Isä ei päästä teinejä lomalle minun kanssani - mitä tehdä?
Meillä on vuoroviikkotinit. Ikää kohta 15 v ja 17 v. Kaikki menneet isän kanssa hyvin, ja lapset itse halunneet jatkaa vuorovikkoilua.
Nyt haluaisin joskus lasteni kanssa pidemmälle lomalle, mitä alun alkaen olemme suunnitelleet vuoroviikkoilun vaihteluväliksi. Isä sanoo, että ei sovi. Teinit itse haluavat matkalle.
Mitä tässä kohtaa pitäisi tehdä?
Kommentit (90)
Siis toinen on melkein 18! Itse muutin 17-vuotiaana pois kotoa, osasin kyllä ihan itse päättää, milloin lähden reissuun ja kenen kanssa.
Ongelmaksihan tässä voi tulla passin hakeminen, jollei passeja jo ole...
..ja tuosta saarnasta. Sovit nyt kylmästi lasten kanssa, että haluavatko lähteä. Jos haluavat, niin varaatte matkan ja isälle ilmoitus että näin tehdään, ja saarnaa sitten mitä saarnaa. Olet vain luja ja johdonmukainen, etkä lähde selittelemään ja anteeksipyytelemään -oletan että kustannat kuitenkin tuon matkan itse joten isällä ei ole siinäkään mielessä nokan koputtamista. Antaisin saman neuvon myös isälle jos olisi toisinpäin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisiä lapsia kuullaan. Lapset voivat itse sanoa isälle, että lähtevät reissuun.
Kuka kuulee? Koska isä ei kuule.
En voi siis uskoa, että lapset vain ilmoittaisivat isälleen. Kukaan ei jaksa kuunnella sitä saarnaa ja manipulointia, minkä isä aloittaa sen jälkeen.
Eli jos se on poissuljettu, että me vain lähdemme ilman lupaa, niin mitä muuta voi tehdä?
Ap
Se ei vain mene niin että isän mielihalujen mukaan mennään. Te menette reissuun ja sillä selvä. Antakaan aikuislapsen kiukutella. Jos se menee uhkailuksi, ottakaa yhteys viranomaisiin. Muussa tapauksessa opetelkaa pitämään puolenne.
Onko lapsilla passit jo valmiina, jos on niin tervemenoa!
Koska sinulla on reilusti aikaa niin haet käräjäoikeudesta päätöksen että lapset luonasi sen pari viikkoa tai jopa kolme ettei isän viikkosysteemi mene väärälle viikolle.
Kerro aikeesi myös ex:lle, voi olla että siinä kohtaa antaa periksi.
Kyllä minä voin noin tehdä, mutta tuo nuorempi lapsi on paljon pehmeämpi. Hän ei uskalla sanoa vastaan.
Tuo 5 v on uudesta liitosta. Lasten mukaan isä aina manipuloi ja kiristää tuolla lapsella. Koskaan isä ei sano, että itse haluaa sitä tai tota, vaan tämän pienen kautta sanoo. Kun lapsi oli 1 v, niin silloinkin puhui, että tämä haluaa sitä ja tätä ja siksi teinien pitää toimia jollain tavalla.
Ap
Kuulostaa siltä, että isä haluaa teini-ikäiset lapset lapsenvahdeiksi sisarpuolelleen. Muuten on vaikea ymmärtää tuollaista jääräpäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että isä haluaa teini-ikäiset lapset lapsenvahdeiksi sisarpuolelleen. Muuten on vaikea ymmärtää tuollaista jääräpäisyyttä.
Tätä samaa isompi lapseni sanoo.
En minäkään ymmärrä. Yhtään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisiä lapsia kuullaan. Lapset voivat itse sanoa isälle, että lähtevät reissuun.
Kuka kuulee? Koska isä ei kuule.
En voi siis uskoa, että lapset vain ilmoittaisivat isälleen. Kukaan ei jaksa kuunnella sitä saarnaa ja manipulointia, minkä isä aloittaa sen jälkeen.
Eli jos se on poissuljettu, että me vain lähdemme ilman lupaa, niin mitä muuta voi tehdä?
Siis jopa oikeus kuulee. Tuollainen reissu ei varmasti ole lasten edun vastainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa isompi lapseni sanoo.
En minäkään ymmärrä. Yhtään.
Ap
Älä sitten ymmärrä. Nyt se selkäranka esiin ja jämäkkyyttä peliin. Jos lapsesi eivät uskalla isälleen ilmoittaa, sinä ilmoitat. Etkä kuuntele mitään vastaväitteitä sen jälkeen. Oliko niin että kyseessä on vasta ensi jouluna tapahtuva matka? En ehkä ilmoittaisi kuin pari viikkoa ennen matkaa, niin ei tarvitse kauaa jäkätystä (tai niiden yrityksiä) kuunnella.
Tuon ikäisethän voi jo lähteä itsekseen kuukauden kielikurssille. Vuodeksi vaihtoon tai aupairiksi. Eivätkä taatusti kuuntele vanhempien mukinoita, jos itse haluavat lähteä.
Aiemmin, kun joku kaveri on pyytänyt isompaa lasta kaveriksi, ei isä ole päästänyt, koska " perheellä on yhteinen loma" (ei lomamatkaa, ihan vain lähistöllä). Toinen kaveri, minun kaverini, pyysi häntä ulkomaille, niin teini olisi päässyt jos minä olisin yksin maksanut matkan. En pystynyt silloin. Arvatkaa mitä katkeruutta tämä herättää tuossa esikoisessa?
Ap
Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin kyllä miehen kanssa pitää sopia yhdessä ulkomaan reissut. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, niin sitten ei lähdetä. Menkää sitten kun lapset on täys-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin kyllä miehen kanssa pitää sopia yhdessä ulkomaan reissut. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, niin sitten ei lähdetä. Menkää sitten kun lapset on täys-ikäisiä.
Mikä kohta tässä on lasten etujen mukaista?
Joulu on sensitiivinen aika viedä lapset pois pitkäksi aikaa. En minäkään tykkäisi jos ex mies noin tekisi. Sen sijaan ovat lomailleet, ja lapset lomailee minun kanssani muina aikoina. Kyllä Thaimaaseen pääsee muulloinkin, esim. syys- tai hiihtolomalla, miksi nuo eivät sinulle sovi? Voisivat sopia exällesikin. Jos silloin vielä keksii syitä niin silloin tietää itsekin olevansa heikoilla... Ja koulusta kyllä saa ylimääräistä lomaa kun kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on sensitiivinen aika viedä lapset pois pitkäksi aikaa. En minäkään tykkäisi jos ex mies noin tekisi. Sen sijaan ovat lomailleet, ja lapset lomailee minun kanssani muina aikoina. Kyllä Thaimaaseen pääsee muulloinkin, esim. syys- tai hiihtolomalla, miksi nuo eivät sinulle sovi? Voisivat sopia exällesikin. Jos silloin vielä keksii syitä niin silloin tietää itsekin olevansa heikoilla... Ja koulusta kyllä saa ylimääräistä lomaa kun kysyy.
Minä olen opettaja enkä saa ylimääräisiä lomia. Enkä jaksa viikon takia lentää noin pitkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä voin noin tehdä, mutta tuo nuorempi lapsi on paljon pehmeämpi. Hän ei uskalla sanoa vastaan.
Tuo 5 v on uudesta liitosta. Lasten mukaan isä aina manipuloi ja kiristää tuolla lapsella. Koskaan isä ei sano, että itse haluaa sitä tai tota, vaan tämän pienen kautta sanoo. Kun lapsi oli 1 v, niin silloinkin puhui, että tämä haluaa sitä ja tätä ja siksi teinien pitää toimia jollain tavalla.
Ap
Älkää menkö tuollaiseen mukaan. Ihan sama miten pehmeä tuo nuorempi lapsi on, koska se on niin nuori eikä erota vielä omaa tahtoa aikuisen vastaavasta ja on altis manipuloinnille mikä tulee auktoriteetilta. Nyt järkeä tuohon touhuun!
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin, kun joku kaveri on pyytänyt isompaa lasta kaveriksi, ei isä ole päästänyt, koska " perheellä on yhteinen loma" (ei lomamatkaa, ihan vain lähistöllä). Toinen kaveri, minun kaverini, pyysi häntä ulkomaille, niin teini olisi päässyt jos minä olisin yksin maksanut matkan. En pystynyt silloin. Arvatkaa mitä katkeruutta tämä herättää tuossa esikoisessa?
Ap
Voi helvetti.. Nyt on isällä irti päästämisen vaikeuksia tai sitten kateutta lastaan kohtaan.
Hmm.
Ensin ajattelin, että lähdette vaan. Oikeastaan olen sitä mieltä nytkin. Tosiaan, lain kirjain sallii tuon, koska tuonikäisiä lapsia ei voi enää velvoittaa tapaamaan isäänsä, ts. kukaan ei hae heitä sinne väkisin. Ihmettelen vain kovasti tuota perustelua, 5-vuotias nyt kuitenkin pärjää sen kaksi viikkoa aivan hyvin. Ja onhan tuossa otettava isommat lapset huomioon,eikä sen 5-vuotiaan ikävöinnin vuoksi pakoteta jäämään lomareissulta pois.
Mieti siltä kannalta, että mikä on pahin seuraus siitä että lähdette vaan? Isä voi aikansa oikutella, mutta voiko konkreettisesti "kostaa", jos teillä on toimiva viikko-viikko-systeemi?Kun lapsetkin noin isoja, niin tuskin täytyy ihan hirvittävästi olla yhteyksissä muutenkaan.
Ja lapset voisivat kyllä isällekin ilmoittaa että lähtevät,ja piste. Onko tuo 5-vuotias isän uudesta liitosta? Kuulostaa niin oudolta, pidetäänkö siellä uusperhe-onnea väkisin pystyssä?