Opiskelijoiden itkettäjät ja muut päsmärit työpaikoilla
Sanoin lapselleni, että kerrot heti jos tulee työharjoittelussa ongelmia. No heti kolmantena päivänä tuli itku kurkussa kotiin ja kertoi kuinka oli ollut tekemässä työtehtävää ja tullut työyhteisön jäsenten silmissä nolatuksi. Vanhempi työntekijä oli puuttunut hänen tapaansa tehdä työtä ja kovaan ääneen moittinut.
On niin monta eri tapaa tehdä sama työ ja saavuttaa yhtä hyvä lopputulos. Jos päsmäröinti jatkuu, tulen asiaan puuttumaan. Jos tahti ei muutu, se muutetaan. Tämä tiedoksi.
Kommentit (72)
Tyypillistä. Päsmäröijinä usein mummoikää lähestyvät, elämäänsä totaalisesti kyllästyneet, kroonisesti harppuuntuneet matalapalkatut (ja usein myös matalakoulutetut) naiset. Aloina mm. terveydenhuolto, toimisto, siivous.
Nämä kyyniset, negatiiviset "vanhat akat" ovat kateellisia nuorille, positiivisille ja sosiaalisille nuorille NAISILLE, joilla on kaikki mahdollisuudet vielä edessään.
Kyykyttävät, alistavat ja kostavat näille nuorille naisille elämänsä epäkohdat ja pettymykset. Ehkä he kokevat myös itse tulleensa työmaailmassa sorsituiksi ja saavat sairaalloista tyydytystä kostaessaan? Kiusatusta on tullut kiusattu? Vain harva näillä aloilla on tarpeeksi älykäs halutakseen/osatakseen katkaista kostonkierteen.
Monilla näillä naisilla itselläänkin on tyttäriä. Olen aina ihmetellyt, haluaisivatko he tosiaan että heidän omia tyttäriään kohdeltaisiin näin tulevilla työpaikoillaan, ehkä?
Jotakin "positiivista" silti: karma tasaa potit aina jossakin vaiheessa. Ei ole koskaan tarvinnut alentua heidän tasolleen, kyllä he ansaitsemansa koston saavat. Itsekin kun pahimpien työpaikkakiusaajieni elämiä mietin, heidän tulevat kohtalonsa ovat olleet aika karmeita. Surullisia suorastaan. On ollut menetyksiä ja kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt riippuu ihan työstä joka on määrätty tekemään, ei oikein voi tätä tapausta kommentoida ilman tarkempia yksityiskohtia...
Kun hänen mielestään työ täytyy tehdä niin ja kun se on viimeiset sata vuotta tehty siten niin tehdään se samoin edelleen. Mutta kun sen työn voi tehdä myös eri tavalla.
Monissa paikoissa työprosesseja säätelevät prosessin valmistumiseen liittyvät tekijät, koneisiin liittyvät asiat ja yhteisesti sovitut käytännöt, jotka taas useimmiten liittyvät mm. alan lakeihin ja säädöksiin ja työturvallisuuteen. Kyse ei siis suinkaan ole siitä, että työpaikalla ihan vain harjoittelijoiden kiusaamisen ilosta pidettäisiin kiinni perinteistä, vaan koska käytäntö on sanellut nopeimman, halvimman tms. tavan.
EI KÄY KUN MEIDÄN OONAJENNIJESSICA NYT TAHTOO TEHDÄ TÄMÄN OMALLA TAVALLAAN NIIN VITTU SE MYÖS TEKEE TAI TULEN SINNE TYÖPAIKALLE PISTÄMÄÄN ASIAT KUNTOON HIRVIKIVÄÄRIN KERA!
Päsmärit ovat vain kateellisia nuorille, kauniille ja hoikille harjoittelijatytöille, jotka vetävät miesten huomion puoleensa. Siinä yksinkertainen selitys.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän niin tämän ihmistyypin ketä ap tarkoittaa ja ihan samaa mieltä ensimmäisen kommentoijan kanssa, ei näitä tapauksia juuri miesvaltaisilla aloilla näy. Näitä tällaisia naisia tulee nähtyä aina tietyin väliajoin eri työpaikoissa. Usein näillä henkilöillä on se, että itsellä ei ole juuri minkäänlaista koulutusta ja tarve pönkittää sitä omaa osaamista juuri näiden nuorien/opiskelijoiden kustannuksella. Varmaan sen takia kun itse ei tullut opiskelijana menestyttyä tai koulut jäivät kesken.
Muistan elävästi kun ensimmäisessä kesätyössäni juuri tällainen henkilö vain ns. v*ttuili eikä opastanut ja aina oli tekemisessä jotain vikaa. Kuitenkaan koskaan etukäteen ei annettu ohjeita vaan jälkikäteen sitten lopputuloksessa oli aina jotain valittamista. Tämä käytös loppui vasta siinä vaiheessa kun en itse enää käyttäytynyt anteeksipyytelevästi vaan sanoin tälle naiselle suorat sanat. En haastanut riitaa mutta sanoin asiat suoraan miten ne olivat. Asiatonta kohtelua ei täydy kenenkään ottaa työpaikalla vastaan. Terve kritiikki ja neuvojen vastaanottaminen on täysin eri asia.
Paljonko sinulla on kokemusta miesvaltaisista aloista?
Vierailija kirjoitti:
Noille akoille pitää sanoa tiukasti takaisin tai ignooraat koko ihmisen, älä edes katso päin. Tai pyörittele silmiäsi jos se sanoo jotain rai tuijottaa.
Montako työntekijää olet kouluttanut!?
Mä kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
No, sullapa ei ole tiedossa kuin toisen osapuolen kertomus. Mieti sitä.
Lapsesi työura ei kyllä saa kovin hyvää alkua, kun mamma rientää työpaikalle säätämään lapsensa asioita. Kyllä ne siellä työpaikalla sen muistavat, kun joku jatkossa kysyy, miten lapsi pärjäsi harjoittelussa....
Jos on "opiskelija", silloin on jo täysi-ikäinen. Jos aikuinen ihminen alkaa itkeä kun työntekoa opetetaan ja vielä menee äidiltään pyytämään apua, ei työelämässä tule pärjäämään. Se ei ole työkaverien eikä esimiesten vika.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä. Päsmäröijinä usein mummoikää lähestyvät, elämäänsä totaalisesti kyllästyneet, kroonisesti harppuuntuneet matalapalkatut (ja usein myös matalakoulutetut) naiset. Aloina mm. terveydenhuolto, toimisto, siivous.
Nämä kyyniset, negatiiviset "vanhat akat" ovat kateellisia nuorille, positiivisille ja sosiaalisille nuorille NAISILLE, joilla on kaikki mahdollisuudet vielä edessään.
Kyykyttävät, alistavat ja kostavat näille nuorille naisille elämänsä epäkohdat ja pettymykset. Ehkä he kokevat myös itse tulleensa työmaailmassa sorsituiksi ja saavat sairaalloista tyydytystä kostaessaan? Kiusatusta on tullut kiusattu? Vain harva näillä aloilla on tarpeeksi älykäs halutakseen/osatakseen katkaista kostonkierteen.Monilla näillä naisilla itselläänkin on tyttäriä. Olen aina ihmetellyt, haluaisivatko he tosiaan että heidän omia tyttäriään kohdeltaisiin näin tulevilla työpaikoillaan, ehkä?
Jotakin "positiivista" silti: karma tasaa potit aina jossakin vaiheessa. Ei ole koskaan tarvinnut alentua heidän tasolleen, kyllä he ansaitsemansa koston saavat. Itsekin kun pahimpien työpaikkakiusaajieni elämiä mietin, heidän tulevat kohtalonsa ovat olleet aika karmeita. Surullisia suorastaan. On ollut menetyksiä ja kuolemaa.
Sairasta toivoa toisille "kuolemaa" ym.
Mulla on johtunut äksyily siitä, että vastuuta on ollut liikaa ja stressi liian kova.
Ei mistään kateellisuudesta! :D
Tulipas kylmät väreet oikein, kun muistin erään oman työssäoppimispaikkani. Kuukausi oli silkkaa piinaa ja pelkkää vittuilua. Työvälineitä piiloteltiin ja pistettiin etsimään, syynä kuulemma että oppisin. Jäi kyllä epäselväksi, mitä opin siinä. Huutamista, jos koitin pitää taukoni. Vittuilua, kun en suostunut 12h työvuoroihin. Istuminen kiellettiin täysin, koska piti näyttää sille, että tekisinkin jotain. Kyllä sieltä piinasta joka päivä itkien lähti ja nämä simputtajat ihmetteli, miksi en jää toiseksi kuukaudeksi heille.
Ja miesten huomiosta, taivas! :D
Se on lähinnä ahdistavaa! Ei me kaikki vanhemmatkaan naiset mitään kurppia olla.
Meillä vain on muutakin ajateltavaa kuin miehet!
Kyllä huomaa, että nuori kirjoittaja.
Normaalia aikuista naista ei liikuta miesten huomio enää juurikaan kolmissa kymmenissä, ellei ole sinkku.
Tiestysti oman miehen huomio liikuttaa, mutta ei enää niin liioitellusti kuin parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Päsmärit ovat vain kateellisia nuorille, kauniille ja hoikille harjoittelijatytöille, jotka vetävät miesten huomion puoleensa. Siinä yksinkertainen selitys.
Yksinkertaisilla ihmisillä on yksinkertaiset selitykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän niin tämän ihmistyypin ketä ap tarkoittaa ja ihan samaa mieltä ensimmäisen kommentoijan kanssa, ei näitä tapauksia juuri miesvaltaisilla aloilla näy. Näitä tällaisia naisia tulee nähtyä aina tietyin väliajoin eri työpaikoissa. Usein näillä henkilöillä on se, että itsellä ei ole juuri minkäänlaista koulutusta ja tarve pönkittää sitä omaa osaamista juuri näiden nuorien/opiskelijoiden kustannuksella. Varmaan sen takia kun itse ei tullut opiskelijana menestyttyä tai koulut jäivät kesken.
Muistan elävästi kun ensimmäisessä kesätyössäni juuri tällainen henkilö vain ns. v*ttuili eikä opastanut ja aina oli tekemisessä jotain vikaa. Kuitenkaan koskaan etukäteen ei annettu ohjeita vaan jälkikäteen sitten lopputuloksessa oli aina jotain valittamista. Tämä käytös loppui vasta siinä vaiheessa kun en itse enää käyttäytynyt anteeksipyytelevästi vaan sanoin tälle naiselle suorat sanat. En haastanut riitaa mutta sanoin asiat suoraan miten ne olivat. Asiatonta kohtelua ei täydy kenenkään ottaa työpaikalla vastaan. Terve kritiikki ja neuvojen vastaanottaminen on täysin eri asia.
Likimain yhtä paljon kuin naisvaltaisilta aloilta. Työkokemusta löytyy ainakin piha/puistotöistä, vanhainkodista, kaupoista, kouluista, toimistoista, tehtaista, pankeista.
Enkä nyt tietenkään tarkoittanut etteikö miesvaltaisilla aloilla voisi olla samanlaista kiusaamista tai etteikö mies voisi kiusata/kohdella epäoikeudenmukaisesti, mutta jostain syystä kyllä naiset ovat yliedustettuina näissä tapauksissa.
Itse ainakin huomasin hoitoalalla, että nuoret hoitajat olivat paljon mukavampia ja reilumpia ohjaajina kuin vanhat kääkät, jotka laittoivat tekemään jopa heidänkin työt kun itse istuivat pitkään kahvilla. Nämä samat kääkät päästivät sitten miespuoliset hoitajaopiskelijat helpommalla, heidän ei tarvinnut kuin vähän lirkutella näille käppänöille niin heti saivat hyvät arvosanat.
Multa ei ole kertaakaan kysytty, haluanko tehdä tuota ilmaista työtä, oman stressaavan työni ohella.
