Jos kaksosraskaudessa toinen kaksonen kuolee kohtuun, jätetäänkö sikiö sinne?
En viitsi näin typerää ja asiatonta kysymystä kysyä tuttavaltani, jolle kävi näin. Kaksosraskaudessa toinen sikiö kuoli, toinen jatkaa kasvamista.
En tiedä, olivatko identtiset, enkä tiedä millainen kaksosraskaus ylipäätään oli kyseessä.
Kommentit (10)
Minulla kävi noin rv 8. Vuosi ulos verenä, olin vuodelevossa tuon ajan ja toivottiin että toinen pysyy. Pysyihän se :) olin ollut toistuvien keskenmenojen vuoksi tutkimuksissa joten alkanutta raskautta seurattiin sekä yksityisellä että julkisella tiiviisti.
Vierailija kirjoitti:
Jätetään sinne, se kuollut muumioituu tai jos on raskauden alkuvaihe se ikäänkuin kuivuu kokoon ja katoaa.
Tällä tuttavalla toinen kaksosista kuoli viidennellä kuulla. Se on kuitenkin aika iso tuolloin jo. Pitääkö se synnyttää erikseen synnytyksessä, vai miten se tapahtuu?
Hirveitä kysymyksiä, mutta en tuttavalta mitenkään halua kysyä.
ap
Sinne se jää. Ei sitä poiskaan voida ottaa ilman että on iso riski toisenkin sikiön kuolemaan. Mitään haittaa ei ole, sikiö muumioituu ja aikanaan synnytyksessä syntyy sitten vauvan jälkeen. Vauvan synnyttämisen jälkeen kuolleen sikiön tulemista tuskin edes huomaa, ei se viidennellä kuulla vielä niin iso ole ja surkastuu myös kohdussa.
Miten kuvittelet että se sikiö sieltä pois saataisiin ilman että toinenkin menee kesken?
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanishing_twin
Kohdussa ei mikään kyllä varsinaisesti pääse muumioitumaan.
Joo.,
minä synnyin ennen mun velipuolta noi 1 min aiksemmein ja napanuorani kuulemma oli hänen kaulansa ympäri...kukaan ei tehynyt mitään joten mun broidi kuoli..ja ueläkään en tiedä mitä mun broidille kävi..menik
ö hän "testi " jokkekin läääkintä juttuun vain ´minne koska mun äiti ei saannu haudata häntä!!!!
Vierailija kirjoitti:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2149856/Mother-27-carry-baby-…
Ainakin elävänä syntyneellä vauvalla on hauskaa :D
Eipä sitä kuollutta kaksosta sieltä kohdusta pystytä poistamaan. Ja tiedoksi: se kuollut vauva kohdussa aiheuttaa jatkuvasti hengenvaaran sekä sille elossa olevalle kaksoselle että äidille. Ei tarvita kuin vähän huonoa onnea.
Maija kirjoitti:
Joo.,
minä synnyin ennen mun velipuolta noi 1 min aiksemmein ja napanuorani kuulemma oli hänen kaulansa ympäri...kukaan ei tehynyt mitään joten mun broidi kuoli..ja ueläkään en tiedä mitä mun broidille kävi..menik
ö hän "testi " jokkekin läääkintä juttuun vain ´minne koska mun äiti ei saannu haudata häntä!!!!
Velipuolta? Jos oli samassa kohdussa yhtäaikaa niin kai se oli täysveli?
Jätetään sinne, se kuollut muumioituu tai jos on raskauden alkuvaihe se ikäänkuin kuivuu kokoon ja katoaa.