Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt sataa paskaa niskaan mutta... eläkeläisillä itselläänkin on vastuunsa omasta hyvinvoinnistaan

Vierailija
12.01.2016 |

Kuulostaa vähän julmalta, mutta siinä missä reilusti ylipainoinen on useimmiten itse syyllinen diabetekseensä ja muihin ongelmiin, köyhä eläkeläinen on usein itselleen aiheuttanut köyhän tilansa. Jos on käynyt töissä elämänsä aikana ja maksanut asuntolainan pois, ja kerryttänyt oikean eläkkeen itselleen kansaneläkkeen sijaan, ei eläkeläisten asumistuet yms. edes kosketa itseä. Se on takana ollut elämä joka päättää missä tilanteessa elää sitten vanhana. Ei yhteiskunnan vika, vaan valintoja joita on itse tehnyt.

Huom! Ei tietenkään kosketa kaikkia! On ihmisiä jotka eivät pysyvän vamman takia päässeet töillä eläkettään kartuttamaan ja vastaavia surullisia elämänkohtaloita. Mutta suurempi osa on vain ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti itse pedanneet tulevaisuuttaan, mutta nyt vanhana sitten valittavat kuinka omat huonot eläkkeet on muiden vika. Omat vanhempani ovat eläkkeellä, asuvat paljon paremmassa talossa kuin minä ja tienaavat eläkettään paljon enemmän kuin minä palkkaa töissä. Koska ovat elämänsä uurtaneet.
Tämä ei ole kannanotto että piikkiä laiskoille mummoille, ei todellakaan. Heitä vähäosaisia toki pitääkin auttaa, siinä missä alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muitakin.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.

Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.

Uskon kyllä että asiat voivat taloudessa mennä huonosti toki. Ja symppaan ihmisiä joille käy onnettomuuksien/kriisien takia niin että eivät voi tulevaisuuttasn itse pohjustaa. Valtion kuuluukin näitä tukea.

Mutta jokaista laiskaa valittajamummoa en jalustalle iske pelkästään siksi että ovat lapsenlapsia maahan tuoneet.

Sulla on aika hurja palkka, jos tuollaisen eläkkeen aiot saada. Oma sairaanhoitajaäitini jäi eläkkeelle viime vuonna, työvuosia takana 38 ja eläke brutto 1400 e/kk. Ja hän oli töissä 65 v ikään asti. Äidilläni ei äitiyslomien ajalta kertynyt eläkettä kuten nykynaisille.

Vierailija
62/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja barrikadeille tulisi nousta ja nopeasti: Leskeneläke tulisi välittömästi poistaa perhe-eläkkeistä! Järjetöntä maksaa jollekin rahaa naimisen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja barrikadeille tulisi nousta ja nopeasti: Leskeneläke tulisi välittömästi poistaa perhe-eläkkeistä! Järjetöntä maksaa jollekin rahaa naimisen perusteella.

Luulo ei ole tiedon väärti. Luepa lainsäädäntöä hiukan.

Vierailija
64/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Olen 38 vuotias sairaseläkkeellä oleva. Olin ansiotöissä nuorena ja tein töitä niin paljon kuin pystyin opiskelujen ohessa tekemään. Minun harmiksi alle 23 vuotiaana tehdyt työt eivät kerryttäneet eläkekassaa minulle. Sitten sairastuin ja lopulta minulle valitettavasti kirjoitettiin eläkepaperit käteen.

Minun tuloni on tuo ns. takuueläke ja eläkkeensaajanasumistuki sitten saan hoitotukea lääkkeisiin vielä muutaman kuukauden ja sen jälkeen sitä pitää hakea uudestaan. Se ei ole ollenkaan varmaa myöntääkö kela sitä.

Nyt odottelen kutsua sydänleikkaukseen ja mietin siitä koituvia kuluja, jotka kaiken järjen mukaan sosiaalitoimisto maksaa.

Joten olen pahoillani kun olen sairastunut nuorena pysyvästi. Toivon kyllä jokainen hetki nykyään kuolevani pois koska en jaksa enään.

Vierailija
65/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulo ei ole tiedon väärti. Luepa lainsäädäntöä hiukan.

Täh? En ymmärrä kommenttiasi miltään kantilta. Voitko selventää mitä kohtia lainsäädännöstä tulisi lukea, vai oliko tuo vain tuollainen hauska heitto?

- joo tiedän menee naimisiin yli 50-vuotiaana eikä ole yhteistä lasta, "leskeneläkettä" ei voi saada. Mutta leskeneläke luotiin aikoinaan lähinnä turvaamaan maaseudun naisten vanhuus, he kun tekivät uransa navettahommissa ja lapsia hoitaen, työeläkettä ei oikein kertynyt. Tässä päivässä leskeneläke on tosiaankin ihme jäänne, joka saattaa ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan ns. siviilisäädyn perusteella. Tai jotain sellaista.

Vierailija
66/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni eläke aiheutuu myös siitä, että eläkkeeseen laskettava ansio alkaa 23 vuotiaasta ja moni nykyeläkeläinen on tehnyt 15 vuotiaasti verotettavaa työtä. samoin ei ole ollut kotihoidontukea ja jos on hoitanut itse lapsensa 3-vuotiaaksi kuten minä, niin 6 vuotta ansioita jää eläkepalkasta pois.

esim itseltäni on 13 vuotta työaikaa, josta ei eläkettä lasketa. Eläkeverotus on myös suurempi kuin vastaava palkkaverotus.

Näistä syistä saan eläkettä käteen n.1000e/kk, mutta en ole siitä muuten valittanut, mutta kerronpa vain teille lapsosille asiasta, että ette ihan niin kärkkäitä ole arvostelemaan.

Vierailija
67/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät nämä suuret ikäluokat ole itse luoneet itselleen hyviä olosuteita, vaan ovat saaneet ne ansiotta. Suuret ikäluokat jäivät vähään aikaan vauraimmaksi sukupolveksi, söivät sekä vanhempiensa että lastensa eväät.

Vierailija
68/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian moni eläkeläinen havahtuu pohtimaan terveyttä ja elintapojaan vasta jonkin vakavan sairauden tullessa. Esimerkiksi sydän- tai aivoinfarkti on herättänyt monet miettimään että olisiko kannattanut jossain vaiheessa toimia toisin.

Hyvin monet vanhukset ovat lihavia, huonokuntoisia ja monisairaita. On 2. tyypin diabetesta, on ateroskleroosia, on verenpainetautia ja vaikka mitä muita elintavoista johtuvia sairauksia.

Ihmisillä on nykyään tapana ollut ulkoistaa vastuu terveydestä ja hyvinvoinnista yhteiskunnalle. Palveluita ja hoitoa kyllä vaaditaan, mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään.

Tiedän kyllä että on paljon sairauksia, joiden ilmaantumiseen ei välttämättä itse pysty vaikuttamaan mitenkään, mutta hyvin hyvin moni sairaus olisi esitettävissä elämällä terveellisesti.

Ehkä ajst tästä muuttiuvat kun terveydenhuollon palvelut pikku hiljaa kallistuvat ja vastuu terveydestä siirtyy yhä enemmän ihmisille itselleen.

Vierailija
69/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa eläkeläisistä kuvittelee, että se hyvinvointiyhteiskunta on edelleen olemassa, johon he tottuivat 80-luvulla. He olettavat, että yhteiskunta todella hoitaa heidän kaikki pikku tarpeensakin. Ja että he ovat ansainneet kuningasten kohtelun. Eivät yhtään tajua, että nykylapset eivät saa mitään palveluja, vain niukin naukin ilmaisen koulutuksen jossain homekoulussa ja se oli siinä.

Miksi eläkeläisten pitäisi ajatella jotain lapsia? Minä olen vasta viidenkymmenen enkä taatusti ajattele kenenkään lapsia homekouluissaan. Täysin pöhkö kirjoitus tuo lainaamani kommentti.

Sinulla ei varmaan ole lapsia/jälkeläisiä? Jos on, niin nuo kirjoittamasi asiat kielivät syvästä itsekkyydestäsi. Tulevien, viattomien sukupolvien jättäminen oman onnen nojaan ja kohtuuttoman vastuun siirtäminen heille on täysin pöhköä. Sama asis kuin ympäristöasiat; kyllä sitä varmaan kelpaa tuhota luontoa ja edistää epäekologisilla teoilla ympäristökriisien kasvua, kun ei itse niitä tarvitse olla todistamassa. Mutta ei siinä mitään, en mäkään aio hankkia lapsia ja toivottavasti sullakaan ei niitä ole, koska mä tulen vähät välittämään niistä sun jälkeläisistä :)

Ei, minulla ei todellakaan ole jälkeläisiä, en ole koskaan voinut sietää lapsia. Minä olen viisissäkymmenissä, minulla on eläkeläisten asiat PALJON lähempänä sydäntä kuin lasten asiat. Lapsuudestani on aikaa, vanhuuteni on lähellä. Tosin minulla on - toisin kuin monella muulla -  sisua lopettaa oma elämäni, jos sitä tulee kertakaikkisen kamalaa. En taatusti jää tänne kitumaan idioottityöikäisten armopalojen varaan, kun en enää itsestäni pysty huolehtimaan.

