70-80-luvun lapsi. Missä iässä luistelit ekan kerran?
Minä sain luistimet vasta kouluiässä ja ellen ihan väärin muista niin se oli vasta tokaluokalla jolloin oli ensimäisen kerran koulussa luistelua. Oliko tuolloin alle kouluikäisten luistelu harvinaista? Meidän paikkakunnalla ei ainakaan päiväkodissa tai eskarissa luisteltu lainkaan.
Kommentit (22)
Alle kouluikäisenä. En muista ikää.
45v.
Kuvien perusteella 3,5-vuotiaana. Olen syntynyt kesällä 1974. Potkukelkka oli mukana järven jäällä.
Olen syntynyt -86 ja opin luistelemaan samoihin aikoihin kuin uimaan ja ajamaan pyörälläkin eli n. 4 v.
Ekan kerran luistelin ekaluokalla, vuonna 1995. Oli kamalaa, kun lähes kaikki muut luokkalaiset osasivat vähintään alkeet ja itse aloitin nollasta. Inhosin luistelua alusta asti ja olen vieläkin aivan toistaitoinen luistelija. En halunnut toistaa vanhempieni virhettä ja omat lapset aloittaneet 2-4-vuotiaina.
Taisin olla 4 v. Just oli ollut talviolympialaiset joita olin katsonut ja olin kuulemma kamalan pettynyt kun en heti osannutkaan hyppiä samalla lailla kuin taitoluistelijat :D
En muista ensimmäistä luistelukertaa, mutta nelivuotiaana osasin jo luistella. Olen vuosimallia -81
olen syntynyt -69 ja muistaakseni ensimmäisen kerran luistelin ekaluokkalaisena .
Alle kouluikäisenä, en muista tarkemmin. Syntynyt -71. Lähialueella "kaikki" luistelivat ja hiihtivät, suunnilleen varmaan heti kun osasivat kävellä.
-86, olin n. 4-5 v. kun opettelin. Ei meilläkään ollut luistelua päiväkodissa tai eskarissa, vaan äiti opetti.
Varmaan noin 9-vuotiaana. Vm -63, asuin Etelä-Suomessa, maaseudulla.
3-4v, kuvien perusteella. Eli vielä siellä 70-luvun puolella.
Vm -81, äiti kertoi (oli pakko kysyä kun en ollut varma :)) että vuonna -85 oli isä vienyt minut "koulun kentälle" luistinradalle. Olen tosin syntynyt keväällä lumien jo sulettua, joten olen ollut about kuukautta-paria vajaa 4v.
4 v ja opin nopeasti luistelemaan, hiihtämään ja ajamaan polkupyörällä ilman tukipyöriä.
-72
Syntynyt 1969 ja sain ekat käytetyt luistimet eskaritalvella. Vanhempien kanssa silloin kokeilin ensimmäistä kertaa luistelua ja kai se koulussa alkoi sitten ekalla (päiväkodin tai eskarin kanssa luistelemassa ei käyty), ainakin murtomaahiihtoa oli ekasta luokasta alkaen.
Nelivuotiaana (kuvista päätellen) ja omista mielikuvista. Meitä hoiti naapurin tyttö, joka opetti myös luistelemaan. Kai se vähän riippui siitä, saiko sukulaisilta pieneksi jääneitä luistimia...
Muistan, miten oltiin kentällä ja harjoiteltiin takaperin luistelua siten, että otettiin jääkiekkomaalista vauhtia. Se oli metalliverkkoa, joten se jousti hyvin tuollaisen pienen ihmisen matkaan.
Eikä ollut kypärää muuten.
3-vuotiaana. Ja koulussa luisteltiin heti 1. luokalta lähtien.
Olen ollut 4v, vanhemmat vei luistelemaan, luistimet oli käytettynä tutuilta ostetut. Eskarista ei menty luistelemaan, koulusta vasta, mutta oma mielikuvani on kyllä, että lähes kaikki osasivat tuolloin luistella. Myös hiihtoa harrastettiin lähipellolla n. 5-vuotiaista eteenpäin.
Ekaluokalla. Samoin hiihtämisen. Koulu "opetti" molemmat taidot. Eli varusteet päälle ja menoksi. Samoin uimahallissa kävin ensimmäistä kertaa koulussa. Pyöräilemään opetettiin sentää vanhempien toimesta, mutta vasta ekaluokkaa edeltävänä kesänä. Ei kai tarvinne sanoa, että inhosin koululiikuntaa ja liikkumisen ilon olen löytänyt vasta aikuisena. Suksia ja luistimia en ole sitten yläasteen laittanut jalkaani ja inho "jumppakärpästä" kohtaan on edelleen syvä. Oman lapsen luistelu-, hiihto- ja pyöräilytaitojen opettaminenkin on ihan perseestä, mutta toivon, ettei se lapselle välity. :(
4 v, vuonna 1974. Katsoin just valokuva-albumista kuvia.