Vielä kun nämä nykynuoret ovat mitä ovat. Ei ole kotona tarvinnut tehdä mitään.
Suurimmasta osasta kuitenkin jäänyt positiivinen muisto.
AP:n muksun kohdalla toki asiassa on kaksi puolta. Mutta noin muutoin, olen itse kokenut sen kuinka harjoittelija on käytännössä muiden työntekijöiden sylkykuppi. Pahimmillaan siis, varmasti täysin normaaleja ja hyviäkin työpaikkoja sekä työyhteisöjä on. Yksi oma kokemukseni oli aivan karmea, heti ekasta päivästä lähtien minut jätettiin vastuullisiin töihin yksin (näin ei saisi tehdä edes lain mukaan), en saanut mitään perehdytystä mihinkään ja jouduin tekemään varmaan viisinkertaisesti töitä verrattuna varsinaisiin työntekijöihin (jotka eivät aina vaivautuneet edes paikalle). Vapaapäivinäkin olisi pitänyt tulla paikalle ja vetää 12 tuntisia päiviä. Aika tyypillistä oli myös käyttää minua suoranaisesti siivojan sijaisena vaikkei työnkuvaan todellakaan kuulunut lattioiden moppaus, imurointi yms :D oli aika orjafiilis. Sain vielä puhelimitse haukut kun harjoittelu loppui, olin kuulemma ollut liikaa poissa. Niin, yhden iltapäivän kun hammaslääkärillä kävin!
En ole mikään työtä vieroksuva laiskimus, nautin kyllä kun saan tehdä töitä ja kantaa korteni kekoon. Mutta kun harjoittelijana joutuu olemaan käytännössä muiden orja, ja suhtautuminen sinuun on aina helvetin negatiivista, niin kyllä se uuvuttaa.
Niin ja työpaikkani oli täysin naisvaltainen, pomo himpan yli nelikymppinen nainen.
t. 35
Ja mä olen ollut pojille jopa äksympi kuin tytöille. Tytöt on ollut aina niin kilttejä meillä.
Poikia joutunut vähän "ojentamaan".
Tulen itse paremmin toimeen "kääkkien" kanssa ja olen 30v itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likimain yhtä paljon kuin naisvaltaisilta aloilta. Työkokemusta löytyy ainakin piha/puistotöistä, vanhainkodista, kaupoista, kouluista, toimistoista, tehtaista, pankeista.
Enkä nyt tietenkään tarkoittanut etteikö miesvaltaisilla aloilla voisi olla samanlaista kiusaamista tai etteikö mies voisi kiusata/kohdella epäoikeudenmukaisesti, mutta jostain syystä kyllä naiset ovat yliedustettuina näissä tapauksissa.
Ja kuinkas paljon sinä annoit "tervettä kritiikkiä" niille miespuolisille työkavereille ja esimiehille? Verrattuna naispuolisiin?
Minä en nimittäin ole kuin yhdessä naisvaltaisessa työpaikassa kohdannut ikäviä työkavereita, enkä kyllä laittanut sitä sukupuolen syyksi. Aika monella naisella on asenneongelma: naisia arvostellaan paljon jyrkemmin kuin miehiä. Miehillä on samaa ongelmaa, eli naisia arvostellaan mutta miehiä ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen ollut pojille jopa äksympi kuin tytöille. Tytöt on ollut aina niin kilttejä meillä.
Poikia joutunut vähän "ojentamaan".
Tulen itse paremmin toimeen "kääkkien" kanssa ja olen 30v itse.
Mikä kumma alapeukku? :D
Minua kerran eräs lähäritantta yritti syyttää asiasta, joka oli tapahtunut työpaikalla silloin kun minulla oli vapaa päivä. :) Muutenkin piti siis minua silmätikkuna, oikein etsimällä etsi minusta vikoja. T: Th
Noille akoille pitää sanoa tiukasti takaisin tai ignooraat koko ihmisen, älä edes katso päin. Tai pyörittele silmiäsi jos se sanoo jotain rai tuijottaa.