Polttaako lihaskuntotreeni kaloreita?
Aina sanotaan, että vastaa ei saa pienemmäksi tekemällä vatsalihasliikkeitä jne. mutta eikö lihaskuntotreeni kuitenkin polta kaloreita koska kuormittaa kroppaa -> tarvitsee enemmän energiaa? Jos siis yritän laihduttaa/kiinteyttää normaalipainoisena (ylärajoilla) tekemällä pitkiä sarjoja kehon painolla niin että syke nousee + aerobisena puolentunnin kävelylenkki päivittäin, eikö sekin polta kaloreita ja näin ollen laihduta jos syön perusterveellisesti?
Kommentit (14)
Kerrotko, mitä on syödä perusterveellisesti?
Mikä tahansa, missä syke nousee, kuluttaa kaloreita. Sykemittaritkin nimenomaan mittaavat sykettä ja sen perusteella laskevat kulutetut kalorit. Voit vaikka istua sohvalla ja heilutella jalkoja ja käsiä, ihan mitä tahansa.
Syödä perusterveellisesti tarkoittaa mulle 5 kertaa päivässä. Lounaalla lämmin ruoka (salaattia/vihanneksia 1/2, lihaa/kanaa/kalaa 1/4+ perunaa/riisiä 1/4, ei kukkuralautasellisia) ja päivällisellä kevyempi (esim kasvisruokaa tai salaattia proteiinilla). Välipalalla rahkaa marjoilla tai hedelmä. Aamupalaksi ruisleipää (2kpl) täytteillä + teetä. Iltapalaksi viiliä, smoothieta tms. Ap
Kyllähän se menee just niin, että lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa, joten lihaskuntotreeni kasvattaa jonkin verran energiankulutusta. Lisäksi monipuolinen liikunta auttaa estämään liikuntavammoja ja luultavasti motivoi jatkamaan, kun kropassa näkyy nopeastikin muutoksia.
Voiko jo 2 viikon treenauksen (6xvk) jälkeen näkyä tuloksia? Tuntuu että reidet ja vatsa ovat huomattavasti kiinteytyneet, vaikka vaa'an lukemat ovat aikalailla samat kuin 2vk sitten. Ap
Pelkkä elossa oleminen kuluttaa energiaa. Se, että keho tuottaa lämpöä, sydän sykkii, ihminen hengittää, vaihtaa kaasuja, tuottaa virtsaa jne. vaatii sen verran energiaa, jota sanotaan peruskulutukseksi. Kaikki sen päälle tuleva liikkuminen kuluttaa sitten lisää.
Peruskulutuksen voit laskea neissäkin monessa paikassa, mutta laskurit ovat aina laskureita. Saman kokoisten ihmisten peruskulutuksissakin on jopa 400kcal:n eroja päiväkohtaisesti, eikä syytä tähän ihan tarkasti tiedetä, vaikka paljon tutkitaankin. Pitää mennä ihan solutasolle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko jo 2 viikon treenauksen (6xvk) jälkeen näkyä tuloksia? Tuntuu että reidet ja vatsa ovat huomattavasti kiinteytyneet, vaikka vaa'an lukemat ovat aikalailla samat kuin 2vk sitten. Ap
Voi kuulemma näkyä nopeastikin. Itse huomasin vatsan kohdalla selviä muutoksia parin viikon jälkeen, mutta jaloissa en ole huomannut mitään vieläkään, vaikka olen treenannut niitä jo kolme kuukautta. Voimat on kuitenkin lisääntynyt eli riippuu varmaan ruumiinrakenteesta. Koska lihasmassa painaa enemmän kuin läski, voi kiinteytymistä tapahtua, vaikka paino ei laske tai jopa nousee. -6
Vierailija kirjoitti:
Ota mittanauha avuksi niin ei tarvitse arvailla.
Mutta periaatteessa pitkät kehonpainosarjat ja kävelylenkki laihduttavat, jos tosiaan syöt ihan samalla tavalla kuin aiemmin. Kyse on kuitenkin todella marginaalisesta laihtumisesta, koska kumpikaan aktiviteetti ei kulutua kovinkaan paljoa. Esimerkiksi puolen tunnin reipas kävely kuluttaa reilut 150 kaloria eli puolentoista suffelin verran.
Jos pelkällä liikunnalla haluaa laihtua, pitää olla valmiiksi hyvässä kunnossa tai liikkua niin helevetikseen. Mä esimerkiksi olen joskus laihtunut pelkällä liikunnalla, mutta silloin paukutin 12-13 km tunnissa 5 kertaa viikossa. Koska olen iso ja painava (+70kg), jokainen lenkki kulutti noin 800 kcal, eli viikossa syntyi 4000 kcal vaje, joka tarkoittaa vajaan puolen kilon painonpudotusta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko jo 2 viikon treenauksen (6xvk) jälkeen näkyä tuloksia? Tuntuu että reidet ja vatsa ovat huomattavasti kiinteytyneet, vaikka vaa'an lukemat ovat aikalailla samat kuin 2vk
Voi näkyä. Eka 6kk on helppoa tulee paljon tuloksia, sitten hidastuu ja vaikeutuu, joutuu vaikeuttamaan treenejä aika paljon. Mun mielestä 6 kertaa viikko on turhaa nostaa painoja ellet käytä hormooneja, 3-4 kertaa ajaa saman asian ja jopa saa paremmin tuloksia, kun keholla on aikaa palautua kunnolla. Muina päivinä kannattaa juosta sprintti vauhtia 30 min päivässä eli täysiä 200m sitten kävellä 30sec-1min ja toistaa tätä 30min ajan, stimuloi tosi hyvin lihaskasvua ihan tutkitusti. Joka treenillä kannattaa antaa kaikkensa. Itse olen pettynyt jos en saa lihaksia edes vähän kipeäksi seuraavaksi päiväksi.
Aikoinaan kun itse vaihdoin kerran pari viikossa salilla treenaamiseen intensiivisempään 4 x viikossa treenaamiseen ja samalla korjasin ruokavaliota, niin kerran viikossa otetuissa vertailukuvissa neljän viikon kohdalla huomasin todella selkeän eron. Joten miksei jotain eroa voisi huomata jo kahdessa viikossa. Jatka samaan malliin!
Enemmän aerobista liikuntaa (juuri noita spurttilenkkejä ym) haluaisinkim harrastaa, mutta nää yli 15 asteen jatkuvat pakkaset vähän vaikeuttaa. Toppahousuissa, talvikengissä ja untuvatakissa kun on vähän hankala juosta, ja ohuet tuulihousut taas on liian kylmät. Koko urheiluvaatekerrastoakaan ei ole varaa hankkia (talvilenkkarit, juoksuhousut, takki) vaikka mieli tekisi. Miten pukeudutte kylmällä ilmalla hölkkä/juoksulenkeille? Ap
Tietysti polttaa, vaikka heiluttelisin pikkurilliäsi, se kuluttaa energiaa.