Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mielestäsi etätyöpäivänä laittaa pyykkikonetta pyörimään, tiskikonetta päälle?

Vierailija
15.01.2016 |

Ei tietenkään imurointia, mutta tuollaisia, jotka ajoittain vievät aikaa jonkin verran?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo kyylää etätyöntekijöitä jatkuvasti ns. nappulasta, joka näkyy aina vihreänä kun työntekijä on työkoneensa äärellä ja tekee jotain (koskee hiireen tai näppäimistölle).

Kun olet ollut 10 min poissa koneelta, muuttuu ko. näppylä keltaiseksi ja pomon epäilyt heräävät...

Ja kun olet yli 10 min poissa koneelta (tai et vaan koske hiireen/näppäimiin) muuttuu ko. pallukka punaiseksi. Tällöin on riski siitä, että pomo tulee lankoja pitkin kotiisi huutavan äänensävyn kera.

Näin modernin kehittynyttä meillä. Ei auta vaikka kuinka hoitaisi työnsä ja enemmänkin - eli tekisi tulosta reilusti yli budjetin ja pitäisi kaikki asiakkaat tyytyväisinä. Jos et ole koneen ääressä klo 9 - 17, niin alkaa huuto.

Vierailija
22/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Neuvostoliitossa nämä vahtaavat työnantaja oikein elävät?

Mitä tuolla muka saadaan aikaiseksi muuta, kuin epämotivoituneita kellokortti-työntekijöitä, jotka notkuvat toimistolla/koneen ääressä pelaten vaikka pasianssia tai surffaten AV:lla???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "ei tietenkään imurointia"? 

Sinulle ei taida etätyö sopia, jos ajattelet tuolla tavalla. Etätyön idea kun on se, että työn tulos ratkaisee eikä se, mitä muuta on jättänyt tekemättä. Monella kun ajatus kulkee aivan yhtä hyvin niin imuroidessa, pihaa haravoidessa kuin työpöydän ääressä virallisella työpaikalla istuessa, ja jopa aamuyön unettomina tunteina. Näin varsinkin jotain luovaa ja suunnittelu- ja kehittämistyötä itsekseen yksinään tekevillä.

Aivotyötä pystyy tekemään aivan hyvin samalla kun tekee jotain sellaista ruumiillista työtä, joka ei erityistä ajattelua vaadi. Kokeilkaapa joskus!

Vierailija
24/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pomo kyylää etätyöntekijöitä jatkuvasti ns. nappulasta, joka näkyy aina vihreänä kun työntekijä on työkoneensa äärellä ja tekee jotain (koskee hiireen tai näppäimistölle).

Ymmärrän tuon, jos työn luonne on sellainen, että sitä ei voi tehdä muuten kuin tietokonetta näpytellen. On olemassa sellaistakin työtä, jossa tehdään pitkäänkin jotain aivan muuta kuin tietokonetyötä.

Pomo ei kuitenkaan näe, surffaatko av:lla, ähäh!

Vierailija
25/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle ei taida etätyö sopia, jos ajattelet tuolla tavalla. Etätyön idea kun on se, että työn tulos ratkaisee eikä se, mitä muuta on jättänyt tekemättä. Monella kun ajatus kulkee aivan yhtä hyvin niin imuroidessa, pihaa haravoidessa kuin työpöydän ääressä virallisella työpaikalla istuessa, ja jopa aamuyön unettomina tunteina. Näin varsinkin jotain luovaa ja suunnittelu- ja kehittämistyötä itsekseen yksinään tekevillä.

Aivotyötä pystyy tekemään aivan hyvin samalla kun tekee jotain sellaista ruumiillista työtä, joka ei erityistä ajattelua vaadi. Kokeilkaapa joskus!

Itse asiassa aivotyö sujuu todennäköisesti paremmin silloin, kun välillä pidetään taukoja ja tehdään jotain fyysistä mutta vähemmän aivoja vaativaa, kuin silloin, kun istutaan tietokoneen äärellä se kahdeksan tuntia putkeen.

On todella surullista, että vielä nykyäänkin niin monet ajattelevat, että tehokkuuden merkki on se, että käyttää työhön mahdollisimman paljon aikaa, mahdollisesti tekee vielä ylitöitäkin yömyöhään eikä vahingossakaan pidä taukoa. Mieluummin kannattaisi mitata tuloksia ja laatua, mikäli työnkuva sen mahdollistaa.

Vierailija
26/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on urakkapalkka, saa.

Jos on kuukausipalkka, ei saa.

Ainakin mulla on niin paljon duunia, ettei se tule koskaan valmiiksi. Eli vaikka en olekaan valvomossa tms. "läsnäoloduunissa", niin silti tätä aivotyötäkin on koko ajan jonoksi asti, joten teen sitä työnantajan määrittelemän ajan. Siitä ajasta saan myös palkan.

Mulla on kuukausipalkka, olen it-alalla. Meillä työ on projektiluontoista, niin että joskus on kiire ja joskus voi olla viikkoja niin ettei ole töitä ollenkaan tai sitä on vähän. Silloin kun duunia ei ole, niin voin etäpäivinä käydä vaikka kampaajalla tai ravintolassa syömässä. Tai vaikka nukkua parin tunnin päiväunet. Samoin jos olen saanut  jo projektin valmiiksi, mutta laskutus siitä edelleen juoksee koska on onnistuttu myymään homma isolla työmäärällä. 

Vierailija
27/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä firmassa osastosihteeri teki etätöitä ja samalla kehui meille muille, että etätyö on tosi mukavaa, koska on helppoa ja mukavaa hoitaa ostos- yms. asiat päivällä kun ei ole ruuhkaa.

Puupää ehkä oletti, että johto pysyy tietämättömänä asioista. Ei pysynyt. Uusi sihteeri ei tee etätöitä.

Vierailija
28/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtehtäviä on erilaisia. Esim. mulle on ihan sama, teekö työni kotona, konttorilla, kahvilassa tai vaikkapa autossa, kunhan on verkkoyhteys. Minulla on myös tietty aika, jolloin periaatteessa pitää olla saatavilla (määritelty palvelusopimuksessa, joka koskee omaa työtäni, ei minua itseäni). Jotain hommia voin toki tehdä vaikka kahdeksalta illalla, mutta periaatteessa virka-aikana (normaalit joustot huomioiden) pitäisi olla työtehtävissä olin sitten etänä tai konttorilla. Täysin en siis voi ajatella tekeväni töitä vaikkapa klo 12 eteenpäin iltaan asti.

Vierailija
29/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vaikka en olekaan valvomossa tms. "läsnäoloduunissa", niin silti tätä aivotyötäkin on koko ajan jonoksi asti, joten teen sitä työnantajan määrittelemän ajan. Siitä ajasta saan myös palkan.

Miten se että laittaa välillä pyykkikoneen pyörimään tai imuroi estää sen että töihin ei voisi käyttää samaa aikaa kuin jos työ suorittaisi keskeytyksettä?

Aika harva taitaa tehdä ihan oikeasti etätyöpäivänä pidemmän päivän kuin konttorilla?

Etätyö on varmaan monelle "kokonaispalkalla" olevalle ihan jees vaihtoehto, kun tunteja ei muutenkaan lasketa niin tarkasti. Mutta käytännön kokemuksiini perustuva käsitykseni etätyöstä on, että moni toimistoduunari kuvittelee etätyöpäivänä olevansa urakkapalkattu.

Vierailija
30/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tyhmät! Etäpäivä on vapaapäivä. Ei sillon tehdä mitään tollasta.

Vierailija
31/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen etäpäivänä paljon enemmän työtä kuin konttoripäivänä, vaikka nukunkin mm. 1,5 tunnin päiväunet silloin. Konttorilla, joka on hälyinen avokonttori ja työ keskittymistä vaativaa ohjelmointia, en pysty tekemään oikein mitään kuin vastailemaan sähköposteihin ja tekemään jotain ihan rutiinia. Konttoripäivinä (2 viikossa) lähinnä surffaan netissä, kirjoittelen AV:lle, yritän kuluttaa aikaa ja kestää meteliä.

Vierailija
32/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on niin eri rytmisiä. Itse olen rytmiltäni melko nopea. Esim. meillä vuosiraportin kirjoittamiseen on annettu aikaa pari viikkoa ja osa tuskailee, etteivät saa siinä ajassa tehtyä. Mä tein sen eilisen työpäivän aikana. Vanhassa työssä mentaliteetti oli se, että riittää, että työnstä tekee ja siitä maksettiin palkkaa. Työpaikalla käytettyihin tunteihin ei tuijoteltu. Se oli minusta ihanaa!! Olikin tosi iso muutos tulla tähän nykyiseen työhön, jossa on kellokortti ja työaika lasketaan minuutilleen. Mähän nyt sit käytän aikaani vaikka täällä roikkumiseen, kun ei kerta kaikkiaan ole joka hetkelle hommia tehtäväksi. Mut näytän ainakin tehokkaalta ;)

Vierailija
33/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä välillä tyhjennän tiskikonetta täällä toimistollakin ;)

Vierailija
34/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti riippuu työnantajasta. Meillä saa. Mä yleensä käytän ruokatauonkin imuroimiseen. Jos olen toimistolla ja käydään porukalla syömässä, siihen menee aina puoli tuntia. Kun olen etätöissä, lämmitän edellisen päivän päivällisen lopun ja syön sen samalla, kun vastailen sähköpostiin eli en syö lounastauolla.

Vierailija
35/35 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä on niin eri rytmisiä. Itse olen rytmiltäni melko nopea. Esim. meillä vuosiraportin kirjoittamiseen on annettu aikaa pari viikkoa ja osa tuskailee, etteivät saa siinä ajassa tehtyä. Mä tein sen eilisen työpäivän aikana.

Sama juttu mulla koodaushommissa. Olen huomannut saavani työn valmiiksi noin neljäsosassa siitä ajassa, mikä siihen keskimääräisen tekijän kykyjen mukaan resurssoidaan. Ja se ei edes kävisi, että aloittaisin uuden työn heti kun edellinen on valmis, koska tosiaan projekti on myyty asiakkaalle tietyllä hinnalla ja tietyllä henkilötyötuntimäärällä, ja meidän työtuntikirjaus on suoraan yhdistetty laskutukseen, eli varmasti asiakas vaatisi hinnanalennusta jos laskulta näkyisi että tunteja on käytetty vain neljäsosa sovitusta. Eli ei, minä kirjaan projektiille tunteja niin kauan kunnes sovittu laskutusmäärä tulee täyteen. Ja sen 3/4 projektiin varatusta ajasta laiskottelen ja teen mitä haluan. Ihana ala :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi