Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätättekö ravintolassa tippiä ja jos, niin kuinka paljon

Vierailija
12.01.2016 |

Oltiin miehen kanssa viikonloppuna pitkästä aikaa kahdestaan syömässä illallista. Ei mikään super-hieno ravintola, ihan osuuskaupan parempi paikka, mutta ei mikään ketjuravintolakaan.

Syötiin hyvät ruuat viineillä ja otettiin kahvit lopuksi. Ihan normi-syöjiä ollaan eli ei vaadittu mitään erikoisannoksia tai muutakaan vastaavaa. Lasku oli jotain 160 eur. Mies maksoi kortilla ja lisäsi summaan tippiä. Tämän ravintolan korttikoneeseen siis näppäiltiin itse haluamansa extran määrä. Tarjoilija katseli tätä miehen olan yli ja ilme muuttui välittömästi happamaksi. Minä tietysti ensimmäisenä ajattelin, että jätetty tippi oli jotenkin tosi pieni. Tarjoilija ei enää katsonut kohti ja mutisi vaan illan jatkoja.

Kysyin heti lähdettyä, että miten vähän sä oikein jätit tippiä!? Tarkistettiin vielä kuitista, ettei kyseessä ollut vahingossa liian pieneksi näppäilty tippi. Tippi oli noin 12 euroa. (Eli jos summa olisi ollut vaikka 157,70 tippi oli 12,30 että tulee loppusummaksi tasasumma).

Tarjoilijan myrtyneestä ilmeestä ihmettelevänä kysynkin, miten paljon Suomessa on sitten tapana jättää tippiä? Ei toi ollut 10 % mutta uskoisin että tuollaisessa osuuskaupan ravintolassa tarjoilijat kuitenkin saavat palkkansa. Eihän Suomessa ole muutenkaan mitään pakkoa jättää yhtään mitään ravintolalaskun loppusumman päälle. Vai onko edellisestä ulkona syömisestä päässyt kulumaan liian pitkään?

Ja tosiaan puhutaan Suomesta, sen verran minäkin tiedän, että monissa maissa tilanne on toinen sekä juomarahan "pakollisuuden" (tai "vapaaehtoisuuden") että määrän suhteen.

Jatkossa siis ravintolassa paljon enemmän tippiä? Vai olisko parempi, että ei ollenkaan?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä houritaan ? Olen syönyt paljon ja syön edelleen rafloissa. En ole koskaan jättänyt tippiä ! Ei tulisi mieleenkään...naurettavaa...että ensin maksan kalliit safkat ja siihen vielä tippiä. Juu, ei kiitos ! Ja ihan olen pääkaupungista...että en ole mikään "maalaistollukka".

Vierailija
22/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miksi sitä TARJOILIJAA pitäisi palkita erityisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasku vaikkapa 25 euroa, annan 2 tai 3 euroa tippiä.

Vierailija
24/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä tippiä.

Vierailija
25/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, annat nakkikopillakin tippiä!?

Vierailija
26/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, annat nakkikopillakin tippiä!?

Suomessa hodari maksaa ehkä sen 25 euroa, mutta täällä missä asun, ihan kivassa kreikkalaisessa tai italialaisessa ravintolassa saa hyvät ruuat ja juomat kahdelle 25 eurolla.

Vierailija
27/27 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi Suomessa tarjoilijoille pitäisi antaa tippiä. Tarjoilijat saavat työehtosopimuksen mukaisen palkan työstään. Annatteko tippiä päiväkodin tädeille, kun ovat päivän hoitaneet lastanne tai bussikuskille, kun kuljetti teidät aamulla töihin tai S-marketin kassalle, kun niin nopsasti löi teidän ostokset kassaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi