Elatusmaksusta asiaa viitaten toiseen ketjuun
Tässä kirjoitus, jonka laitoin toiseen ketjuun. Asiasta olisi mielenkiintoista keskustella, sillä tämä jakaa niin paljon mielipiteitä...
"Aina täällä jauhetaan miten "ilkeä ja itsekäs" ex-mies ei maksa tarpeeksi elatusmaksua. Kyllä se kuulkaa on myös useasti niin, että ex-mies maksaa itsensä kipeäksi ja silti ei lapsella muka ole varaa harrastaa ja elämänlaatu laskee. Lapsen äiti saattaa myös käyttää elatusmaksun itseensä ja vaikka baareissa ravaamiseen, itsensä kaunistamiseen yms. Ja samalla ruikuttaa kun rahat ei riitä. Ehdotan peiliin katsomista tässä tilanteessa. Ei sen ex-miehen kuulu lapsensa äidin elämää kustantaa, vaan osallistua laskelmien määräämällä summalla lapsen elatukseen. Näin ainakin omassa lähipiirissäni.
Olen itsekin eronnut ja saan lasten isältä elatusmaksua. Se summa, mikä siitä jää "yli" menee erilliselle tilille ja sieltä maksan sitten, mikäli tarvitsee ostaa kalliimpaa tavaraa lapsille, mm uusi puhelin. Kun rahaa on kerääntynyt enemmän, ostan omasta palkastani vaikka itselleni matkan ja lasten matkan kustannan niistä ylijääneistä elatusmaksusta, jotta he pääsevät nauttimaan myös elämästään. En ikinä käytä euroakaan elatusmaksusta omiin menoihin, ne kuuluvat lapsille. Kuten laki sanoo, lapsilla on oikeus molempien vanhempien mukaiseen elatukseen."
Mitä olette mieltä asiasta? Kuuluuko elatusmaksun mielestänne kattaa myös äidin menoja, vai kuuluuko elatusmaksu kokonaisuudessaan lapsille? Miten itse toimitte?
Kommentit (20)
Meillä ei kumpikaan maksa vuoroviikkoteineistä elareita, vaan kulut menevät puoliksi. En jaksa nimittäin alkaa riitelemään.
Aviomieheni sen sijaan joutui maksamaan vuosia sitten ennen minua kahdesta lapsestaan 800 euroa kuussa. Lapset olivat äidillä 18 pv/kk ja isällä 12 pv/kk. Kaksi alakoululaista ei VOI kuluttaa kuukaudessa niin paljoa... sitten mies joutui työttömäksi, eikä äiti suostunut pienentämään kuluja kuin oikeuden kautta. Reilu puoli vuotta tms piti jonottaa oikeuteen ennenkuin elarit saatiin nollille. Eli äiti ehti tienata vielä sievoisen potin tällä välillä.
Mulla tulee kaikki rahat samalle tilille, en rupea erottelemaan rahoja. Esim. kun elatusmaksut tulee tilille, niistä maksan laskuja ja ostan ruokaa. Viikon kuluttua tulee palkka ja siitä maksan vuokran ja tarpeen tullen ostan vaatteita itselleni ja lapsille tai muuta tarpeellista. Lapsilisät sama juttu.
Se elatusmaksu kun on myös tarkoitettu lasten asumiskuluihin yms. Tarkoitus ei edes ole ostaa lapsille sillä rahalla pelkästään materiaa ja maksaa harrastuskuluja. Vaan se menee lasten jokapäiväiseen elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee kaikki rahat samalle tilille, en rupea erottelemaan rahoja. Esim. kun elatusmaksut tulee tilille, niistä maksan laskuja ja ostan ruokaa. Viikon kuluttua tulee palkka ja siitä maksan vuokran ja tarpeen tullen ostan vaatteita itselleni ja lapsille tai muuta tarpeellista. Lapsilisät sama juttu.
Se elatusmaksu kun on myös tarkoitettu lasten asumiskuluihin yms. Tarkoitus ei edes ole ostaa lapsille sillä rahalla pelkästään materiaa ja maksaa harrastuskuluja. Vaan se menee lasten jokapäiväiseen elämiseen.
Totta. Ja juuri näin minä määritän sen, mitä lasten asuminen kustantaa. Joka ikinen kuukausi. Silti lapsiin ei uppoa ainakaan joka kk sitä summaa, mitä elatusmaksusta ja lapsilisästä tulee. Kun jää välillä ylimääräistä, se menee säästöön ja siitä saavat lapset nauttia joskus esimerkiksi loman muodossa. Toki voisin itse käydä sillä rahalla kampaajalla, kasvohoidossa, ostaa itselleni vaatteita, lähteä lomalle nykyisen puolisoni kanssa, sisustaa, remontoida yms, mutta ei. Se mitä jää, menee säästöön lapsia varten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Jaa! Nyhtämäni kaikki 300e/kk kahdesta lapsesta menee meillä kyllä ruokaan, asumiseen, harrastuksiin ym. joten voit pienessä mielessäsi miettiä, että kuinka paljon pääsenkään törsäilemään itseeni ja juoksemaan kapakoissa. Saatika että lapset ovat joka toinen vkloppu isällään ja ehkä pari viikkoa kesällä. On se sitten upeeta tämä yh:n elämä! Suosittelen kaikille jotka haluavat helppoa ja hohdokasta elämää!! Ps. en viitsi tapella miehen kanssa rahoista, koska kyseisen itse itsekkyyden tuntien on vaarana, että lapset ei enää isäänsä näkisi.
Mä en eritellyt, että mikä raha meni mihinkin. Elarittuli tilille, jolle kaikki muutkin rahat. Ostin lapselle vaatteita, suksia jne, mutten koskaan erotellut mikä meni minun rahoista tai mikä elareista. Myös lapsen isä osti harrastusvälineitä jne.
Jotenkin kieroutunutta erotella lasten rahat ja omat rahat.
Minä pistän säästöön joka kk 200e, en tiedä onko se säästetty omista vai lasten rahoista. Kertyneillä säästöillä ostetaan tarpeen tullen jotain kalliimpaa. Esim. uusi kodinkone, lapselle polkupyörä tms. Tai sitten tehdään lomamatka.
Tuo ap:n malli kuulostaa jokseenkin hölmöltä. Lapsi tarvitsee jonkin kalliimman jutun, harmi kun rahaa ei ole kertynyt tarpeeksi lapselle. Ap:lla kyllä olisi varaa kyseinen juttu hankkia omista rahoistaan.
Miten sä ap lasket sen kuinka paljon lapsiin menee rahaa? Miten siis erottelet summan elareista ja lapsilisistä erilliselle tilille? Lasket tarkkaan kaikki menot paljonko sinuun ja paljon lapsiin menee?
Vierailija kirjoitti:
Miten sä ap lasket sen kuinka paljon lapsiin menee rahaa? Miten siis erottelet summan elareista ja lapsilisistä erilliselle tilille? Lasket tarkkaan kaikki menot paljonko sinuun ja paljon lapsiin menee?
Ap säästää ruokakaupan kuitit ja seuraa lasten syömisiä, jokainen suupala merkitään ylös ja kuun lopussa lasketaan paljonko meni rahaa lapsen ruokaan.
Ai lapsiin ei uppoa elarit, lapsilisät ja minun osuuteni elatuksesta? Isä maksaa 350 euroa kuussa, lapsilisät ovat n. 300 ja minun osuuteni on 350 myös, laskennallisesti. Asumisen osuus on kahdelta lapselta lapsilisän verran eli molemmille jää 350 euroa kuussa käytettäväksi. Ruoka ja hygienia 150 euroa, harrastukset 70 euroa, bussilippu 30 euroa, puhelinlasku 15 euroa, kuukausiraha 30 euroa, ulkona syömiset ja leffat sun muut 20 euroa, vaatteisiin ja kenkiin ja luistimiin ja suksiin ja fillareihin menee ainakin 50 euroa kuussa. Joulu-ja synttärilahjat, lomamatkat, huvipuistot, leirit ja muut kustannan omasta pussistani eli maksan elatuksesta paljon enemmän kuin isä. Hän tosin ymmärtää sen eikä ole ikinä vinkunut että käyttäisin rahat itseeni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ja juuri näin minä määritän sen, mitä lasten asuminen kustantaa. Joka ikinen kuukausi. Silti lapsiin ei uppoa ainakaan joka kk sitä summaa, mitä elatusmaksusta ja lapsilisästä tulee. Kun jää välillä ylimääräistä, se menee säästöön ja siitä saavat lapset nauttia joskus esimerkiksi loman muodossa. Toki voisin itse käydä sillä rahalla kampaajalla, kasvohoidossa, ostaa itselleni vaatteita, lähteä lomalle nykyisen puolisoni kanssa, sisustaa, remontoida yms, mutta ei. Se mitä jää, menee säästöön lapsia varten.
Ap
Joko elarisi ovat tosi isot tai sitten lapset eivät harrasta mitään.
Hupsista ap taisi unohtaa oman osuutensa elatuksesta, laittaa lasten tilille vain ylijääneet osuudet elatustuesta ja lapsilisistä. Kyllähän sinne täytyy myös laittaa se ap:n oma osuus.
Ja muutenkaan en jaksa uskoa että noista juurikaan mitään jää. Tai sitten ap ei laske lasten asumiskuluja, ruokakuluja tai muita normaalin elämisen kuluja lasten menoihin. Toinen vaihtoehto on että elarit on tosi isot.
Mä en kyllä pystyisi tarkasti erittelemään, mikä on lasten osuus ja mikä ei. Asutaan esimerkiksi kolmiossa, lapsilla on yhteinen huone ja minulla omani: onko lasten asumisen hinta siis kolmion ja kaksion tai yksiön erotus? Ei, koska lasten kanssa haluan asua "laadukkaammin", yksin ei olisi niin väliä sillä, onko säädyllistä keittiötä, onko tilaa pyykinpesukoneelle, onko alueella hyvät palvelut.
