Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita herkkäunisia, joiden mies kuorsaa?

Vierailija
12.01.2016 |

Olen tapaillut muutaman kuukauden miestä, joka kuorsaa melko voimakkaasti. Tämä on todella ärsyttävä vaiva, sillä olen hyvin herkkäuninen, eli nukahtamisessa kestää kauan, ja se on lähes mahdotonta, jos samassa tilassa kuuluu jotain häiritsevää ääntä. Samaten heräilen usein kaikenlaisiin ääniin, pieniinkin. Nukkuminen miehen kanssa onkin minulle todella tuskallista, sillä en vain pysty nukahtamaan, jos kuulen voimakasta kuorsausta.

Korvatulpat ovat auttaneet hieman, mutta miehen kuorsaus kuuluu kuitenkin niidenkin läpi osaksi. Lisäksi koen korvatulpat epämukavina, ja ne usein kutittavat korviani, joten jos en heräile ääniin, heräilen korvien tajuttomaan kutinaan. Ja jos tästä suhteesta jotain vakavampaa tulisi, en haluaisi nukkua aina korvatulpat korvissa, sen verran epämukavat ne on.

En siis pysty nukkumaan lähes ollenkaan, jos olen miehen luona yötä tai hän on minun luonani. Tämä on johtanut siihen, että olen alkanut vältellä yökyläilyjä. Mies ei oikein ymmärrä, miten ahdistavaa minulle on, kun en saa unta äänen takia, joka ei lakkaa. Muutaman kerran olen mennyt sohvalle nukkumaan, ja mies on sitten jotenkin loukkaantunut siitä.

Tuntuu jotenkin, että asiaan ei ole yksinkertaista ratkaisua. Tuntuisi tyhmältä jättää mies kuorsauksen takia, koska muuten hänessä ei ole vikaa. Mutta en vain tiedä, miten ratkaisisin ongelman. Onko teillä mitään vinkkejä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin suhteen alussa miehen kuorsauksesta ja meinasin tulla hulluksi siitä yöllisestä sohvalla ramppauksesta ja väsymyksestä. Sitten ostimme isomman talon, jossa kummallakin on oma makuuhuone. Miehen kuorsaus on sitä pahinta sorttia äänen puolesta, yhä edelleen voin kuulla miehen kuorsauksen toisesta kerroksesta omaan makuuhuoneeseeni. Siltä etäisyydeltä se ei kuitenkaan enää häiritse. 

Lomamatkat ovat pahoja. Välillä olen joutunut kesken matkan ottamaan itselleni oman huoneen, kun olen suunnilleen kävellyt päin seiniä unenpuutteen vuoksi. Toisinaan olemme jo valmiiksi ottaneet omat huoneet. Tulee kalliiksi, mutta siinä kuorsauksessa EI VOI nukkua, enkä nauti lomasta, jos olen koko ajan väsynyt ja ärtyisä.

Korvatulppina olen kokeillut kaikkia mahdollisia apteekeista saatavia vaihtoehtoja. Omasta mielestäni parhaat ovat nämä: https://www.alpinehearingprotection.com/earplugs/sleepsoft/

Ikävä kyllä nekään eivät poista ääntä kokonaan, kuten ei varmaan mikään kuulosuojaimia heppoisempi konsti. Jos pystyisin nukkumaan järeät kuulosuojaimet päässä, käyttäisin niitä lomilla ilman muuta. Romanttinen ajatus, eikö? 

Olkaa onnellisia te pariskunnat, jotka ette joudu kuorsauksesta kärsimään. Kadehdin teitä.

Vierailija
22/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meill auttaa jonkun verran apteekista saatava suihke, jos muistaa käyttää. Mies ei oikein tajua, että en saa nukuttua. Laihduttaminenkin auttaa. Ylipainoa ei tarvitse edes paljoa, kun kuorsaamatonkin alkaa kuorsata.

Millaista suihketta?

Sen nimi on joku Silence tai jotain. Aika kallista, mutta riittoisa ja yhden purkin käytön jälkeen on pitkä aika, ettei kuorsaa ja kun kuorsaus alkaa otetaan uusi kuuri.

Yksi proviisori apteekissa suositteli ja ensin en siihen uskonut, mutta nyt on kokeiltu ja toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta hieman ohiksena sulla on nyt oiva tilaisuus seurata onko tällä miehellä mahdollisesti uniapnean merkkejä. Siis katkoileva hengitys, väsymystä, ärtyneisyyttä jne. Tällaisessa tapauksessa painemaski auttaa vaivaan ja samalla kuorsauskin häviää. Mutta pahahan tästä on kenellekään mennä sanomaan. Voi olla herkkä asia sulattaa. T: kuorsaava mies.

PS. tietenkin apnean toteaminen vaatii lääkärin tutkimusta.

Tämä! Yleensä/useimmiten kova kuorsaus saattaa johtua liian isoista kitarisoista (lähinnä lasten ongelma) tai uniapneasta. Jos miehellä/naisellä ylipainoa, leuan alla ylimääräistä ihoa reippaasti ja päivisin väsyttää, niin aika selvä tapaus. Työterveyden tai jonkinmuun kautta lähete unitutkimuksiin, jossa tutkitaan uniapneaa. :)

Maskihoito yleisin muoto, mutta olemassa myös mm. uniapneakisko.

t. Unilabran hoitaja

Vierailija
24/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kuorsannut vasta vuoden, pari. Ei ole ylipainoinen. Mulla on korvatulpat aina tyynyn alla: jos herään kuorsaukseen, laitan tulpat. Ne ei kyllä kokonaan poista kuorsausmelua. Jos kuorsaus on oikein kovaa, koetan havahduttaa miestä sen verran, että kääntää kylkeä. Ehdin nukahtaa ennen, kun kuorsaus taas alkaa. Mies oma-aloitteisesti nukkuu silloin tällöin sohvalla, jotta saan kunnon unet.

Varmaan pitäisi seuraavaksi puuttua kuorsaamisen syihin. Olemme olleet 15 vuotta naimisissa ja herkkäunisena olisin kyllä huomannut, jos mies olisi kuorsannut yli 10 vuotta putkeen... Jostain syystä kuorsaus ilmestyi kuvioihin.

Vierailija
25/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat makkarit nyt viidettä vuotta. Parisuhde vaan parani.

Näin myös meillä yhdistelmällä herkkäuninen + kuorsaaja

Vierailija
26/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama.

Sanoin miehelle, että se on eri makkarit tai ero. Ihminen ei elä ilman unta.

Vierailija
27/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika jännää, että miesten (useimmiten miesten)  kuorsaus muodostuu naisten ongelmaksi josta kuorsaajat viis veisaavat. Onko tullut mieleen ongelman ratkeavan ainoastaan siten , että kuorsaaja hakee apua ongelmaansa.

Vierailija
28/28 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika jännää, että miesten (useimmiten miesten)  kuorsaus muodostuu naisten ongelmaksi josta kuorsaajat viis veisaavat. Onko tullut mieleen ongelman ratkeavan ainoastaan siten , että kuorsaaja hakee apua ongelmaansa.

Mietin ihan samaa! Kuorsaukseen on kuitenkin olemassa joitakin erilaisia hoitomuotoja, joten miksi ei voisi ensin yrittää niitä. Yksi tuttuni kävi esimerkiksi sellaisessa hoidossa, missä poltettiin kitalakea tms. ja se auttoi hänellä. Ja tosiaan pienikin ylipaino voi aiheuttaa kuorsaamista eli laihdutusta kannattaa aina yrittää. Jo ihan muutaman kilon pudotuskin voi auttaa asiaa. Miesystäväni käy paljon salilla ja kun hänellä oli massakausi menossa ja paino nousi joitakin kiloja, niin hän alkoi kuorsata. Itse en ole onneksi herkkäuninen ja miehen kuorsaus ei ollut pahimmasta päästä tai koko yön jatkuvaa. Kuorsaus sitten kuitenkin loppui samalla kun rasvaprosentti laski.