En ole koskaan soittanut taksia. Pitääkö
minun esitellä itseni vai riittääkö jos sanon osoitteen mistä hakee? Kysyykö ne mitä muuta?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti kertoo nimensä taksia soittaessaan? Esittäydyttekö myös kaupan kassalle ja junan kondyktöörille lippua ostaessa? Jossain etukäteistilauksessa nimeä voisi kysyä, mutta kun välitöntä palvelua haetaan, ei todellakaan.
Jos soitan lippupalveluun niin kyllä, esittäydyn. En oletakaan toisen osapuolen muistavan nimeäni, mutta kerron sen kyllä. Aika kömpelö vertaus nostaa esimerkiksi kaupan kassa ja konduktööri, kun ketjussa puhutaan puhelimessa asioinnista. En minä sille taksikuskillekaan esittäydy, mutta taksia tilatessani kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti kertoo nimensä taksia soittaessaan? Esittäydyttekö myös kaupan kassalle ja junan kondyktöörille lippua ostaessa? Jossain etukäteistilauksessa nimeä voisi kysyä, mutta kun välitöntä palvelua haetaan, ei todellakaan.
Minä esittelen, kuten esittelen aina soittaessani mihin vaan. Paikasta riippuen joko pelkällä etunimellä tai sitten koko nimellä, jos se tuntuu sopivammalta (esim. lääkäri).
En esittele itseäni, jos menen tolpalta taksiin (toki tällöinkin tervehdin kohteliaasti), mutta soittaessa kyllä. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä automaattisesti esittäydyn. Ihan samalla tavalla, kuin jos soitan lääkärille tai verovirastoon. Itse vastaan yrityksemme keskuksen puhelimeen ja aina ihmettelen niitä, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa kertoakseen kuka soittaa. Kuuluu minusta ihan normaaleihin käytöstapoihin.
Soittipa tässä jokin aika sitten henkilö ja kyseli töitä. Nimeään ei missään vaiheessa kertonut, eikä myöskään sitä minkälaisia töitä on etsimässä. Tai kertoi, kun aikani kyselin. Ei ollut avoimia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse esitellä mutta kyllä ne on multa ainakin aina kysynyt nimen erikseen jos en ole sitä huomannut sanoa. Ja puhelinnumeroa on myös kysytty.
Mä olen varmaan niin vanha ihminen, että soittaessani mihin tahansa esittelin ensimmäisenä itseni ja sitten kerron asiani. Mun mielestä se kuuluu ihan perus käytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse soitan aina tähän tyyliin:
"No "Mira" tässä hei, saisinko taksin osoitteeseen "Kotikuja 6 A"?", saattavat kysyä että tarvitaanko tilataksi vai henkilöauto ja antavat sinulle tilausnumeron (tyyliin 234). Voit toki kysyä myös arvioitua aikaa että osaat olla pihassa oikeaan aikaan (joskus voi kestää kauemmin jos ruuhkaa).Ja lisään vielä: kaupunginkin toki mainitsen :D eli "Kotikuja 6 A, Helsinki" :)
Taksikyydit tilataan taksikeskuksen kautta, ja joka paikkakunnalle on oma numeronsa. Ei siis tarvitse paikkakuntaa erikseen mainita.
Näin ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla, jännä jos ei muualla ole.
Jännä jännä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on näin. Siellä Lähitaksi palvelee 16 kuntaa Helsingin ympäristössä, ja näissä kunnissa on paljon samannimisiä katuja. Siksi pitää tietysti kertoa mihin kaupunkiin tai kuntaan taksin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä esittelen, kuten esittelen aina soittaessani mihin vaan. Paikasta riippuen joko pelkällä etunimellä tai sitten koko nimellä, jos se tuntuu sopivammalta (esim. lääkäri).
En esittele itseäni, jos menen tolpalta taksiin (toki tällöinkin tervehdin kohteliaasti), mutta soittaessa kyllä. Aina.
Minä puolestani aina taksiin tolpallakin noustessani esittelen itseni ja sanon käsipäivää. Samoin esittelen mahdolliset matkaseuralaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse soitan aina tähän tyyliin:
"No "Mira" tässä hei, saisinko taksin osoitteeseen "Kotikuja 6 A"?", saattavat kysyä että tarvitaanko tilataksi vai henkilöauto ja antavat sinulle tilausnumeron (tyyliin 234). Voit toki kysyä myös arvioitua aikaa että osaat olla pihassa oikeaan aikaan (joskus voi kestää kauemmin jos ruuhkaa).Ja lisään vielä: kaupunginkin toki mainitsen :D eli "Kotikuja 6 A, Helsinki" :)
Taksikyydit tilataan taksikeskuksen kautta, ja joka paikkakunnalle on oma numeronsa. Ei siis tarvitse paikkakuntaa erikseen mainita.
Näin ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla, jännä jos ei muualla ole.
Siis oikeastiko joka Kälviällä on oma taksikeskuksensa? Mitenköhän se välittäjä saa aikansa kulumaan jos puheluita tulee esim. yksi tunnissa? Melkoinen kustannus myös, jos hänelle maksetaan ihan palkkaakin siitä.
Tuohon nimiasiaan, mä oon törmännyt myös semmoiseen, että taksi on varattu mun nimellä, kun oon sen puhelun alussa sanonut. Esim. baarin jälkeen kaksi eri porukkaa on soittanut samaan paikkaan taksin. Taksi saapuu. Toinen porukka on menossa taksiin, niin taksikuski sanoo, että tää on Virtaselle. Eli mulle. Sai se toinen porukka jäädä odottelemaan toista taksia :)
Siis saako taksiin viedä eläimiäkin? Ihanko kaikki neljä suurnautseriakin jos jollain on.
Mä tilasin viime kerralla muistaakseni jotenkin näin: "saiskohan taksin osoitteeseen x?" Ei muistaakseni kysytty paikkakuntaa vaan pelkkä osoite riitti. Mutta jos jossain samasta numerosta tilataan takseja useamman kaupungin tai kunnan alueella niin sitten varmaan kysyvät sen.