Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin väsynyt hoitamattomaan kilpirauhasen vajaatoimintaan..

Vierailija
14.01.2016 |

Tilanne on se, että minulla puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta kolmisen viikkoa synnytyksestä. Silloin maito ehtyi, pissalla käyminen väheni enkä enää päässyt saunaan, sillä siellä tuli tukala olo eikä hiki tullut ulos. Menin myös aivan ummelle. Olin jo laihduttanut raskauskilot pois mutta silloin ne alkoi suorastaan vyörymään takaisin. Nyt olen lihonut 32kg ja juossut lääkäreissä. Eräs keksi sitten mittauttaa kilpirauhasarvoni. T4v oli 10 ja TSH 0,8. Lääkäri arvioi että arvot ovat osittain matalahkot mutta eivät missään nimessä kieli kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Pian tulee neljä vuotta synnytyksestä ja yleiskuntoni on laskenut merkittävästi. Olen yrittänyt kuntoilla, mutta voimani eivät riitä siihen. Työpäivän jälkeen makaan sohvalla ja haaveilen vanhasta ulkoiluharrastuksestani. En enää pysty patikoimaan tai tekemään lihaskuntoharjoitteita kuten aiemmin. Lihakseni ovat jopa viikon kipeät jos vaikka nousen liian jyrkän metsäpolun ylös. Se taas vaikeuttaa työtäni, joka ei ole istumista.

Olen niin kyllästynyt ja haluan oman aktiivisen ja touhukkaan elämäni takaisin!!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä vuotta? Menisit nyt ihmeessä lääkäriin. Sellaiselle siis, joka on  näihin sairauksiin erikoistunut. Ethän voi perustaa elämääsi yhden henkilön mielipiteelle.

Kyllä olen juossut eri lääkäreillä. Olen käynyt aiheeseen erikoistuneillakin lääkäreillä, ei ole ollut hyötyä käynneistä. Olen jälleen menossa uudelle lääkärille pian, mutta uuvuttaa tämä taistelu..

Ap

Oletko ollut oikeasti sairaalassa tutkimuksissa,  sisätautilääkärillä edes? Pelkillä verikoetuloksilla ei pidemmälle pääse. Jos et saa lähetettä julkiselle puolelle, yksityiselle rahasi kelpaavat varmasti.

Minulla on mennyt yli tuhat euroa asian tiimoilta yksityiseen lääkärissä ravaamiseen. Nyt ei ole varaa enempään :( yritän edelleen julkisen kautta päästä tutkimuksiin. Ei ole tehty muuta kuin verikokeet. Laihdutusryhmää ehdotettiin kyllä ja ruokapäiväkirjaa ei uskottu, vaan lääkäri sanoi että jos söisit oikeasti näin, ei sinulla tuollaista paino-ongelmaa olisi. Aika turhauttavaa!

Vierailija
22/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli lääkitys maaliskuu 2015-tämä hetki, lihoin kovan treenikauden aikana 14kg neljässä (!!!) kuukaudessa.. Alussa TSH oli hieman yli 2,6 ja vinguin lääkkeet kokeiluun koska yhtäkkinen lihominen turhautti. Olen pieniruokainen, lopetin kaikkien herkkujen syömisen tammikuussa 2015 ja aloin urheilemaan 4 kertaa viikossa salitreenien parissa, jonka päälle kävelymatkat töihin (4km päivä) ja satunnaiset lenkit. Syksyllä 2015 arvoni nousivat 75ug annoksella ths 4,4 ja nyt joulukuussa se oli 1,6. 

Itselläni ei ole varaa juosta yksityislääkäreillä, koska julkinen puoli ei tutki minua rahan vuoksi. Kenelläkään kokemusta mikä voisi vaikuttaa näin? Jos minulla ei olekaan ollut vajaatoimintaa, niin miten kehoni käyttäytyy näin oudosti? Nyt voin syödä mitä vain ja kuinka paljon, en liho, mutta en myös laihdukaan. Pudotettavaa olisi normaalipainoon n. 20kg. 

Niin turhauttavaa :( 

Voit syödä mitä vain, mutta et lihoa? Pudotettavaa on kuitenkin 20kg. Whaaat? Tajusitko itse tätä ja syy-seuraussuhdetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, eli kilpparin vajaatoiminta ehdottomasti. T4V- on ihan liian matala, mutta kun tuo TSH:kin on niin matala, niin voisi tosiaan olla aivolisäkkeestä johtuvaa. Joka tapauskessa nuo hormonijutut on ihan päin prinkkalaa. Kysy ensin lääkäriäsi ottamaan vielä TSH, T4V, T3V ja TPO ja vielä on jonkin kilpirauhasvasta-aineen koe. Mene sitten arvojen kanssa yksityiselle endokrinologille. Jos eka ei tutki, niin ehdottomasti toiselle. On ihan p:stä että pitää ravata kalliilla yksityislääkäreillä, että saa mitään apua, mutta tiedän niin tuon olon. Ei ole laiskuutta, vaan ihminen ei vaan kovin vajaalla kilppariarvolla pysty yksinkertaisesti mihinkään, olo on niin kamala.

Vierailija
24/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulostat tuon yllä olevan kilpirauhasjutun itsellesi ja annat sen erikoislääkärille. Kysyt, että millä perusteilla minulta ei voida tutkia aivolisäkeperäisen vajaatoiminnan mahdollisuutta näillä oireilla ja kilpirauhasarvoilla.

Vierailija
25/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä vuotta? Menisit nyt ihmeessä lääkäriin. Sellaiselle siis, joka on  näihin sairauksiin erikoistunut. Ethän voi perustaa elämääsi yhden henkilön mielipiteelle.

Kyllä olen juossut eri lääkäreillä. Olen käynyt aiheeseen erikoistuneillakin lääkäreillä, ei ole ollut hyötyä käynneistä. Olen jälleen menossa uudelle lääkärille pian, mutta uuvuttaa tämä taistelu..

Ap

Oletko ollut oikeasti sairaalassa tutkimuksissa,  sisätautilääkärillä edes? Pelkillä verikoetuloksilla ei pidemmälle pääse. Jos et saa lähetettä julkiselle puolelle, yksityiselle rahasi kelpaavat varmasti.

Minulla on mennyt yli tuhat euroa asian tiimoilta yksityiseen lääkärissä ravaamiseen. Nyt ei ole varaa enempään :( yritän edelleen julkisen kautta päästä tutkimuksiin. Ei ole tehty muuta kuin verikokeet. Laihdutusryhmää ehdotettiin kyllä ja ruokapäiväkirjaa ei uskottu, vaan lääkäri sanoi että jos söisit oikeasti näin, ei sinulla tuollaista paino-ongelmaa olisi. Aika turhauttavaa!

18 vastaa, 

Itse kävin ravitsemusterapeutilla ennen lääkityksen aloittamista TODELLISEN ruokapäiväkirjani kanssa ja hänen mielestään pelkästään ruokavaliolla laihtuisin. Ainoa moite mikä häneltä tuli, saatan syödä liian vähän (olen kuitenkin aina kylläinen), mutta ei sekään selittäisi moista painonnousua. Olen tehnyt kuntotestejä valvonnassa, joka on todistanut lihas- ja kestävyyskuntoni olevan hyvä, mutta mahan mukana kulkee törkeä etureppu ja allit lepattavat tuulessa vaikka kykenen liikkumaan ja tekemään liikkeet oikein.

Kokeilin neljän viikon Jutan Go Fat Go-dieettiä ja laihduin moisella kidutuksella 800g :) Aineenvaihduntani on tasoa läpipaskoja, joten en ymmärrä missä vika piilee. Kotonani ei ole herkkuja joita voisin syödä unissani, enkä usko lähteväni yöllä mäkkäriin.. 

Nyt olen aloittanut lisäämällä hikiliikuntaa joka päivään, mutta ainakaan vielä ei näy tuloksia (4 viikkoa takana). 

Vierailija
26/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille palstasisaret, suorastaan uhkun tarmokkuutta jolla toivon saavani lääkärin tutkimaan minut!

Olen pahoillani sinun puolestasi, joka syövän jälkeen saat vielä taistella tästäkin vaivasta!

Ap

Vierailija
27/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

18 vastaa, 

Itse kävin ravitsemusterapeutilla ennen lääkityksen aloittamista TODELLISEN ruokapäiväkirjani kanssa ja hänen mielestään pelkästään ruokavaliolla laihtuisin. Ainoa moite mikä häneltä tuli, saatan syödä liian vähän (olen kuitenkin aina kylläinen), mutta ei sekään selittäisi moista painonnousua. Olen tehnyt kuntotestejä valvonnassa, joka on todistanut lihas- ja kestävyyskuntoni olevan hyvä, mutta mahan mukana kulkee törkeä etureppu ja allit lepattavat tuulessa vaikka kykenen liikkumaan ja tekemään liikkeet oikein.

Kokeilin neljän viikon Jutan Go Fat Go-dieettiä ja laihduin moisella kidutuksella 800g :) Aineenvaihduntani on tasoa läpipaskoja, joten en ymmärrä missä vika piilee. Kotonani ei ole herkkuja joita voisin syödä unissani, enkä usko lähteväni yöllä mäkkäriin.. 

Nyt olen aloittanut lisäämällä hikiliikuntaa joka päivään, mutta ainakaan vielä ei näy tuloksia (4 viikkoa takana). 

Hei 18, lisään vielä että tietysti ruokapäiväkirjani oli todenmukainen, kuka juoksee lääkärissä vain esittääkseen muuta? Lääkäri ei vain uskonut että olisin lihonut sillä syömisellä. Olin muuten merkannut kaikki liikunnatkin ylös, niistä sain kehua "mikäli pitävät paikkansa".

Ap

Vierailija
28/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Olin yli 10 vuotta koko ajan huonommassa kunnossa, oireet moninaiset mutta mikään ei muka vaivannut. Jossain vaiheessa ystäväni puuttui tilanteeseen, kun olin jo työkyvytön ja sanoi oireiden vastaavan täysin kilpirauhasoireita. Olin jo ulkonäön puolesta kuin kävelevä myksedeemamöykky.

