Hei mites se päivähoitouudistus toimii tässä tilanteessa...
Meillä on 3 ja 5 vuotiaat lapset, ja pian syntyy kolmas. Nythän tulee se uudistus, että jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapset saa olla max. 20h/vk päivähoidossa. No, mä siis olen äitiys- ja vanhempainvapaalla vauvan kanssa, mutta teen samalla gradua. Saako siis isommat lapset olla enemmän kuin tuon 20h/vk päiväkodissa, kun kuitenkin opiskelen enkä ole vain kotiäitinä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti kielletä opiskelua vanhempainrahalla. Saahan sitä esimerkiksi opiskella avoimessa yliopistossa työttömänä. MUTTA, jos kerta uusi rajaus koskee vanhempia joilla on lapsi kotona, ja tällä äidillä on lapsi kotona, niin silloin rajaus koskee häntä. Mitä järkeä siinä on, että vanhempainvapaalla olevat äidit hakeutuisivat opiskelijoiksi vain että saisivat olla lasten kanssa kotona ja viedä vanhemmat lapset koko päiväksi hoitoon. Sillä ajatuksella, että kyllä olen täysipäiväinen opiskelija vaikka olenkin kotona lapsen kanssa.
Puhutko nyt mahdollisesta väärinkäytöstä vai siitä että gradua kirjoitetaan kotona, joten se on vauvan kanssa kotona oloa? Tuolla logiikalla jokainen vauvan kanssa kotona etätöitä tekevä (näitäkin on mm. yrittäjissä) joutuu pitämään vanhemmat lapsensa kotona. Minulla ei siis ole mitään hajua, miten lakimuutos tulee tällaisessa tilanteessa määrämään, mutta työ ja opiskelu ovat tismalleen samalla linjalla laissa mitä tulee kaikkiin vanhempiin liittyviin rajauksiin ja etuihin. Ei voida päättää, että esim opiskelu on "kotona oloa" mutta töissä käynti ei sitten olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi lapsista on kotona, niin et silloin ole päätoiminen opiskelija.
Miten se lapsen kotonaolo opiskelun päätoimisuuteen vaikuttaa? Voihan sitä hoitaa vaikka mummo tai lapsen isä voi olla vaikka vuorotöissä ja hoitaa vapaapäivinään kotonaolevaa lasta?
Ja siis EN ole opinnoista äitiyslomalla, olen yliopistolla läsnäoleva ja opiskelen ihan normaalisti gradua tehden.Aloituksessa mainitset kuitenkin olevasi äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla? Joko olet opiskelija TAI perhevapaalla.
Kyllä se vain niin on, että voit olla opiskelija JA äitiysvapaalla/vanhempainvapaalla. Minäkin olen. Nostan opintotukea ja saan minimissä äitiyspäivärahan. On myös ihmisiä jotka tekevät töitä äitiysvapaalla, tällöin kelaan ilmoitetaan äitiysvapaan aikana maksettua palkkaa, ja vanhempainpäivää rahaa saa vähemmän. Silti olet äitiysvapaalla/vanhempainvapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi lapsista on kotona, niin et silloin ole päätoiminen opiskelija.
Miten se lapsen kotonaolo opiskelun päätoimisuuteen vaikuttaa? Voihan sitä hoitaa vaikka mummo tai lapsen isä voi olla vaikka vuorotöissä ja hoitaa vapaapäivinään kotonaolevaa lasta?
Ja siis EN ole opinnoista äitiyslomalla, olen yliopistolla läsnäoleva ja opiskelen ihan normaalisti gradua tehden.
Eli et tarvitse päivähoitopaikkaa, koska lapsille on hoitaja!
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt jankkaan (anteeksi), mutta laitan tänne copy-pastella kelan sivuilta;
Opiskelu ja työskentely äitiysvapaan aikana
Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä. Työskentely sunnuntaisin tai arkipyhinä ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.
Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä.
Jos menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä heti Kelaan. Näin sinulle maksetaan oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä. Ilmoita työpäivät Kelaan asiointipalvelussa tai soittamalla lapsiperheen palvelunumeroon. Palkkatietoja, työskentelyä sunnuntaisin tai arkipyhinä ei tarvitse ilmoittaa Kelaan.
Jos saat varhennettua äitiysrahaa, et voi työskennellä lainkaan (paitsi sunnuntaisin ja arkipyhinä, koska siltä päivältä tukea ei makseta) etkä opiskella päätoimisesti.
Etköhän ap saa tehdä juurikin niin, että toimitat lomakkeen että opiskelet täysipäiväisesti. Tuolloin se lapsi jonka vuoksi olet äitiysvapaalla kulkee opinnoissa mukanasi ja vanhemmat lapset ovat hoidossa. Toki kannattaa tarkistaa kun nämä lakimuutokset tulevat kunnolla käyttöön.
Totta kai saa opiskella vaikka täysipäiväisesti äitiyslomalla ollessaan. Ja varsinkin jos ei hae opintotukea, ei asia vaikuta mitenkään kelan muihin tukiin. Mutta uusi laki päivähoito-oikeudesta rajaa kokoaikaisen päivähoito-oikeuden ulkopuolelle sellaiset lapset, joiden vanhemmista toinen on vanhempainvapaalla tai äitiyslomalla. Eli kokoaikaista päivähoitopaikkaa ei vanhemmille lapsille tipu, jos kotikunta on päättänyt ottaa lain suomat mahdollisuudet käyttöön. Ja ainakin meidän kunnassa tiedotettiin jo nyt, että elokuusta 2016 alkaen kokoaikainen päivähoito-oikeus lakkaa heti kun vanhempainvapaa tai äitiysloma alkaa. Työttömän vanhemman tilanne on toisenlainen. Toisen vanhemman jäädessä työttömäksi oikeus kokopäivähoitoon jatkuu kaksi kuukautta irtisanomisesta, mutta lakkaa sitten, mikäli uutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt jankkaan (anteeksi), mutta laitan tänne copy-pastella kelan sivuilta;
Opiskelu ja työskentely äitiysvapaan aikana
Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä. Työskentely sunnuntaisin tai arkipyhinä ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.
Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä.
Jos menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä heti Kelaan. Näin sinulle maksetaan oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä. Ilmoita työpäivät Kelaan asiointipalvelussa tai soittamalla lapsiperheen palvelunumeroon. Palkkatietoja, työskentelyä sunnuntaisin tai arkipyhinä ei tarvitse ilmoittaa Kelaan.
Jos saat varhennettua äitiysrahaa, et voi työskennellä lainkaan (paitsi sunnuntaisin ja arkipyhinä, koska siltä päivältä tukea ei makseta) etkä opiskella päätoimisesti.
Etköhän ap saa tehdä juurikin niin, että toimitat lomakkeen että opiskelet täysipäiväisesti. Tuolloin se lapsi jonka vuoksi olet äitiysvapaalla kulkee opinnoissa mukanasi ja vanhemmat lapset ovat hoidossa. Toki kannattaa tarkistaa kun nämä lakimuutokset tulevat kunnolla käyttöön.
Totta kai saa opiskella vaikka täysipäiväisesti äitiyslomalla ollessaan. Ja varsinkin jos ei hae opintotukea, ei asia vaikuta mitenkään kelan muihin tukiin. Mutta uusi laki päivähoito-oikeudesta rajaa kokoaikaisen päivähoito-oikeuden ulkopuolelle sellaiset lapset, joiden vanhemmista toinen on vanhempainvapaalla tai äitiyslomalla. Eli kokoaikaista päivähoitopaikkaa ei vanhemmille lapsille tipu, jos kotikunta on päättänyt ottaa lain suomat mahdollisuudet käyttöön. Ja ainakin meidän kunnassa tiedotettiin jo nyt, että elokuusta 2016 alkaen kokoaikainen päivähoito-oikeus lakkaa heti kun vanhempainvapaa tai äitiysloma alkaa. Työttömän vanhemman tilanne on toisenlainen. Toisen vanhemman jäädessä työttömäksi oikeus kokopäivähoitoon jatkuu kaksi kuukautta irtisanomisesta, mutta lakkaa sitten, mikäli uutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Jep. Tämä oli lähinnä tuohon, että täällä iso osa väitti ettei edes voi olla samaan aikaan opiskelija ja äitiysvapaalla. Ap:n varmaan kannattaa tarkistaa tätä asiaa päiväkodista/kunnalta, koska hyvinkin voi olla että mikäli jos kuitenkin opiskelee samalla täysipäiväisesti (5op/kk) niin saa enemmän tunteja. Aivan niin kuin tarpeen mukaan muutenkin nyt uuden lakimuutoksen myötä on luvattu enemmän niitä tunteja kuin se 20h äitiysvapaalla.
Ihme juttu kun ei 20 tuntia viikossa riitä ja silti teet lisää lapsia kun et jaksa edellisiäkään hoitaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä ole opiskelija, jos olet vanhempainvapaalla. Kela ei ymmärrä sitä että kahta asiaa tehdään samaan aikaan.
Olenhan mä opiskelija, kun opiskelen kokoajan? Käsittääkseni vanhempainvapaalla voi saada jopa opintotukea, jos opinnot edistyvät kokoajan? Olen yliopistossa läsnäolevana, käyn graduseminaareissa ja graduni edistyy kokoajan. Olen siis mielestäni päätoiminen opiskelija. Eikä mua nyt kiinnosta se, mitä kela ajattelee, opintotukia en tarvitse. Enemmän kiinnostaa tämä päivähoitoasia, joka ei ole siis kelasta riippuvainen mitenkään.
Sinun pitää valita oletko päätoiminen opiskelija ja nostat opintotukea vai oletko äitiyslomalla ja saat äitiyspäivärahaa. Kahta etuutta et voi nostaa yhtä aikaa.
Ja selvitä ensiksi tuo päivähoito, sillä monet kunnat ja kaupungit ovat luopuneet siitä, koska mitään säästöä ei tule, vaan lisää kustannuksia. Esim. Helsinki, Tampere, Joensuu jne. Kunnat ja kaupungit voivat tarjota palveluita, vaikka niitä ei ole lailla säädetty.
Huomaa kyllä tätä keskustelua lukiessa, että äidit eivät oikeasti ole kartalla äitysloman oikeuksistaan (mm. opiskelu ja työnteko, kunhan tuolloin äitiysvapaan tuet maksetaan minimissä). Ensimmäisissä kommenteissa on kymmeniä yläpeukkuja, kun väitetään ettei voi olla opiskelija ja äitiysvapaalla yhtäaikaa. Kyllä voi lain mukaan, ja laki se nyt on ainoa asia mikä tässä määrittelee tilannetta.
Minä ap olettaisin, että erillisellä selvityksellä voisit tehdä juuri noin kuin olettaisit. Lakimuutoksessa on nimittäin tuotu selvästi esille, että mikäli tarve on suuremmalle tuntimäärälle, niin lapsi voi sen saada vaikka toinen vanhempi on äitiys/vanhempainvapaalla Voisit kysyä lastesi päiväkodista asiaa, sillä he ovat jo saaneet alustavia ohjeistuksia uudesta lakimuutoksesta. Mikäli pk ei osaa vastata, niin voit yrittää ihan kunnalta selvittää asiaa. Muuten täytynee vain odottaa, mitä kaikkia lisäohjeistuksia kunnat antavat juurikin tällaisiin erikoisiin tilanteisiin, jossa esim. vanhempi opiskelee tai tekee töitä äitiysvapaalla. Pääsääntöisesti näitä on pyritty tukemaan aika reilusti, jotta naiset pysyisivät työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä ole opiskelija, jos olet vanhempainvapaalla. Kela ei ymmärrä sitä että kahta asiaa tehdään samaan aikaan.
Olenhan mä opiskelija, kun opiskelen kokoajan? Käsittääkseni vanhempainvapaalla voi saada jopa opintotukea, jos opinnot edistyvät kokoajan? Olen yliopistossa läsnäolevana, käyn graduseminaareissa ja graduni edistyy kokoajan. Olen siis mielestäni päätoiminen opiskelija. Eikä mua nyt kiinnosta se, mitä kela ajattelee, opintotukia en tarvitse. Enemmän kiinnostaa tämä päivähoitoasia, joka ei ole siis kelasta riippuvainen mitenkään.
Sinun pitää valita oletko päätoiminen opiskelija ja nostat opintotukea vai oletko äitiyslomalla ja saat äitiyspäivärahaa. Kahta etuutta et voi nostaa yhtä aikaa.
Ja selvitä ensiksi tuo päivähoito, sillä monet kunnat ja kaupungit ovat luopuneet siitä, koska mitään säästöä ei tule, vaan lisää kustannuksia. Esim. Helsinki, Tampere, Joensuu jne. Kunnat ja kaupungit voivat tarjota palveluita, vaikka niitä ei ole lailla säädetty.
Kyllä voi nostaa äitispäivärahaa/vanhempainpäivärahaa yhtäaikaa opintotuen kanssa.
Veikkaan, että kukaan ei tällä hetkellä tiedä vastausta. Uskoisin kuitenkin, että saat lisätunteja, jos selität tilanteesi (käsittääkseni tästä eteenpäin jokaisen, joka haluaa pitää lapsia yli 20h/vko hoidossa vaikka on kotona, pitää erikseen tehdä selvitys siitä miksi on tällainen tarve).