ja pian syntyy kolmas. Nythän tulee se uudistus, että jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapset saa olla max. 20h/vk päivähoidossa. No, mä siis olen äitiys- ja vanhempainvapaalla vauvan kanssa, mutta teen samalla gradua. Saako siis isommat lapset olla enemmän kuin tuon 20h/vk päiväkodissa, kun kuitenkin opiskelen enkä ole vain kotiäitinä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä ole opiskelija, jos olet vanhempainvapaalla. Kela ei ymmärrä sitä että kahta asiaa tehdään samaan aikaan.

Vierailija
2/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni saa, jos olet opiskelija. Tosin en tiedä, pitääkö olla päätoiminen opiskelija ettei sivutoimisena saisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä ole opiskelija, jos olet vanhempainvapaalla. Kela ei ymmärrä sitä että kahta asiaa tehdään samaan aikaan.

Olenhan mä opiskelija, kun opiskelen kokoajan? Käsittääkseni vanhempainvapaalla voi saada jopa opintotukea, jos opinnot edistyvät kokoajan? Olen yliopistossa läsnäolevana, käyn graduseminaareissa ja graduni edistyy kokoajan. Olen siis mielestäni päätoiminen opiskelija. Eikä mua nyt kiinnosta se, mitä kela ajattelee, opintotukia en tarvitse. Enemmän kiinnostaa tämä päivähoitoasia, joka ei ole siis kelasta riippuvainen mitenkään.

Vierailija
4/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni saa, jos olet opiskelija. Tosin en tiedä, pitääkö olla päätoiminen opiskelija ettei sivutoimisena saisi.

Pitää olla päätoiminen opiskelija/työssäkäyvä (tai sairauslomalla) että lapset saa olla täyttä päivää tai edes 16pv/kk päiväkodissa jatkossa. Mutta mielestäni olenkin päätoiminen opiskelija, koska opiskelen ihan normaalisti kokoajan vaikka mulla onkin vauva?

Vierailija
5/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat päikkäriin olevas opiskelija ja annat vaikka yliopiston läsnäolotodistuksen niin uskovat, ei sen pitäis päiväkotia kiinnostaa mistä ne rahat tulee, jos vaan on sitten kaikki lapset siellä hoidossa, eikä niin että osa on kotona.

Vierailija
6/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla äitiyslomalla ja täysipäiväinen opiskelija samaan aikaan. Vapaa-ajallaan kukin saa tehdä mitä lystää (tehdä gradua, lukea pääsykokeisiin, harrastaa, tavata ystäviä), mutta jos sä pidät äitiyslomaa opinnoista, sä et silloin opiskele muuten kuin "omalla ajalla". Eli et saa viedä lapsia enempää hoitoon.

Vierailija
7/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi lapsista on kotona, niin et silloin ole päätoiminen opiskelija.

Vierailija
8/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenhan mä opiskelija, kun opiskelen kokoajan? Käsittääkseni vanhempainvapaalla voi saada jopa opintotukea, jos opinnot edistyvät kokoajan? Olen yliopistossa läsnäolevana, käyn graduseminaareissa ja graduni edistyy kokoajan. Olen siis mielestäni päätoiminen opiskelija. Eikä mua nyt kiinnosta se, mitä kela ajattelee, opintotukia en tarvitse. Enemmän kiinnostaa tämä päivähoitoasia, joka ei ole siis kelasta riippuvainen mitenkään.

Saatko kuitenkin äitiysrahaa? Sehän on Kelan maksama tuki. Päätä siis se ja äitiysloma, jolloin olet taas päätoiminen opiskelija.

Vierailija
9/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsen kotonaolo opiskelun päätoimisuuteen vaikuttaa? Voihan sitä hoitaa vaikka mummo tai lapsen isä voi olla vaikka vuorotöissä ja hoitaa vapaapäivinään kotonaolevaa lasta?

Ja siis EN ole opinnoista äitiyslomalla, olen yliopistolla läsnäoleva ja opiskelen ihan normaalisti gradua tehden.

Vierailija
10/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se Kelakin kannattaa kiinnostaa päivähoitoasioissa, ellei teillä ole varaa maksaa koko päivähoitoa itse. Kelahan tukee kuntia näissä, eli maksaa kunnan kanssa kimpassa sen teidän päivähoidon.

Vierailija
11/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsen kotonaolo opiskelun päätoimisuuteen vaikuttaa? Voihan sitä hoitaa vaikka mummo tai lapsen isä voi olla vaikka vuorotöissä ja hoitaa vapaapäivinään kotonaolevaa lasta?

Ja siis EN ole opinnoista äitiyslomalla, olen yliopistolla läsnäoleva ja opiskelen ihan normaalisti gradua tehden.

Aloituksessa mainitset kuitenkin olevasi äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla? Joko olet opiskelija TAI perhevapaalla.

Vierailija
12/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa mikäli toinen vanhemmista on vanhempainvapaalla tai äitiyslomalla, lapsi ei enää ole oikeutettu lainkaan päivähoitoon. Mikäli siis nostat äitiyspäivärahaa tai vanhempainrahaa, eivät muut lapsesi ole oikeutettuja päivähoitoon. Asiaan ei vaikuta se, oletko kirjoilla tai saatko suoritusmerkintöjä opintorekisteriin. Mutta osa kunnista (lähinnä suurimmat kaupungit) on päättänyt, etteivät ne ota uutta lain suomaa mahdollisuutta rajata päivähoito-oikeutta käyttöön. Eli ettei olisi turhan yksinkertaista, niin tilanteesi riippuu aivan mitä kotikuntasi on päättänyt. Selvitä asia omasta kunnastasi.

