Olen niin väsynyt hoitamattomaan kilpirauhasen vajaatoimintaan..
Tilanne on se, että minulla puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta kolmisen viikkoa synnytyksestä. Silloin maito ehtyi, pissalla käyminen väheni enkä enää päässyt saunaan, sillä siellä tuli tukala olo eikä hiki tullut ulos. Menin myös aivan ummelle. Olin jo laihduttanut raskauskilot pois mutta silloin ne alkoi suorastaan vyörymään takaisin. Nyt olen lihonut 32kg ja juossut lääkäreissä. Eräs keksi sitten mittauttaa kilpirauhasarvoni. T4v oli 10 ja TSH 0,8. Lääkäri arvioi että arvot ovat osittain matalahkot mutta eivät missään nimessä kieli kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Pian tulee neljä vuotta synnytyksestä ja yleiskuntoni on laskenut merkittävästi. Olen yrittänyt kuntoilla, mutta voimani eivät riitä siihen. Työpäivän jälkeen makaan sohvalla ja haaveilen vanhasta ulkoiluharrastuksestani. En enää pysty patikoimaan tai tekemään lihaskuntoharjoitteita kuten aiemmin. Lihakseni ovat jopa viikon kipeät jos vaikka nousen liian jyrkän metsäpolun ylös. Se taas vaikeuttaa työtäni, joka ei ole istumista.
Olen niin kyllästynyt ja haluan oman aktiivisen ja touhukkaan elämäni takaisin!!
Kommentit (34)
Neljä vuotta? Menisit nyt ihmeessä lääkäriin. Sellaiselle siis, joka on näihin sairauksiin erikoistunut. Ethän voi perustaa elämääsi yhden henkilön mielipiteelle.
Vierailija kirjoitti:
Neljä vuotta? Menisit nyt ihmeessä lääkäriin. Sellaiselle siis, joka on näihin sairauksiin erikoistunut. Ethän voi perustaa elämääsi yhden henkilön mielipiteelle.
Kyllä olen juossut eri lääkäreillä. Olen käynyt aiheeseen erikoistuneillakin lääkäreillä, ei ole ollut hyötyä käynneistä. Olen jälleen menossa uudelle lääkärille pian, mutta uuvuttaa tämä taistelu..
Ap
Kukaan näistä lääkäreistä ei ole ollut edes lääkekokeilun kannalla??
Onko sulta otettu myös vasta-ainekoe? Muistan lukeneeni, että joskus vajaatoiminta näkyy ainoastaan vasta-ainekoearvossa.. ei varmaa tietoa kyllä, kun itselläni liikatoiminta.
Mulla oli aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta arvoilla tsh 0,96 ja t4v 11 (9-19 viiteväli)
tämä on harvinaisempi juttu, mutta ihan samat oireet siinä on kuin tuossa normaalissa vajiksessa.
Kyseessä voi siis olla aivolisäkekasvain (ei syöpä), joka painaa aivolisäkettä niin, että osa hormoneista ei pääse toimimaan normaalisti.
Mene heti yksityisen endokrinologin juttusille.
Onko sinulla lääkitys?
Jos sinulle ei anneta lääkettä niin tee itsehoitokokeiluna (jota en kyllä suosittele muille): jätä maito ja gluteeni ja soija pois (häiritsevät kilpirauhasta) ja ala syödä merilevää esim. spirulina-jauhetta tai levärullia tms. Noilla olen itse saanut lahjakkaasti oman lääkitykseni tasapainon sekaisin/palautettua.
tuossa vajis muodossa siis molemmat arvot laskee. ei kuitenkaan välttämättä viitearvojen alapuolelle. 5% vajiksista johtuu tästä aivolisäkeperäisestä.
Ja kilppariongelmaiselle on tärkeää saada riittävästi hiilareita eli ihan niitä nopeitakin on syötävä eikä mitään rasvaproteiinikarppausruokavaliota missään nimessä, sammuttaa kilpirauhasen rippeetkin.
Sinulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten et sairasta hoitamatonta hypotyreoosia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta arvoilla tsh 0,96 ja t4v 11 (9-19 viiteväli)
tämä on harvinaisempi juttu, mutta ihan samat oireet siinä on kuin tuossa normaalissa vajiksessa.
Kyseessä voi siis olla aivolisäkekasvain (ei syöpä), joka painaa aivolisäkettä niin, että osa hormoneista ei pääse toimimaan normaalisti.
Mene heti yksityisen endokrinologin juttusille.
Ystävälläni myös näin.
Sinun pitää ehdottomasti saada apua! Viheliäinen sairaus, joka heikentää ja väsyttää.
Sain syöpähoitojen seurauksena vaikean anemian ja elämä oli todella hankalaa huterassa kunnossa. Veriarvot onneksi nousivat, mutta nyt menen tutkimuksiin kilpirauhasarvojen vuoksi. Saamani suuret kortisonimäärät vaikuttivat elimistööni ikävästi. Olen edelleen sairauslomalla, naurettavan heikko ja nukkuisin vaikka koko päivän. Palelen ulkona koko ajan niin, että hampaat kalisevat, vaikka olen pukeutunut todella lämpimästi. Kovilla pakkasilla en mennyt edes ulos ovesta horkan vuoksi.
Toivon, että sinulle määrätään sopiva lääkitys ja elämäsi muuttuu paljon paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut, itse jos olen kysynyt niin vastattu että olisi vastuutonta pistää terve ihminen lääkitykselle.
Vasta-ainekoetta ei ole tehty, vain laaja verenkuva ja tsh ja t4v. Edes t3 ei ole suostuttu mittaa, kun nuo perusarvot sen verran "hyvät".
Kävin mm. Aavan endokrinologian poliklinikalla Hgissä kilpirauhassairauksiin erikoistuneella lääkärillä. Hän sanoi että ei pömpötä maha ja olet päärynän muotoinen, se on vain rumaa mutta ei vaarallista, kuuluu synnytyksen jälkeiseen muutokseen.
Ap
Helsingissä Töölön Mehiläisessä A. Virkamäki ottaa oireet tosissaan ja osaa hoitaa aivolisäkeperästä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Johon kuuluu mm. lähete aivolisäkkeen magneettikuvaukseen ja muiden harvinaisempien hormoniverikokeiden otto jne.
suosittelen häntä. Hänelle on kovat jonot, mutta kannattaa kysellä peruutusaikoja.
Miten kilpirauhasongelmia tutkitaan endokrinologilla? Olen menossa tutkimuksiin mm. uupumuksen vuoksi. Viimeksi minulta otettiin verikoe jonkin punaa poskille nostavan pistoksen (en saanut punaisia poskia) jälkeen, mutta nyt tehdään tarkempia tutkimuksia. t. Syöpäpotilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut, itse jos olen kysynyt niin vastattu että olisi vastuutonta pistää terve ihminen lääkitykselle.
Vasta-ainekoetta ei ole tehty, vain laaja verenkuva ja tsh ja t4v. Edes t3 ei ole suostuttu mittaa, kun nuo perusarvot sen verran "hyvät".
Kävin mm. Aavan endokrinologian poliklinikalla Hgissä kilpirauhassairauksiin erikoistuneella lääkärillä. Hän sanoi että ei pömpötä maha ja olet päärynän muotoinen, se on vain rumaa mutta ei vaarallista, kuuluu synnytyksen jälkeiseen muutokseen.
Ap
Eikö yksityislääkärikään otata näitä kokeita, jos pyydät? Saisit ainakin varmuuden ja itse maksaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen juossut eri lääkäreillä. Olen käynyt aiheeseen erikoistuneillakin lääkäreillä, ei ole ollut hyötyä käynneistä. Olen jälleen menossa uudelle lääkärille pian, mutta uuvuttaa tämä taistelu..
Ap
Oletko ollut oikeasti sairaalassa tutkimuksissa, sisätautilääkärillä edes? Pelkillä verikoetuloksilla ei pidemmälle pääse. Jos et saa lähetettä julkiselle puolelle, yksityiselle rahasi kelpaavat varmasti.
Itselläni oli lääkitys maaliskuu 2015-tämä hetki, lihoin kovan treenikauden aikana 14kg neljässä (!!!) kuukaudessa.. Alussa TSH oli hieman yli 2,6 ja vinguin lääkkeet kokeiluun koska yhtäkkinen lihominen turhautti. Olen pieniruokainen, lopetin kaikkien herkkujen syömisen tammikuussa 2015 ja aloin urheilemaan 4 kertaa viikossa salitreenien parissa, jonka päälle kävelymatkat töihin (4km päivä) ja satunnaiset lenkit. Syksyllä 2015 arvoni nousivat 75ug annoksella ths 4,4 ja nyt joulukuussa se oli 1,6.
Itselläni ei ole varaa juosta yksityislääkäreillä, koska julkinen puoli ei tutki minua rahan vuoksi. Kenelläkään kokemusta mikä voisi vaikuttaa näin? Jos minulla ei olekaan ollut vajaatoimintaa, niin miten kehoni käyttäytyy näin oudosti? Nyt voin syödä mitä vain ja kuinka paljon, en liho, mutta en myös laihdukaan. Pudotettavaa olisi normaalipainoon n. 20kg.
Niin turhauttavaa :(
http://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/kilpirauhasen-vajaatoiminta-lab…
tässä on juttua sentraalisesta vajaatoiminnasta.
ei sun arvot kyllä hyvät ole t4v on vajaatoimintaan viittaavassa arvossa ja tsh taas liikatoimintaan viittaavassa arvossa. eikö tosiaan endokrinologikaan ottanut vakavasti?
Inku-vinku. Laiska sinä vain olet. Jääkaappi kiinni ja ulko-ovi auki.