Onko Netflix-tilauksesta lasten osuus 2/3 ja minun 1/3? Entäs käsisaippua, lapset lienevät vastuussa pienemmästä osasta kuin 2/3, koska he eivät tee kotitöitä eivätkä siksi joudu pesemään käsiään niin usein (pesen kädet esim. laitettuani likaisia astioita koneeseen, annosteltuani pyykinpesujauheen ja niin edelleen).
Vähän irrelevantteja esimerkkejä, mutta tapa osoittaa, että AP:n laskutapa vaikuttaa hieman erikoiselta ja turhan tarkalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä on laskettu lastenvalvojalla elatusmaksua määrittäessä. Asuminen, yleiset elinkustannukset, vakuutukset ja harrastukset (joita molemmilla lapsilla on 2). En luonnollisesti oleta, ettå lasten isä maksaa esimerkiksi lasten asumisen kokonaan, vaan osallistun itse myös näihin kuluihin. Jos kuukaudessa ei koko summa mene näihin edellä mainittuihin, niin loppu raha menee säästöön tulevaisuutta varten. Tienaan itse moninkertaisesti vähemmän kuin lasten isä, joten elatusmaksu kahdesta lapsesta on 500e.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hupsista ap taisi unohtaa oman osuutensa elatuksesta, laittaa lasten tilille vain ylijääneet osuudet elatustuesta ja lapsilisistä. Kyllähän sinne täytyy myös laittaa se ap:n oma osuus.
Ja muutenkaan en jaksa uskoa että noista juurikaan mitään jää. Tai sitten ap ei laske lasten asumiskuluja, ruokakuluja tai muita normaalin elämisen kuluja lasten menoihin. Toinen vaihtoehto on että elarit on tosi isot.
Nimenomaan osallistun itse kaikkiin näihin kuluihin. Ei lasten isän kuulu kaikkea vastaa. Juuri tämän takia lapsille jää säästöön rahaa, josta luonnollisesti heidän kuuluu saada nauttia.
Ap
Tietenkin molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia.
Ja helpoiten sen elatus nyt vaan menee siten, että se kanavoidaan lähivanhemman kautta.
Lisäksi sillä lähivanhemmallakin on ihan oikeus omiin menoihin, oli ne sitten baari-iltoja tai uusia vaatteita.
Tosin käytännössä se yleensä tuntuu menevän ainakin meillä niin, että minä käytän sekä elarit että omat rahani lapsiin ja yhteiseen elämiseen ja jos jotain jää yli, niin sitten käytän itseeni. Toisaalta... sitä kai sanotaan elämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja helpoiten sen elatus nyt vaan menee siten, että se kanavoidaan lähivanhemman kautta.
Lisäksi sillä lähivanhemmallakin on ihan oikeus omiin menoihin, oli ne sitten baari-iltoja tai uusia vaatteita.
Tosin käytännössä se yleensä tuntuu menevän ainakin meillä niin, että minä käytän sekä elarit että omat rahani lapsiin ja yhteiseen elämiseen ja jos jotain jää yli, niin sitten käytän itseeni. Toisaalta... sitä kai sanotaan elämiseksi.
Tottakai on oikeus juuri siihen mihin haluaa. Itse tienaan todella vähän ja joudun säästämään, jos haluan uusia vaatteita. Mutta lasten rahat ovat heitä varten, ei minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on oikeus juuri siihen mihin haluaa. Itse tienaan todella vähän ja joudun säästämään, jos haluan uusia vaatteita. Mutta lasten rahat ovat heitä varten, ei minua.
Ap
Sen takia törsäänkin rikollisen paljon lapsiini, kukaan ei ainakaan pääse sanomaan että elareilla humputtelisin :D 12-vuotiaallakin on parinsadan Svean takki ja satasen pelikengät jotka mahtuvat 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSen takia törsäänkin rikollisen paljon lapsiini, kukaan ei ainakaan pääse sanomaan että elareilla humputtelisin :D 12-vuotiaallakin on parinsadan Svean takki ja satasen pelikengät jotka mahtuvat 3kk.
Näin teen välillä myös itse. Juuri näillä rahoilla jotka ovat jääneet säästöön. Näin lapsetkin oppii, että kun muutamaan kuukauteen ei tärvätä rahaa kaikkeen mahdolliseen mitä he haluavat, saattaa sitten saada jonkun isomman ja kalliimman jutun. Kuten vaikka kalliimman takin tai uuden puhelimen, pääsee Lappiin laskettelemaan yms. Toki tarpeelliset ostetaan aina heti (kuten vaikka sukset, luistimet ja fillarit ), mutta ostan usein käytetyt ja hyväkuntoiset, kuten myös itselleni jos tarvetta ilmenee.
Ap
Toiset isät maksavat mielellään, toiset laistavat maksut vielä innokkaammin. Jotkut äidit käyttävät rahat lapsiin ja lasten menoihin, jotkut itseensä ja omiin menoihinsa. Kaikki riippuu niin ihmisistä.