''Pankki vai luotto?''

ahdistuja

Onko muita, joita ärsyttää/nolottaa ko. kysymys? Kaupoissahan tuon saa valita päätteestä itse kaikessa hiljaisuudessa, mutta monissa ravintoloissa kysymys rääkäistään tiskillä niin, että sen kuulee koko jono. Ja vastauksen tietty myös. En tiedä miksi, mutta minua hävettää etenkin, jos syystä tai toisesta vastaan ''luotto''.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Mikä siinä tosiaan on hävettävää? Itse maksan aina aivan kaiken luotolla ja maksan sitten kerralla pois. Ei hävetä yhtään, mutta olen tosiaan huomannut, että monilla on edelleen se kivikautinen käsitys, että luottoa käytetään vasta sen jälkeen, kun ns. käteinen on tuhlattu. Esim. kerran yksi taksikuski oli olevinaan vitsikäs ja kysyi, että olenko käynyt törsäämässä kaikki rahat, kun maksoin luotolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, "luotto" = "rahat loppu ennen seuraavaa etuuspäivää" ;)
'

Juuri tuollaisten käsitysten takia se nolottaa joitain. 

Itseäni kyllä ei, koska en välitä mitä muut minusta ajattelee. Ja joo, olen joskus maksanut luotolla juuri siitä syystä että käyttelytilillä ei ole ollut isompaan laskuun, vaikka eläinlääkärilaskuun, rahaa. Minulla on kyllä kymmeniä tuhansia kiinni osakkeissa ja sijoituksissa, eli varsinaisesta köyhyydestä ei ole kyse vaan siitä että en halua makuuttaa rahaa käyttelytilillä isoja määriä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, "luotto" = "rahat loppu ennen seuraavaa etuuspäivää" ;)

Jeps, jollekin se saattaa olla syynä. Mutta siksipä sitä ei tarvitse kaikille kuulutella. 

Vierailija

Oikeastaan pitäisi kysyä "debit vai credit". Pankkikorttejahan ei enää ole olemassakaan. On vain maksukortteja, joissa on joko pelkkä debit tai molemmat.

Vierailija

Enemmän olisin huolissani omasta itsetunnostani, jos ventovieraiden mahdolliset ajatukset mua noin paljon nolottaisivat ja häiritsisivät.

Vierailija

Mutta taas se että ihmisellä on luotto mahdollisuus kertoo ettei kuitenkaan raha-asioita oo sössiny suohon, vaan on luottotiedot kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tosiaan on hävettävää? Itse maksan aina aivan kaiken luotolla ja maksan sitten kerralla pois. Ei hävetä yhtään, mutta olen tosiaan huomannut, että monilla on edelleen se kivikautinen käsitys, että luottoa käytetään vasta sen jälkeen, kun ns. käteinen on tuhlattu. Esim. kerran yksi taksikuski oli olevinaan vitsikäs ja kysyi, että olenko käynyt törsäämässä kaikki rahat, kun maksoin luotolla.

Saanko kysyä miksi teet näin, siis maksat ensin luoton kautta? Kiinnostaa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miksi teet näin, siis maksat ensin luoton kautta? Kiinnostaa :)

Pankki suositteli. Saan etuja, kun käytän luottokorttia. Ja kun käytän luottoa tietyn verran, saan käyttömaksut hyvityksenä kerran vuodessa. Ei sen kummempaa syytä. Maksan siis tilin tyhjäksi joka kuukausi, joten korkoja ei tule. Että sinänsä periaatteessa ihan sama, kun maksaisi debittinä.

Itseasiassa olen huomannut, että on jotenkin helpompi myös seurata menoja, kun kaikki kuukauden ostot näkyy yhdellä laskulla. Näkee suoraan kuukauden menot.

Vierailija

Minulla on OP Visa debit & credit. Pankki maksaa bonusta kaikista creditillä maksetuista ostoksista. Eihän sitä suuria summia kerry, mutta sen verran että parempi kuin ei mitään.

Vierailija

Minusta tämä nykyinen systeemi, jossa asiakas valitsee päätteestä haluamansa maksutavan, on tosi hyvä. Ei tarvitse selitellä mitään, koska tilanteet on erilaisia. Näkeehän se jo tästä ketjun alustakin, miten monenlaista eläjää ja rahankäsittelytapaa on. Jollain kortin luottopuolen käyttö on pakko, toiselle käytännöllistä jne. ja siksihän niissä korteissa on vaihtoehtoja, että niitä saa käyttää kukin parhaaksi katsomallaan tavalla. Vaikka kaikkihan on lopulta maksettava.