Vierailija
13/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla äitiyslomalla ja täysipäiväinen opiskelija samaan aikaan. Vapaa-ajallaan kukin saa tehdä mitä lystää (tehdä gradua, lukea pääsykokeisiin, harrastaa, tavata ystäviä), mutta jos sä pidät äitiyslomaa opinnoista, sä et silloin opiskele muuten kuin "omalla ajalla". Eli et saa viedä lapsia enempää hoitoon.

Kyllä äitiyslomalla saa opiskella täysipäiväisesti. Päivittäin näen vauvan kanssa opiskelevia yliopistossa. Silloin äitiysraha/vanhempainpäiväraha maksetaan vähimmäismääräisenä tai vanhempainpäiväraha osittaisena. (jos nostaa opintotukea) Ei ole sellaista lakia olemassa, joka kieltäisi äitiyslomalla opiskelun tai työnteon, sitä kyllä rajoitetaan miten paljon tukea silloin saa totta kai. Siitä en tiedä miten menee noissa päiväkotipaikoissa nyt kun tulee muutoksia, mutta uskoisin juurikin niin että pk:n toimitetaan todistus opinnoista ja vanhemmat lapset menevät hoitoon, sitten vauva kulkee niissä opinnoissa matkassa. Mikä on nykyään ihan arkipäivää monissa korkeakouluissa.

http://www.kela.fi/aitiysraha

Vierailija
14/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko kuitenkin äitiysrahaa? Sehän on Kelan maksama tuki. Päätä siis se ja äitiysloma, jolloin olet taas päätoiminen opiskelija.

Mikäli haluaa nostaa opintukea äitiyspäivärahan kanssa yhtä aikaa, niin siitä ilmoitetaan kelaan ja tuolloin äitiyspäiväraha maksetaan minimissä. Äitiyslomaa ei tarvi päättää voidakseen opiskella. Jos taas ei edes nosta opintotukea, niin käsittääkseni opiskelua ei täydy ilmoittaa erikseen. 

Vierailija
15/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että pian syntyy kolmas, ja kuitenkin jo nyt olet vauvan kanssa äitiyslomalla? Ja lisäksi opiskelet, mauahtavaa!

Vierailija
16/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti kielletä opiskelua vanhempainrahalla. Saahan sitä esimerkiksi opiskella avoimessa yliopistossa työttömänä. MUTTA, jos kerta uusi rajaus koskee vanhempia joilla on lapsi kotona, ja tällä äidillä on lapsi kotona, niin silloin rajaus koskee häntä. Mitä järkeä siinä on, että vanhempainvapaalla olevat äidit hakeutuisivat opiskelijoiksi vain että saisivat olla lasten kanssa kotona ja viedä vanhemmat lapset koko päiväksi hoitoon. Sillä ajatuksella, että kyllä olen täysipäiväinen opiskelija vaikka olenkin kotona lapsen kanssa.

Vierailija
17/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt jankkaan (anteeksi), mutta laitan tänne copy-pastella kelan sivuilta;

Opiskelu ja työskentely äitiysvapaan aikana

Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä. Työskentely sunnuntaisin tai arkipyhinä ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.

Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä.

Jos menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä heti Kelaan. Näin sinulle maksetaan oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä. Ilmoita työpäivät Kelaan asiointipalvelussa tai soittamalla lapsiperheen palvelunumeroon. Palkkatietoja, työskentelyä sunnuntaisin tai arkipyhinä ei tarvitse ilmoittaa Kelaan.

Jos saat varhennettua äitiysrahaa, et voi työskennellä lainkaan (paitsi sunnuntaisin ja arkipyhinä, koska siltä päivältä tukea ei makseta) etkä opiskella päätoimisesti.

http://www.kela.fi/aitiysraha

Etköhän ap saa tehdä juurikin niin, että toimitat lomakkeen että opiskelet täysipäiväisesti. Tuolloin se lapsi jonka vuoksi olet äitiysvapaalla kulkee opinnoissa mukanasi ja vanhemmat lapset ovat hoidossa. Toki kannattaa tarkistaa kun nämä lakimuutokset tulevat kunnolla käyttöön.

Vierailija
18/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se uudistus tulee voimaan?

Vierailija
19/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on että lapset saa olla kotona sun ja vauvan kanssa. Tuo 20h riittää hienosti, onhan sulla myös illat kun miehes on kotona.

Vierailija
20/30 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti kielletä opiskelua vanhempainrahalla. Saahan sitä esimerkiksi opiskella avoimessa yliopistossa työttömänä. MUTTA, jos kerta uusi rajaus koskee vanhempia joilla on lapsi kotona, ja tällä äidillä on lapsi kotona, niin silloin rajaus koskee häntä. Mitä järkeä siinä on, että vanhempainvapaalla olevat äidit hakeutuisivat opiskelijoiksi vain että saisivat olla lasten kanssa kotona ja viedä vanhemmat lapset koko päiväksi hoitoon. Sillä ajatuksella, että kyllä olen täysipäiväinen opiskelija vaikka olenkin kotona lapsen kanssa.

Eiköhän niitä opintoja seurattaisi samalla tavalla kuin kela seuraa nyt opiskelijoita. Eli vaaditaan selvitystä opintojen etenemisestä tietyin väliajoin. Ei tällaisissa tilanteissa rangaista kaikkia, koska joku saattaa tehdä väärin, vaan siinä ratkaistaan se miten ks. tilannetta ei voi käyttää väärin. Voit toki kokeilla opiskelua äitiyslomalla ihan vapaasti jos sinusta tuntuu että se on vain kotona lapsen kanssa oloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme