Miksi vauvan pitäisi mennä aikaisin nukkumaan?
Meillä vauva nukkuu 11-12 tunnin yö unia. Jos meillä on jotain menoja niin ne on aina iltapäivällä. Onko siitä jotain haittaa, että vauva menee myöhempään nukkumaan kun yleisesti suositellaan? Tehdäänkö mejotain väärin? Ei neuvolassa ole ainakaan mitään ohjeistusta annettu nukkumaanmeno ajoista. Eri asia sitten kun kouluikä lähestyy.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Koska se on vanhemmista mukavaa, että lapset nukkuu?
Mulla ainakin on aina mukavampaa, kun vauva on hereillä, ei tuosta miehestä oo mulle seuraa.
No jos ajatellaan kauaskantoisesti niin helpompi on opettaa vauva nukkumaan aiemmin kuin 6. Eli eskari kun alkaa ysiltä nii siinähän sitten koitat repiä hereille. Helpompi opettaa heti aikaiseen rytmiin.
Kaikilla on omat rytmit. Teillä on mikä on. Ei siitä mitään sääntöö oo kauanko lapsi nukkuu ja monelta se illalla laitetaan nukkuun.
Teette just niinkuin teidän perheelle parhaiten sopii. Ja usein se on ihan vauvasta itsestään kiinni, että millainen nukkuja on ja mihin aikaan hänet saa nukkumaan.
Meillä toiseksi nuorin oli vastasyntyneestä asti vähäuninen ja nukahti ihan tosi myöhään aina. Pidemmän päälle se oli rasittavaa, koska ihan todella olisin kaivannut sitä kuuluisaa omaa aikaa, sen jälkeen kun lapsi on nukahtanut. Alkoi vasta n. 2-vuotiaana nukahtaa illalla aikaisemmin ja helpommin. Eli silloin kun lopetti päiväunien nukkumisen. On kotihoidossa vieläkin. Jos olis mennyt aikaisemmin päiväkotiin, niin varmaan rytmi olisi voinut sitä myötä muuttua normaalimmaksi. Mutta koska on kotihoidossa, niin en todellakaan alkanut sen takia herättämään kuuden aikaan, että rytmi muuttuisi normaalimmaksi. Herätään n. puoli kahdeksalta ja jos halutaan eikä ole menoja ja jos on mennyt myöhään nukkumaan, niin sitten voidaan nukkua pidempäänkin.
Kuopus onkin sitten aina ollut parempi nukkuja ja hänet sai jo pikkuvauvana nukahtamaan yöunille n. 91-22 ja puolivuotiaasta lähtien alkoi nukahtamaan jo klo 20. Pakko myöntää, että nykyään tuntuu ihan luksukselta, kun vauva menee noin ajoissa nukkumaan ja 3-vuotiaskin viimeistään klo 21.
Mä pistin vauvan nukkumaan ainayhdeltätoista, kun itsekin menin. Sain sitten itse nukuttua parhaan univaiheen häiriöittä, mikä auttaa tietty vauvaakin, kun en oo kohtuuttoman väsynyt.
Ei mun mielestä ollut haittaa. Nyt on teini. Toki on elonsa iltavalvomista edelleen, mutta herää kyllä paljon ennen koulun alkua, kun tykkää kuunnella aamuisin rauhassa musaa ja seurata, onko netissä uutta mielibändistään. Laittaa kellonsa soimaan jo pari tuntia ennen kouluun lähtöä. (Minusta älytöntä tosin)
Oho, kirjoitusvirhe. Siis kuopus nukahti pikkuvauvana n. 21-22. T:5
Ei siitä mitään haittaa ole. Rytmi ehtii muuttua vielä moneen kertaan tarpeiden mukaan!
Vierailija kirjoitti:
No jos ajatellaan kauaskantoisesti niin helpompi on opettaa vauva nukkumaan aiemmin kuin 6. Eli eskari kun alkaa ysiltä nii siinähän sitten koitat repiä hereille. Helpompi opettaa heti aikaiseen rytmiin.
Onhan tässä muutama vuosi aikaa opetella. Meitä vanhempiaa ei haittaa yhtään, että saadaan nukkua aamulla.
Meillä molemmat lapset meni nukkumaan noin klo 22-23, kun olin hoitovapaalla. Oli mahtavaa, kun sai itsekin nukkua aamulla pitkään, kuopus varsinkin heräili monta krt yössä tissille, joten en olisi kyllä jaksanut, jos olisi pitänyt jo aamulla seitsemältä ponkaista ylös.
Nyt lapset ovat jo teinejä, sopeutuminen aikaisempaan rytmiin ei tuottanut vaikeuksia sitten, kun palasin töihin ja lapset piti viedä 8.30 tarhaan.
Meillä tyttö nukkui 21-09 ja poika 22-08.
Suositus on, että vauvalla on unirytmi, jossa pisin unijakso on yöllä. Muuten sillä ei ole mitään väliä meneekö nukkumaan klo 19 tai 23, tai mikä aika nyt omiin aikatauluihin parhaiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Suositus on, että vauvalla on unirytmi, jossa pisin unijakso on yöllä. Muuten sillä ei ole mitään väliä meneekö nukkumaan klo 19 tai 23, tai mikä aika nyt omiin aikatauluihin parhaiten sopii.
Tällainen käsitys mullakin on. Äiyini aina illalla soiyyaa ja kysyy eikö vauva nuku vielä, no hän ei tiedäkään mitään lastenhoidosta, ei ole hoitanut minua (ainoaa lastaan) ikinä ollenkaan.
Koska se on vanhemmista mukavaa, että lapset nukkuu?