Subjektiivisen päivähoidon poiston ongelma
Meillä on tilanne, että mies kävi töissä ja minä olen työtön ja etsin työtä. Lapset osapäivähoidossa tietysti, vien lapset tarhaan ja haen. No mies jäi työttömäksi, on masentunut, väsynyt ja pelkään mennä töihin, koska sillon miehen tulee hoitaa nämä viemiset ja hakemiset ja lapset eivät saa kokopäiväpaikkaa. Mies on sanonut, ettei tiedä mitä siitä tulisi ja on tämä ennenkin koettu, kun mies silmät ristissä lähtee töihin ja hyvä kun itsensä sinne saa vietyä. Miehelläni on todennäköisesti jonkunlainen keskittymishäiriö tai vastaava, koska ei esimerkiksi saa tehtyä kela asioita ja teen ne hänen kanssaan tai puolesta tai ne jää tekemättä. En uskalla mennä töihin, koska mietin mikä kaaos tästä tulee. Viimeksi kun olin töissä kuukauden ja mies lapsen kanssa kotona ollessaan aikaisemmin työtön, valitti jatkuvasti sitä ettei hän voi lähteä mihinkään ja kun piti lähteä kerran töihin, mies ei ilmestynyt edes kotiin. Sain muualle hoitoon ja oli siinä ero tulla, mutta jostain syystä ei sitten tullut. Sain sovittua työnantajan kanssa, ettei jatka töitä ja ettei työkkäriin tule mitään ilmoitusta lopettamisesta.
Olen myös miettinyt jos mies muuttaa vaikka toiseen asuntoon, ainakin paperilla, jotta saan lapsille kokopäiväpaikat ja voin viedä ja hakea lapset ja käydä töissä. Mies ei suostu menemään lääkäriin enkä toisaalta haluaisi viedä päiväkotiin mitään lausuntoa, että mies on masentunut tai muuta.
Mitäs tässä nyt tekisi. En ole eronnut, koska yritän auttaa miestä, enkä halua lasten isästä alkoholistia.
Kommentit (36)
Olipa kieli keskellä suuta värkätty sepustus. Ongelma; mies on sairas. Ratkaisu; mies ei hae hoitoa. Ryssitään mieluummin koko perheen talous ja lasten turvallisuus ja hyvinvointi. Syytetään tästä yhteiskuntaa, vaikka ongelma on että kumpikaan vanhemmista ei HALUA ottaa vastuuta elämästään.
Mites sitten, kun masentuneelta mieheltä loppuu kaikki tuet? Sittenkään ette tietenkään hae apua, eikö niin. Koska kukapa sitä nyt parantua haluaisi, saati sitten että haluaisi kuntoutustuen tai sairauslomaa. Ajattelittko elää tuolla lailla idioottimaisesti kenties vuosia vai kymmeniä vuosia? Ajattelitteko, että sitten, kun miehellä ei enää kuntonsa vuoksi ole mitään mahdollisuuksia saada töitä eikä mistään saa rahaakaan, niin PIM hän jotenkin taianomaisesti sitten paranee?
Ennen provojen kirjoittamista kannattaisi aina muistaa nyrkkisääntö: hyvä provo on yksinkertainen, siihen voi samaistua, eikä sen kirjoittajaa kohtaan ensimmäisenä koe tympääntynyttä kyllästymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ongelma, koska kuinka moni oikeasti pitää lasta kokopäivähoidossa ilman tarvetta? Luulisi sillon syyn olevan esimerkiksi mielenterveyshäiriöt. Meille on ainakin ongelma, että pitää selitellä, jotta saa sen paikan. Tosin varmaan se miehen muutto on meille se ratkaisu.
Ap
Ja sekö ei ole ongelma että ihmiset muuttaa paperilla eri asuntoihin ja sitten vedetään tuet kahteen asuntoon, yh-korotukset ja vielä elaritkin :o
Olen puhtaasti erotakin ajatellut, mutta kosja en halua miehelle enemmän ongelmia ja koska mies on ilmaissut aika selvästi mitä mieltä siitä on, on helpompi olla yhdessä, lastenkin takia. En nyt jaksa selittää tilannetta tarkemmin, mutta mies on alkoholistiperheestä. Mulle on ihan sama, vaikka valtiolle tulisi enemmän kuluja, eihän niitä muutenkaan kiinnosta tällä hetkellä kuin maahanmuuttobisnes.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on ongelma, koska kuinka moni oikeasti pitää lasta kokopäivähoidossa ilman tarvetta? Luulisi sillon syyn olevan esimerkiksi mielenterveyshäiriöt. Meille on ainakin ongelma, että pitää selitellä, jotta saa sen paikan. Tosin varmaan se miehen muutto on meille se ratkaisu.
Ap
"Tarve" on aika suhteellinen käsite, jonka ihminen itse määrittelee. Kyllä ihminen pystyy keksimään syitä ja perustelemaan itselleen miksi hänen pitäisi saada sitä sun tätä erikoiskohtelua. En ole subjektiivisen päivähoidon poistoa vastaan kuullut kuin näitä suorastaan naurettavia argumentteja, että "en voi keskittyä kunnolla vauvan hoitoon kun toinen lapsi pyörii jaloissa". Sairaudet ovat asia erikseen, ja nehän on jo rajattu tuosta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sekö ei ole ongelma että ihmiset muuttaa paperilla eri asuntoihin ja sitten vedetään tuet kahteen asuntoon, yh-korotukset ja vielä elaritkin :o
Olen puhtaasti erotakin ajatellut, mutta kosja en halua miehelle enemmän ongelmia ja koska mies on ilmaissut aika selvästi mitä mieltä siitä on, on helpompi olla yhdessä, lastenkin takia. En nyt jaksa selittää tilannetta tarkemmin, mutta mies on alkoholistiperheestä. Mulle on ihan sama, vaikka valtiolle tulisi enemmän kuluja, eihän niitä muutenkaan kiinnosta tällä hetkellä kuin maahanmuuttobisnes.
Ap
Ei nyt jaksa tuollaista uikutusta enempää. Lapset huostaan ja miehesi kanssa hyppäätte parvekkeelta.
Aivan turhia hapenkuluttajia olette.
Sinun pitäisi ajatella lapsen parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei nyt jaksa tuollaista uikutusta enempää. Lapset huostaan ja miehesi kanssa hyppäätte parvekkeelta.
Aivan turhia hapenkuluttajia olette.
:D voi kiitos. Et saa minua masentumaan tällä vaikka miten yrittäisi. Minä olen terve, tarkoitus tehdä vähän töitä, käydä korkeakoulututkinto ja elää loppuelämä töissä käyden ja kasvattaa lapset hyvin. Mieheni nyt valitsin väärin, eikä hän ole kenellekään vaaraksi. Kunhan on masentunut ja itsekäs.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies ei käytä tällä hetkellä alkoholia kuin max kerran kuussa, on hyvä isä muuten, minä en juo alkoholia koskaan, meillä ei riidellä, meillä ei ole muita ongelmia kuin miehen masennus, jolle on hyvät syynsä. En näe tässä mitään ongelmaa lapsille, kunhan saan heidät kokopäivähoitoon, kun menen töihin. Työpaikka olisi mihin tiedän pääseväni, mutta se hoitopaikka on ongelma.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei käytä tällä hetkellä alkoholia kuin max kerran kuussa, on hyvä isä muuten, minä en juo alkoholia koskaan, meillä ei riidellä, meillä ei ole muita ongelmia kuin miehen masennus, jolle on hyvät syynsä. En näe tässä mitään ongelmaa lapsille, kunhan saan heidät kokopäivähoitoon, kun menen töihin. Työpaikka olisi mihin tiedän pääseväni, mutta se hoitopaikka on ongelma.
Ap
Hyvä isä, joka ei kuitenkaan pysty huolehtimaan lapsistaan ja kuten itsekin sanoit, että pelkäät jättää lapset hänen kanssaan etkä siksi uskalla mennä töihin? Jep, jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mies töihin kans. Vaikka aurauskepiksi, sama kait se on missä sitä masentuu.
Ja kas, ongelma hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyvä isä, joka ei kuitenkaan pysty huolehtimaan lapsistaan ja kuten itsekin sanoit, että pelkäät jättää lapset hänen kanssaan etkä siksi uskalla mennä töihin? Jep, jep.
Hyvä isä on vähän vaikea määritelmä. Voisi olla parempikin, mutta saa lapset nauramaan, lapset tykkäävät isästään ja osaa hyvinä hetkinä olla hyvä isä, vaikka onkin masentunut eikä saa aikaiseksi yleensä mitään. Mutta nyt lähden, on muutakin tekemistä.
Ap
Onko miehen työ oikeanlaista? Pitääkö siis työstään vai onko vain sellaista että "pakko sitä rahaa on jostain saada"? Masennukseen harvemmin auttaa tuollainen, että jää vaan kotiin makaamaan toimettomana. Jos hakisi opiskelemaan jonnekin tai toisenlaisiin töihin? Tai sitten kokopäiväisesti hoitamaan niitä lapsia. Tuollainenkin muuten passivoittaa, että asioita tehdään puolesta. Tai kuten kuvailit, että hoidat Kela-asiat ja muut miehen kanssa/ puolesta.
Mies hoitoon, sinä töihin!
vaikka olisi kuinka hyvät syyt masentuu, niin ei ole mitään syytä hakeutua hoitoon ja parantua. Kun miehesi on hoidossa teillä on oikeus koko päivä hoitoon. Eikö ole helppoa?
Jos miehesi ei halua hoitoa, niin silloin sinulla ei ole vaihtoehtoja, et voi auttaa ihmistä joka ei halua parantua.
AP:han on oikea kaikkien miesasiamiesten unelma! Elättää perheensä ja hoitaa kaikki kotityöt yms. Sen sijaan, että yrittäisi saada miestään osallistumaan, huutaa yhteiskuntaa apuun. Ei kannata huudella liikaa, tai kohta on oven takana jono passattavia mieslapsia.
Ap, olen pahoillani, tilanne on sinulle tosiaan hankala! On hienoa, että haluat tukea miestäsi, mutta toivottavasti tilanne ei käy sinulle ja sitä kautta lapsille liian raskaaksi. Onko sinulla mitään ulkopuolista tukea?
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen pahoillani, tilanne on sinulle tosiaan hankala! On hienoa, että haluat tukea miestäsi, mutta toivottavasti tilanne ei käy sinulle ja sitä kautta lapsille liian raskaaksi. Onko sinulla mitään ulkopuolista tukea?
Eihän näillä muuta olekkaan ku ulkopuolista tukea.
Tottakai lapsia hoitava henkilökunta tarvitsee myös tiedon siitä jos kotona on jokin erityistilanne. Mutta voit sanoa sekä johtajalle että hoitajille että kyse on sen verran henkilökohtaisista asioista ettet halua niistä sen enempää puhua elleivät lapset kovin oireile tilanteen johdosta.
Ongelmaperheen leima olisi teille ihan kohdallaan, kotonanne on masentunut aikuinen joka ei suostu ottamaan vastuuta mistään eikä hoida sairauttaan. Se on ongelma.