Veren ja liman ulostaminen
Muutaman viikon olen jo tätä jaksanut katsella mutta enää en jaksa. Pari päivää olin täysin vesiripulilla, jonka jälkeen uloste on ollut kiinteämpää mutta ilmavaivoja on PALJON ja kun ilmaa päästää ulos, tulee mukana limaa ja verta. Välillä alavatsaa koskee kovasti ja välillä taas iskee närästys järkyttävillä vatsakivuilla (koskaan ennen ei ole närästänyt!). Oireet ovat pahimmillaan aamulla ja ennen nukkumaanmenoa. Päivisin ei oireita pahemmin ole, koska välttelen syömistä mutta jos jotain syön, saattaa tulla kiire vessaan kesken syömisen... Tulee tunne, että pakko päästä vessaan tai tulee paska housuun mutta peräpäästä ei tule muuta kuin ilmaa ja ilman mukana tuota limaa (ja verta, riippuu kuinka mones vessakäynti...).
Viimeksi samoja oireita oli kun söin antibioottikuurin. Olin muutama viikko sitten eräässä tapahtumassa jossa söin kanaruoan ja oireet alkoivat parin päivän päästä. En tiedä voiko tuolla olla mitään tekemistä oireiden kanssa, koska ystäväni söi samaa ruokaa eikä hänelle tullut mitään oireita...
Ennen kuin kukaan tulee heittämään "mene lääkäriin"- kommenttia, niin lääkäriaika on jo varattuna. Haluan vain purkaa ärsytystäni tai jos jollakin sattuisi olemaan vastaavasta kokemusta tai tietoa mitä tämä voisi olla. :(
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nuo olla ihan vaan ärtyneen suolen oireita? Jos siinä syömässäsi ruoassa oli jotakin joka ei sovi vatsallesi, esimerkiksi joku tietty mauste/kastike/lisuke ja se laukaisi nuo oireet?
En ole lääkäri tai aloittaja mutta mielestäni ei kuulosta "vaan" ärtyvän suolen oireyhtymältä, jos pelkän pierun mukana tulee limaa ja verta. Ulosteen mukana nuo voivatkin olla normaalia, jos on ollut ummetusta ja sen seurauksena tullut peräpukama/haavauma peräsuoleen. Kyllä tuo melko vahvasti colitis ulcerosalta vaikuttaa oireiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ap, selvisikö syy?
Vierailija kirjoitti:
10, kiitos kattavasta viestistä! Ensimmäisen kerran vastaavat oireet olivat tosiaan reilu viisi vuotta sitten, jolloin elämäni oli melko stressaavaa - ylioppilaskirjoitukset, pääsykokeisiin lukemiset jne. Lukion loppuessa oireet hävisivät. Seuraavan kerran oireet ilmenivät taas viime kesänä tuhdin antibioottikuurin jälkeen ja "läpipaskomisesta" kärsittiin pitkään. Tuolloin testattiin olisiko Clostridium difficile kyseessä, mutta ei ollut ja asia kuitattiin bakteeritasapainon heittelystä. "Maitohappobakteereja naamaan niin homma paranee" sanoi lääkäri...
Te joilla on todettu CU, mitä muita oireita on ollut? Minulla on pääosin nuo ilmavaivat (ihan oikeasti, sitä ilmaa kertyy suolistoon ihan älyttömästi), lima sekä veren tulo (ja nämäkin tulevat aina kun päästelee kaasuja pöntöllä). Tuo limakin on pääosin vaaleanruskeata, omituisen hajuista ja joskus siihen on sekoittunut verta - pääosin silloin kun vessassa tulee ravattua useammin tai ponnistettua hieman kovemmin. Esimerkiksi tänään olen ulostanut kerran normaalia ulostetta ja loput 15 kertaa on tullut ainoastaan tuota lima-verisekoitusta. :(
Hieman alkoi nyt hirvittämään nämä viestit mutta en jaksa enää ihmetellä tätä asiaa kotona. Toivottavasti lääkärissä selviäisi jotakin.
Mulla on aivan tismalleen samat oireet kuin sinulla! Ensi viikolla kolonoskopiaan meno.
Nostelen nyt, jos jollain muilla on samankaltaisia oireita ollut..
Eniten ehkä pelottaa, jos minusta ei löydetä MITÄÄN vikaa. Sen verran rajoittavia nämä oireet ovat :(
Nostelen vanhaa ketjua.
Parin viikon ajan minulla on ollut samanlaisia oireita kuin aloitusviestissä; verta, ilmaa ja limaa. Kipuja ei ole ja otetut verikokeet (tulehdusarvot, hemoglobiini yms) olivat viitearvoissa. F-calpro on kuitenkin yli 400 eli koholla. Tähystykseen sain lähetteen, mutta jonossa voi mennä kuukausia, hoitotakuu on 6 kk.
Onko kellään ollut samanlaista? Mitä selvisi?
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä
No ei :(
Miksi te ihmiset ette käytä Precosaa ab-kuurin aikana ja muutenkin kummallisiin vatsaoireisiin. Se parantaa suolen eliöfloran jaauttaa moneen vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Nostelen vanhaa ketjua.
Parin viikon ajan minulla on ollut samanlaisia oireita kuin aloitusviestissä; verta, ilmaa ja limaa. Kipuja ei ole ja otetut verikokeet (tulehdusarvot, hemoglobiini yms) olivat viitearvoissa. F-calpro on kuitenkin yli 400 eli koholla. Tähystykseen sain lähetteen, mutta jonossa voi mennä kuukausia, hoitotakuu on 6 kk.
Colitis ulcerosa melko varmasti. Minulla puhkesi tuo alta kolmekymppisenä. Verta, limaa ja möyrivä pakki. Melkoinen riesa se oli pari vuotta ja aina piti tsekata, missä on lähin vessa. Passijonot yms olivat kauhua herättäviä paikkoja.
Nyt kuitenkin ollut oireeton jo yli 15 vuotta, samoin kuin liitännäisenä puhjennut selkärankareuma.
Heppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostelen vanhaa ketjua.
Colitis ulcerosa melko varmasti. Minulla puhkesi tuo alta kolmekymppisenä. Verta, limaa ja möyrivä pakki. Melkoinen riesa se oli pari vuotta ja aina piti tsekata, missä on lähin vessa. Passijonot yms olivat kauhua herättäviä paikkoja.
Nyt kuitenkin ollut oireeton jo yli 15 vuotta, samoin kuin liitännäisenä puhjennut selkärankareuma.
Kiitos vastauksestasi! Olen itsekin kolmekymppinen ja suvussa on haavaista paksusuolen tulehdusta, ei ihan lähisuvussa, mutta kuitenkin. Minulla maha ei ole kipeä tai varsinaisesti sekaisin, mutta verta ja limaa tulee monta kertaa päivässä (ei siis ulosteen mukana, vaan "ihan itsekseen"). Jospa tähystyksessä selviää jotakin.
-aiempi
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samanlaista veren ja liman ulostamista ja tähystyksessä löytyikin peräsuolesta isohko kasvain. En halua pelotella, mutta syöpä voi olla nuorella ja muuten terveelläkin, minullakaan ei noiden lisäksi ollut muita oireita, kun edestakaisin sahaava hemoglobiini, kun kasvain vuosi verta. Mutta toisaalta jos sinulla on tuo vaiva ollut jo useamman vuoden ilman muita oireita niin kyse on varmaan jostain muusta :)
Hui! :O
Vierailija kirjoitti:
Heppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostelen vanhaa ketjua.
Kiitos vastauksestasi! Olen itsekin kolmekymppinen ja suvussa on haavaista paksusuolen tulehdusta, ei ihan lähisuvussa, mutta kuitenkin. Minulla maha ei ole kipeä tai varsinaisesti sekaisin, mutta verta ja limaa tulee monta kertaa päivässä (ei siis ulosteen mukana, vaan "ihan itsekseen"). Jospa tähystyksessä selviää jotakin.
-aiempi
Edellinen nostelee..
Parin viikon ajan minulla on ollut samanlaisia oireita kuin aloitusviestissä; verta, ilmaa ja limaa - ulosteen mukana ja päivän aikana pelkästäänkin, kuten aloitusviestissä. Kipuja ei ole ja otetut verikokeet (tulehdusarvot, hemoglobiini yms) olivat viitearvoissa. F-calpro on kuitenkin yli 400 eli koholla. Tähystykseen sain lähetteen, mutta jonossa voi mennä kuukausia, hoitotakuu on 6 kk.
Anyone?
Edellinen jatkaa nostelua.
Sain kiireellisen ajan kolonoskopiaan. Alkoi vähän "kuumottaa" (jos nyt tällaista trendi-sanaa kehtaa käyttää). Voisikohan se olla jotain pahanlaatuista...
Älä googleta. Pian asiat selviää. Tsemppiä! 👍
Vierailija kirjoitti:
Älä googleta. Pian asiat selviää. Tsemppiä! 👍
Kiitos :)
Testattiinko clostridim difficile 027?