Millainen korvausvastuu (asuntoon liittyen)
Eli muutimme (ei yksityiseen) vuokra-asuntoon parisen vuotta sitten. Asunnon parvekkeen ovi oli kamalassa kunnossa ja huoltomies kertoi, että sitä oli käsitelty aineilla, koska se haisi niin hirveälle (varmaan tupakalta jne.). Asunnon entinen vuokralainen oli siis asunut tosi sotkuisesti jne. Ovi oli kuin ladon ovi, oksennuksenruskean värinen eikä siinä ollut alkuun edes ovenripaa. Vuokranantaja ei suostunut vaihtamaan ovea, joka oli siis ymmärtääkseni peräisin 70-luvulta. Sanoin, että maalaan sen valkoiseksi, koska se oli niin järkyttävä. Se oli siis erivärinen kuin muut ovenkarmit ja maalitahrojen peitossa. Vuokranantaja ei antanut lupaa maalaamiseen. Nyt olemme muuttamassa pois ja ovi on maalattu valkoiseksi. Millainenkohan prosessi sen suhteen edessä, joudunko korvaamaan kokonaan uuden oven?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyit miksi suostuisit maksamaan uuden oven. En minäkään hevillä suostuisi, mutta kun kertaalleen olet jo oven maalannut ja maalaat vielä uudelleen ja oletetaan ettei tulos ole aivan täydellistä viiden tähden laatua, voidaan katsoa sinun pilanneen oven entisestään ja vedota siihden. :/ Kaikkea näissä asuntoasioissa ainakin tunnutaan yrittävän.
Minä en ole ovea maalannut kuin osittain, sen mitä sisäpuolelle näkyy. Vanhasta ovesta on myös valokuvia, ja se oli aivan kamala. Ovi on edelleen kamala. Ei sitä voi minun väittää pilanneen, korkeintaan juurikin maalanneen osittain. ap
Oletpa kova jankkaaja ap. Kyselet neuvoja ja tiedät parhaiten sitten itse. Ensin tekee ja sitten vasta ajattelee. Sellainen ei asuntomarkkinoinilla kauan kanna ap.
Minä maalaisin oven samanväriseksi kuin mitä se oli (toisaalta en olisi kyllä mennyt alun perinkään maalaamaan ovea jos vuokranantaja on sen kieltänyt mutta se ei kai ollut tässä pointti). Maalaamalla oven samanlaiseksi kuin mitä se oli, niin säästyt ainakin korvausvastuulta. Nythän vuokranantaja voi tosiaan vaatia sinua korvaamaan ovea (ei tietysti voi kokonaan maksattaa teillä uutta ovea), mutta korvaussumma voi olla suurempi kuin mitä maksaisi oven maalaus. Näin vältytään riidoilta ja takuuvuokrien pidättämiseltä jne. varsinkin jos vuokranantaja on jo ennestään yrittänyt maksattaa ap:lla muita remppoja, jotka eivät ole ap:n vastuulla.
Paljon yksinkertaisempaa on palauttaa asunto sellaiseen kuntoon kuin missä kunnossa se teille luovutettiin.
Ap kysyit miksi suostuisit maksamaan uuden oven. En minäkään hevillä suostuisi, mutta kun kertaalleen olet jo oven maalannut ja maalaat vielä uudelleen ja oletetaan ettei tulos ole aivan täydellistä viiden tähden laatua, voidaan katsoa sinun pilanneen oven entisestään ja vedota siihden. :/ Kaikkea näissä asuntoasioissa ainakin tunnutaan yrittävän.