Ja jos ihmiset todellakin välittäisivät jälkeläisistään, he takuulla toimisivat toisin maailman ekologian kannalta, mm. eivät lentelisi ympäriämpäri maailman kaukomaan lomilla, sillä mikään ei länsimaissa saastuta niin paljon kuin lentomatkailu. Mutta siitähän ei voi luopua edes lasten tulevaisuuden vuoksi, eihän? Katsokaa peiliin, ennen kuin toisia moititte!

No onpa taas hölynpölyä kerrakseen. Kyllä länsimaissa on paljon saastuttavampia asioita kuin lentomatkailu.

Vierailija
70/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tästä ole pitkä aika kun Kimmo Kiljunen kirjoitti oikein Hesarissa, että maksetaan vaan kaikki rahastoidut eläketuotot pois nykyisille eläkeläisille! Eihän tietenkään nykyiset 20-40-vuotiaat mitään eläkettä tarvitse, pääasia että isoilla ikäluokilla menee hyvin.... Yritti tietysti kalastella itsellään eläkeläisdemareita äänestäjiksi. Onneksi sai aika nasevan vastauksen joltain eläkeyhtiön tyypiltä, että olisi aika nykyisiä työssäkäyviä kohtaan....

Niin... paitsi että on aina ollut äänestäjiä lipova demari, mihin ryhmään Kiljuskimmo mahtaakaan ikänsä puolesta kuulua?  :D

Vierailija
71/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.

Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.

Uskon kyllä että asiat voivat taloudessa mennä huonosti toki. Ja symppaan ihmisiä joille käy onnettomuuksien/kriisien takia niin että eivät voi tulevaisuuttasn itse pohjustaa. Valtion kuuluukin näitä tukea.

Mutta jokaista laiskaa valittajamummoa en jalustalle iske pelkästään siksi että ovat lapsenlapsia maahan tuoneet.

Elät ap. täysin kuplassa, sillä ethän voi tietää mikä on 2300€ ostovoima kun jäät eläkkeelle. Maksaako maitotölkki 150€ tai asuminen 1800€.

Itse olin 90-luvulla johtotehtävissä ja elelin 15.000 mk/kk palkallani leveästi ja sain kartutettua omaisuutta. Jos 15.000 mk muutetaan euroiksi niin se on reilut 2000€/kk, joka 2000-luvulla olisi pienituloinen ja ostovoima olematon, jos sitä verrataan esim.90-lukuun. Eli todellisuudessa olen täysin pihalla tai sitten sinun pitää olla todella hyvätuloinen ja tehdä muutama vuosikymmen lisää töitä, jos 2300€ eläkkeesi ostovoima on sama mitä kuvittelet sen tänä päivänä olevan.

Vierailija
72/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään ymmärrä miksi eläkeläisten pitäisi saada maagisesta taikapussista enemmän rahaa kun muiden. Lääkekulut ovat heillä isommat kun nuoremmilla, mutta niihinkin on olemassa katto. Elätettäviä ei ole, joten kulut ovat huomattavasti pienemmät kuin niiden työssäkäyvien joilla on lapsia. Fiksu olisi tosiaan säästänyt itselleen asunnon ja hyvässä lykyssä vielä osaa vaihtaa sen pienempään kun tilantarve vähenee.

Ja sitten vielä sivuhuomautuksena, että nykyiset eläkeläiset eivät tosiasiassa ole eläkkeitään itse maksaneet, vaikka heidän etujärjestönsä ovatkin aivopesseet ihmiset niin uskomaan. Suomen eläkevarallisuus on karttunut viimeisen 15 vuoden aikana nuorempien sukupolvien kukkarosta. Tämä ei tarkoita, etteivätkö suuret ikäluokat olisi tehneet paljon yhteiskunnan hyväksi, mutta omia eläkkeitään he eivät ole säästäneet."

Sinulla on paljon tietämättömyyttä esim. lääkekatto, koskee vain Kelan korvaamia lääkkeitä eli todellisuudessa on paljon lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä jotka eivät kuulu korvauksen piiriin.

Ja ihan yleissivistyksenä, ns. suuret ikäluokat ovat maksaneet oman osuutensa omista tyeläkkeistään ja sen lisäksi heidän edeltävän sukupolven eläkkeet, jotka maksettiin aikoinaan verovaroista, kun työeläkelaki tuli voimaan, sen ajan eläkkeet perustivat arvioon työvuosista jopa 1920 asti, vaikka tietenkään he eivät maksaneet lainkaan eläkemaksuja. Monen suuren ikäluokan vanhemmilla on paremmat eläkkeet kuin heillä itsellään, vaikka työvuosia olisi vähemmän.

Eikä ole oma lehmä ojassa, sillä en edes kuulu suuriin ikäluokkiin, vaan olen syntynyt myöhemmin.

Vierailija
73/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät nämä suuret ikäluokat ole itse luoneet itselleen hyviä olosuteita, vaan ovat saaneet ne ansiotta. Suuret ikäluokat jäivät vähään aikaan vauraimmaksi sukupolveksi, söivät sekä vanhempiensa että lastensa eväät.

Ehkä vain heidän osto- ja säästötottumuksensa nyt vain on erilaisemmat kuin nuoremmilla sukupolvilla. Kaikessa säästetään, jopa pienestä eläkkeistä jää rahaa säästöön.

Kyllä oma elintasoni ja se tavaramäärä on minulla paljon suurempi kuin iäkkäillä vanhemmillani ja matkustelen paljon enemmän.

Vierailija
74/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkareita taa levittämässä propagandaansa ja "kriittisyyttään" - ja aina se kohdistuu köyhiin ja sairaisiin. Ne kun ovat kokkareiden mielestä ne pahimmat riistäjät. Ja tunnetusti nykyoikeistolaiset ovat kateellisia jopa itseään heikommassa asemassa oleville, kyllä tosiaan kykypuolue kykenee! ;DDD

Vierailija
75/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös arvovalinta kysymys, ennen oltiin tavaran perään, nyt voidaan heitetään hyvää tavaraa roskikseen ja voidaan asua vuokralla, toisin kuin ennen kun vuokra-asuntoja ei juuri ollut ja kaikesta oli pulaa, jopa vaatteista, nyt niitä saa kirpparilta pilkkahintaan.

Vierailija
76/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin varmaan onkin, ainakin omassa  60 + ystävä/tuttavapiirissäni olen ainut, joka ei ole koskaan perinyt mitään.Jopa eräs siivooja yksinhuoltaja äiti jätti pienen yksiön hinnan verran rahaa perinnöksi kahdelle lapselleen.Lisäksi on ne vanhemmat, jotka ovat jättäneet huoneiston tai talon ja kesämökin ym.ym.

Siitä huolimatta jotkut suuren ikäluokan lapsista ei tule perimään mitään, koska perintö on pitänyt syödä sen jälkeen, kun yt:ssä yli 50 vuotiaana on tullut pelkästään lämmintä kättä ja edessä ollut yli 10v työttömyys, joka taas söi heidän tulevaa eläkettä.Moni avustasti lapsiaan opintojen aikana, ennen omaa työttömyyttään, jotka sitten valmistuivatkin työttömiksi, eivätkä pysty avustamaan nyt vanhempiaan.

Kun elinaika on nykyisellään niin korkea kun on, eräänkin tuttavan isä, joka eli 95v  "tuhlasi" miljoonansa ( joiden varaan sairauseläkkeellä oleva tyttärensä oli laittanut toiveensa hyvästä vanhuudestaan) 35:n  eläkevuotensa aikana, matkusteluun, juhlimiseen ja naisiin.Ja loppujen lopuksi yksityiseen hoitoon.Lapsensa jäivät kuulema nuolemaan näppejään.No, onneksi isä oli kuitenkin ostanut heille asunnot aikoinaan.Mutta, tuskinpa asunnot jäävät perinnöksi heidän lapsilleen.Eiköhän asunto pidä myydä jos joutuu kunnalliseen laitoshoitoon? Jos eläke muodostuu muutoman vuoden työskentelystä.

Onneksi on kuitenkin niitäkin, jotka ovat pystyneet hankkimaan (ilman perintöä),  ja pystyvät myös jättämään lapsilleen hieman ylimäääräistä...perusturvan:)) 

Vierailija
77/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian moni eläkeläinen havahtuu pohtimaan terveyttä ja elintapojaan vasta jonkin vakavan sairauden tullessa. Esimerkiksi sydän- tai aivoinfarkti on herättänyt monet miettimään että olisiko kannattanut jossain vaiheessa toimia toisin.

Hyvin monet vanhukset ovat lihavia, huonokuntoisia ja monisairaita. On 2. tyypin diabetesta, on ateroskleroosia, on verenpainetautia ja vaikka mitä muita elintavoista johtuvia sairauksia.

Ihmisillä on nykyään tapana ollut ulkoistaa vastuu terveydestä ja hyvinvoinnista yhteiskunnalle. Palveluita ja hoitoa kyllä vaaditaan, mutta itse ei olla valmiita tekemään mitään.

Tiedän kyllä että on paljon sairauksia, joiden ilmaantumiseen ei välttämättä itse pysty vaikuttamaan mitenkään, mutta hyvin hyvin moni sairaus olisi esitettävissä elämällä terveellisesti.

Ehkä ajst tästä muuttiuvat kun terveydenhuollon palvelut pikku hiljaa kallistuvat ja vastuu terveydestä siirtyy yhä enemmän ihmisille itselleen.

Mä kyllä päätän ihan itse hoidanko itseäni jos/kun jokin sairaus ilmenee.Mulle riittää ihan hyvin jo tää 64v, jatko on pelkkää bonusta.Poliisi ei varmaankaan tule vaatimaan mulle hoitoa ja lääkärin pakeille, jollen sinne itse mene.

Vierailija
78/78 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa eläkeläisistä kuvittelee, että se hyvinvointiyhteiskunta on edelleen olemassa, johon he tottuivat 80-luvulla. He olettavat, että yhteiskunta todella hoitaa heidän kaikki pikku tarpeensakin. Ja että he ovat ansainneet kuningasten kohtelun. Eivät yhtään tajua, että nykylapset eivät saa mitään palveluja, vain niukin naukin ilmaisen koulutuksen jossain homekoulussa ja se oli siinä.

Miksi eläkeläisten pitäisi ajatella jotain lapsia? Minä olen vasta viidenkymmenen enkä taatusti ajattele kenenkään lapsia homekouluissaan. Täysin pöhkö kirjoitus tuo lainaamani kommentti.

Sinulla ei varmaan ole lapsia/jälkeläisiä? Jos on, niin nuo kirjoittamasi asiat kielivät syvästä itsekkyydestäsi. Tulevien, viattomien sukupolvien jättäminen oman onnen nojaan ja kohtuuttoman vastuun siirtäminen heille on täysin pöhköä. Sama asis kuin ympäristöasiat; kyllä sitä varmaan kelpaa tuhota luontoa ja edistää epäekologisilla teoilla ympäristökriisien kasvua, kun ei itse niitä tarvitse olla todistamassa. Mutta ei siinä mitään, en mäkään aio hankkia lapsia ja toivottavasti sullakaan ei niitä ole, koska mä tulen vähät välittämään niistä sun jälkeläisistä :)

Ei, minulla ei todellakaan ole jälkeläisiä, en ole koskaan voinut sietää lapsia. Minä olen viisissäkymmenissä, minulla on eläkeläisten asiat PALJON lähempänä sydäntä kuin lasten asiat. Lapsuudestani on aikaa, vanhuuteni on lähellä. Tosin minulla on - toisin kuin monella muulla -  sisua lopettaa oma elämäni, jos sitä tulee kertakaikkisen kamalaa. En taatusti jää tänne kitumaan idioottityöikäisten armopalojen varaan, kun en enää itsestäni pysty huolehtimaan.

Ja jos ihmiset todellakin välittäisivät jälkeläisistään, he takuulla toimisivat toisin maailman ekologian kannalta, mm. eivät lentelisi ympäriämpäri maailman kaukomaan lomilla, sillä mikään ei länsimaissa saastuta niin paljon kuin lentomatkailu. Mutta siitähän ei voi luopua edes lasten tulevaisuuden vuoksi, eihän? Katsokaa peiliin, ennen kuin toisia moititte!

Minullakin on ikoma "taikatabletti" jonka avulla pääsen pois täältä, silloin kun haluan.Oliko se niin, että tällä hetkellä joka viides vanhus päättää elinajastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä