Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

parhaat kala- ja kasvisruokareseptit! kirjoittakaa omanne please!

opiskelijaäiti
20.01.2016 |

Haluaisin tehdä jotain maukkaita Kala- ja kasvisruokia, jotka kelpaisivat lapsillekin. Autatteko jakamalla tähän viestiketjuun parhaat kasvis- tai kalaruokareseptinne? Olisin todella kiitollinen:-)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistan yleensä perus uunilohen tai lohikeiton. Kasvisruokia en ole koskaan tehnyt 🙈

Nyt haluaisin tarjota lapsilleni ja itselleni terveellisiä mutta hyvän makuisia kasvisruokia.

Vierailija
2/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lastenne lempi kasvisruoka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista voissa sipulia ja erilaisia kasviksia kuutioina, lisää kermaa.

Vierailija
4/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhetta jauhelihan korvikkeena ruuassa kuin ruuassa. Maustaa samalla tavalla kuin jauhelihan. Ihan syötävää.

Vierailija
5/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhetta jauhelihan korvikkeena ruuassa kuin ruuassa. Maustaa samalla tavalla kuin jauhelihan. Ihan syötävää.

Ap pyysi maukkaita ruokia.

Vierailija
6/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset kasvispizzat ja pastat varmaankin. Joistain keitoista tykkäävät myös kuten linssikeitosta.

Vierailija
7/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä. Onkobsoijarouheissa eroa? Mikä olisi hyvää?

Vierailija
8/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri  nautiskelen tässä kasvishernekeittoa, tämä on niiiiin hyvää. Yön liotin herneitä, keittelin, lisäsin sipulin, keittelin, meirami ja suola.

Eikä maksa paljon. Ihana pakkaspäivän arkisoppa.

Vierailija
9/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kelpaako lapsille, mutta teineille näitä on testattu ja toimii.

Lemppari kalareseptini. Otetaan 1 kpl lohimedaljongeja/syöjä ja laitetaan uunipellille. Laitetaan kulhoon valinnainen määrä fetajuustoa ja murustellaan se pienksi muruiksi haarukalla. Sitten laitetaan sekaan muutama tippa öljyä ja sekoitetaan. Tämän jälkeen maustetaan feta (mieluusti tuoreella) tillillä (tilliä saa olla todella reilusti). Lopuksi laitetaan fetamössö medaljongien päälle ja lohet uuniin. Paistetaan kypsiksi 225 asteessa.

Lemppari kasvisruokareseptini. Siivutetaan munakoisoa (noin cm paksuiseksi viipaleiksi), pihvitomaattia (tai muuta isoa tomaattia) ja mozzarellaa. Otetaan esille basilikaa, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria. Munakoisosiivut itketetään ja ruskistetaan sen jälkeen pannulla. Oliiviöljyyn sekoitetaan suola ja pippuri. Sitten aletaan kasata torneja: alimmaiseksi munakoisoviipale jonka päälle laitetaan vähän oliiviöljyä, sitten tomaattiviipale jonka päälle pari basilikanlehteä ja vähän oliiviöljyä, sitten mozzarellaviipale jonka päälle vähän oliiviöljyä. Ja sitten uudelleen munakoisoviipale, tomaattiviipale jne. Kerroksia tulee yhteensä 2-3. Paistetaan uunissa 200 asteessa kunnes tomaatit vähän kypsenee ja mozzarella sulaa ja saa väriä.

Vierailija
10/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojille maistuvat erityisesti kasvispastat ja -lasagnet, pinaattiletut ja -keitto, falafel ja muut kasvispyörykät, kasvispihvit sekä intialaistyyppiset kasvisruoat, esim. palak paneer. Kasviperäisistä proteiinin lähteistä lapsille maistuvat meillä parhaiten linssit, kikherneet, kidney- ja voipavut.

Vierailija
11/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelija äiti kirjoitti:

Soijaa ei kannata lapsille syöttää.

Vierailija
12/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei soijassa sinänsä mitään vikaa ole. Sitä on sadat vuodet tuolla Aasiassa syöneet niin lapset kuin aikuiset, ilman haittoja. Hyvin pitkäikäistä väkeä vielä olleet.

Itse kyllä inhoan noiden soijarouheiden makua. Jotenkin minun suuhun aina vaan se tunkkainen maku tulee läpi, vaikka kuinka maustaisikin. Käytän mieluummin itse joko ihan tofua (soijajuustoa), tai sitten pakastealtaasta saa Hälsans Kök-merkkisiä erittäin hyvän makuisia soijaproteiinivalmisteita, jotka meillä ainakin maistuu myös lapsille http://www.halsanskok.fi/

Vierailija
13/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän quornia soijatuotteiden sijaan, mielestäni paljon paremman makuista.

Vierailija
14/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaatti keitto.

Opettele yhdyssanat.

Vierailija
15/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei soijassa sinänsä mitään vikaa ole. Sitä on sadat vuodet tuolla Aasiassa syöneet niin lapset kuin aikuiset, ilman haittoja. Hyvin pitkäikäistä väkeä vielä olleet.

Itse kyllä inhoan noiden soijarouheiden makua. Jotenkin minun suuhun aina vaan se tunkkainen maku tulee läpi, vaikka kuinka maustaisikin. Käytän mieluummin itse joko ihan tofua (soijajuustoa), tai sitten pakastealtaasta saa Hälsans Kök-merkkisiä erittäin hyvän makuisia soijaproteiinivalmisteita, jotka meillä ainakin maistuu myös lapsille http://www.halsanskok.fi/

Se soija, mitä Aasiassa syödään on eri tavaraa kuin täällä marketissa myytävä.

Vierailija
16/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän quornia soijatuotteiden sijaan, mielestäni paljon paremman makuista.

Quornia tosiaan kannattaa myös kokeilla. Sehän on ihan sieniproteiinia, ei mitään sen vaarallisempaa. Itsekin tykkään siitä enemmän kuin soijasta. Paitsi että nuo Hälsans Kökin soijavalmisteet kyllä on herkkua, mutta esim. vaihtoehto quorn tai soijarouhe, niin merkittävästi mieluummin quorn.

Vierailija
17/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen melkein yksinomaan kasvisruokaa, joten kokemusta hyvista resepteista loytyy! En muista ulkoa monia reseptejani, mutta viime aikoina herkullisimmat ovat olleet kukkakaali-briequiche (taytteessa creme fraiche, munankeltuainen, sinappi ja tilli), herkkusieni-pinaattipastakastike, indonesialainen munakastike ja mango-parsakaalikastike, kunnon chili sin carne, kasvis-tarte tatin, paahdettu kurpitsakeitto, sipulikeitto leipakulhossa, harissa-paputajine, fenkoli-perunatajine, aur.kuivattu tomaattirisotto ja vaikka klassikko linssikeitto, pesto ja vihreat pavut pastan kanssa ja paistetut nuudelit vihreiden papujen, itujen, inkivaarisiirapin ja korianterin kanssa. Noita syodaan meilla ainakin kerran kuussa.

Meilla siis syodaan sekaruokaa ilman punaista lihaa, kanaa on ehka kerran viikossa. Kananmunat, maito ja juusto eivat ole pannassa, joten kasvisresepteja loytyy vegaanisista aina lakto-ovovegetaristisiin. Itse loydan reseptini joko kirjoista (Vegetarische tajines on ollut yksi suosikki), hyvasta ruokalehdesta (foodies on suosikkini!) ja netista eritoten foodnetwork-sivulta. Siella on resepteja jopa huippukokeilta, ja aika nopeasti oppii nakemaan onko resepti huuhaata vai oikeasti hyvaa, aineksiensa perusteella.

Auttaa myos jos keraat mukavan maustekokoelman. Meilla useimmin kaytetyt mausteet ovat myllysuola ja -pippuri, tuore valkosipuli ja inkivaari, itse kasvatetut chilit, korianterinlehti, kuminansiemen, jeera, kurkuma, paprika, eri etikat, inkivaarisiirappi, soijakastike, kalakastike, tumma seesamioljy.

Mielestani meilla syodaan kuin kuninkaat. Monta kertaa lautasella on jotain mista olisin maksanut vaikka ravintolassa, kiitos hyvien reseptien!

Vierailija
18/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisaan viela, meilla ei kasvisruokaan tule tofua, quornia, seitania yms. eparuokaa, vaan teemme ruokamme pitkalti ihan vain niista kasviksista. Ihan ilman mitaan aidon ruoan ideologiaa, emme vain ole ikina tehneet ruokaa jossa bulkki tulisi proteiinista ('lisaa 450 g jauhelihaa/kanaa/tofua"). Vihanneslaarin aineksilla potkii todella pitkalle, kaikki ravintoaineet varmasti tulevat viikkotasolla.

-18

Vierailija
19/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa pakasteessa myydään niitä quorn (?) tms nimisiä sieniproteiini kuutioita, ne voi maustaa esimerkiks vaikka kanamausteilla, maistuu aivan kanalta! On myös terveellistä, vähärasvaista, paljon proteiinia. Siitä voit tehdä esimerkiks pastasalaattia:

- täysjyväpastaa

-vihreää salaattia

-aurinkokuivattuja tomaatteja (jos lapset syö?)

- jotain kasviksia oman maun mukaan

- raejuustoa, fetajuustoa, normi juustokuutioita tms....

ja noista sieniproteiinikuutioista voit tehdä mitä vaan... ''kana'' pastaa, ''kana'' wokkia tms ihan mitä vaan. Korvaat vaan kanan tuolla. Ja soijarouheen kun maistaa vaikka taco mausteella, se on aivan kuin jauhelihaa, siinä toinen vinkki!

Vierailija
20/23 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö punaista lihaa enkä kanaa, mutta kalaa ja maitotuotteita kyllä. En henkilökohtaisesti kauheasti tykkää käyttää soijaa, tofua tms. vaan teen mielummin ns. aitoa ruokaa tai miksi sitä haluaakaan kutsua. Teen ihan perusruokaa arjessa, en jaksa yleensä hifistellä mitään sen ihmeempiä. Lapsille voisi kuvitella maistuvan ainakin:

- Itse tehdyt pinaattiletut ja niitten kanssa raejuustoa ja porkkanaraastetta yms.

- Kylmäsavulohiwrapit (googlaamalla löytyy hyviä täytevinkkejä)

- Couscous-salaatti, johon tykkään itse laittaa kesäkurpitsaa, paprikaa, kurkkua ja lisukkeena jugurttikastike. Tuota voi modifioida lähes rajattomasti

- Perus sosekeitot porkkanoista, bataateista yms. Päälle esim. raejuustoa, siemeniä, crem fraichea

- Pastaa ja sienikastiketta, voi tehdä todella monella tavalla ja eri sienistä

- Perus tofuwokki johon maun mukaan vihanneksia ja riisiä tai nuudelia

-  Uunissa kasviksia ja kalaa tai kalaa ja salaattia

-  Juurespihvit tai kikhernephvit

- Avokadopasta, itse teen välillä myös miedompaa kermaista versiota, joka voi lapsille olla enemmän mieleen

- Kesäkurpitsalasagne soijarouheella

- Bataattilaatikko

- Kasvispizza (esim. paprikaa, artisokkaa, mozzarellaa, sipulia, sieniä)

Siinä mitä ensimmäisenä tuli mieleen