Ystävän suosittelema lääkäri (nyt jo eläkkeellä) antoi koelääkityksen. Arvot olivat samalla tavalla kuin Ap:lla. TSH viitteissä, T4 alle viiterajan. Parin kuukauden kuluttua olin jo niin eri näköinen, että tututkin ihmettelivät. Kuukasvoisuus kadonnut ja kasvot kapeat, turvotus vähentynyt, hidasliikkeisyys ja nivel- ja lihaskivut jäivät pois, pystyin kävelemään portaita ylös ilman että voimat loppuivat jne. Kaikkien oireiden katoamiseen meni lähes vuosi. Menetin toistakymmentä vuotta mutta sain ihmisarvoisen loppuelämän. Nyt lääkittynä mennyt jo kymmenisen vuotta ja oireet ovat palanneet vain silloin kun lääkitystaso on käynyt riittämättömäksi ja annosta pitää nostaa. TSH tosin ei toimi tässäkään mittarina minulla, joten T4 ja T3 sekä oma olo kuvaavat paremmin hoitotasapainoa.

Vierailija
29/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä siltä, että joku on pahasti vikana. Toki joku agressiivinen syöpä olisi jo vienyt, mutta kuulostaa ihan oikeasti vakavalta, jos oot noin poikki. Syy on löydettävä, älä luovuta! Ja jos vaihdat aina paikkaa, alkavat tutkimukset uudelleen ja uudelleen, käy samassa paikassa!

Vierailija
30/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten et sairasta hoitamatonta hypotyreoosia.

Kyllähän tuo ap:n t4v on selkeästi liian matala. Jotain häikkää ap:n kilpirauhasessa on, jos kerran selkeitä ja voimakkaita oireitakin on. Suomessa vaan lääkärit tuijottaa viitearvoja, vaikka oikeasti hoito pitäis mennä oireiden mukaan ja labrat on vaan tukena. Itse nostin omaa lääkeannosta omin luvin, vaikka lääkärin mukaan kaikki oli kunnossa. Arvot oli tsh melkein 4 ja t4v 14. Oireita oli vaikka muille jakaa, mutta sepä ei lääkäria kiinnosta. Labrat kun oli viitearvojen sisällä niin kaikki on silloin lääkärin mielestä kunnossa.

Vierailija
31/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vielä selvennykseksi, miksi tuota aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa kannattaa ap:n tutkituttaa on tässä:

http://endokrinologiyhdistys.yhdistysavain.fi/potilasohjeet/kasvain-aiv…

Jos sinulla on kasvain, niin se voi aiheuttaa erilaisia oireita ja sairauksia riippuen siitä mitä kasvain mahdollisesti "tuottaa", kasvuhormonia, liikaa kortisolia jne...

sen lisäksi se siis pistää osan hormoneista vajaalle.

- itse aivolisäkekasvaimesta kärsinyt, eikä kukaan ensin uskonut mitään olevan pielessä...leikkaus tehtiin siinä mielessä viime hetkellä, että näkö meinasi mennä vasemmasta silmästä, kun kasvain painoi näköhermoa -

Vierailija
32/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei sun arvot kyllä hyvät ole t4v on vajaatoimintaan viittaavassa arvossa ja tsh taas liikatoimintaan viittaavassa arvossa. eikö tosiaan endokrinologikaan ottanut vakavasti?

Ei toi ths ole vielä paha, nykyisin kilpirauhassairauksiiin erikoistuneet lääkärit on sitä mieltä, että tsh:n pitäis olla lääkityillä 1-2. Eli tuo ap:n arvo on vaan pikkasen alakantissa. Joillakin tsh pitää olla alle 1, noi viitearvot kun on vaan sellasiia arvioita. Jokaisella on loppujen lopuksi omat ihannearvot. Sen sijaan t4v on ap:lla kyllä selvästi turhan alhainen, senhän pitäis olla likempänä 20 jotta olis normaaleissa lukemissa. T4v:n viitteen alaraja oli muistaakseni 9 (ap:lla 10, joka on ihan viitteen alapäässä), joten kyllähän tuo kielii siitä että ap:lla on vajaatoimintaa. Kilpirauhanen ei toimi kuten pitäisi. Syy pitäsi selvittää.

Vierailija
33/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallista on myös se että itse diagnosoi itsensä ilman mitään lääketieteellistä koulutusta, ja kun on tiukasti jumittunut omaan diagnoosiinsa voi oireiden todellinen syy jäädä huomiotta.

Vierailija
34/34 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on kyse kyllä ihan muusta kuin itsensä diagnosoinnista, koska oireiden lisäksi itse verikoe arvot ovat pielessä!

Tämän tiedon löytää ihan terveyssivuilta tai tuolta endokrinologian käsikirjasta, että jos molemmat kilpirauhasarvot ovat matalat, on syytä tutkia aivolisäkeperäisen kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi