SYK-vanhemmat: SYKKIIN PÄÄSY?
Hei, mikä tunne on teillä sykkiläisten vanhemmilla; pääsivätkö lapsenne sykkiin, koska ovat keskivertofiksuja vai keskivertoa fiksumpia? Meillä on ehkä keskivertofiksu lapsi, kakkosen joulutodistuksessa kaikki parasta (mikä ei välttämättä kerro paljon, tiedetään), mutta esim. kokonaista kirjaa ei ole kiinnostunut vielä lukemaan. Kannattaako osallistua pääsykokeisiin, vai tuleeko pääsykoetilanteesta vain turhauttava kaksituntinen?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuus ja/tai sopiva sukunimi ovat valintaperusteet.
Sopivalla sukunimellä on todella merkitystä. Kaveri kävi SYKin, mutta pikkuveli ei päässyt. Vanhemmat ja isoveli menivät käymään koululla ja neuvottelivat paikan pikkuveljelle. Hänet valittiin.
Ikävä myöntää, mutta tilanne oli mielestäni huvittava.
Just näin, älkää turhaan alapeukuttako kun sukulaisuus (ts. sukunimi) kriteeri lukee ihan avoimesti heidän hakukriteereissään. Ja sopivan sukunimen omaava voi tietysti olla myös fiksu, eiväthän ne automaattisesti toisiaan poissulje:)
Sopiva sukunimi tai sitten pääsykoe
Itse olen nykyinen sykkiläinen ja voin suorilta käsin sanoa, että soveltuvuuskokeeseen kannattaa ehdottomasti mennä. Koetilanne ei omasta mielestäni ollut laisinkaan stressaava, eikä luokkatovereillanikaan ollut ikäviä muistoja kokeesta. Tarinan kirjoittamista kannattaa harjoitella etukäteen, mutta kirjojen lukemisesta ei kannata huolehtia - into lukemiseen tulee varmasti ajan kanssa!
Ensimmäisen ja toisen luokan todistukseni olivat keskivertoa parempia, ennen kaikkea äidinkielen osalta. Tiedän kuitenkin pari ihan keskivertotodistuksilla kouluun päässyttä, ja heistä on muokkautunut kympin oppilaita vuosien kuluessa.
Rankkoja puolia tässä koulussa on; täytyy osata tehdä ahkerasti töitä saavuttaakseen tavoitteensa ja joillekin muiden oppilaiden kilpailuhenkisyys saattaa olla liian kova pala. Opettajat eivät kilpailuhenkisyyteen kannusta, joten siitä on turha huolia! Opetuksessa mukaudutaan helposti oppilaan erityistarpeisiin ja opettajat ovat alansa edelläkävijöitä.
Olen oppinut olemaan vertailematta itseäni muihin ja näin ainoastaan nauttinut kaikista vuosistani Sykissä. Kuten jo aluksi totesin, suosittelen ehdottomasti soveltumuuskokeeseen osallistumista. On aina ilo toivottaa tervetulleeksi uusi sukupolvi sykkiläisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija 10/10: Ei ole lukenut, koska kaikki kirjat ovat hänen mielestään tylsiä. Harry Potter on puolestaan aivan liian vaativa. Kiitos auttavaisista vinkeistä.
Oletteko käynyt yhdessä valitsemassa kirjastossa kirjoja? Helppolukuisia on kaikenlaisia ja hyvin eripituisia. Esimerkiksi omani pitää Lasse Maijan etsivätoimistosta tosi paljon. Meillä tokaluokkalaisen lapsen luokalla lähes kaikki lukevat kirjoja. Useampi lukee jo paksujakin kirjoja kuten Harry Potteria, Narniaa yms. Meilläkin aluksi lapsen mielestä kirjat olivat tylsiä, mutta syynä oli heikohko luetun ymmärtäminen. Itse lukemiseen meni niin paljon energiaa, ettei pystynyt seuraamaan kirjaa ja siksi kirja tuntui tylsältä. Lukutaidon parantuessa eivät kirjat enää olleet tylsiä (kirjan aiheenhan voi valita sopivaksi).
Koska SYK:n pääsykokeissa lukeminen ja kirjoittaminen ovat tärkeitä, kannattaisi harjoitella nyt päivittäin lukemista kotona. Lukutaito voi sujuvoitua nopeastikin :) Lukekaa lyhyttä kirjaa aluksi yhdessä, lapsi lukee aukeeman toisen sivun ja vanhempi toisen. Jutelkaa samalla mitä kirjassa tapahtuu.
Itse olen lähinnä miettinyt millaista on opiskella luokassa, joiss kaikilla on yli 9 keskiarvo. Motivoiko vai stressaako se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuus ja/tai sopiva sukunimi ovat valintaperusteet.
Sopivalla sukunimellä on todella merkitystä. Kaveri kävi SYKin, mutta pikkuveli ei päässyt. Vanhemmat ja isoveli menivät käymään koululla ja neuvottelivat paikan pikkuveljelle. Hänet valittiin.
Ikävä myöntää, mutta tilanne oli mielestäni huvittava.
Just näin, älkää turhaan alapeukuttako kun sukulaisuus (ts. sukunimi) kriteeri lukee ihan avoimesti heidän hakukriteereissään. Ja sopivan sukunimen omaava voi tietysti olla myös fiksu, eiväthän ne automaattisesti toisiaan poissulje:)
Ehkä miinuspeukkuilijoiden kohdalla on sama tilanne? :)
Itse en ole SYK:ssä, mutta sukulaisia on ollut. Pääsykoetilanne on aina stressaava, joten minusta on hyvä, että käyttävät järkeä perheenjäsenten hyväksymisen suhteen. Olisi ikävää, jos neljästä sisaruksesta yksi nipinnapin ei pääsisi. Tämä olisi sen sisaruksen itsetunnolle murskaavaa. Muut lapset joilla yhteyttä kouluun ei ole eivät erityisesti osaa ahdistua, jos eivät pääse sisälle. Tutkitustikin sisarusten IQ on varsin lähellä toisiaan.
-oma lapsi ei SYK:ssä ja eikä menesty elemässään huonommin kuin SYK:läiset serkkunsa (emme asu pääkaupunkiseudulla)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt mysteeriksi, miten lapset sinne valitaan. Oma fiksu lapseni ei päässyt, tosin oli pääsykoepäivänä kuumeessa, joten ehkä se vaikutti suoritukseen. Sukulaislapset, joiden koulumenestys ei ole läheskään samaa tasoa, puolestaan pääsivät, koska äitinsä on siellä opettajana. En voi olla miettimättä, pääsevätkö opettajien lapset helpommalla.
Sykkiinhän voi mennä sitten lukiovaiheessa, kun pelkkä keskiarvo ratkaisee.
Voihan olla, että koe mittasi taitoja, jotka eivät ole sinun lapsesi vahvuuksia. Ei tälläiset kokeet ole mitään todellisia älykkyystestejä. Toiset myös menestyy hyvin koetilaneessa ja toiset taas eivät pysty näyttämään oikeaa osaamistaan. Opettajat varmaan osaavat harjoittaa lapsillaan sopivanlaisia tehtäviä kotona... Minun erittäin fiksut fyysikko siskoni ja veljeni eivät varmasti olisi päässeet testeistä sisälle. Toisella lievä lukivika, jonka vuosi tokaluokkalaisena ei aineen kirjoitus onnistunut ja toinen jäätyi ja ahdistui koetilanteissa.
Minulla on kaksi lasta Sykissä. Lasten yhteinen piirre on tosi innostunut asenne oppimiseen. Molemmilla myös paljon harrastuksia, omien mieltymysten mukaan. Erona toinen rakastaa kieliä ja toinen matematiikkaa. Kummatkin ovat löytäneet paikkansa. Suosittelen koulua sellaiselle lapselle, joka haluaa oppia ja antaa myös toisten oppia. Tämä viimeinen sai meidät aikanaan hakemaan Sykkiin. Perheenä ollaan ihan tavallinen perhe, tavallisella sukunimellä ja tavallisilla ammateilla. Ei tunnettu ketään koulusta etukäteen. Emme ole opettaja-ammateissa, mutta se, että Sykissä on paljon opettajien lapsia ei ainakaan itseäni yllätä. Kasvatusasiat varmasti kiinnostavat myös oman jälkikasvun osalta. Erityisesti iloitsen hyvistä kaveruussuhteista. Arvostamme tiettyä pysyvyyttä, muuten vauhdilla muuttuvassa maailmassa.
Myös täällä kahden sykkiläisen äiti. Olemme Kaikinpuolin tyytyväisiä kouluun. Opetuksen taso, pysyvät ihmissuhteet niin opettajiin kuin kavereihin ja koulusta tykkäävät kaverit. Paras päätös ikinä oli viedä lapset pääsykokeisiin. Suosittelen lämmöllä ja juu lahjakkaita lapsia on paljon, niin ei pääse possu nousemaan päähän helposti.
Siis pissa nousemaan päähän...
T.32
Vierailija kirjoitti:
Etkä silti taida suomenkielen koukeroita :)
Et sinäkään. Suomen kieli kirjoitetaan erikseen, suomenkielinen yhteen.
Minä pääsin, mutta pikkusisko ei, vaikka hän sai musta sisaruspisteet. Naljailen siitä aina välillä :D
Hyvä koulu ja meininki. Kaksi lastani ovat Sykissä. Koulu sujuu mainiosti ja samanhenkiset kaverit sekä loistavat opet edesauttavat koulunkäyntiä.
Yksi parhaita päätöksiä oli viedä lapset aikoinaan pääsykokeisiin.
Lahjakkaita löytyy ”laumoittain”, joten tosiaankaan se pissa ei pääse nousemaan päähän.😀
Lisäksi tottuvat tekemään töitä pienestä pitäen mikä varmasti auttaa myös jatko-opintojen suhteen.
Veiköhän ap koskaan lastaan pääsykokeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata siihen kouluun lapsia pistää. Aivan kamala paikka!
Siis millä tavalla? Ei voi kirjoittaa tuollaista kommenttia perustelematta.
Sykin pääsykokeet jäi mun omaan mieleeni ainakin positiivisena kokemuksena. Itse koe oli hauska: tehtävät panivat todella miettimään ja oli lähikoulussa turhautuneena kakkosluokkalaisena kiva saada kerrankin haastetta. Uskon, että tuo uusien tilanteiden/tehtävien kohtaaminen ja niistä sujuvasti suoriutuminen oli asia, jota äidinkielen taitojen lisäksi haettiin. En itse nähnyt koetta painostavana, vaan oli hauskaa päästä kerrankin tekemään tehtäviä, joiden vastaus ei ollut itsestäänselvyys.
Itse luin ja kirjoitin sujuvasti pääsykokeeseen mennessäni, ja nämä mainitut Harry Potterit olin lukenut paria viimeistä lukuun ottamatta. Pääsykoe on minusta ainakin suhteellisen rento, ja kokelaiden sekä vanhempien kysymyksiin vastailemassa on lisäksi ysiluokkalaisia ja muutama lukiolainen. Tervetuloa!
sykkiläinen