Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

''Pankki vai luotto?''

ahdistuja
15.01.2016 |

Onko muita, joita ärsyttää/nolottaa ko. kysymys? Kaupoissahan tuon saa valita päätteestä itse kaikessa hiljaisuudessa, mutta monissa ravintoloissa kysymys rääkäistään tiskillä niin, että sen kuulee koko jono. Ja vastauksen tietty myös. En tiedä miksi, mutta minua hävettää etenkin, jos syystä tai toisesta vastaan ''luotto''.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää vähän kanssa se, että joissakin paikoissa kysytään ja se myyjä näpyttelee sen debit/credit -valinnan sinne. Osaisin kyllä itsekin.

Voit varmaan kuvitella, että 50% asiakkaista ei kuitenkaan osaisi sitä itse tehdä, kun on kyse rutiinitapahtumasta, niin et haluaisi jonotella pitempään sen vuoksi, että puolet yrittäisi sitä sitten itse keksiä.:)

Vierailija
22/43 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, "luotto" = "rahat loppu ennen seuraavaa etuuspäivää" ;)

Luottokorttia ei saa ilman säännöllisiä tuloja. Siksi sanon aina kuuluvalla äänellä et pannaan luotolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tosiaan on hävettävää? Itse maksan aina aivan kaiken luotolla ja maksan sitten kerralla pois. Ei hävetä yhtään, mutta olen tosiaan huomannut, että monilla on edelleen se kivikautinen käsitys, että luottoa käytetään vasta sen jälkeen, kun ns. käteinen on tuhlattu. Esim. kerran yksi taksikuski oli olevinaan vitsikäs ja kysyi, että olenko käynyt törsäämässä kaikki rahat, kun maksoin luotolla.

Saanko kysyä miksi teet näin, siis maksat ensin luoton kautta? Kiinnostaa :)

Pankki suositteli. Saan etuja, kun käytän luottokorttia. Ja kun käytän luottoa tietyn verran, saan käyttömaksut hyvityksenä kerran vuodessa. Ei sen kummempaa syytä. Maksan siis tilin tyhjäksi joka kuukausi, joten korkoja ei tule. Että sinänsä periaatteessa ihan sama, kun maksaisi debittinä.

Itseasiassa olen huomannut, että on jotenkin helpompi myös seurata menoja, kun kaikki kuukauden ostot näkyy yhdellä laskulla. Näkee suoraan kuukauden menot.

Mulla myös on tämä syynä luottokortin käyttöön. Onhan se sama tieto verkkopankissakin, mutta kun tuon paperin (ainakin vielä) saa maksutta, niin se on kätevää.

Vierailija
24/43 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla, ja minun visaani kuuluu sellainen etu, että saan ostoille ylimääräisen vakuutuksen ja vuoden lisää takuuta kun menee luotolta. Eli luonnollisesti ostan kaikki isot asiat luottopuolelle ihan senkin takia.

Vierailija
25/43 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotolla aina. OP:lla tulee vähän bonuksia, joilla maksaa pankin palvelumaksuja ja pohjolan vakuutuksia.

Sitten on myös ostoturvavakuutus, joka korvaa kyseisellä kortilla ostettuja tavaroita kohdanneita varkauksia ja vahingoittumisia muistaakseni 6kk ostotapahtuman jälkeen. Eli ostohinta korvataan ja omavastuu taisi olla pari kymppiä.

Lisäksi tulee lasku jossa kaikki kulut sitten listattu. Luotolla maksaessa saa väärinkäyttötapauksissa rahansa helposti takaisin.

Vierailija
26/43 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasse K kirjoitti:

Luotolla aina. OP:lla tulee vähän bonuksia, joilla maksaa pankin palvelumaksuja ja pohjolan vakuutuksia.

Sitten on myös ostoturvavakuutus, joka korvaa kyseisellä kortilla ostettuja tavaroita kohdanneita varkauksia ja vahingoittumisia muistaakseni 6kk ostotapahtuman jälkeen. Eli ostohinta korvataan ja omavastuu taisi olla pari kymppiä.

Lisäksi tulee lasku jossa kaikki kulut sitten listattu. Luotolla maksaessa saa väärinkäyttötapauksissa rahansa helposti takaisin.

Niin ja maksan aina kokonaan sen laskun, joten korkoja ei tule ja kaikki nämä edut ovat ilmaisia.

S-pankin visallahan tulee nykyään laskutusmaksu, jos korttia käyttää. Käytin sitä ennen aina s-kaupoissa mutta sen käytön lopetin ja käytän op-visaa ainoastaa. Nyt tulee s-pankilta 0€ laskuja.

Vierailija
27/43 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasse K kirjoitti:

Nasse K kirjoitti:

Toki luottokorteissakin on eroja, joten luottokorttia valitessa kannattaakin muistaa lause: Vertaa ensin, valitse vasta sitten.

Niin ja maksan aina kokonaan sen laskun, joten korkoja ei tule ja kaikki nämä edut ovat ilmaisia.

S-pankin visallahan tulee nykyään laskutusmaksu, jos korttia käyttää. Käytin sitä ennen aina s-kaupoissa mutta sen käytön lopetin ja käytän op-visaa ainoastaa. Nyt tulee s-pankilta 0€ laskuja.

No eipä tuo visan kk-maksu ole kuin muutaman euron.

Vierailija
28/43 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nasse K kirjoitti:

Nasse K kirjoitti:

Toki luottokorteissakin on eroja, joten luottokorttia valitessa kannattaakin muistaa lause: Vertaa ensin, valitse vasta sitten. Aina pitäisi muistaa että luottokortin käyttäminen on sama asia kuin ottaisi lainaa.

No eipä tuo visan kk-maksu ole kuin muutaman euron.

Ei ole ei, mutta arvaa ottaako se päähän jos ei ole maksanut visalla kuin yhden kahvin kuukauden aikana. Silloin kk-kulut on suuremmat kuin itse lyhennys.

Vierailija
29/43 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tosiaan on hävettävää? Itse maksan aina aivan kaiken luotolla ja maksan sitten kerralla pois. Ei hävetä yhtään, mutta olen tosiaan huomannut, että monilla on edelleen se kivikautinen käsitys, että luottoa käytetään vasta sen jälkeen, kun ns. käteinen on tuhlattu. Esim. kerran yksi taksikuski oli olevinaan vitsikäs ja kysyi, että olenko käynyt törsäämässä kaikki rahat, kun maksoin luotolla.

Saanko kysyä miksi teet näin, siis maksat ensin luoton kautta? Kiinnostaa :)

Ohis tein noin kunnes huomasin, että luottoa oli yhden kuun brottopalkan verran, ja kuussa käteen tulee vain nettopalkka. En voi suositella.

Vierailija
30/43 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän ärsyttää. Tosin pahempia ovat ne kassat, jotka mitään kyselemättä lyövät debitin tai creditin. Jälkimmäistä tosin tapahtuu lähinnä ulkomailla, kun yhdistelmäkortti on harvinaisempi ja myyjä ei osaa tai viitsi lukea, mitä maksulaite kysyy ja painaa vain eteenpäin.

Vierailija
31/43 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ahdistuja kirjoitti:

Onko muita, joita ärsyttää/nolottaa ko. kysymys? Kaupoissahan tuon saa valita päätteestä itse kaikessa hiljaisuudessa, mutta monissa ravintoloissa kysymys rääkäistään tiskillä niin, että sen kuulee koko jono. Ja vastauksen tietty myös. En tiedä miksi, mutta minua hävettää etenkin, jos syystä tai toisesta vastaan ''luotto''.

Tai sitten jos se kysymys on "Pankille?" ja joutuu nolona vastaamaan "Eeei, tota laitetaan nyt luotolle/creditille". Nimin. Kokemusta on :(

Toki kauppa tai ravintola haluaisi mieluummin debit-maksuja, sillä niistä pankki ottaa pienemmän provision.

Yleistyvä nfc- eli lähimaksaminen on tavallaan pankeille epäedullista, sillä ne maksut ovat aina debitejä. Toisaalta pieniä ostoksia on tähänkin saakka ostettu creditillä hyvin vähän.

Eivät ole aina debit. Ainakin Aktialla menee creditiltä jos kortissa credit-ominaisuus on, debit-korteilla ja elektronilla menevät toki debit-puolelta.  

Vierailija
32/43 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän luottokorttia edes anneta persaukisille. Mitäs tuota häpeämään.

Vierailija
33/43 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkopankin tiliotteet pysyy selkeämmin luettavina, kun siellä ei lue jokaista debit-ostosta erikseen vaan kerran kuussa on maksettu koko luottokorttilasku kerralla.

Vierailija
34/43 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ahdistuja kirjoitti:

Tai sitten jos se kysymys on "Pankille?" ja joutuu nolona vastaamaan "Eeei, tota laitetaan nyt luotolle/creditille". Nimin. Kokemusta on :(

Toki kauppa tai ravintola haluaisi mieluummin debit-maksuja, sillä niistä pankki ottaa pienemmän provision.

Yleistyvä nfc- eli lähimaksaminen on tavallaan pankeille epäedullista, sillä ne maksut ovat aina debitejä. Toisaalta pieniä ostoksia on tähänkin saakka ostettu creditillä hyvin vähän.

Eivät ole aina debit. Ainakin Aktialla menee creditiltä jos kortissa credit-ominaisuus on, debit-korteilla ja elektronilla menevät toki debit-puolelta.  

Paree kun menee vaan pelkällä debit-kortilla....

Vierailija
35/43 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ahdistuja kirjoitti:

Tai sitten jos se kysymys on "Pankille?" ja joutuu nolona vastaamaan "Eeei, tota otetaan nyt lainaa eli luotolle/creditille". Nimin. Kokemusta on :(

Kyllä mulla ainakin menee aina debit puolelle nuo lähimaksut ja hyvä niin.

Vierailija
36/43 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, "luotto" = "rahat loppu ennen seuraavaa etuuspäivää" ;)

'

Juuri tuollaisten käsitysten takia se nolottaa joitain. 

Itseäni kyllä ei, koska en välitä mitä muut minusta ajattelee. Ja joo, olen joskus maksanut luotolla juuri siitä syystä että käyttelytilillä ei ole ollut isompaan laskuun, vaikka eläinlääkärilaskuun, rahaa. Minulla on kyllä kymmeniä tuhansia kiinni osakkeissa ja sijoituksissa, eli varsinaisesta köyhyydestä ei ole kyse vaan siitä että en halua makuuttaa rahaa käyttelytilillä isoja määriä.

Luotolla taotaan rahaa tai hävitään sitä. Kultaisella keskitiellä luotottaminen kannattaa ja ylivelkaantumisen karttaminen keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
37/43 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin credit puolelle kun parturi korotti hintoja eurolla. Creditillä nimittän luottoyhtiö vetää välistä jolloin parturi saa vähemmän.

Vierailija
38/43 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi joka käyttää pelkkää luottokorttia, syynä juurikin rahankäytön seuraamisen helppous ja selkeys, pankin bonukset, ja parempi kuluttajaturva. Visa antaa 6kk takuun kaikille ostoille. Laskun maksan kerralla pois kuukausittain, korkoja en maksa.

Vierailija
39/43 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi joka käyttää pelkkää luottokorttia, syynä juurikin rahankäytön seuraamisen helppous ja selkeys, pankin bonukset, ja parempi kuluttajaturva. Visa antaa 6kk takuun kaikille ostoille. Laskun maksan kerralla pois kuukausittain, korkoja en maksa.

Asiaa. Fiksu kuluttaja hep!

Vierailija
40/43 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin credit puolelle kun parturi korotti hintoja eurolla. Creditillä nimittän luottoyhtiö vetää välistä jolloin parturi saa vähemmän.

Kannat kaunaa parturille ja häviät samalla rahaa sillä että parturisi saa vähemmän? Parturi vaihtoon ja samalla pääkopan remontti ja hiiteen creditit jos sellasia ei tartte...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi