Ero, mies ei suostu muuttamaan pois
Olemme päätyneet eroon ja nämä käytännön asiat mietityttää, tai suoraan sanottuna olen paniikissa miten selviän.
Meillä on yhteinen omakotitalo ( omistamme tämän puoliksi). Mies ilmoitti, että hän jää taloon siihen saakka kunnes tämä myydään. Joudumme siis lasten kanssa muuttamaan pois. Miten ihmeessä maksan lainanlyhennyksen ja siihen päälle vuokran ja kulut asumisesta. Tämän talon myyntiin voi mennä kuukausia, en millään selviä taloudellisesti tästä tilanteesta. Mikä avuksi?
Kommentit (119)
Mä koittasin vaan pärjätä, kunnes talo saadaan myytyä. Aikuisten ihmisten pitää tulla toimeen näissäkin tilanteissa, sillä se on lastenne koti kuitenkin! Tehkää miehen kanssa pelisäännöt. Periaatteessa ero on ratkaissut välinne jo, joten ei ole mitään järkeä tapella yms. mikäli mies on vaikea, niin pysy itse vahvana. Sisusta itsellesi yksi huone, oma paikkasi - jonne mies ei saa tulla! Ja mies voi tehdä vastaavan. Ehkä hän sinun esimerkkisi myötä tajuaa, ettei kannata tapella... ja jos valittaa tilanteesta, niin toteat vaan ajattelevasi lapsia. Että mies voi muuttaa koska vain pois ja tehdä ratkaisuja oman onnensa eteen.. muutoin kärvistellä kanssasi saman katon alla ilman riitoja.. tsemppiä!
Ihana mies ja isä. Onneksi teitte lapset yhdessä.
Nauran, mun miehen exällä sama tilanne uuden miehensä kanssa. Tää ex jopa ehdotti että hän ja lapset muuttaisi meidän asuntoon (ilmaiseksi), ja me mentäisiin vuokralle. :D
Suostuttiin ottamaan lapset, mutta sehän ei käy.
Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei suostu. Ei suostu lähtemään kodistaan, eikä ottamaan vastuuta lapsista. Opiskelusta sen verran, ettei ollut varsinaisesti oma päätös sairastua vakavasti, olla sairaslomalla vuosia, sen jälkeen Kelan kuntoutuskurssilla työkyvyn arvioinnissa ja joutua sen jälkeen hankkimaan uuden ammatin. Ei kaikki ole ennakoitavissa. Tämä hänelle, joka jakeli viisaita neuvojaan.
Ap
Sairaus on ennakoitavissa, sekä oma, että lasten, työttömyys on ennakoitavissa, ero on ennakoitavissa, kuolema on ennakoitavissa. Koska nämä kaikki on mahdollista tapahtua jokaisen meidän kohdalla. Te, ette vaan osanneet ennakoida, että nämä voisivat osua teidän kohdalle. Näitähän sattuu vain kavereille ei itselle, vai mitä?
Lainaan pidetään vaan niin luonnollisena osana elämään ja hyviä aikoja pidetään ikuisiksi ajoiksi ansaituksi. Laskut on maksettava vaikka sairastuu tai se rakkaus loppuu. Yllättävää?!
Mies joutuu maksamaan sinulle vuokraa siltä ajalta kun et asu talossa. Voit myös sopia, että hän vuokrana maksaa sinun lyhennyksesi tai haet pankista lyhennysvapaata. Onko teillä yksi vai kaksi lainaa?
Kun mulla tuli ero, halusin miehen ulos tai ylipäätään asunnon myyntiin, koska en meinannut saada häneltä valtakirjaa. Mutta tein sen niin, että annoin kaksi vaihtoehtoa. Kerroin, että hän voi jäädä asuntoon ja hoitaa kaikki sen juoksevat kulut ja lainat myyntihetkeen asti, jolloin tasaamme rahat myyntituloista tai sitten minä jään ja hän palauttaa avaimen ja minä maksan kaiken ja hän saa sitten oman osuutensa myyntitulot miinus poismuuttohetken lainasaldonsa.
Mikä laki?
Eikö sama laki velvoita ja ole molempien osapuolien puolella.
Omistavat asunnon puoliksi?
Opiskelija?
Kukas niitä lainan lyhennyksiä nyt maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme päätyneet eroon ja nämä käytännön asiat mietityttää, tai suoraan sanottuna olen paniikissa miten selviän.
Meillä on yhteinen omakotitalo ( omistamme tämän puoliksi). Mies ilmoitti, että hän jää taloon siihen saakka kunnes tämä myydään. Joudumme siis lasten kanssa muuttamaan pois. Miten ihmeessä maksan lainanlyhennyksen ja siihen päälle vuokran ja kulut asumisesta. Tämän talon myyntiin voi mennä kuukausia, en millään selviä taloudellisesti tästä tilanteesta. Mikä avuksi?Kukaan ei voi pakoittaa sinua muuttamaan lasten kanssa pois omasta kodista. Eli jäät myös asumaan siihen siksi aikaa kun se on myyty. Katot vain että se annetaan myytäväksi eikä vain puhuta.
Kun sitten saatte kumpikin oman osuutenne rahoista, voit suunnitella elämää eteenpäin. Asunnon voi myydä niin että sopii ostajan kanssa koska se on tyhjä. Esim. 1kk myyntipäivästä. Siinä kerkii hyvin hankkia uuden asunnon ja pakata.
Muista että laki on sinun ja lasten puolella.
Mikäli mies jää asumaan sinun puoleksi omistamaan taloon, joutuu hän maksamaan puolikkaasta talosta vuokraa sinulle. Käytännössä voitte sopia asian niin, että mies maksaa yksin lainanlyhennykset + muut kulut siltä ajalta kun talossa yksin asuu ja kuittaa sillä vuokran.
Uskomaton mies! Ajaa lapsensa vaikka kadulle, kunhan saa itse asua leveästi. Tuollainen helmi kannattaakin laittaa kiertoon.
Mies maksaa sulle vuokraa talosta. Ihan laillinen teko vaatia sitä.
Jos olette naimisissa niin oikeudelle voi erohakemuksen yhteydessä jättää vaatimuksen yhteiselämän lopettamisesta, jolloin oikeus voi velvoittaa toisen vanheman muuttamaan pois, eikä hyvitystäkään (vuokraa miehen asunnonpuolikkaasta) tarvitse maksaa ennen kuin ero astuu voimaan vai peräti ennen kuin ositus on tehty.
Meillä on molemmilla omat lainat joita lyhennämme, lisäksi kaikki kulut menee puoliksi (asumiskustannukset, ruokalasku, vakuutukset ). Tämä on mm yksi syy eroon. Itselleni jää kaikkien kulujen jälkeen 31e/kk mikäli tarvitsee käydä hammaslääkärissä, tarvitsen jotain uutta, kahvinkeitin hajoaa tms. En koe tätä järjestelyä kovinkaan reiluna.
Ap
Ei lasten tarvitse mihinkään muuttaa ,sinä muutat.
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset menee minne ? Ja kenen kanssa? Kyllä minä nyt näen tämän asian niin, että minä heistä huolehdin, sillä mies on tehnyt hyvin selväksi, ettei lapsista aio huolehtia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset menee minne ? Ja kenen kanssa? Kyllä minä nyt näen tämän asian niin, että minä heistä huolehdin, sillä mies on tehnyt hyvin selväksi, ettei lapsista aio huolehtia.
Ap
Jos et anna vaihtoehtoa? Ota ja lähdet. Jäättääkö mies lapset oman onnensa nojaan? Minkä ikäisistä lapsista nyt puhutaan?
Jos mies on munansa mennyt soppaan sotkemaan, ei se ole mikään valintakysymys osallistuuko vai eikö.
TÄ?
Millä lokiigalla?
Mies omistaa siitä myös puolet.
Maksaako vaimo vuokraa myös miehelleen?
Ja jos akka on opiskelija, niin kukakohan tuolla on velkoja lyhentänyt muutenkin...
Vierailija kirjoitti:
Mikäli mies jää asumaan sinun puoleksi omistamaan taloon, joutuu hän maksamaan puolikkaasta talosta vuokraa sinulle. Käytännössä voitte sopia asian niin, että mies maksaa yksin lainanlyhennykset + muut kulut siltä ajalta kun talossa yksin asuu ja kuittaa sillä vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko ne lapset sinun tärkeyden tunteen välikappaleita teidän erossa?! Jos lähtisit niin mies jättäisi hoitamatta? Puheet on kuintenkin vain puheita ja teot ratkaisee, etkä sinä voi tietää mitä mies oikeasti tekisi, jos lähtisit.
Tottakai mies maksaa vuoraa ap:lle, jos ap joutuu siitä muuttamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
TÄ?
Millä lokiigalla?
Mies omistaa siitä myös puolet.
Maksaako vaimo vuokraa myös miehelleen?
Ja jos akka on opiskelija, niin kukakohan tuolla on velkoja lyhentänyt muutenkin...
Vierailija kirjoitti:
Johan tuolla sanottiin, että molemmilla oma laina ja kulut maksettu puoliksi.
Tuo siviilisääty tässä nyt on aika olennainen kysymys, avioerossa on enemmän keinoja käytössä, kuin avoerossa.
Vuokran vaatiminen tulee kyseeseen lähinnä jos mies ei suostu taloa myyntiin laittamaan, se ei vielä riitä että itse ei puoliskoaan halua käyttää.
Jos mies ei suostu niin ei sinunkaan tarvitse. No ainakin mies joutuu maksamaan elarit kolmesta lapsesta jos ei vastuuta suostu ottamaan. Mitäs herra kusipää tähän on sanonut?