Sitä vaan ihmettelen, että kuten aiemmin jo mainittiin, erityisesti ravintoloissa on tosi usein tarjoilijalla tapana kysyä käyttötapa eikä antaa asiakkaan sitä valita. Kieltämättä ärsyttävää.

Pakko vielä mainita "vanhoista hyvistä ajoista". Siis ajoista, jolloin nuo kortit todella höylättiin sellaisella mankelilla, kassa täytti lomakkeeseen kynällä summan ym. tietoja ja lappunen allekirjoitettiin. Voi sitä puhinaa ja tuhinaa, kun halusikin maksaa - uskomatonta mutta totta - LUOTOLLA. Jostain kassa alta kaivettiin erilliset lomakkeet tätä KÄSITTÄMÄTÖNTÄ asiaa varten (pankkikorttilomake oli siis eri kuin luottokorttilomake ja siitä siis erottui kummalla tavalla maksoi). Pankkikorttilomakkeita oli kyllä aina isot pinot käden ulottuvilla. Muistelisin, että jossain kävi jopa niinkin, että kassa tyrmäsi luotolla maksamisen "koska lomakkeet on loppu". 

Vierailija

ahdistuja kirjoitti:
Onko muita, joita ärsyttää/nolottaa ko. kysymys? Kaupoissahan tuon saa valita päätteestä itse kaikessa hiljaisuudessa, mutta monissa ravintoloissa kysymys rääkäistään tiskillä niin, että sen kuulee koko jono. Ja vastauksen tietty myös. En tiedä miksi, mutta minua hävettää etenkin, jos syystä tai toisesta vastaan ''luotto''.

Tai sitten jos se kysymys on "Pankille?" ja joutuu nolona vastaamaan "Eeei, tota laitetaan nyt luotolle/creditille". Nimin. Kokemusta on :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä nykyinen systeemi, jossa asiakas valitsee päätteestä haluamansa maksutavan, on tosi hyvä. Ei tarvitse selitellä mitään, koska tilanteet on erilaisia. Näkeehän se jo tästä ketjun alustakin, miten monenlaista eläjää ja rahankäsittelytapaa on. Jollain kortin luottopuolen käyttö on pakko, toiselle käytännöllistä jne. ja siksihän niissä korteissa on vaihtoehtoja, että niitä saa käyttää kukin parhaaksi katsomallaan tavalla. Vaikka kaikkihan on lopulta maksettava.

Sitä vaan ihmettelen, että kuten aiemmin jo mainittiin, erityisesti ravintoloissa on tosi usein tarjoilijalla tapana kysyä käyttötapa eikä antaa asiakkaan sitä valita. Kieltämättä ärsyttävää.

Pakko vielä mainita "vanhoista hyvistä ajoista". Siis ajoista, jolloin nuo kortit todella höylättiin sellaisella mankelilla, kassa täytti lomakkeeseen kynällä summan ym. tietoja ja lappunen allekirjoitettiin. Voi sitä puhinaa ja tuhinaa, kun halusikin maksaa - uskomatonta mutta totta - LUOTOLLA. Jostain kassa alta kaivettiin erilliset lomakkeet tätä KÄSITTÄMÄTÖNTÄ asiaa varten (pankkikorttilomake oli siis eri kuin luottokorttilomake ja siitä siis erottui kummalla tavalla maksoi). Pankkikorttilomakkeita oli kyllä aina isot pinot käden ulottuvilla. Muistelisin, että jossain kävi jopa niinkin, että kassa tyrmäsi luotolla maksamisen "koska lomakkeet on loppu". 

Silloin oli myös  yleisenä tapana pyöristää korttislipariin menevä summa ylöspäin. Jos ostokset maksoivat 85,40 markkaa, tosite kirjoitettiin 100 markalle ja asiakas sai 14,60 markkaa käteistä takaisin. Joskus kassanhoitaja ihan hämmästyi, kun pyysin kirjoittamaan tasan oikealle summalle. Kai niitä slipareita oli helpompi laskea, kun oli tasasummia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ahdistuja kirjoitti:

Tai sitten jos se kysymys on "Pankille?" ja joutuu nolona vastaamaan "Eeei, tota laitetaan nyt luotolle/creditille". Nimin. Kokemusta on :(

Toki kauppa tai ravintola haluaisi mieluummin debit-maksuja, sillä niistä pankki ottaa pienemmän provision.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat